Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Timmy's eerste aquarium.

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

Timmy's eerste aquarium.

Berichtdoor Rellikagem » wo mei 24, 2017 10:35 pm

Goedenamiddag,

Sinds 4 dagen staat de aquarium klaar.

Als bodem heb ik JBL Aquascape plant soil gebruikt met als bedekking (gespoeld) rivierzand.
Samen met wat spiderwood en rotsen heb ik een resultaat waar ikzelf tevreden over ben, plantjes moeten uiteraard nog groeien. Ik geef vloeibare CO2 toevoeging.

Interne filter tot 400L zit er ook in.

Als lampen heb ik 2 36watt lampen van 120mm (1 sylvania grolux t8 en 1 6700k). Staat nu sinds 2 dagen op 9u licht via een timer.

Maar sinds gisteren heb ik last van bruine algen (ondertussen al ontdekt dat het diatoms heet in het engels) en normaal kan zijn bij een nieuw opgestarte aquarium.

Foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tips om al die bruine aanslag weg te kruigen of andere suggesties of opmerkingen, meer als welkom.
Rellikagem
Newbie

Aquarium type: Nog geen.

Re: Timmy's eerste aquarium.

Berichtdoor eltwee » do mei 25, 2017 10:35 am

Dat komt wel goed met de tijd, Door dat je direct naar je totaal inrichting bent gegaan zul je wel een aaltal platjes veliezen door opstartperikelen. Het beste start je gewoon op met een bak vol 1 of 2 soorten selgroeiers en in de lopp van de opstart maanden vervange die dan door de gewenste planten, dit geeft minder uitval.
Vloeibare CO2: vergeet het sprookje, dit is gewoon een extra meststof die een bron is van C voor de planten maar is totaal geen vervangeer van CO2.
Waarom het je zand over je mooie donkere soil gestrooid, dit heeft totaal geen functie buiten decoratief en dan nog, Je planten en vooral vissen laten mooiere kleuren zien boven een donkere bodem. Nu kan je ook weinig bodemvissensoorten houden. De meeste hebben baardharen die kunne afbreken op scherpe zand/steentjes, hierdoor krijgen ze infecties en gaan ze dood. Direct op de soil was dit geen probleem geweest.
Wil je een ecte plante bak overweeg dan een CO23 installatie of hou het bij de klassieke planten. al duikt er af en toe een nieuw op die ook perfect kan met minder licht. dit is meestal de consequentie van geen CO2. Je voedingsbalans moet in evenwicht zijn. Haal je CO2 eruit (het is niet volledig weg) dan moet je de rest aan passen aan de lage natuurlijke CO2 concentratie dit betelend ook zuiniger met je licht. Ergo je planten keuze wordt vrij beperkt.
Je vissen keuzen wordt des te groter, de meeste vissen schuwen licht.
Je hebt allessinds een basis waar je mee op weg kan en die perfect kan uitgroeien tot een mooi aquarium.
aangezien er toch nog geen vissen in zitten zou ik de zand afhevelen de bodem omwoelen zodat de rest koreltjes tussen soil vallen en geen kwaad meer kunnen. Dan kan je zeer goed corydoras houden, dit is een zeer actieve bodem bewoner die niet te licht schuw is. De meest meervallen zijn echte nachtdieren die zitten overdag russen de planten en 's nacht geven ze show.

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Keer terug naar Opstart van het aquarium