Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Vragen van de beginnende aqarium kweker.

Heb je kweekervaring of vragen m.b.t. het kweken van zijn siervissen dan kan je hier uw vragen stellen.
Bookmark and Share

Vragen van de beginnende aqarium kweker.

Berichtdoor michDW » za apr 26, 2014 8:04 pm

Hej Aqarium mensen.

Ik ben eigenlijk nieuwe met het aqarium vissen, maar ben een online rat en ben het dus gewend om veel op te zoeken en dergelijke. Toch wou ik mij aanmelden op een forum zodat ik betere informatie te pakken krijg. Ik ga in dit topic mijn eerste vragen stellen. Niet alles zal over kweken gaan, maar vind het nogal overbodig om kleinere topics te openen met mini vragen en stel ze dus liever in 1 groter topic.

Ik ben opzoek naar wat tips bij het kweken van guppy's, grondvegers, ruitekuisers, neon tetra's, (slakkeneters denk ik ) en betta vissen.

Allereerst zal ik maar even vermelden wat ik allemaal heb. Ik heb een bak van 1 meter, meer als lang groot genoeg voor al deze vissen als het al niet te groot is :)

Mijn aqarium is voorzien van voldoende planten en boomstronken en grotjes zodat de vissen hun kunnen weg steken. Hoe warm mijn water op dit moment is weet ik niet. Ik had mij gisteren een thermometer gekocht in de vorm van een sticker. Deze noemt de wave voor kids :) Hij zou groen staan op de temperatuur dat het water is, echt denk ik niet dat dat ding echt werkt. Is namelijk precies groen gekleurd op 24 en veranderd totaal niet van kleur. Maar overmorgen ga ik direct een nieuwe betere halen.

Wat ik heb zitten van vis is:
- enkele ruitekuisers
- grondkuisers > 2 albino's, maar vind dat deze nogal actief rondzwemmen ( niet op de bodem ) nu de 2de dag is het al beter, zal wel wennen zijn voor de visjes
- neon tetra's > Zijn al wat in hun staart gebeten, kan dat van een slakkeneter ?
- guppy's > ook 1tje is wat toegetakeld aan de vinnen, denk misschien ook van de slakkeneter
- slakkeneter, ben wel niet zeker of hij echt slakken eet > http://www.paridaen.be/wp-content/uploa ... ionica.jpg deze ongeveer.
- betta
- molly's

Nu heb ik enkele kweek vraagjes:

- Moet je iets speciaal doen om neon tetra's te kweken? Ik heb een groepje van 7 van deze visjes zwemmen. Kan je al uitmaken of het een mannetje of vrouwtje is bij deze soort?

- Slakkeneters. Ik vind dit super toffe visjes. Gisteren waren ze nogal onrustig en 1 van de 2 viel nogal vaak andere kleine visjes aan. Ik denk ook dat hij degene was die de vinnen van enkele neon tetra's en een guppy heeft aangetast. Kan dit ? Ik heb ervan 2, kan je hier uitmaken of het een mannetje of vrouwtje is en hoe moet je daarmee juist kweken ?

- Guppy's . Ik heb al veel gelezen dat deze nogal kweken voor dood. Ik heb ook 1 vrouwtje welke vol zit, dus zal wel een dezer gaan bevallen schat ik. Nu in guppy's heb je allerlei soorten. Ik heb een koppel mannetjes gekocht met een mooie staart en een koppel van de vrouwtjes ervan. Nu mijn vraag, kan je met verschillende soorten guppy's kweken ?

- ruitenkuisers. Ik heb er hier 3 van. Heb al gehoord dat die moeilijk te kweken zijn, wat moet je juist doen om deze te kunnen kweken?

- betta. Ik heb mij 1 mannetje gekocht. Ik ga binnenkort nog 2 a 3 vrouwtjes voor hem kopen. Ook dit is een moeilijke vis om mee te kweken, wat is ideaal voor deze vis ?

Qua voer krijg ik veel verschillende adviezen. Ik geef 3x per dag vlokken tetramin en om de 2 dagen 1 tablet novo fect en 1 tablet novo tab. ( jbl tabs )

Wat raden jullie deze beginner allemaal aan?
michDW
Newbie

Aquarium type: zoetwater

Re: Vragen van de beginnende aqarium kweker.

Berichtdoor Bjorn- » za apr 26, 2014 8:53 pm

voor betta's kan ik je alvast vertellen dat 1 man best met 3 a 4 vrouwen wordt gehouden, ze maken schuimnesten, dus moeten er drijfplanten zijn. Ik vind om succesvol te kweken zal je je moeten toeleggen op 1 soort...
Bjorn-
Regular

Aquarium type: tropisch

Berichtdoor Wikkes » za apr 26, 2014 9:06 pm

Ik heb het vermoeden dat je helemaal nog niet mee bent met het aquariumgegeven, je moet eerst en vooral eens beginnen met een deftige benaming voor je vissen. slakkeneters zijn botia's, ruitenkuisers zijn wss ancistrussen en grondkuisers zijn corydorassen, corydorassen ruimen geen grondvuil op trouwens.
Je moet PER soort minimaal 1 aquarium hebben om te kweken, en dan een aquarium aangepast aan de lengte van je vissen. dan per vis een opgroei bakje voor de jonge visjes, en dan per vis een deftige uitzwemmer waar ze goed in kunnen groeien.
Het kost enorm veel geld aan stroom,water,tijd voeding om een groepje vissen groot te krijgen, je moet zoiets niet onderschatten, je bent er enorm veel mee bezig. enkel je guppen zul je weinig aan moeten doen, ik zou wel de ouders weghalen elke keer, dat er zoveel moglik guppen opgroeien ipv opgegeten te worden.Als ik tel wat ik verdiende aan een nestje corydorassen tov het geld en tijd erin steek, dan blijft er niet veel over hoor.
Ik heb het gevoel dat je het wat te gemakkelijk weet te vinden.
Als ik van u was, dan neem je best de vis die je zelf het leukst vind, en begin daarmee, zorg dat het een vis is waarvan je de nakweek weg krijgt. Zorg voor een deftige aquarium ervoor/opgroeibakje en uitzwemmer, meeste vissen hebben miniem klein levend voer nodig, dus een artemia kweekset moet je ook mee beginnen, de eerste dagen na geboorte 5-6x per dag 50% water wisselen en 5-6x voeren per dag

Nu heb ik enkele kweek vraagjes:

- Moet je iets speciaal doen om neon tetra's te kweken? Ik heb een groepje van 7 van deze visjes zwemmen. Kan je al uitmaken of het een mannetje of vrouwtje is bij deze soort? niet echt, tetra's kweken is tijdverlies, tenzij het puur voor jezelf is, geen makkelijke vis om te kweken

- Slakkeneters. Ik vind dit super toffe visjes. Gisteren waren ze nogal onrustig en 1 van de 2 viel nogal vaak andere kleine visjes aan. Ik denk ook dat hij degene was die de vinnen van enkele neon tetra's en een guppy heeft aangetast. Kan dit ? Ik heb ervan 2, kan je hier uitmaken of het een mannetje of vrouwtje is en hoe moet je daarmee juist kweken ? Dit noemt men botia's, welke heb je? geel zwart gestreepte? die worden +30cm

- Guppy's . Ik heb al veel gelezen dat deze nogal kweken voor dood. Ik heb ook 1 vrouwtje welke vol zit, dus zal wel een dezer gaan bevallen schat ik. Nu in guppy's heb je allerlei soorten. Ik heb een koppel mannetjes gekocht met een mooie staart en een koppel van de vrouwtjes ervan. Nu mijn vraag, kan je met verschillende soorten guppy's kweken ? als je echt met guppen wil kweken, koop u dan een prachtig kweektrio ipv die gewoon uit de winkel, zoek je een echte liefhebber die speciale soorten heeft, de gewone krijg je amper verkocht voor 50cent

- ruitenkuisers. Ik heb er hier 3 van. Heb al gehoord dat die moeilijk te kweken zijn, wat moet je juist doen om deze te kunnen kweken? die kweken gelijk niks, als ze volwassen zijn, dan heb je de ene nest na de andere, ook krijg je ze aan de straatstenen niet kwijt, tenzij je een echte speciale soort hebt, mannen hebben tentakels en vrouwen niet, vanaf +-8cm lengte

- betta. Ik heb mij 1 mannetje gekocht. Ik ga binnenkort nog 2 a 3 vrouwtjes voor hem kopen. Ook dit is een moeilijke vis om mee te kweken, wat is ideaal voor deze vis ?

Qua voer krijg ik veel verschillende adviezen. Ik geef 3x per dag vlokken tetramin en om de 2 dagen 1 tablet novo fect en 1 tablet novo tab. ( jbl tabs ) een a twee maal per dag voeren wat je vissen kunnen opeten op 5min, beter elke dag een halve tab van elk

Wat raden jullie deze beginner allemaal aan?
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor michDW » zo apr 27, 2014 1:55 am

Bedankt voor de goede info.
Laat het mij zo stellen, dit is puur als hobby en niet om geld mee te verdienen. Het is mijn eerste keer dus begin met allemaal gewonere visjes om er wat in te komen nadien ga ik wat meer uitbreiden met de mooiere soortjes en dergelijke.
michDW
Newbie

Aquarium type: zoetwater

Berichtdoor thiby » zo apr 27, 2014 11:13 am

je moet de hobby zeker niet onderschatten! want vissen kweken en vissen kweken zijn er twee!
en je bent beter als je echt wil kweken je goed toe te leggen op één of enkele soorten maar niet teveel want als je iets goed wil kweken dan heb je ook genoeg aquariums nodig die ook elke keer moeten gekuist worden etc en dat vergeten velen. en ik raad u aan om die betta weg te halen van bij u guppy's etc. de mannelijke bettas zien felgekleurde guppys als concurenten en maken deze gewoon kapot, zelden laat hij ze gerust. ik raad u aan begin eerst met guppy's of dergelijke en ga dan een stap verder ;)

grtz
thiby
Regular

Aquarium type: amazone/garnalen

Keer terug naar Kweken van siervissen