Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Wat zijn F1, F2, G1 en G2 vissen?

Heb je kweekervaring of vragen m.b.t. het kweken van zijn siervissen dan kan je hier uw vragen stellen.
Bookmark and Share

Wat zijn F1, F2, G1 en G2 vissen?

Berichtdoor Admin » za okt 07, 2006 4:04 pm

Beste forumbezoekers,

Met deze topic wil ik jullie wat bijbrengen over de termen G1, G2, F1 en F2 dat je soms leest op een website m.b.t. het kweken van onze siervissen.
Ik had de indruk dat deze termen vaak verkeerdelijk door elkaar worden gebruikt. Vandaar even deze uilteg.

De verwarring ontstaat vrij snel wanneer men jongen van onze siervissen wil gaan verkopen. Sommige mensen gebruiken F1 om aan te duiden dat de jongen die ze hebben afkomstig zijn van wildvang-siervissen terwijl andere mensen dit G1-siervissen noemen. Nu welke is correct?

Het merendeel van de aquarianen gebruiken de notatie's F1, F2, etc om aan te duiden de hoeveelste kweekgeneratie dit is van afkomstig wildvang-siervissen.

Het gebruik van de F-notatie refereert eigenlijk naar het aantal kweekjes dat reeds werd behaald bij een gekend kweekkoppel. Bv, je heb een koppel maanvissen en deze hebben een succesvol kweekje. De jongen hiervan worden F1 genoemd. De jongen groeien op en hebben op hun beurt ook jongen. Deze jongen die afkomstig zijn van F1 vissen worden F2 genoemd, enzoverder ... Dus eigenlijk heeft de "F-mededeling" meer te maken met hoeveel keer er al uit éénzelfde lijn jongen zijn voortgebracht. Alle kweekjes die worden opgezet met F3 jongen verhogen de kans op inteelt sterk. Eigenlijk zou men alle kweekjes die verder gaan dan een F3 binnen éénzelfde lijn moeten worden ontmoedigd omdat deze inteelt en de gevolgen die daarmee gepaard gaan snel doet aankomen.

De G-notatie wordt gebruikt om dezelfde manier maar de G-notatie kan enkel worden gebruikt waneer de ouderdieren echte wildvangexemplaren waren. Wildvang dieren worden in de Engelse vaktaal vaak aangemeten met de initialen WC. Hun jongen zullen de notatie G1 dragen. Wanneer de G1 jongen volwassen worden en op hun beurt jongen hebben zullen deze jongen de notatie G2 dragen enzovoort. De meeste experten houden de notatie G voor wildvang dieren eigenlijk tot G1/G2. Wanneer het verder gaat dan G1/G2 worden de jongen die daaruit verder komen niet meer aanzien als wildvang exemplaren.

Om alles samen te vatten:

* Als je zeker bent dat je wildvang ouders (exemplarenà) hebt , kan je ze WC-siervissen noemen (WC Wild Caught)
* De jongen die afkomstig zijn van WC , worden G1 genoemd
* De jongen afkomstig van G1-siervissen , worden G2 genoemd.
* Heb je vissen die niet van origine wildvang zijn en dus van een onbekende bloedlijn afkomstig zijn kan je deze F0 noemen.
* De jongen afkomstig van F0-siervissen noem je F1
* De jongen afkomstig van F1-ouder dieren noem je F2

Voila , met deze hoop ik jullie hier toch iets mee te hebben bijgebracht. Aanvullen mag zeker.

Greetzz :wink:
Bezoek ook mijn website --> HET ZOETWATERAQUARIUM
Admin
Site Admin

Aquarium type: Juwel Trigon 350

Berichtdoor Heorogar » zo okt 08, 2006 10:27 am

Interessant Wim!

Ik wil er even nog wat bij aanvullen, want ik weet vanwaar de afkortingen komen, en dat is heel verhelderend (maar ook de reden waarom ze wel eens door elkaar gebruikt worden).
De F staat voor 'Fenotype', de G voor 'Genotype'.

* 'Fenotype' betekent in feite 'de uiterlijke verschijningsvorm van het dier (i.c. de vis) afhankelijk van omgevingsfactoren, de wisselwerking van de genetische kenmerken met sociale en ecologische gegevens'.
Een (extreem) voorbeeld: iedereen kent het gegeven dat goudvissen die in een klein bakje zitten niet boven en bepaalde lengte zullen uitgroeien, als ze met meerder vissen in een kleiner bakje zitten, worden hun rugvin en alle vinspieren ook minder uitgebouwd, ondanks het feit dat, volgens de genen van de meeste goudvissen (en dan heb ik het dus niet over de kweekvormen) een volwassen exemplaar gemakkelijk de 25 cm haalt in optimale omstandigheden.

* 'Genotype' betekent in feite 'het geheel van genetische en daardoor voor die genetische groep binnen een soort kenmerkend geachte genetische kenmerken'.
Een voorbeeld: een sluierstaatgoudvis is een lid van een genetische groep binnen de soort Carassius auratus auratus waarvan de afwijkende genen het mogelijk maken dat die een lange sluiervormige staart heeft. Er zijn binnen die groep zelfs nog twee subgroepen: de enkele en de dubbele sluierstaart, ook genetisch bepaald. Deze kenmerken worden dus niet veroorzaakt door ecologische en/of sociale (in biologie is dat laatste dikwijls 'ethologisch') factoren.

Wat betekent dit nu voor de taxonomische lettertjes die kwekers gebruiken?

De G staat dus voor Genotype, daarmee wordt dus in feite verwezen naar de (relatieve) zuiverheid van de uiterlijke verschijningsvorm van de gekweekte vissen: d.w.z. dat ze nog niet beïnvloed zijn door het verblijf in aquaria. Dat kan natuurlijk maar enkele generaties standhouden, vandaar dat er niet verder gegaan wordt dan G1/G2. Het gaat hier evenwel om 'relatieve' zuiverheid, want het Genotype van de WC komt niet ongemodificeerd tot uiting in de verschijningsvorm van de vissen: ook n hun natuurlijke omgeving zijn er factoren die hun verschijningsvorm beïnvloeden.

De F staat dan voor Fenotype, daarmee wordt hier dan verwezen naar het gegeven dat een F1, F2, ... -kweek in feite sowieso een aan het aquariumleven aangepaste vorm gaat waar het oorspronkelijke (relatief) zuivere genotype niet meer onbeïnvloed door het aquariumleven tot uiting komt in het exemlaar dat in je bak rondzwemt.
Dat wil ook zeggen dat er heel wat genen binnen die verschillende kweken afkomstig van WC's 'verdund bloed' hebben zoals we zeggen. Immers, heel wat visjes wiens genotype niet zo geschikt is (hetgeen tot uiting komt in hun fenotype) slagen er toch in te overleven in een aquarium door onze goede zorgen. Dat wil wel zeggen dat je 'verzwakt' genetisch materiaal hebt rondzwemmen, waar je later nog eens mee kweekt, hetgeen leidt tot zichtbare inteelt (verzwakte vissen, vissen met mankementen, ...). Import van nieuw WC-materiaal in die verzwakte lijn helpt wel wat maar eigenlijk niet genoeg, daarom is't best om visjes te verkrijgen met een zo klein mogelijk cijfer achter de F (en dan nog ...). Eigenlijk is het best - zoals Wim al zei - om er gewoon niet mee te kweken.
Waarom worden F en G door elkaar gebruikt? Simpel: in feite is een eerste aquariumkweek van wildvang al door het aquarium beïnvloed, want de meeste visjes van zo'n kweek worden in leven gehouden (soms wordt er wel geselcteerd: bv. bij discus, op vorm, maar dat alleen is niet genoeg). Dus die zou je best al met F kunnen benoemen. Dat wordt niet gedaan om toch duidelijk aan te geven dat ze dichter tegen de oorspronkelijke WC's staan. Toch is dat geen garantie voor sterke vissen, want een kweek van een goed geselecteerd en bekend kweekkoppel, dat best al ver van WC's kan staan, zal gemakkelijk even veel genotypisch 'gezonde' vissen opleveren als die van een WC-koppel. Een groot gedeelte van zo een F1-kweek noemen we zelfs 'aangepast' aan het aquariumleven (kunnen bv. beter tegen NO3, een hogere hardheid, ...), hetgeen eigenlijk wil zeggen dat deze visjes hun fenotype, maar ook hun genotype beter is om in een aquarium te overleven dan dat van de andere (G-kweek-)visjes. Of je dus kiest voor F1 of G1 is, bij wijze van spreken, afhankelijk van welke strekking je bent: zo dicht mogelijk tegen de natuur of zo goed mogelijk aangepast aan het aquarium. Een doorkweek van F1 of G1 is echter altijd minder goed natuurlijk, en bij een F-kweek is de kans op inmeng van 'minder' genetisch materiaal altijd groter dan bij een G-kweek.
Laatst bijgewerkt door Heorogar op zo okt 08, 2006 6:02 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
Daudhalagidh: walking on the beaten tracks of forking paths, time's deadly kiss is everywhere ...
Heorogar
Hardened

Berichtdoor Kennet » zo okt 08, 2006 11:16 am

Awel, das nekeer goed uitgelegd zi.
Nog van dat.
Groeten,
Kennet
Blub, blub
160*50*70
Kennet
Regular

Berichtdoor Admin » zo okt 08, 2006 5:44 pm

Heorogar, mss hier even een patent op nemen :lol: :lol: . Is idd verhelderend.

Greetzz :wink:
Admin
Site Admin

Berichtdoor bcheck » zo okt 08, 2006 7:21 pm

Ah.. ik dacht eerst aan schumacher F1 (just kidding).
De meeste termen kende ik al van google maar nu is het in een mooi geheel geplakt.
Lid van AV - Aquarianen Gent -
Lid van BKV - Belgische Killifish Vereniging -
bcheck
Hardened

Berichtdoor Borger » zo maart 04, 2007 3:35 pm

Zo'n duidelijke uitleg vraagt om het veroorzaken van een lichte verwarring: in de 'standaard-genetica' wordt de term F1 gebruikt voor de eerste generatie die ontstaan is uit kruisingen van P. Betekenis in dezen:
- P = parentes = ouders;
- F = filii = kinderen. F1 betekent 'kinderen uit de 1e generatie', F2 betekent kinderen uit de 2e generatie (dus feitelijk de kleinkinderen) enzovoorts.

F staat daar dus niet voor fenotype.
Groeten
Arjan
Borger
Hardened

Re: Wat zijn F1, F2, G1 en G2 vissen?

Berichtdoor B-aquaria » zo sep 06, 2009 1:37 pm

Bedankt :D ik ben pas 4 weken bezig met aquaria en ben 15 jaar maar ik vind het heel gaaf dus alles wat jullie vertellen is leerzaam dus ook bedankt hiervoor tis erg goed uitgelegd :wink:
Ik vind trouwens dit forum echt helemaal geweldig het is :
1: Handig
2: vermaakzaam om te lezen wat iedereen heeft wat van soorten vissen enzo.

Ik zit er echt veel op :D
125l tropisch gezelschapsbak
60l tropisch gezelschapbak
70l leegstaand.
B-aquaria
Newbie

Berichtdoor Admin » zo sep 06, 2009 7:13 pm

B-aquaria schreef:Bedankt :D ik ben pas 4 weken bezig met aquaria en ben 15 jaar maar ik vind het heel gaaf dus alles wat jullie vertellen is leerzaam dus ook bedankt hiervoor tis erg goed uitgelegd :wink:
Ik vind trouwens dit forum echt helemaal geweldig het is :
1: Handig
2: vermaakzaam om te lezen wat iedereen heeft wat van soorten vissen enzo.

Ik zit er echt veel op :D

Leuk om te horen :mrgreen:

Greetzz
Admin
Site Admin

Berichtdoor Route81 » ma dec 02, 2013 2:32 pm

Dit is wel een heel oude post, maar eigenlijk ontbreekt er nog iets.

Er is een uitzondering:
Kweek uit wildvang met F1 (vb. WV man en een F1 vrouwtje, of omgekeerd) wordt ook als F1 genoteerd.
Lid van:
Skalaar Torhout: http://www.skalaar.be
Exotica Roeselare: http://www.exoticaroeselare.be
BBAT: http://www.bbat.be

33 ~update: 35~ aquaria en nog altijd plaats tekort...
Route81
Newbie

Aquarium type: 1x2m; 1x1m; 21x90cm; 10x19cm; 1x40cm

Keer terug naar Kweken van siervissen