Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Nieuwe vijver

Hier kan je terecht met algemene vragen omtrent uw vijver.
Bookmark and Share

Nieuwe vijver

Berichtdoor dutske » ma feb 27, 2006 3:36 pm

Hallo allemaal,

het nieuwe vijverseizoen kan bijna beginnen. Ik ga alvast een nieuwe vijver starten. De oude was niet zo groot en ook de ligging was niet optimaal.

Vorige herfst hebben we de vorm reeds in de grond gestoken en momenteel is er gewoon water in. Dit zouden we er binnen een paar weken uit willen halen, de vorm nogmaals goed uitkuisen en dan goed starten.

Nu had ik hier nog enkele vraagjes rond. Hopelijk kunnen julie mij helpen.

De vorm heeft aan de rand een plaats van ongeveer 10 cm diep en zo'n 5 cm breed. Hierin dacht ik een soort van grind te doen om er plantjes in te plaatsen. Zo moet ik niet met die vervelende potjes werken, en dit lijkt toch wel natuurlijker... Nu is mijn vraag: is dit een goede manier, en zoja welk grind moet ik dan nemen? Ik zou hierin uiteraard de randbeplanting van de vijver dan planten, en hoop zo dat het natuurlijker groeit.

Dan heb ik nog een vraag over het water. Wij hebben jaren een vijver gehad zonder filter, met helder water. Maar nu heeft een kennis me aangeraden om de eerste weken een nylonkous met actieve kool in het water te hangen. Zijn er nog die me dit aanraden of....

Voorlopig zijn dit de vragen, maar ik zal deze topic hoe dan ook nog gebruiken om verdere vragen te stellen.

Alvast bedankt voor alle reacties die hopelijk komen.

Dutske.
dutske
Newbie

Berichtdoor Diesel » di feb 28, 2006 11:37 am

Dutske je idee om de planten baken te maken is een goed idee hoor. Je kunt hier gewoon vijversubstraat voor halen. Alleen bv een lelie heeft echte lelie grond nodig ,maar die ga je toch niet plaatsen in het ondiepe.

Als je toch bezig bn zal ik je aanraden om er wat verschillende vakken bij te maken waar je je planten in kwijt bent. Maak bv eens een moerasgedeelte waar je ekker veel zuursof planten in kunt doen enz.

Als je een natuurvijver wilt hebben zal ik dat zeker aanraden.

Actieve kool kun je in het begin doen als je wilt. Maar het hoeft niet perse.
Wel een filter zal ik aanraden .
Laat de boel lekker rijpen voordat je er vis in gaat zetten en doe dit lekker rustig aan . Betje voor beetje . Zo zal je zien dat er niet veel fout gaan

Ook planten zaosl fontynruid en waterpest zijn nodig ivm de algen tegen de zomer.

Je algen zullen dit jaar denk ik wel meevallen omdat je vers water hebt.

Succes en mochten er nog meer vragen zijn Laat het ond dan zeker weten.
:wink:
Diesel
Hardened

Keer terug naar Vijver algemeen