Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Maanvissen kweek

Heb je kweekervaring of vragen m.b.t. het kweken van zijn siervissen dan kan je hier uw vragen stellen.
Bookmark and Share

Maanvissen kweek

Berichtdoor michDW » ma maart 23, 2015 12:05 pm

Hej mensen.

Ik heb ontdekt dat mijn maanvissen eitjes hebben gelegd en die hangen bovenaan op een plant.
Nu weet ik dus ook waarom dat mannetje rond die plant blijft hangen en heel agressief is naar andere vissen toe.

Ik zie ze regelmatig voor de eitjes zitten. Is dat het blazen ?

Ik had gehoord dat de maanvissen blazen op hun eitjes tot ze uitkomen. Mijn 2de aqarium staat klaar om de kleintjes op te vangen.

Wat doe ik nu het best ? Deze laten steken en wachten tot ze zijn uitgekomen ? Of kan ik ze beter nu als eitje overzetten naar een lege aqarium waar ze rustig groot kunnen worden ?
michDW
Newbie

Aquarium type: zoetwater

Re: Maanvissen kweek

Berichtdoor michDW » di maart 24, 2015 11:12 am

Net nog eens gekeken. Alle eitjes zijn weg :(
michDW
Newbie

Aquarium type: zoetwater

Berichtdoor Stekke » di maart 24, 2015 5:39 pm

Zet ze apart voor ze afzetten dan zitten ze geruster en heb je meer kans op een gelukte kweek
Stekke
Moderator

Aquarium type: Rio400 (west afrikaanse biotoop)

Berichtdoor jaanus » do maart 26, 2015 11:32 pm

Euch ???

De kans dat je je maanvissen kunt overtuigen om hun eitjes op te voeden tot jonge vissen schat ik heel klein in. Bij de minste verstoring eten de ouders de eitjes op.

Ik heb altijd het volgende gedaan :
- Bakje van 60cm stond altijd klaar... Kaal, maar wel voorzien van verwarming, afgesteld op temperatuur van de "showbak" en luchtpompje met steentje.
- Wachten totdat je maanvissen afleggen (na een paar keer zie je dit wel aankomen) en onmiddellijk volgende doen :
- Blad waarop de eitjes hangen afknippen maar zo weinig mogelijk bewegen. Amazoneplant is hierbij een klassieker als je maanvissen wilt kweken.
- Blad verzwaren met een gewichtje aan wasknijper bevestigd.
- Groot bokaal gebruiken om, gevuld met water, over het blad te schuiven en zodoende het blad zonder contact met lucht te verplaatsen naar de kleine bak. Bokaal dan afsluiten met deksel.
- Water van showbak gebruiken om kleine te vullen.
- Ontsmetting in water doen (methyleenblauw)
- Bokaal met blad en eitjes in de kleine bak doen en blad uit bokaal halen. Nog steeds zijn de eitjes niet in contact geweest met lucht, en is de positie van het blad minimaal gewijzigd.
- Blad centraal in kleine bak doen en deze blijft ter plaatsen door het gewichtje dat eraan hangt.
- Zuurstofsteentje onder blad plaatsen en heel lichtjes zuurstof erdoor laten gaan. De watercirculatie die door de luchtbellen ontstaat en langs de eitjes gaat, heeft hetzelfde effect als wat de ouders doen door steeds met hun vinnen water langs de eitjes te laten circuleren... Heel weinig luchtbellen dus...

- De tijd tussen het plaatsen van het blad met eitjes in een bokaal en het overzetten naar de kleine bak dient zo kort mogelijk te zijn. Ik deed dit vroeger in minder dan een kwartier...

- Onbevruchte eitjes worden wit en dienen verwijderd te worden van het blad zodat zij de aanpalende eitjes niet infecteren. Dit doe je best met een saté stokje of zo.

- Ondertussen kun je artemia beginnen kweken... Dit wordt de eerste voeding voor de kweek, eigenlijk totdat ze droogvoer beginnen eten. Nu weet ik niet meer vanaf wanneer dat je de visjes mag voeden. Ik denk vanaf een dag na uitkomst van de eitjes. Sorry, maar het is te lang geleden dat ik nog maanvissen gekweekt heb.

- Al vlug krijgen de eitjes staartjes en zie je de kleine visjes ontstaan die aan het blad hangen. Wat later zie je ze voortdurend van de bodem naar het wateroppervlak zwemmen en terug zakken.

Hopelijk kun je hiermee verder totdat ze nog eens afleggen.

Succes !
jaanus
Newbie

Aquarium type: zo groot mogelijk

Berichtdoor Wikkes » vr maart 27, 2015 12:31 pm

en het belangrijkste niet vergeten, zorg dat je een opgroeibak met zware filtering hebt voor de kleintjes.

Denk maar aan een 120cm bak met +1000L/u filter en dagelijks 50% water wisselen + zeer goed voeren een 5x per dag het eerste half jaar, anders krijg je groei achterstand en geraak je der niet vanaf.
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor Wowobeer » di feb 16, 2016 1:51 pm

ok, oud topic, maar toch ff reageren:

Maanvissen zijn echt niet gemakkelijk te kweken nee,

Ik heb hier twee koppels zitten die ook regelmatig eitjes leggen, en de enige manier dat ik hier al met succes mee gekweekt heb is door de eitjes uit te halen, deze in een bakje apart te steken met sponsfilter en extra bellenblazer om zeer veel beweging in het water te maken,
daarbij elke dag 50% waterwissel en na ongeveer 4 dagen beginnen voeren met liquifry, echt maar enkele druppels
als ze ietwat begonnen groeien voerde ik met super fijn stofvoer en daarna levende artemia en microwormpjes

Uitval zal je echter altijd hebben, tenzij je je bak volgiet met medicamenten, maar daar ben ik principieel tegen ! Ik laat de natuur haar selectie maken
Wowobeer
Hardened

Aquarium type: Gezelschapsaquarium

Keer terug naar Kweken van siervissen