Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Danio's kweken

Heb je kweekervaring of vragen m.b.t. het kweken van zijn siervissen dan kan je hier uw vragen stellen.
Bookmark and Share

Danio's kweken

Berichtdoor AntwerpScape » wo jan 21, 2015 1:23 pm

Hallo!

Ik ben al een tijdje bezig met de aquarium hobby, en heb me nooit echt aan het kweken gewaagd. Ik wil echter bijleren en ervaring opdoen dus ik zou graag met een makkelijk visje me aan een eerste kweekpoging wagen. Na wat opzoekwerk op het internet heb ik gelezen dat Danio frankei/rerio een makkelijk visje is om te kweken. Ik heb er 5 van (2M 3V) en ze vertonen regelmatig paargedrag. Ze gaan binnenkort verhuizen naar een 300L bak dus ik had er graag wat meer van gehad, dus voor ik naar de winkel hol wil ik eens proberen of ik m'n schooltje zelf niet kan kweken.

Voor ik mij eraan waag heb ik toch eerst enkele vraagjes:

1. Is het waar dat voor danio's een bakje met een zuurstofsteentje voldoende is als kweekbak? Of kan ik beter een filter kopen voor deze visjes? Klopt het dan dat een grote curverdoos met een zuurstofsteentje dan voldoende kan zijn?

2. Ik heb gelezen dat ze een lagere temperatuur nodig hebben (18-20°C), het kweekbakje zal hier op de slaapkamer staan, dus ik vermoed dat een thermostaat ook niet meteen nodig is? Hoewel ik denk dat ik er toch eentje ga installeren om de overgang van 23°C naar 20°C geleidelijk door te voeren.

3. Klopt het dat je eens de eitjes zijn uitgekomen en de jongen beginnen rond te zwemmen je ze met heel fijn droogvoer kan voeren? Bestaan er recepten om zelf voer te maken voor je jonge diertjes?

4. Hoe richt je het kweekbakje in? Kan een kaal kweekbakje? Of best ook wat zuurstofplanten inzetten? (Ik heb in m'n 60L veel cabomba en waterpest staan, dus een paar plantjes overbrengen is absoluut geen probleem.) Hoe zit het met verlichting? Niet te fel verlicht neem ik aan?

5. Wanneer zie je nu aan je visjes dat je ze best overbrengt naar de kweekbak? Moet het wijfje dan uitzonderlijk voller uit zien? En breng je ze dan best per koppel over, of best per groep?

Sorry voor de vele vragen! Experimenterende kweker dus helemaal geen ervaring mee :) Alvast bedankt voor jullie hulp!
AntwerpScape
Newbie

Aquarium type: 150-40-50 High Tech

Keer terug naar Kweken van siervissen