Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Juiste benodigdheden?

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

Juiste benodigdheden?

Berichtdoor arkarium » di feb 14, 2017 8:10 pm

Dag iedereen

1 week geleden heb ik mijn juwel primo 60 aquarium gevuld met het volgende:
- sera floredepot voedingsbodem
- een laag aquariumgrind (vooraf grondig gespoeld natuurlijk ;) )
- 60L water
- sera aquatan waterbehandelingsmiddel (15 mL)
- de filter natuurlijk, met hierbij sera siporaxtabletten in een netje en daarover de bijbehorende filterbiostart vloeistof

Ik wou vandaag planten aanschaffen maar heb eerst mijn water laten testen in de winkel. De medewerker wist me te zeggen dat enkel mijn O2-gehalte oke was. Nu heeft ze me sera toxivec laten aanschaffen en zou ik elke dag 6L moeten verversen en telkens 15mL toxivec toedienen.

Zijn er nog benodigdheden nodig voor een zoetwateraquraium met (toekomstige) planten?
Ik heb ook nog sera florenette tabletten liggen maar zou die pas in de bodem steken eens de planten erin zitten aangezien de voedingsbodem zelf al over gelijkaardige tabletten beschikt.

Btw: ik denk erover na om zelf zo'n test strips aan te schaffen zodat ik niet elke keer met lege handen naar huis moet nadat het water getest wordt in de winkel ;). Welke raden jullie aan?
arkarium
Newbie

Aquarium type: Juwel

Re: Juiste benodigdheden?

Berichtdoor Matt1118 » di feb 14, 2017 10:33 pm

Dag,

Een voedingsbodem is niet perse nodig. Naja, hij ligt er al in dus je kan het zo laten :-)

Filterbiostart vloeistof is ook niet nodig, het kan en mag wel. Maar het gaat best ook zonder.

Een aquarium start je best op met planten, Je hoeft dus niet je waterwaardes te testen voor aleer je planten gaat kopen.
Sommige planten gaan het beter/slechter doen dan andere. Maar als je die online bestelt valt de aankoop best goed mee. Hou wel rekening dat je makkelijke planten aankoopt.

toxines zou ik niet aanraden. Dit verlaagt je fosfaat en nitriet dacht ik.
De eerste weken is het belangrijk dat je je filter te tijd geeft om bacteriën te kweken zeg maar.
Dit gaat in een bepaalde volgorde en duurt een 4tal (tot 6) weken.
In die weken hou je geen levende wezens in je aquarium! Is heel belangrijk.

Door dit middel ga je de concentraties PO4(fosfaat) en NO2(nitriet) verlagen, waardoor de kolonie's bacteriën zelf niet alle vervuiling weten te verwerken.
NO2 is vanaf een lage concentratie giftig voor vissen, met dood tot gevolg. (eerste tekenen zijn trager zwemmen, trager ademen, bovenaan het water zwemmen)
Dit wil je echt goed doen, wil je toch een lange periode van je vissen genieten.

Hier lees je er meer over,
viewtopic.php?f=3&t=20734

Je kan beter investeren in testdruppels.
Aangeraden testkits die je zeker nodig hebt:
NO2 (enkel nodig tijdens de opstart)
NO3 (weet je wanneer je je water moet verversen)

Voor planten kan het ook handig zijn dat je KH en PO4 kan meten.

Naast aquatan zal je ook voeding nodig hebben voor je planten (na een tijdje zal alle voeding uit de bodem zijn).
Tegenwoordig heb je producten waar alles in 1 flesje zit. All in one van planted box is er zo één, kan je online bestellen.
Of je koopt een gewone plantenvoeding en je koopt apart een nitraat en fosfaat additief.

Veel succes en veel lezen! :-)
Hoe meer je weet voor je er aan begint, hoe groter de slaagkans. Weet dat niet elke winkelier de beste bedoeling heeft. Veel willen gewoon hun brood verdienen.
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor Okami » wo feb 15, 2017 1:08 am

Beetje verder in de toekomst aan het denken :).
Een bodemstofzuiger is gemakkelijk bij het reinigen van de bodem. Dat kan je zelf in elkaar knutselen of kopen.
Ik vind het gemakkelijker met de gekochte. Die moet je gewoon op en neer bewegen in het water en die zuigt het water aan. Ik gebruik die ook bij een gewone waterwissel.

Een visnetje. Ik gebruik dat van mij bijna elke dag om losse blaadjes uit het aquarium te vissen.

Voor te snoeien gebruik ik een keukenschaar. Als je een keukenschaar gebruikt zie dan dan ze enkel voor het aquarium is. Je wilt geen viswater mee in je eten en geen eten mee in je aquarium.

Emmers die uitsluitend voor het aquarium zijn. Je wil geen zeepresten mee bij je vissen gieten.

Druppeltesten zijn inderdaad nauwkeuriger. De strips zijn goed als je aquarium al draait en je wil het snel testen.
De strips zijn niet zo nauwkeurig en kunnen een vertekend beeld geven.
Ik heb beide. De strips gebruik ik snel tussendoor als controle. De druppeltesten gebruik ik 1 keer in de maand.
Ik heb de Colombo Aquatest TESTLAB Professional als druppeltest. Die is nauwkeurig en duidelijk. Er zit wel 1 testbuis te weinig in om elke test te kunnen doen in 1 keer.
Van de strips gebruik ik de easy life 6 in 1 teststrip. De KH test reageert 9/10 keer niet maar de nitriet test is wel goed.
De keuze is aan jou. ik heb deze gekocht want ze waren aan de goedkopere kant en ik sta op budget :).
Ik heb deze online gekocht en dat was een stuk goedkoper dan in de winkel.

Als je je water laat testen vraag dan of ze het wil opschrijven of neem pen en papier mee en schrijf het zelf op.
Want een vage uitdrukking als het is goed of niet goed is helemaal nutteloos. De waterwaarden hangen af van de vissen. Wat goed is voor de ene vis is slecht voor de andere vis. In geval van nitriet en ammoniak kan het wel goed zijn of niet goed. Alles boven 0 voor die twee is niet goed. die zijn beide giftig voor de vissen.

Bedoel je soms NO2 in plaats van O2? NO2 is nitriet, O2 is zuurstof. ik heb ze nog nooit weten testen op zuurstof.
Okami
Newbie

Aquarium type: Gezelschap 100*50*45

Berichtdoor arkarium » wo feb 15, 2017 4:53 pm

Matt1118 schreef:Dag,

Een voedingsbodem is niet perse nodig. Naja, hij ligt er al in dus je kan het zo laten :-)

Filterbiostart vloeistof is ook niet nodig, het kan en mag wel. Maar het gaat best ook zonder.

Een aquarium start je best op met planten, Je hoeft dus niet je waterwaardes te testen voor aleer je planten gaat kopen.
Sommige planten gaan het beter/slechter doen dan andere. Maar als je die online bestelt valt de aankoop best goed mee. Hou wel rekening dat je makkelijke planten aankoopt.

toxines zou ik niet aanraden. Dit verlaagt je fosfaat en nitriet dacht ik.
De eerste weken is het belangrijk dat je je filter te tijd geeft om bacteriën te kweken zeg maar.
Dit gaat in een bepaalde volgorde en duurt een 4tal (tot 6) weken.
In die weken hou je geen levende wezens in je aquarium! Is heel belangrijk.

Door dit middel ga je de concentraties PO4(fosfaat) en NO2(nitriet) verlagen, waardoor de kolonie's bacteriën zelf niet alle vervuiling weten te verwerken.
NO2 is vanaf een lage concentratie giftig voor vissen, met dood tot gevolg. (eerste tekenen zijn trager zwemmen, trager ademen, bovenaan het water zwemmen)
Dit wil je echt goed doen, wil je toch een lange periode van je vissen genieten.

Hier lees je er meer over,

Je kan beter investeren in testdruppels.
Aangeraden testkits die je zeker nodig hebt:
NO2 (enkel nodig tijdens de opstart)
NO3 (weet je wanneer je je water moet verversen)

Voor planten kan het ook handig zijn dat je KH en PO4 kan meten.

Naast aquatan zal je ook voeding nodig hebben voor je planten (na een tijdje zal alle voeding uit de bodem zijn).
Tegenwoordig heb je producten waar alles in 1 flesje zit. All in one van planted box is er zo één, kan je online bestellen.
Of je koopt een gewone plantenvoeding en je koopt apart een nitraat en fosfaat additief.

Veel succes en veel lezen! :-)
Hoe meer je weet voor je er aan begint, hoe groter de slaagkans. Weet dat niet elke winkelier de beste bedoeling heeft. Veel willen gewoon hun brood verdienen.

Bedankt voor het snelle antwoord!
Even nog wat vragen of opmerkingen ...

De winkelmedewerker heeft me echt duidelijk laten weten (toen ik er voor de eerste keer kwam) mijn waterwaarden te laten meten. Het kan uiteraard ook een truc zijn me meer middeltjes te laten aanschaffen maar na wat opzoekwerk zag ik dat de meningen hieromtrent sterk uiteenlopen. Ook was het pas de tweede keer dat ik langsging dat ze me een flesje toxivec aanraadden. Ik ben het trouwens in de maxi zoo / zoomart te Gentbrugge gaan vragen, misschien heb je hier ervaring mee?
Voor mij is alles omtrent aquaria volledig nieuw. Het is dan ook nog vrij moeilijk de juiste informatie uit het eindeloze leeswerk te filteren.

Je liet me ook weten dat verschillende dingen (planten, watertests) ook online te bestellen zijn. De sites waarop ik terechtkom zijn vaak Nederlands en dus zijn de transportkosten vrij hoog. Kan je me helpen aan een Belgische site?

En ten derde ben ik sinds vandaag vrij hopeloos geworden nadat ik zag dat mijn aquariumwater (waar ik gisteren 10% van heb ververst en toxivec heb toegediend) groen is geworden. Het blijkt om de zweefalg te gaan.
Mijn aquarium komt niet in contact met rechstreeks zonlicht, enkel verstrooid licht. Er staan nog geen planten in, dus CO2 toevoegen zou nu verloren geld zijn. Heb je hier raad mee?

Alvast bedankt
arkarium
Newbie

Berichtdoor arkarium » wo feb 15, 2017 5:00 pm

Okami schreef:Beetje verder in de toekomst aan het denken :).
Een bodemstofzuiger is gemakkelijk bij het reinigen van de bodem. Dat kan je zelf in elkaar knutselen of kopen.
Ik vind het gemakkelijker met de gekochte. Die moet je gewoon op en neer bewegen in het water en die zuigt het water aan. Ik gebruik die ook bij een gewone waterwissel.

Een visnetje. Ik gebruik dat van mij bijna elke dag om losse blaadjes uit het aquarium te vissen.

Voor te snoeien gebruik ik een keukenschaar. Als je een keukenschaar gebruikt zie dan dan ze enkel voor het aquarium is. Je wilt geen viswater mee in je eten en geen eten mee in je aquarium.

Emmers die uitsluitend voor het aquarium zijn. Je wil geen zeepresten mee bij je vissen gieten.

Druppeltesten zijn inderdaad nauwkeuriger. De strips zijn goed als je aquarium al draait en je wil het snel testen.
De strips zijn niet zo nauwkeurig en kunnen een vertekend beeld geven.
Ik heb beide. De strips gebruik ik snel tussendoor als controle. De druppeltesten gebruik ik 1 keer in de maand.
Ik heb de Colombo Aquatest TESTLAB Professional als druppeltest. Die is nauwkeurig en duidelijk. Er zit wel 1 testbuis te weinig in om elke test te kunnen doen in 1 keer.
Van de strips gebruik ik de easy life 6 in 1 teststrip. De KH test reageert 9/10 keer niet maar de nitriet test is wel goed.
De keuze is aan jou. ik heb deze gekocht want ze waren aan de goedkopere kant en ik sta op budget :).
Ik heb deze online gekocht en dat was een stuk goedkoper dan in de winkel.

Als je je water laat testen vraag dan of ze het wil opschrijven of neem pen en papier mee en schrijf het zelf op.
Want een vage uitdrukking als het is goed of niet goed is helemaal nutteloos. De waterwaarden hangen af van de vissen. Wat goed is voor de ene vis is slecht voor de andere vis. In geval van nitriet en ammoniak kan het wel goed zijn of niet goed. Alles boven 0 voor die twee is niet goed. die zijn beide giftig voor de vissen.

Bedoel je soms NO2 in plaats van O2? NO2 is nitriet, O2 is zuurstof. ik heb ze nog nooit weten testen op zuurstof.

Hey,

Bedankt voor de tip!
Bodemstofzuiger, visnetje en druppeltest staan op het lijstje nu!

En ja, in het vervolg ga ik dus zelf thuis mijn water testen zodat ik in de winkel weet waarover ze het hebben.
De medewerker zei weldegelijk zuurstof. Door mijn studies schrijf ik automatisch chemische stoffen altijd in formulevorm op, typt wat sneller. ;)

Groetjes
arkarium
Newbie

Berichtdoor eltwee » wo feb 15, 2017 6:38 pm

Een bodem stofzuiger zou ik niet kopen, je moet toch water afhevelen, dan kan je je bodem ook makkelijk even afzuigen. Normaal is dit enkel nodig in een paar dode hoekjes gevormd door planten en stenen.
Een stofzuiger maak je makkelijk zelf.
Een emmer met deksel hierin schroefje 2 wartels met een afzuigslang (eventueel voorien van een klok) en een korte aanzuigslang. Beide slangen moeten maar juist door het deksel steken. Zo heb je een makkelijke hevel zonder knoeien. zet hem op een planten roller en je kan alle kanten uit zonder tillen.
Aquarium-planten.com levert snel en voor een faire verzend kost. je kan nog altijd de plantnaam googlen gevold door ebay en free shipping. Meestal kom je dan uit op verkopers in taiwan, en omstreken die als je wat geduld hebt (3 weken) je van alle planten kunnen voorzien. Zelfs met garantie, ooit een waterlelie knollen besteld, na 3 weken de eerste bladeren en het waren de verkeerde, gewoon gratis nieuwe gekregen.
qua druppel test, loont het om te investeren, JBL is zeer duidelijk en je hebt zeer veel metingen per fles. Dat laatste kan bij de goedkope merken nogal tegevallen.

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Okami » wo feb 15, 2017 7:44 pm

eltwee schreef:Een bodem stofzuiger zou ik niet kopen, je moet toch water afhevelen, dan kan je je bodem ook makkelijk even afzuigen. Normaal is dit enkel nodig in een paar dode hoekjes gevormd door planten en stenen.
Een stofzuiger maak je makkelijk zelf.
Een emmer met deksel hierin schroefje 2 wartels met een afzuigslang (eventueel voorien van een klok) en een korte aanzuigslang. Beide slangen moeten maar juist door het deksel steken. Zo heb je een makkelijke hevel zonder knoeien. zet hem op een planten roller en je kan alle kanten uit zonder tillen.
Aquarium-planten.com levert snel en voor een faire verzend kost. je kan nog altijd de plantnaam googlen gevold door ebay en free shipping. Meestal kom je dan uit op verkopers in taiwan, en omstreken die als je wat geduld hebt (3 weken) je van alle planten kunnen voorzien. Zelfs met garantie, ooit een waterlelie knollen besteld, na 3 weken de eerste bladeren en het waren de verkeerde, gewoon gratis nieuwe gekregen.
qua druppel test, loont het om te investeren, JBL is zeer duidelijk en je hebt zeer veel metingen per fles. Dat laatste kan bij de goedkope merken nogal tegevallen.

L2

Dat is de beste beschrijving van een zelfgemaakte bodemstofzuiger die ik al heb gezien. Toen ik het opzocht kreeg ik enkel een halve fles aan een buis waar je zelf aan moest zuigen en het risico nam dat het water in je mond kwam.
Okami
Newbie

Aquarium type: Gezelschap 100*50*45

Berichtdoor Matt1118 » wo feb 15, 2017 8:08 pm

arkarium schreef:
Bedankt voor het snelle antwoord!
Even nog wat vragen of opmerkingen ...

De winkelmedewerker heeft me echt duidelijk laten weten (toen ik er voor de eerste keer kwam) mijn waterwaarden te laten meten. Het kan uiteraard ook een truc zijn me meer middeltjes te laten aanschaffen maar na wat opzoekwerk zag ik dat de meningen hieromtrent sterk uiteenlopen. Ook was het pas de tweede keer dat ik langsging dat ze me een flesje toxivec aanraadden. Ik ben het trouwens in de maxi zoo / zoomart te Gentbrugge gaan vragen, misschien heb je hier ervaring mee?
Voor mij is alles omtrent aquaria volledig nieuw. Het is dan ook nog vrij moeilijk de juiste informatie uit het eindeloze leeswerk te filteren.

Het enige dat je nu hoeft te meten is NO2, na ongeveer 3 weken zal die stijgen, na 4-6 weken zou die waarde niet meer te meten zijn (< 0,3mg/l) Vanaf dan mag je vissen houden

Hier is alles correct, lees ook de reacties. Beter een vis te weinig dan een vis teveel.
Beter een vis die wat kleiner is dan een vis die te groot wordt

Je liet me ook weten dat verschillende dingen (planten, watertests) ook online te bestellen zijn. De sites waarop ik terechtkom zijn vaak Nederlands en dus zijn de transportkosten vrij hoog. Kan je me helpen aan een Belgische site?

Voor planten heb je al een goede site gekregen van L2
Als je uit de streek bent ga je best eens langs naar de Skalaar (wondelgem)
Hij heeft de tests die je nodig hebt. JBL vind ik zelf ook heel duidelijk en makkelijk werken.
Plantenvoeding van Easy life kan je er ook heel betaalbaar kopen. Denk dat hij de goedkoopste prijzen hanteert

En ten derde ben ik sinds vandaag vrij hopeloos geworden nadat ik zag dat mijn aquariumwater (waar ik gisteren 10% van heb ververst en toxivec heb toegediend) groen is geworden. Het blijkt om de zweefalg te gaan.
Mijn aquarium komt niet in contact met rechstreeks zonlicht, enkel verstrooid licht. Er staan nog geen planten in, dus CO2 toevoegen zou nu verloren geld zijn. Heb je hier raad mee?

Je hebt geen planten? verlichting uit laten,...
Hoe lang branden je lampen nu?

Alvast bedankt
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Keer terug naar Opstart van het aquarium