Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Hoe begin ik met een aquarium: tips voor beginners

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

Hoe begin ik met een aquarium: tips voor beginners

Berichtdoor jopperke » wo jan 26, 2005 7:28 pm

Ik dacht dat het misschien leuk was om een keer samen te vatten wat je moet doen om succesvol met deze leuke hobby te beginnen... Alle inbreng welkom, zolang het maar duidelijk blijft voor de beginners die hier wat info komen zoeken.

We beginnen met deel 1: de voorbereiding!

1) Zoek INFORMATIE! Lees bijvoorbeeld de site die bij het forum hoort eens na, hier ga je al een heel eind mee komen. http://users.pandora.be/het_zoetwateraq ... pagina.htm

2)Kies eerst welke VISJES je graag zou houden, je kan daaraan dan de grootte van de bak aanpassen (andersom is minder fijn). Zoek voor alles visjes die je mooi vindt de waterwaarden (temperatuur, pH, kh en gh) en de grootte van de bak die ze nodig hebben op. Vergelijk dan en kijk welke soorten samen passen. Denk eraan dat sommige vissen scholenvissen zijn, je moet ze dus met een groepje houden (10-tal).

3) Voor de GROOTTE VAN DE BAK kan je de 1cm-regel toepassen. Dit wil zeggen dat je per cm vis (volwassen lengte) minstens 1 liter water nodig hebt. Een voorbeeld: je wil 5 vissen van 2 cm gaan houden. Je hebt dus in totaal 10 cm vis. Je hebt dan minstens 10 liter aquariumwater nodig.
Hou er rekening mee dat als je extreem hoge vissen wil gaan houden, deze regel niet meer opgaat. Denk er ook aan dat er een aantal liter water wegvalt van de liters die in een bak kunnen doordat er nog een bodem, filter, hout enzovoort inkomt. De eigenlijke inhoud is dus kleiner dan de totale.

4) Pas de INRICHTING van de bak aan aan de behoefte van je visjes.
BODEM: Vissen hebben graag een donkere bodem (witte kiezel geeft ze stress). Bodemvissen houden van een zandbodem, zodat ze hun buik niet bezeren.
HOUT: Je kan je bak inrichten met hout, zodat de vissen schuilplaatsen hebben. Dit geeft ook een mooi natuurlijk effect. Sommige soorten hebben hout nodig voor hun spijsvertering, zoals 'ruitenkuisers'. Stop nooit gewoon hout in je bak! Er bestaan speciale soorten hout die geschikt zijn voor in het aquarium: kienhout en savannehout bijvoorbeeld. Kienhout is lichter en moet zich eerst vol water zuigen eer het onder blijft. Savannehout is zwaarder en zinkt meteen. Kook steeds eerst het hout af of giet er emmers kokend water over. Zo is het ontsmet en komt er minder kleur af eens het in je bak zit (je water zal iets bruin kleuren).
STENEN: Met stenen kan je hele mooie constructies en schuilplaatsen maken in je bak. Zorg ervoor dat ze kalkvrij zijn, anders beïnvloeden ze je waterwaarden. Je kan dit testen door er azijn op te kappen: bruist het, dan zit er kalk in.
PLANTEN: Uiteraard horen er in een aquarium (enkele uitzonderingen uiteraard) plantjes. Deze geven zuurstof af aan het water en verwijderen er afvalstoffen uit. Begin steeds met makkelijke, snelgroeiende planten.

5)TECHNIEK: hiermee worden de filter, de verwarming en de lichtkap met lampen bedoeld. Vaak worden deze al bij een bak geleverd, soms moet je ze bijkopen.
FILTER: Een goede filter heeft zowel een mechanische als een biologische filtering. Het mechanische gedeelte haalt zweefvuil uit het water, het biologische bevat (na een tijdje) bacteriën die de afvalstoffen van je vissen afbreken tot mest voor je plantjes. Er bestaan filters die in je bak hangen, maar er zijn er ook die buiten je bak staan.
VERWARMING: Hou er rekening mee dat het wattage moet afgestemd zijn op de hoeveelheid water die opgewarmd moet worden en het aantal graden boven kamertemperatuur dat je wil bereiken.
LICHTKAP: Plantjes hebben licht nodig, dus dit is best wel een belangrijk onderdeel.
Meer info vind je in de aparte onderdelen op dit forum.
I am who I am, that 's just me! ;)
jopperke
Hardened

Berichtdoor jopperke » wo jan 26, 2005 7:48 pm

Deel 2: het echte werk!

1) Voor je tot enige aankoop overgaat: zet je plannen op het forum! Dit voorkomt vaak teleurstellingen en wie weet hebben we wel nog het een en ander liggen voor een prijsje :wink: ...

2) Zet je bak ergens waar hij volledig ondersteund wordt, zodat je later geen binnenhuis-zwembad krijgt. Plak speciale strips onder de bak of zet hem op piepschuim of een ander vervormbaar materiaal om eventuele puntspanningen op te vangen.

3) Als je de binnenfilter en eventueel een achterwand wil plaatsen, doe dat dan eerst en gebruik speciale aquariumsilicone. Spoel eens die droog is de bak een paar keer uit. Gebruik NOOIT zeep of detergent, enkel azijn kan eventueel. Je kan de filter dan ook meteen vullen met de materialen die jij wilt.

4) Spoel de aangekochte bodem goed uit (ook als er voorgewassen op staat) en leg hem zoals jij het wilt in de bak. Als je een steenconstructie wil plaatsen, doe dit dan eerst. Als de vissen later in de bodem gaan graven, valt dan de hele constructie niet om (toren van pisa, weet je wel).

5) Plaats de decoratie zoals hout, kleinere stenen... Je kan ook meteen de verwarming plaatsen, maar zet deze nog niet aan.

6)Plant de planten. Hoe je dit het best doet, staat op de site. Verwijder in elk geval altijd de loodjes, mouchkes, potjes en frutseltjes die aan de wortels zitten.

7) Vul de bak met water met de gepaste waterwaarden voor jou toekomstige bewoners (te bereiken door kraanwater, osmosewater en regenwater: zie op het forum bij waterwaarden).

8) Oefen geduld! Je moet nu minstens 3 weken wachten eer je vissen kan plaatsen. De bacteriecultuur in je filter moet zich eerst ontwikkelen. Schaf ondertussen ook testsetjes aan om je waterwaarden te meten als je die nog niet had. Zo kan je zelf de zaak controleren en bepalen of het water ok is om vissen te plaatsen. De testen die je nodig hebt zijn: pH, NO3 (nitraat), NO2 (nitriet), GH (totale hardheid) en KH (carbonaathardheid). Je zal in de loop van die 3 weken ergens een nitrietpiek zien verschijnen: dit is volkomen normaal en de reden waarom je eerder geen vissen mag plaatsen.

9) Begin stilletjesaan met het plaatsen van de vissen. Doe dit nooit in één keer, anders belast je de bacteriën teveel ineens (die zijn het werken nog niet gewoon hè). Plaats bijvoorbeeld eerst je bodemvissen, enkele dagen later een schooltje, weer wat later een koppeltje...

10) Geniet van je mooie bak! Vergeet niet om de 2 weken ongeveer 20% van je water te verversen. Spoel nooit ineens heel je filter uit, anders gaan je bacteriën eraan. Eigenlijk kan je best zo min mogelijk aan je filter doen, tenzij hij echt wel zo smerig wordt dat het debiet ervan verminderd.

Veel succes en domme vragen bestaan hier niet!
jopperke
Hardened

Berichtdoor wsjohn » do jan 27, 2005 12:10 am

Nou, Els,

Applausje is wel op zijn plaats in deze. Geweldig initiatief en super-duidelijk!
:lol: :lol: :lol: 8) 8) 8) :lol: :lol: :lol:
To Aqua or not to Aqua... That's the question!
wsjohn
Regular

Berichtdoor Jørgen » do jan 27, 2005 10:42 am

Echt een supper post Els, ik vindt dat je het perfect omschreven hebt.

8) 8) 8)
Groetjes,

Jørgen
Jørgen
Hardened

Berichtdoor lenny » do jan 27, 2005 1:27 pm

Leuk geschreven Els!
Alleen zou ik net iets anders tewerkgaan (het resultaat zal even goed zijn denk ik).
Allereerst kijk je hoeveel plaats je maximum ter beschikking hebt. Je spaart tot je een bak kan bekostigen van die afmetingen. Je koopt die bak en kiest een streek of biotoop uit die je wil 'nabootsen'. Kijk welke de mogelijke combinaties zijn in de bak die je je kan permiteren.
Ga daarna verder volgens de tips van Els!

Groeten,
Lenny
lenny
Hardened

Berichtdoor jack » do jan 27, 2005 1:41 pm

Petje af, Els!!!

Kun je wel zien dat je studente biologie bent!! :wink:
Mijn complies.

Greetz Jack.
jack
Newbie

Berichtdoor cvegreen » do jan 27, 2005 3:01 pm

ik wil hier ook heeeeel positief op reageren ,
echt heel mooi en duidelijk gezegd hoe je best te werk gaat. Als je een bak koopt ga zo groot mogelijk , biedt heel wat meer mogelijkheden .
cvegreen
Newbie

Berichtdoor jopperke » do jan 27, 2005 4:33 pm

Nou, nou, bedankt iedereen! :oops: Nu maar hopen dat er iemand mee geholpen is hè...

@Lenny: ik vermoed dat de meeste mensen het zo doen zoals jij het zegt (ik incluis), maar das wel pech als je dan tot de constatatie komt dat je favoriet net niet in de bak past. Vandaar dat ik het even omgedraaid heb.
jopperke
Hardened

Berichtdoor jopperke » do jan 27, 2005 4:35 pm

Nog een vraagje aan de admins: is het mogelijk dit topic 'sticky' te maken? Anders gaan beginners het nog niet direct vinden hè...
jopperke
Hardened

Berichtdoor Diesel » do jan 27, 2005 8:08 pm

Sticky kunnen wij als moderators het niet maken Els. De admin weet ik niet?

Wel zal levi of Lenny(moderators van dit forumgedeelte) het verhaal kunnen kopieren en dan plaatsen dan kunnen ze er wel een sticky post van maken :)
Diesel
Hardened

Berichtdoor Boilie » do jan 27, 2005 8:14 pm

Normaal kan de admin dit wel ff doen.
Boilie
Newbie

Berichtdoor Rafke » do feb 24, 2005 7:26 pm

een aquarium mooi laten worden is ook een kwestie van tijd hé mensen... ge moogt niet verwachten dat als ge er mee begint hem zo mooi zal zijn als die bakken van diene kerel die bij die foto's staat... dat is onmogelijk.
Rafke
Hardened

Aquarium type: Rio300 - Rio180

Berichtdoor Apisto » vr aug 19, 2005 5:34 pm

Wat ik persoonlijk de beste tip vind: ga eens naar de bibliotheek (dat is dat gebouw waar je waarschijnlijk al 10 jaar niet meer bent geweest) en leen een boek over aquariumhouden. Lees dat ding van voor naar achter en dat meermaals tot je oprecht kan zeggen dat je begrijpt wat daar staat.

Het internet is een heel fijn medium, maar niet voor beginnende aquariumliefhebbers. Hiermee bedoel ik dat je als 'beginner' vrijwel alles slikt wat er verteld wordt omdat je geen achtergrondkennis bezit.

Als ik hier of op een site neertyp dat discussen in extreem hard water gehouden moeten worden, liefst in niet meer dan 20 liter water met bij voorkeur ongepolijst gekleurd glas op de bodem... zo extreem is het meestal niet, maar op veel sites en forums kom je gewoonweg onzin tegen. Lees daarom een boek dat opgesteld is door een deskundige, zo weet je zeker dat je basispakket betrouwbaar is.

Zodra je dat onder de knie hebt, kan je de jungel van het internet op.

(als kleine randbemerking hierbij wil ik nog even m'n ergernis luchten...hoe is het ********* mogelijk dat iemand vraagt of je maanvissen samen met black molly's in een 60 literbakje kan houden?!!?? dat wil toch zeggen dat je totaal geen inspanning hebt gedaan om iets op te zoeken? hoe verwacht je dan dat je aquarium er goed bijstaat?... dit gezegd zijnde kan ik weer enkele maanden met ongeloof het net afschuimen :))
breng eens een bezoek aan mijn (killivis)site: http://users.pandora.be/aphyosemion
en aan aquariumclub: http://www.blackmolly.be
Apisto
Hardened

Berichtdoor Borger » vr aug 19, 2005 8:46 pm

Ik voel helemaal met je mee, Apisto. Je komt een hoop onzin tegen op het net. Ook bij het kopen van een goed aquarium-boek is het soms lastig om het kaf van het koren te scheiden. Zelf ben ik erg tevreden over 'Het moderne aquarium' door Ulrich Schliewen, uitgeverij Tirion. Duidelijk, compleet genoeg voor de beginner en je kunt met dat boek in de hand een hoop internet-verhalen direct naar het rijk der fabelen verwijzen.

Verder sluit ik me aan bij je advies: lezen, lezen en nog eens lezen. Gelukkig staat dit forum bol van de nuttige info, en zo wordt het zo langzamerhand ook een goed startpunt.
Groeten
Arjan
Borger
Hardened

Berichtdoor eric » vr aug 19, 2005 10:25 pm

ik sluit me hier helemaal bij aan.Lezen en nog eens lezen....natuurlijk ervaringen uitwisselen is ook erg leerzaam omdat soms ook de literatuur elkaar wat tegenspreekt.
Grtz, Eric 8)
eric
Regular

Aquarium type: juwel rio 240

Berichtdoor Rafke » za aug 20, 2005 12:31 pm

ik heb ook dat boekje van het moderne aquarium van Tirion... goed boek hé!
Rafke
Hardened

Berichtdoor svvander » zo okt 23, 2005 10:31 pm

Nadat mijn vader mijn bak gezien had.. wou hij er ook eentje.
Maar zoals dat altijd gaat, is hij nog niet echt goed geïnformeerd.
Het aquarium zelf heeft hij nu al gekocht en ik is al ingericht om voor 14 dagen te draaien op filter.

Dan komt nu de vraag:
Welke vissen?

Ik dacht hem een deel van mijn guppen te geven. Wat kan hij daar dan het best bijhouden?

Zijn bak is 96liter. En hij krijgt van mij een 3 tal guppen om te beginnen.
Dus zal hij nog een 88 liter, neem 80 liter met ondergrond overhebben.
svvander
Newbie

Aquarium type: Zoetwater

Berichtdoor jopperke » ma okt 24, 2005 12:28 am

Ik zou gaan voor andere levendbarenden, omdat die van waterwaarden mooi erbij gaan passen. Misschien kan hij een biotoop opstarten? Er staat hier ergens een topic over een biotoop met levendbarenden, ff zoeken dan...
jopperke
Hardened

Berichtdoor Rafke » ma okt 24, 2005 4:34 pm

levendbarenden zijn leuke visjes om mee te beginnen... en je kan er een stuk of tien van in zo een bakje doen hé... dan heb je ongeveer een volledige bezetting, en enkele (lees een tiental) corydoras erbij en het bakje is compleet.
Rafke
Hardened

Berichtdoor Apisto » za nov 12, 2005 6:51 pm

:shock: 10 levendbarenden en 10 corydorassen in 80 liter? Je wil die man al dadelijk in de problemen helpen? :D

Levendbarenden zijn te groot voor een 80 liter (op guppies en kleine koraalplaties na), zwaarddragers en mollies moeten veel groter zitten!

10 corydorassen van een KLEINE soort (max 4 cm) een 5 tal guppen en een koppel dwerggourami's (colisa lalia) of dwergcichliden (kersenbuiken) ofzo is een optie.

Of enkele guppen een schooltje (10) van een klein blijvend (max 4 cm) visje (rasbora's , tetra's, danio's,...) en op de bodem een kleine botiasoort (drietal) of een tweetal kleine ancistrussen,....

Je kan alle kanten op, maar pas op voor overbevolking (mijn voorstellen zitten al zeer dicht op het maximum)
breng eens een bezoek aan mijn (killivis)site: http://users.pandora.be/aphyosemion
en aan aquariumclub: http://www.blackmolly.be
Apisto
Hardened

Berichtdoor HuAtH » do jun 29, 2006 8:01 pm

Ik had een vraagje over de minimum wachttijd voor vissen in het water te zetten.

Kan ik zeggen hoe groter de aquarium hoe langer de rijpingstijd of is de waterrijpingstijd voor zowel een kleine bak als een grote bak minimum 3 weken?
HuAtH
Hardened

Berichtdoor bcheck » do jun 29, 2006 8:42 pm

Hangt af van veel faktoren, het enige wat je kan doen is ofwel minstens 3-4 weken wachten dan ben je zeker dat je erover zit. Of METEN. na een 2 tal weken de NO2 test erbij halen en het iedere dag testen, tot hij weer 0 is.
Lid van AV - Aquarianen Gent -
Lid van BKV - Belgische Killifish Vereniging -
bcheck
Hardened

Berichtdoor faraoqueen » di okt 03, 2006 12:57 pm

Wauw, hier kom ik al heel wat te weten ... 'k zal wel effe zoet zijn om alles eerst uit te zoeken 8)

Hup, opzoek naar de visjes die we erin willen ... :)

Maar als internet niet zo te vertrouwen is, kan ik dit forum dan vertrouwen? (ik hoop van wel)
En welk is een goed beginnersboek??
Atlas Aquariumvissen en Het Zoetwateraquarium zien mij er de meest geschikte uit, koop ik ze beide of kan ik me met één van de twee al goed behelpen?
faraoqueen
Newbie

Berichtdoor Admin » za okt 14, 2006 6:10 pm

faraoqueen schreef:Wauw, hier kom ik al heel wat te weten ... 'k zal wel effe zoet zijn om alles eerst uit te zoeken 8)

Hup, opzoek naar de visjes die we erin willen ... :)

Maar als internet niet zo te vertrouwen is, kan ik dit forum dan vertrouwen? (ik hoop van wel)
En welk is een goed beginnersboek??
Atlas Aquariumvissen en Het Zoetwateraquarium zien mij er de meest geschikte uit, koop ik ze beide of kan ik me met één van de twee al goed behelpen?

Vooral het boek "Het Zoetwateraquarium" is in mijn ogen "HET" boek als je wil beginnen met aquariumhouden. Alle aspecten komen aan bod en dit wordt op een begrijpbare manier verwoord .

Greetzz :wink:
Bezoek ook mijn website --> HET ZOETWATERAQUARIUM
Admin
Site Admin

Aquarium type: Juwel Trigon 350

Berichtdoor ravotkot » za mei 12, 2007 11:19 pm

ook een goed boek als je met je eerste bak begint is denk ik

"Het tropisch aquarium van week tot week" van Stuart Thraves bij veltman uitgevers

hierin worden de eerste 8 weken van het aquarium doorgelicht en dit in een duidelijke taal
ravotkot
Regular

Volgende

Keer terug naar Opstart van het aquarium