Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Tweede vijver

Hier kan je terecht met algemene vragen omtrent uw vijver.
Bookmark and Share

Tweede vijver

Berichtdoor denclara » ma apr 18, 2011 8:48 pm

Hallo,

Ik ben nieuw hier en heb een vraag over een tweede vijver.
Eerst even de situatie schetsen, hier thuis ligt een grote vijver waarin een pomp staat die het water een hele eind verder pompt en die dan via verschillende beekjes en een moeras terug naar de vijver loopt. Met deze vijver gaat alles goed. Buiten dan dat er een gigantisch aantal rietvoorns inzitten die ik er op de een of andere manier tracht uit te krijgen, tot nu toe met een vislijn een per een. Maar dit is toch alles behalve ideaal zijn hier tips voor?

Een tweede vraag betreft een tweede vijver.
Nu staat er in de tuin nog een tweede vijver, deze maal een voorgevormde.
Nu is die wat verwaarloosd geweest gezien er toch geen vissen meer inzaten (gepakt door de reiger) en de aandacht meer uitging naar de grotere vijver.
Dit weekend heb ik dus eens gekeken naar de kleine vijver en daar wat overtollige planten uitgehaald. Nu is dat water wel heel troebel, blijkbaar wel gezond gezien er kikkers en salamanders inzitten.
Nu is mijn vraag of het wel mogelijk is om dit water properder te krijgen zonder dat er een pomp moet blijven bijstaan(ligt nogal ver van een stopcontact)?

Alvast dank voor de tips
denclara
Newbie

Re: Tweede vijver

Berichtdoor kevin » za apr 23, 2011 2:49 pm

proberen ze met een net uit te vangen.
kevin
Hardened

Re: Tweede vijver

Berichtdoor Nicootje » za apr 23, 2011 4:11 pm

Het kan nu wel zijn dat je water heel troebel is door erin te woelen bij het uithalen van de planten. Best is een weekje of 2 wachten en zien of je water opklaart als het vuil bezinkt.
Indien na 2 weken het water nog troebel blijft kun je er een bende watervlooien op loslaten die al zeker een deel voor hun rekening zullen nemen.
Wat volgens mij nog steeds de beste oplossing zal zijn (indien het niet opklaart) is een pomp zetten met een deftige filter.
Dit filter kun je immers gemakkelijk zelf bouwen, heb dat destijds bij m'n pa ook gedaan.
Oude hobby box (grote plastic bak dus) waar ik helemaal onderaan van de zijkant een gat had ingeboord met de diameter van een wartelfitting (voor elektrische bedrading waterdicht in kast te krijgen). Steekleiding van de dompelpomp door deze wartel geplaatst en vastgezet zodat hier geen lek was.
Aan de andere zijkant een gat geboord bijna bovenaan van 80mm en van hieruit met vaste afvoerbuis (PVC) terug naar de vijver. Let wel dat deze buis was ingeplakt met silicone en dat de buis van hoog naar laag moet gaan om het debiet van je dompelpomp aan te kunnen (aanvoer kan eventueel gesmoord worden met een kraan)
Dan de vulling van de bak:
Onderaan grove kiezelsteen tot boven het aanvoergat van de pomp, hierop filterdoek van dampkap, hierbovenop actieve kool (eventueel houtskool die eerst goed gespoeld is onder zuiver water), dan weer een filterdoek van dampkap, hierop dan grof rivierzand (geen te dikke laag), weer filterdoek dampkap en als laatste grote keien om te voorkomen dat het rivierzand teveel wegspoelt.
Na ongeveer een week of te staan draaien was de vijver geheel opgeklaard en kon je pas zien hoeveel vissen er effectief nog inzaten.

Dit was tevens ook op een vijver die jaren verwaarloosd was door vorige eigenaars van het huis.
Hopelijk kun je hiermee verder :wink:
->De fietskilometerteller<-Afbeelding
Nicootje
Newbie

Aquarium type: Juwel delta 100 / Juwel Rekord 120

Keer terug naar Vijver algemeen