[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4710: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4712: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4713: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4714: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
 Aquariaforum.be • Toon onderwerp - Behandelen kraantjeswater? en nog wat beginnersvraagjes

Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Behandelen kraantjeswater? en nog wat beginnersvraagjes

Heb je een handige tip die je wil delen, plaats hem dan hier.
Bookmark and Share

Behandelen kraantjeswater? en nog wat beginnersvraagjes

Berichtdoor vera » do jul 14, 2016 12:52 pm

Ik ben al een poos aan het zoeken op het forum, maar ik vind niet onmiddellijk een antwoord op mijn vraag ivm het eventueel behandelen van kraantjeswater.
Sinds een paar dagen heb ik, na (vele) jaren, eindelijk weer een aquarium. Het is een 120 l aquarium. Voorlopig draait hij met wat kienhout en planten en gewoon kraantjeswater. Ik zou het aquarium liefst zo 'chemisch'-vrij mogelijk houden.
Ik meen mij te herinneren dat ik vroeger steeds (ook bij het verversen) één of ander product in het water deed alvorens dit in het aquarium te brengen. Ik weet echter niet meer wat dit was en of dit eigenlijk wel nodig is. Is er iemand die mij hier een antwoord op kan geven?
En nog een paar extra vraagjes:
- ivm de plantjes: welke meststoffen/voedingsstoffen kan ik best geven zodat de plantjes het goed doen in het aquarium?
- is het nuttig/aan te raden om wat aquariumwater van iemand anders in het aquarium te doen om te starten?

Hopelijk kan iemand deze (her)beginner wat nuttige tips geven :)
vera
Newbie

Aquarium type:
Re: Behandelen kraantjeswater? en nog wat beginnersvraagjes

Berichtdoor WillemAQ » do jul 14, 2016 6:49 pm

Hallo Vera,

kraantjeswater dat een dagje of zo gelucht heeft (tegen chloor en cloramine) is goed genoeg zonder waterbehandeling (-smiddel), behalve als je vissen wenst te houden voor wie een hogere of lagere hardheid( DKH) of zuurtegraad PH) wenselijk is. De emmer vullen dmv een sproeikop zal het meeste chloor al doen verdampen.

Omdat sommige planten eerder voeding halen uit het water, andere uit de bodem zal het ervan afhangen wat je voor planten wil/hebt wat meststoffen betreft. Zelf gebruik ik enkel vloeibaar. Er zijn natuurlijk verschillende merken, maar welke daarvan het beste is zou ik ook niet weten. Als je rekening houdt met de prijs moet je ook rekening houden met hoeveel ml product nodig is per liter water. En als ik me niet vergis zijn er zelfs aquariumhouders die niets toevoegen.

Indien je gehaast bent zou het enkel nuttig zijn om filtermatriaal van een ander aquarium te gebruiken, zoniet gewoon enige weken wachten en dan het water testen op nitrietgehalte. Sommigen raden aan wat visvoer in het water te doen om de nuttige bacteriën wat sneller te doen toenemen, of dat echt nodig is?

Dat was het voor tips van mijn kant,

mvg
WillemAQ
Newbie

Aquarium type:

Berichtdoor vera » vr jul 15, 2016 9:56 am

Bedankt voor de reactie!
vera
Newbie

Aquarium type:

Berichtdoor Xaro » vr jul 15, 2016 11:10 am

Heb zelf een 120 ltr Aquatlantis bakje. Hieruit laat ik elke week een 3-tal emmers (dus zo'n 27/28 ltr) wat aangevuld wordt direkt uit de tuinslang (met fijne broeskop). In het bakje zitten rasbora, endlers,een 3-tal beaufortia's alsook een schep red sakura garnalen & 4 waaierhandjes. Hierin zit géén verwarming, en het bakje blijft mede door de 30 watt T8 lamp en de goed sluitende lichtkap constant tussen de 22/23 °C in de winter en 23/25°C in de zomer (ook door de regelmatige waterwissel). Ik voeg alleen Co2 toe tot een 25/30 mg per ltr (lichtgeelgroen op de JBL tester), en kan u verzekeren: het is een oerwoud, maar de visjes kunnen dit waarderen.
Succes
Confucius said : men who sink in womans arms, will soon have arms in womans sink.
Xaro
Regular

Aquarium type:

Keer terug naar Tips & tricks