Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Hoe begin ik met een aquarium: tips voor beginners

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

ah

Berichtdoor PopeMeaCulpa » vr mei 18, 2007 4:55 am

ah dat boek "van week tot week " heb ik ook gekocht. Een heel leuk boek om te beginnen. Toch bevat het nog wel wat aderlatingen. (filteren over turf bv.) Maar dan heb ik altijd nog dit forum. Punkyfish.nl vind ik ook wel leuk.

bye
PopeMeaCulpa
Newbie

Berichtdoor Jens. » za jan 26, 2008 12:30 am

Vraagje:
eerst planten en dan water? :oops:
60x30x30 ~ Zuid-Amerika
30x30x40 ~ Azië
40x20x25 ~ Koudwater-Azië
40x20x25 ~ Levendbarenden
Jens.
Regular

Berichtdoor Rafke » za jan 26, 2008 11:18 am

mijn manier: een vijftal cm's water, en vervolgens de plantjes plaatsen. dan hebben ze wat 'houvast' en heb je het ook makkelijker om ze te planten. want als je bak helemaal vol is, dan heb je meer last van een natte arm of een natte mauw.
Rafke
Hardened

Aquarium type: Rio300 - Rio180

Berichtdoor Jens. » za jan 26, 2008 6:34 pm

Oke thanx!!
60x30x30 ~ Zuid-Amerika
30x30x40 ~ Azië
40x20x25 ~ Koudwater-Azië
40x20x25 ~ Levendbarenden
Jens.
Regular

Berichtdoor Donkske » ma nov 10, 2008 12:16 am

Fantastische uitleg 8)

Hier vind je letterlijk alles terug om te starten met de aquarium 8)
Donkske
Newbie

Berichtdoor davidvermoesen » di dec 02, 2008 1:12 am

Wie kan me helpen bij de bouw van cilinderaquarium ?
davidvermoesen
Newbie

Berichtdoor Rimson » di dec 02, 2008 1:18 am

het is bewezen dat een bol (bokaal) een vis gekt maakt.
Dit wegens zijn ronde vormen.
Ik zie niet in waar een cilinder aquarium daarin beterschap zou brengen.
gebruik hoeken :p
Zeekoe liefhebber
Rimson
Hardened

Re: Hoe begin ik met een aquarium: tips voor beginners

Berichtdoor Bolleke » zo jul 12, 2009 11:20 am

hey,

ik heb even een vraagje:

de ouders van mijn vriend hebben een Juwel aquarium van 70liter en toen ze hoorden dat ik op zoek was naar een aquarium, hebben ze die gewoon aan mij gegeven...
het probleem stelt zich nu wel: in hun aquarium hebben ze nog tetra's, zwaarddragers, algeneter en veel slakken zitten. daarbij hebben ze enorme last van groene draadalgen en zwarte algen op de planten... ook iets witte schimmelachtige dingen op de bladeren van de planten, dus ik vrees dat het aquarium niet echt gezond is en de vissen gedoemd zijn te sterven als ik geen actie onderneem...

hoe pak ik dit het beste aan? hoe verhuis ik ook zo'n bak?
dien ik de visjes te verkopen aan een dierenwinkel en de bak dan volledig te ontsmetten enzo of is er een andere oplossing?
Bolleke
Newbie

Berichtdoor SoDa » zo jul 12, 2009 11:35 am

Hey Bolleke,

Meten is weten ! :-)

'k Zou daar eens mee beginnen.
Dan zien we wel of het nog te redden is.

Groetjes,

SoDa
6x Neon (Paracherodon Innesi), 5x Zebra (Branchydanio Rerio), 1x Pleco (Hypostomus Pecostomus Bruin Albino), 2x Corydoras, 2x Hoogvin Black Molly (Poecilia Sphenops), 1x Clown Botia (Botia Marcracantha), 1x Labeo Bicolor
SoDa
Regular

Aquarium type: Juwel ViSion 260

Berichtdoor Bolleke » zo jul 12, 2009 11:40 am

bedankt voor de snelle reactie!

ik zal een waterstaal nemen en dit morgen ofzo binnenbrengen in siervis in leuven of in gejo op gouden kruispunt (ik ken geen andere dierenwinkels hier in de buurt)...

hopelijk valt het nog te redden, maar het ziet er echt wel ongezond uit :s vandaar dat ik eerder geneigd ben om de visjes te verkopen aan mensen die er meer van weten om ze terug gezond te krijgen en dan van nul opnieuw te starten met de bak...
Bolleke
Newbie

Berichtdoor Gilles » za jul 18, 2009 6:27 pm

Ik heb een vraag. In een van de eerste replies staat dat de planten in het begin van de opstart in de aquarium komen. Maar moet het water niet eerst op temperatuur komen alvorens ze in het water te zetten? Kan het kwaad om water rechtstreeks van de kraan in het aquarium te laten staan? Ik kan het water even laten ontluchten, maar ik heb niet genoeg plaats voor 120 liter ...
Aquascaping-blog: mijn blog over aquaria & aquascaping! :)
Gilles
Regular

Aquarium type: Low tech plantenbak

Berichtdoor Bolleke » ma aug 17, 2009 10:50 pm

ben tijdje weggeweest van dit forum maar de aquarium (JUWEL met afmetingen 60 lang, 30 breed, 40 hoog) hebben we gisteren kunnen verhuizen

het scenario ging zo (zoals voorgesteld door de ouders van mijn vriend):

visjes, plantjes en deel aquariumwater in een emmer met deksel (het water was wel niet zoveel als 50%, eerder 25-30%)
plantjes hebben we eerst gekortwiekt => alle blaadjes met alg of andere dingen hebben we eraf gedaan
filter natgehouden
grind weggedaan
hout afgekuisd met leidingwater en dan even laten weken in heet water, er liggen precies wat resten op van eitjes van slakken ofzo? die hebben we er niet allemaal afgekregen
aquarium gekuisd met puur leidingwater
dan aangekomen bij mij thuis
in de filter zo'n nieuw laagje filterwatte gestoken, want dat wat erin stak was vuil...
nieuwe grind eerst gespoeld en erin gedaan (geen voedingsbodem)
plantjes terug geplant
aangezien we hier thuis regenwater hebben buiten, zei mijn schoonvader da da gezonder was voor de vissen aangezien er minder vervuiling in zit, dus hebben we eerst de rest van het oud aquariumwater erin gedaan, dan wat overschoot nog 50% met regenwater en 50% leidingwater
het leidingwater ook met aquasafe eerst gemengd
dan de aquarium al eens laten draaien zonder visjes en er geleidelijk druppels nitrivec ingedaan
dan een plastieken zak met de visjes op het water gelegd zodat ze geleidelijk aan de 'nieuwe' temperatuur konden wennen (was 24-25° bij hun thuis maar met het vervoer was het water al wat afgekoeld) en dus terug op 24-25° laten brengen. en na een half uur-uur hebben we de visjes erin gedaan
geen eten gegeven en gewoon zo laten draaien
het licht gaat van 23u tot 10u uit en dan uiteraard weer aan van 10u smorgens tot 23u savonds
deze morgen dan eerste keer terug eten gegeven, ze hadden wel honger :)

is dit ongeveer goed gedaan of hebben we toch wat foutjes gemaakt?

wat heb ik nu allemaal erbij gekregen:

- aquasafe van sera
- nitrivec van sera
- algumin van sera
- phosvec van sera
- voeding: Tetramin en nog een potje korrels voor tropische vissen om af te wisselen
- extra 15W lamp
- HS Carbon Superactiv S
- filterwatten Juwel
- en dan nog gereedschap zoals een netje en ding om algen van het glas te doen...

vissen die er nu inzitten:

3 neontetr'as => http://static.howstuffworks.com/gif/neon_tetra-16.jpg waarvan 1 grotere en 2 echt wel kleiner
1 zwaarddrager => http://www.aquaactief.nl/images/zwaarddrager2.jpg
1 algeneter => http://www.onsnatuurgenot.nl/algeneter1.jpg het is zo'n kleine, ik denk niet dat hij groter zal worden dan hij nu is, hij is nu zo'n 5 cm ofzo?

1 van die neontetra's is wel ziek denk ik, daar is zo'n knik in het lijfje van de vis en de bovenste kleurstreep is precies wat doffer en ik denk wel dat er gebeten is aan zijn staartvinnen ofzo
de zwaarddrager zit soms wel achter de neontetras aan :s

plantjes zijn eigenlijk allemaal van dezelfde plant => http://www.aquarium-planten.com/uploads/1141153212.jpg ik weet niet of dit het plantje is dat ik heb, maar het lijkt erop.... het heeft zo'n uitlopende wortel dat dik is en van daaruti vertrekken dunne worteldraden... het groeit naart schijnt wel snel, want mijn schoonvader had het ook al eens kortgewiekt en de hele aquarium was al snel terug gevuld met hetzelfde plantje... het kan ook hoger worden... het heeft ook onderwaterbloempjes enzo... en nieuwe bladeren zitte precies in elkaar gerold en dan open die zich door zich te ontvouwen ofzo... weet iemand welk het is?

hoe moet ik deze nu verder onderhouden? dien ik dringend nog iets te doen? ik ben wel van plan deze of volgende week (zo snel als ik kan) naar een viswinkel te gaan om het water te laten controleren...
Bolleke
Newbie

Berichtdoor GK » di aug 18, 2009 9:44 am

Lijkt me allemaal prima hoor. Alleen vind ik 13u belichting net teveel, zeker voor een opnieuw opgestarte bak. Dat zou ik terugbrengen tot 10u.
AfbeeldingAfbeelding
GK
Hardened

Berichtdoor Bolleke » di aug 18, 2009 9:56 am

ok, doe ik meteen :)
Bolleke
Newbie

Berichtdoor Bolleke » vr aug 21, 2009 8:48 pm

ben wat plantjes (snelgroeiers) gaan bijkopen...
de verkoper zei me dat ik ook meststoffen erbij diende te kopen, zeker omdat ik geen voedingsbodem heb...
hij heeft me ferrotabs en ferrocell meegegeven
hij vertelde: ferrocell 1x per week in het water doen, ferrotabs in het grind steken

toen ik thuiskwam vroeg ik me eigenlijk af of deze 2 producten tesamen mochten of niet, heb voorlopig nog niets van mest gebruikt...
heb online even gekeken en er stond dat beide producten meststoffen waren om via de blaren op te nemen, dus in het grind steken is dan geen goed idee of?

hoe dien ik dit te doen en heb ik beide producten wel nodig?
Bolleke
Newbie

Berichtdoor Bolleke » do sep 03, 2009 9:01 pm

hey,

ik denk eraan om morgen paar neons of kardinaaltetras erbij te zetten.
hoeveel (en welke, neon of kardinaal? of maakt dit niet uit en kan ik mengeling doen?) moet ik er dan nemen?

welke visjes kan ik dan volgende week of binnen 2 weken ofzo erbij doen?

heb 1 zwaarddrager (weet niet vrouw of man) en een algeneter bij mijn 2 tetras (1 neon en 1 kardinaal)
Bolleke
Newbie

Berichtdoor sTefaniA » do sep 03, 2009 10:10 pm

persoonlijk vind ik je bak veel te klein voor kardinalen
mss dat neontetra's wel kunnen
sTefaniA
Hardened

Berichtdoor Bolleke » vr sep 04, 2009 10:37 am

ok... die ene kardinaaltetra dat erin zit kan perfect overweg met neons dan? of moet ik die er dan uit halen? :s

welke zou ik er dan nog bij kunnen zetten? waarschijnlijk dus ook nog enkele zwaarddragers? en voor de rest? zijn er nog mooie kleurrijke visjes die hierbij kunnen?
Bolleke
Newbie

Berichtdoor Bolleke » vr sep 04, 2009 5:39 pm

ben naar viswinkel geweest en heb 10 jonge neontetras bijgekocht, dan zijn ze met 11... die kardinaaltetra en zwaarddrager zal ik morgen terug verkopen aan de viswinkel
dan zitten ze voorlopig rustig om te wennen en zal ik volgende week ofzo andere kopen?
zal al eens zien in de lijst welke ik mooi vind...

nu met die 11 neontetras die 4cm worden zeker? dan heb ik al 44cm vis in een juwel 70, dan kan ik nog iets van een 15cm vis erbij doen zeker?
Bolleke
Newbie

Berichtdoor Bolleke » vr sep 04, 2009 5:57 pm

vind het eigenlijk wat moeilijk om te kiezen welke ik nog wil want vaak vind ik geen goeie fotos online... nu ik zie graag van die guppies en black mollies enzo, dus als iemand een leuk visbestand kent dat ik nog bij mijn neontetras kan, dan mag je het altijd zeggen... nu desnoods ik weet dat 11 neontetras meteen veel plaats inneemt maar men zei me dat hoe meer ze bijeen zitte hoe beter voor hun, maar zoals ik zei kan ik desnoods morgen samen met die ander nog enkele neontetras terug verkopen... je zegt het maar, ik wil gewoon een leuke mooie en makkelijke bak waar ik lang plezier van zal hebben...
Bolleke
Newbie

Berichtdoor Bolleke » vr sep 04, 2009 6:11 pm

mijn vriend was de nieuwe neontetra met die da we hadden aan het vergelijken en die rode streep vanachter is toch niet zo duidelijk als bij die nieuwen, dus we gaan voor de zekerheid ook die verkopen terug, dan zijn we zeker dat we op dat moment 10 neontetras erin zitten hebben... welke kunnen er dan nog bij? zoals ik al zei gyppy-achtig ofzo? mijn vriend vond een maanvis ook mooi, maar heb al gelezen dat dat niet echt een goed idee is hé... wil ook wel wit of nog blauw of .... andere kleuren zijn dus ook welkom :)
Bolleke
Newbie

Berichtdoor Bolleke » vr sep 04, 2009 9:41 pm

iemand stelde me hetvolgende voor:

- 5 otoclinus
- 2 man en 5 vrouwenguppen
- 1 man + 1 vrouw blackmolly
- 1 vrouw dalmatiermolly
- 10 neon tetra's
- 10 vuurgarnalen

maar is dit niet veel te veel voor mijn 60x40x30 bak??
Bolleke
Newbie

Berichtdoor dirk66 » vr sep 04, 2009 10:24 pm

Ik zou een andere vissoort kiezen dan de black en dalmartier molly's..
Ik vind ze geen echte beginnersvis.. (black) molly's zijn nogal gevoelig voor visziekte (witte stip).
dirk66
Regular

Aquarium type: akvaStabil MarkII 100x55x50 (275L)

Berichtdoor Bolleke » zo sep 13, 2009 3:59 pm

ben even weggeweest, even een update :) :

heb dus 11 neontetra's erin zitten
ben vrijdag (heb een weekje tussen gelaten) 5 oto's gaan halen
en ga dan volgende week garnaaltjes kopen en week erna dan 1M gup en 3V gup :)
Bolleke
Newbie

Berichtdoor Bolleke » wo sep 16, 2009 10:05 pm

ben beetje ongerust voor 1 oto... hij ligt vaak uren op de bodem zonder veel te bewegen (nu ligt hij zelfs op zijn zij), hij ademt wel nog zoals de anderen... moet ik mij geen zorgen maken en komt dit wel goed of ben ik hem aan het verliezen? :s
Bolleke
Newbie

VorigeVolgende

Keer terug naar Opstart van het aquarium