Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Mijn eerste aquarium

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

Mijn eerste aquarium

Berichtdoor JoKi » vr mei 19, 2017 3:28 pm

Hoi hoi,

Ondertussen zijn we 6 dagen verder en dit is ie tot nu toe:
Afbeelding

Grind ligt er in, 125l water, planten, filter, verwarmer, bodemvoeding en 3 sera producten: sera aquatan, sera bio nitrivec en sera bio filterstarter.
Overal lees ik nu dat je je aquarium een 4 tal weken moet laten indraaien, maar de beste man van de winkel zei dat als de waardes na een week in orde zijn, de vis er in kan. Klopt dit of moet ik mij hier vragen bij stellen.

De waardes die ik moet meten volgens hem zijn; pH, NO², Gh en Kh. Zijn al die andere waardes dan minder belangrijk of zie ik dat verkeerd? Dan denk ik aan O², CO², Fe, Cu, ...

De gemeten waardes na dag 5 zijn:
- pH 8
- Nitriet 0,5mg/l
- gH 6 druppels
- kH 6 druppels

Ik denk dat de pH nog moet zakken en nitriet idealiter 0 moet zijn. De andere waarden lijken mij perfect.
Als ik fout ben, ALSJEBLIEFT, corrigeer mij.

De watertemperatuur is momenteel net wat te hoog, hij schommelt tussen 26° en 27°, hier ben ik mee bezig om deze naar beneden te krijgen.

Verder weet ik eigenlijk nog niets over een aquarium en/of vissen, dus als er nog tips zijn of iets dat ik kan/moet veranderen, laat het mij aub weten.

De vraag is dus, kan er na een week, mits die 4 genoemde waarden in orde zijn, vis in?
Een andere vraag die ik heb, is het nodig om zo een luchtpompje te plaatsen? Die van die belletjes maakt.
JoKi
Newbie

Aquarium type: Gezelschapsaquarium (zoetwater)

Re: Mijn eerste aquarium

Berichtdoor Jerome » vr mei 19, 2017 6:17 pm

Nitriet moet nul zijn. En toch maar een week of drie wachten ;)
Jerome
Regular

Aquarium type: 120 x 60 x 40

Berichtdoor Dave_82 » za mei 20, 2017 4:33 pm

Ben zelf een beginner die vooral veel heeft gelezen de laatste maand :D. Overal lees ik dat je zowiezo best 3 volledige weken kan wachten vooralleer je er vissen inplaatst. Dit heeft te maken omdat er meestal in week 3 een nitrietpiek optreed.
Luchtpompje wordt bijna nergens aangeraden om dit er in te plaatsen. Co² en zuurstof zouden niet zo goed samen gaan (zuurstof zou co² uit je water laten verdwijnen) en co² hebben je plantjes toch wel nodig.

Je vind best heel veel informatie op dit forum, en meestal geen verkoperspraat :P.
Dave_82
Newbie

Aquarium type: Juwel Rio 180

Berichtdoor JoKi » ma mei 22, 2017 9:53 am

Thanks voor de reacties, afwachten nou maar.
JoKi
Newbie

Aquarium type: Gezelschapsaquarium (zoetwater)

Keer terug naar Opstart van het aquarium