Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Hoe kweken?

Heb je kweekervaring of vragen m.b.t. het kweken van zijn siervissen dan kan je hier uw vragen stellen.
Bookmark and Share

Hoe kweken?

Berichtdoor heike » za nov 15, 2014 11:40 pm

Hallo iedereen.

Ik ga binnenkort beginnen met het kweken van cichliden.
Maar ik zou graag wat meer informatie hebben over het kweken van cichliden.
Welke soorten zijn het best om te beginnen? Welke kweken het best en welke zijn er geliefd bij de mensen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
heike
Newbie

Aquarium type: cichliden aquarium

Re: Hoe kweken?

Berichtdoor Matt1118 » zo nov 16, 2014 3:31 am

Ik heb je bericht verplaatst, vond het niet passen in het andere topic. Ik heb dus een nieuw aangemaakt voor jou.

Ìk vind het een vreemde vraag dat je zou willen kweken met cichliden maar dat je niet weet welke.
Je het zoveel verschillende soorten, moeilijk voor ons om te zeggen met welke je zou kunnen kweken.
We weten niet zo veel over jou of wat je ter beschikking hebt.

Hier kan je jezelf voorstellen in een nieuw onderwerp.
viewforum.php?f=1
Dan weten we alvast iets meer :-)

Nog enkele puntjes waar je moet bij stilstaan.
Wat ga je met je kweek doen? De soorten die gemakkelijk kweken geraak je waarschijnlijk nooit kwijt, al geef je ze gratis weg.

Ook moet je soms selecteren, tenslotte wil je toch dat je mooie gezonde vissen kweekt. Sommige doden ze, anderen geven ze aan roof vissen als voer.

Heb je de plaats om ze te laten opgroeien en de tijd om deze te verzorgen. Vaak eten jonge vissen 5-10x per dag en wordt er wekelijks heel wat water ververst.
Ook wordt er meestal gebruik gemaakt van klein levend voer , kan je ook zelf kweken maar daar kruipt ook weer heel wat tijd in.

Realiseer je dat wel bezig bent met levende wezens en dat je niet zomaar eens zal beginnen kweken met een soort.
Goed inlezen dus.

Greetz
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor Wikkes » zo nov 16, 2014 10:42 am

ook raar, komt hier met de eerste vrtaag aan om cichliden te kweken, maar totaal geen besef van hoe of wat.

Probeer ons eerst eens te vertellen wat de plannen zijn en welk materiaal je om handen hebt
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor heike » zo nov 16, 2014 5:12 pm

Ik heb ik een ander topic uitleg gevraagd over de cichlidesoort die ik zou willen kweken. En ik had nog een vraagje. Weet er iemand iets meer over Heros severum rotkeil? Hoe groot moet je bak hiervoor zijn en hoe richt je hem het best in? Wat zijn de waterwaardes hiervoor en hoe zit het met de kweek?

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!
heike
Newbie

Aquarium type: cichliden aquarium

Berichtdoor Wikkes » ma nov 17, 2014 10:40 am

we kennen niet alle topic vanbuiten hoor :p

eerst ben je over labidochromis caeruleus bezig wat malawi's zijn, kweken zeer goed en zijn niks waart. Je moet echte wildvang exemplaren hebben, anders moet je niet beginnen kweken, de foto's op internet is meestal wildvang of f1.
De verdere kweken verliezen hun prachtige kleuren.

En dan de Heros severum rotkeil, een heel ander soort vis als de malawi, heel andere karakter, gewoon niet te vergelijken. Als je weet dat die 20cm word, dan weet je ook dat je bak te klein is om die gaan te kweken.denk maar snel aan 180-200cm voor een koppel. Deze vissen zijn niet te onderscheiden kwa geslacht, dus moet je er 5 nemen en een koppel laten ontstaan en dan proberen de andere 3 weg te krijgen.

Nog een vraagje, waar ga je de jongen in doen? die hebben een uitzwemmer nodig apart van de ouders, de malawi's een 120-150cm bak en de heros een 150cm bak

Voor die malawi of de heros is de hobbymarkt erg klein, die malawi's heeft iedereen nakweek van en is er een overaanbod, van die heros ga je niet af geraken, want die is zo'n grote speciale vis, dat je al een serieuse bak moet hebben. Ook zijn deze vissen nu niet echt duur in de winkel, dus verwacht ik dat je met al je vissen blijft zitten.
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor aquarium » do maart 03, 2016 5:36 pm

ik wil ook gaan kweken, en raad je het volgende aan":

zorg dat als je vissen op het moment van de geboorte zijn, het evenwicht in de bak goed is
Heb je drukke en agresieve vissen?
Dan kan je beter niet aan kweken beginnen.
Ik gebruik bij zwaarddragers altijd een kweek bakje,
ik heb onderlesten 2 nieuwe gekregen
aquarium
Newbie

Aquarium type: juwel rekord 80 en een 60+30+30 bak

Berichtdoor Wowobeer » vr maart 04, 2016 2:14 pm

Kijk eerst en vooral wat voor aquarium je hebt, en lees dan kweekverslagen op internet om te kijken of dat haalbaar is voor jou.

Keken van grotere vissen is in niets te vergelijken met het kweken van zwaarddragers btw, ne zwaarddrager zet je in een bakske van 60cm en een maand later heb je er 40, maar vergeet dat maar met deftige vissen waar je uitzwemmers en dergelijke bij nodig hebt.

En voordat je ervaring hebt met de vissen in het algemeen, moet je niet beginnen kweken, want dan ga je enkel maar nesten verliezen of misvormde vissen kweken als ze te klein zitten en niet het juiste eten krijgen enal.

Bezint eer ge begint !
Wowobeer
Hardened

Aquarium type: Gezelschapsaquarium

Berichtdoor Matt1118 » za maart 05, 2016 11:12 pm

aquarium schreef:ik wil ook gaan kweken, en raad je het volgende aan":

zorg dat als je vissen op het moment van de geboorte zijn, het evenwicht in de bak goed is
Heb je drukke en agresieve vissen?
Dan kan je beter niet aan kweken beginnen.
Ik gebruik bij zwaarddragers altijd een kweek bakje,
ik heb onderlesten 2 nieuwe gekregen

Dat moet altijd goed zijn, anders ben je fout bezig...
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Keer terug naar Kweken van siervissen