Inloggen/Registreren

Zoeken Help

vijver veranderen

Hier kan je terecht met algemene vragen omtrent uw vijver.
Bookmark and Share

vijver veranderen

Berichtdoor Rikske » vr maart 13, 2009 11:26 pm

Ik heb hier een klassieke vijver met folie en daarrond als randafwerking maaskeien. Dit jaar, als binnen de verbouwingen volledig achter de rug zijn (enkel nog deuren + gang schilderen en plinten zetten, wijnkelder afwerken) zou ik de vijver onder handen willen nemen / laten nemen. De bedoeling is om naar een strakke vijver met arduin er rond te gaan.
Ik heb al enkele tuinaannemers laten komen en deze zeggen allemaal hetzelfde, als je het goed wil doen moet alles eruit en opnieuw beginnen.
Geen folie meer, maar betonnen vloer gieten, opmetsen, bezetten en polyesteren (zo als een zwembad). Dit laten doen zou me +/- 5000 euro :roll: kosten, voor een vijver van nu 3,5m x 3,5m, nieuwe maten kunnen hier nog wel wat van afwijken, wat me toch wel goesting doet krijgen om er zelf aan te beginnen :mrgreen:
Mijn idee was een beton te gieten rond de bestaande vijver en hierop de arduin te plaatsen, maar volgens hen geeft dat geen mooi zicht en krijg je nooit een echt strak geheel.
Heeft hier iemand ervaring mee, zowel met het veranderen van klassiek naar strak, als met de aanleg van een strakke vijver, waarop te letten, wat zeker wel/niet doen, ....

Greetzz Erik
Een dominee zei ooit,
wijn is de vijand van de mens.
Maar in de bijbel staat geschreven,
bemin ook uw vijand, mens, intens...
Santé! (Wijn maken mijn andere hobby, wijn drinken ook trouwens, lol)
Rikske
Regular

Re: vijver veranderen

Berichtdoor webster188 » wo sep 23, 2009 7:55 pm

Hoi,

5000 Euro voor zo een kleine vijver lijkt mij inderdaad wat overdreven.
Je kan veel zelf doen en zo de kosten serieus drukken. Maar pas toch op als je de vijver wil polyesteren. Dit is een zeer specifiek werkje dat toch wat ervaring vereist om het goed te doen.
Ik heb mijn vijver helemaal zelf aangelegd maar het polyesteren heb ik aan een professional overgelaten. Je krijgt dan ook een garantie bij lekken, wat niet het geval is als je het zelf doet.

Groeten,

Dimitri
Optimism is a moral duty
webster188
Newbie

Berichtdoor dama » wo sep 23, 2009 8:55 pm

Ik heb een recht-af-recht-aan vijver liggen tegen mijn terras. Het is een rechthoek van 1x4m, gemiddeld 80cm diep.
Dit is met een folie uitgevoerd, waarbij ik vorig jaar na 15jaar de folie moeten vervangen heb, door een lek (waarschijnlijk door klauwen van een kat).
De vijver is met 1 steen boven de terrasvloer opgemetst en afgewerkt met arduin (blauwsteen) van ca 12cm breed.

Ik zal dit weekend een foto proberen posten.
dama
Hardened

Berichtdoor Ezeltje » do sep 24, 2009 5:53 am

Een vijver maak je zo duur als je zelf wilt,maar ik zou nooit polyesteren wegens veel te duur. Giet een betonneke, mets uw muren op en plaats er een degelijke (dure en dikke) vijverfolie tegen. Als het de bedoeling is om koi in de vijver te zetten maake hem dan niet vierkant maar langwerpig i.v.m. de filtering.

Maak u vijver ook minstens 80 cm. diep (voor een klassiek vijvertje) en minstens 1,2 m. diep voor koi, liefst zefs nog diepen.
Voor voliere- en kooivogels: http://www.voliereforum.nl/forum/index.php
Ezeltje
Newbie

Aquarium type: trigon 190

Berichtdoor dama » zo sep 27, 2009 2:48 pm

Zoals beloofd hier een paar foto's.

Afbeelding

Afbeelding
dama
Hardened

Berichtdoor Svenne » zo sep 27, 2009 4:57 pm

werk in een vijver afdeling bij een aquarium zaak en kan je de raad geven dat als je er beton in doet van geen folie te gebruiken want die gaat na verloop van tijd scheuren.
Svenne
Newbie

Berichtdoor dama » zo sep 27, 2009 5:02 pm

Ik heb het metselwerk afgewerkt met een cementlaag, en bescherming aangebracht : zand op de bodem, en dan nog een dik, zacht worteldoek alvorens de folie aan te brengen, zodat de folie niet in contact komt met scherpe of harde randen.
Svenne schreef:werk in een vijver afdeling bij een aquarium zaak en kan je de raad geven dat als je er beton in doet van geen folie te gebruiken want die gaat na verloop van tijd scheuren.
dama
Hardened

Berichtdoor Orbinneke » zo sep 27, 2009 10:39 pm

Wij hebben ook een vijver aangelegd, een gemetste vijver en daarin een extra stevige folie die volgens zaak X nooit zou scheuren ofzo. Mocht zo tegen de snelbouwbakken komen.
foto:
Afbeelding
Afbeelding
Eheim Vivaline 240L WHITE. Zuid-Amerka Biotoop. ==> Nog in opstart.
Bevat nu al: Schooltje Kardinalen en Keizertetra's. Otocinclus. Binnenkort Corydoras Sterbai.

Afbeelding
Orbinneke
Hardened

Aquarium type: Zuid-Amerika Biotoop

Berichtdoor dirk66 » wo okt 07, 2009 9:28 pm

Heeft iemand een uitstekend boek over "strakke vijvers" dat recent gepubliceerd werd? Of weet van een goede site?

Ik ben vandaag in sint-truiden naar de standard boekhandel geweest, maar daar vond ik niks naar mijn goesting.
Heb ook al zitten rondsnuffelen op het interhet, maar ik heb nog niks echt goed gevonden.

Voordat ik verder ga met dit project en met vijveraanleggers ga praten/overleggen, wil ik veel beter op de hoogte zijn van de huidige technieken. Ik heb vroeger wel geholpen met het aanleggen van vijvers, maar dat was 10 jaar geleden en de tijd = techniek staat niet stil hé.
dirk66
Regular

Aquarium type: akvaStabil MarkII 100x55x50 (275L)

Berichtdoor QleeZ » vr okt 23, 2009 10:12 pm

ik zelf zou hem op metselen met volle betonnen blokken en dan folie in beton gieten kan na verloop van tijd gaan scheuren en als het dan lekt zit je pas met een probleem zal eens aan schoonpa vragen voor een goede site hebben onlangs zijn vijver heraangelegt kwa techniek zijn ze er royaal op vooruit gegaan surf maar eens naar kobara in linne nl of ga er eens een kijkje nemen zeker de moeite waard
Trotse papa van Alix & Merel
QleeZ
Regular

Aquarium type: Discus aquarium & Zee aquarium (nano)

Berichtdoor dirk66 » vr okt 23, 2009 11:42 pm

Hé, thanks voor je reaktie!
Ik ga daar zeker eens kijken.. ik ga binnenkort toch nog eens naar Wildkamp Susteren voor filterzand voor mijn 2de 150x40x60 bak.
Bedoeling is een strakke zwemvijver van 3m x 12m van 1,6m diep, daarachter gewoon na de loopsteps aansluitend een 3m x 3m visvijver van 1,00 m diep.
Met over één hoek een houten terras. En rond de vijver komt een lava-filter met moerasplanten met een douche platform er vooraan in.
Of de rand rode tegels gelijk het terras gaat worden (mosprobleem?) of dat het blauwe hardtegels gaan worden, daar ben ik nog niet uit. :|
De linkse kant, de oostzijde, gaat afgeschermd worden met schanskorven. Om de verdamping tijdens de zomer tijdens de heetste dagen te beperken.

Inderdaad een gegoten betonplaat van ongeveer 15 cm dik met bewapeningsnet, vlakgetrokken met een rei. Zodra het beton voldoende is uitgehard, start het opmetselen van de wanden met volle betonblokken of met holle betonstenen die nadien opgegoten gaan worden met bewapeningsijzer en beton. Voor de waterdichting ga ik EPDM-rubberfolie, verlijmd op een beschermdoek, gebruiken. Dus EPDM-rubberfolie van de beste kwaliteit. Dan is hij elastisch, biedt deze weerstand aan UV-stralen en hij kan niet doorboord worden door opdringerige plantenwortels. Enfin, dat is voor later.

Wat het ongeveer zou moeten worden:
Afbeelding

Een voorbeeld wat ik op het net gevonden heb:
Afbeelding

Intussen ook 2 boeken gekocht
- vijvertechniek van walter schimana ISDN-13 978-90-447-1550-7
- genieten van een natuurlijke zwemvijver van oa rosenn le page ISDN-13 978-90-447-2008-2 mooie voorbeelden, maar weinig echte info.
dirk66
Regular

Aquarium type: akvaStabil MarkII 100x55x50 (275L)

Berichtdoor QleeZ » za okt 24, 2009 8:55 am

heb je je allemaal goed uitgedoktert ik denk nie da jij een boek nodig zal hebben :wink:
Trotse papa van Alix & Merel
QleeZ
Regular

Aquarium type: Discus aquarium & Zee aquarium (nano)

Berichtdoor Rikske » zo dec 13, 2009 12:49 pm

Nu de verbouwingen eindelijk achter de rug zijn (of toch op hun einde lopen) en ik dus aan de vijver wou beginnen, geeft de gemeente een buurtvergadering rond de veranderingen die ze plannen.
Achter onze tuin en verder in de straat komt er een nieuwe wijk, in onze straat komt een groot appartementsgebouw (8 hoog), maw de schaarste aan parkeerplaatsen zal alleen maar toenemen.
Aangezien onze vijver in de voortuin ligt, hebben we besloten deze te dempen en er parkeerplaast te maken, zo kunnen onze wagens steeds op eigen terrein staan.

Daarom zijn dus de vissen, planten, maaskeien,.... gratis af te halen, eerst is eerst, alles of niets...
Wat zit er in, moerasplanten, waterlelie, maaskeien, vissen: 2 koi's, goudvissen, grondels (??), voorns, zeelt,....

Greetzz Erik
Een dominee zei ooit,
wijn is de vijand van de mens.
Maar in de bijbel staat geschreven,
bemin ook uw vijand, mens, intens...
Santé! (Wijn maken mijn andere hobby, wijn drinken ook trouwens, lol)
Rikske
Regular

Keer terug naar Vijver algemeen