Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Wie deelt deze hobby?

Hier kan je terecht met algemene vragen omtrent uw vijver.
Bookmark and Share

Wie deelt deze hobby?

Berichtdoor Diesel » za jan 08, 2005 3:00 am

Hoi wie van jullie heeft ook een vijver?

Ikzelf heb een natuurvijver waar ik binnenkort eens wat foto,s van zal plaatsen. Maar ik was benieuwd wie er nog meer 1 heeft.

Ikzelf heb een vijver van bijna 4 cub,een kleintje aangezien vrienden van mij grote koi liefhebbers zijn en vijver hebben van 25 en 55 cub. Maar aangeizen ik ook een hondenliefhebber ben en deze ook ruimte moeten hebben vind ik deze groot genoeg.

De bezetting is 5 speciaale goudvissen,5 schubinkins,2meervallen,1zonnenbaars,2goudzeelten,3orando,s ,7goeudelritsjes ,en zeer veel jonkies hiervan die aan het opgroeien zijn,1 onbekende vis die met een waterplant van de winkel is meegekomen :shock: Raar maar waar hij heeft het overleefd in de modder(voedingsbodem) Ik wil probeeren om ook salamandertjes te krijgen,aangezien mijn vijver deze zomer mooi vol komt met vaste planten. Ook heb ik er in de winter meestal 2 kikkers in zitten die overnachten. ze gaan in de zomer dan weer terug naar een andere vijver denk ik? Maar ik he ze deze winter nog niet gezien :(
Diesel
Hardened

Berichtdoor Levi » za jan 08, 2005 4:20 pm

Hey Diesel, kun je ook een foto'tje posten? :)
Levi
Newbie

Berichtdoor Diesel » za jan 08, 2005 4:34 pm

ik zet ze in het foto album neer :)
Diesel
Hardened

Berichtdoor erik » di jan 11, 2005 11:56 am

Ik heb nu een betonnen vijvertje liggen, maar die is gescheurd en lekt dus, ik ga hem uitbreiden en over bestaande beton dan ook de folie leggen. Maar wat doe ik het best betreffend filtratie en fonteintje, diepte.
Is niet om koi's te houden, maar de gewone goudvisjes, enz...

Ik wil zeker een mooie lelie in hebben. 8)
Sea you erik :)
erik
Regular

Berichtdoor Diesel » za jan 29, 2005 5:31 pm

Hoe groot is die vijver Erik?

Een fonteintje wordt meestal met een andere pomp aangedreven. Wil je een waterval of een spuitfontein?
Diesel
Hardened

Berichtdoor erik » za jan 29, 2005 6:32 pm

Hey,

Hij gaat totaal een rechthoek worden van 3,5 meter op 6 a 7 meter. Gewoon een strakke vijver is mijn bedoeling. Ik zit gewoon te denken hoe ik die het zuiverst moet houden, nu heb ik fonteintje met pomp in de vijver en bioloog bakje met bioballen aan de zijkant uit de vijver. Maar moest vrij regelmatig de vijver in om de pomp te kuisen want anders ging het fonteintje niet meer, dat laatste wil ik dus vermijden, dat steeds in de vijver moeten gaan hé.
Sea you erik :)
erik
Regular

Berichtdoor Diesel » za jan 29, 2005 9:39 pm

Ik denk dat je pomp ook een schuimfiltertje in zich heeft dan. Je zou een vuilpomp kunnen nemen deze heb ik ook. Maar ik heb op mijn waterval eenzelfde soort pomp zitten. Ik heb het schuim hieruit gehaalt. Bij mij geeft het geen probleemen ,maar ik garandeer niets. Ook loopt deze na een tijdje weer vast door wat planterresten die voor de ingang gaan zitten.

Met de vuilpomp heb ik geen probleemen. deze blijft gewoon telkens goed lopen.

Als filter kun je kiezen ,je hebt het tonnetje,een hogedrukfilter(heb ik ook maar deze heeft ook nadeelen) of een compartimenten filter. Het laatste werkt natuurlijk het beste ,maar de andere voldoen ook.

Om de boel helder te houden ,moet je veel echte zuurstofplanten hebben,en een uv lamp helpt ook zeer veel. :)
Diesel
Hardened

vijver helder houden

Berichtdoor nijn » vr apr 01, 2005 2:12 pm

Mijn vader heeft als enige filter op zijn twee vijvers (5 kubiek) een groot vat (200l) gevuld met lavasteentjes. Dit werkt voornamelijk bacterieel (zoals bioballen) en heeft een grote oppervlakte om bacterieën op te laten groeien. Dit houdt zijn vijver het ganse jaar helder (in combiantie met waterpest en glanzend fonteinkruid).
nijn
Newbie

Berichtdoor Diesel » vr apr 01, 2005 5:12 pm

Klopt nijn,ik probeer dit jaar precies hetzelfde aleen dan met mijn hogedruk filter.

Aangezien ik een natuurvijver heb probeer ik door middel van zuurstofplanten mijn vijver zuiver te houden.Maar ik heb toch een hulpmiddel nodig omdat mijn goudvissen en schubinkins van de planten willen snoepen af en toe. Ik heb daarom een hogedrukfilter gevuld met pijpjes en substraat voor de bacterien. Ook heb ik een UVfilter er op zitten. Vorig jaar was ik nog niet tevreden omdat ik niet op de bodem kon kijken. Dit jaar zullen de zuurstofplanten watsterker zijn en moet dit lukken :wink:
Diesel
Hardened

Keer terug naar Vijver algemeen