Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Welke vissen in mijn 70 liter aquarium?

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

Welke vissen in mijn 70 liter aquarium?

Berichtdoor JanaVT » ma jan 09, 2017 10:02 pm

Hallo allemaal,

Ik heb zo'n week terug een aquarium gekocht namelijk de Superfish Aqua Expert 70. Ik heb deze helemaal in orde gebracht met voedingsbodem en grind en voldoende plantjes geplant. Deze zal ik zeker nog 2 weken laten indraaien, omdat ik uit eerdere ervaring weet dat dit wel beter en noodzakelijk is. Ik ben al eens gaan rondkijken welke vissen ik erin zou kunnen plaatsen maar ik heb echt geen idee. Ik had gedacht om guppy's en molly's enzo te houden omdat ze me dit in de winkel aangeraden hadden. Maar ook heb ik gelezen dat guppy's heel snel kweken en je al snel overbevolking krijgt. Heeft iemand een idee van welke vissen ik erin zou kunnen plaatsen en eventueel welke combinatie's?

Alvast bedankt!
JanaVT
Newbie

Aquarium type: Aquarium met guppy's

Re: Welke vissen in mijn 70 liter aquarium?

Berichtdoor WillemAQ » di jan 10, 2017 10:59 am

Hallo,

Molly's zijn wat te groot, kunnen gemakkelijk 8/10 cm worden, en omdat ze actief rondzwemmen toch liefst een bak van 80 cm lengte. Zie ook http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... lack-molly

Een zestal (of meer afhankelijk van of je er iets bijplaatst of niet) guppies (M of V) of platies , xiphophorus maculatus (M of V, ik zou V nemen), is dan een beter optie. Het water moet eveneens aan de eerder harde kant zijn , hogere PH.

Laat je niet verleiden tot een paar exemplaren van van alles wat in je bakje te plaatsen. Beter groepjes van een paar soorten. En verschillende soorten zoals gourami's die je alleen of in koppel(s)kan houden zijn territoriumvissen,
daar passen meestal, afhankelijk van hun karakter, in kleinere bakken enkel nog wat bodembewoners bij .

Ook de meeste soorten geschikt voor nano aquariums zijn goed voor de jouwe en je kan ze in een flinke groep houden wat altijd leuker is, http://www.visaquarium.nl/a/nano-aquari ... ste-vissen

Voor de bodem zijn garnalen een optie , evenals de kleinere corydorassen.

Gelijk hoe , geen beestjes aankopen zonder op enkele site's info te hebben opgezocht over huisvesting ervan en compatibiliteit met jouw AQwater (PH/GH) en andere soorten.
Laatst bijgewerkt door WillemAQ op di jan 10, 2017 1:43 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
WillemAQ
Newbie

Aquarium type: 3 , nl. 60x30x30, 104x40x40, 150x50x50

Berichtdoor Matt1118 » di jan 10, 2017 1:00 pm

Dag Jana,

Leuk dat je je inleest voor de aankoop! Zo voorkom je al veel problemen.
De vraag is vooral welke soort je graag ziet of je zou willen houden? :-) Dan kan je rond die soort een bestand samenstellen.

Het is niet de grootste aquarium dus weet dat je enkele beperkingen hebt. Ik zou zeker geen vissen kiezen die groter worden dan 6 cm (dit als eye catcher). De bijvissen zullen dan nog heel wat kleiner zijn (max 3-4cm).
Eventueel nog wat vuurgarnalen die zorgen dat er overal leven is, of een hele kleine soort Corydoras voor op de bodem.
Zoals de Hastatus, Pygmaeus,..

Eventueel een klein schoolvisje zoals de Borgras brigittae.

Hier kan je wat zoeken :-)
http://aquavisie.rgkoelman.nl/zoeken.asp

Hier kan je wat inspiratie opdoen ;-)
viewforum.php?f=64

Hou vooral rekening dat je overal wat leven creëert. Dus vissen die in verschillende lagen water leven (onder - midden - boven).
Zo creëer je rust voor je vissen. En krijg je toch een aquarium vol leven met weinig vissen.
Probeer niet teveel vissen te houden, less is more ;-)
Hou rekening met hun karakter.

http://www.aquariaforum.be/viewtopic.php?f=3&t=20734

Veel succes.
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor eltwee » di jan 10, 2017 5:57 pm

Een klein aanvulling, vergeet dat boven midden onderverhaal, je hebt maar 70l dat is een plasje wateren geen vijver. Je hebt de bak en je hebt eventueel een bodem en dan nog. Er zijn echte bodembewoners en bodembewoners die ook graag op verkenning gaan. Midden en oppervlak ligt op 10 cm van elkaar daar trekken de vissen zich niets van aan.

Ik zou gaan voor een schooltje nano vissen ( mini rasbora soorten) en een harem fel gekleurde vissen van maximaal 6 cm. Voor de bodem zou ik het voorlopig houden bij garnalen. Je keuze op eyecatcher kan er eentje zijn die een onderlaag of hol teritorium heeft (apistogramma). Dan is je bodem bezet.
Denk ernaan de meeste vissen zijn omnivoor tot puur carnivoor, je ganalen zullen als hapje dienen tot ze ongeveer halfwas zijn. Volwassen garnalen worden meestal gerust gelaten. Dit helpt ook de kweek onder kontrole te houden. Uitroeien zal nooit lukken.

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor WillemAQ » do jan 12, 2017 2:34 pm

Beetje off topic, maar kom,

In mijn plasje water van 55 liter (de 60x30x30) hou ik al jaren enkel vrouwtjes guppies, een 15 tal, en dat gaat heel goed. Om de zoveel jaar koop ik er een zestal bij. Die zorgen voor meer dan leven genoeg, boven, onder en midden in het bakje. Verder heb ik er enkel een heel dunne laag zand in liggen, vijf bloempotjes met crypto's en achteraan enkele kokosnootschelpen met bovenaan een gat waar ik grof hoornblad in steek, om de week moet dat wel wat bijgesnoeid worden. En nog een paar hout/wortel imitatie objecten.

Waterwaardes blijven heel stabiel, het fosfaatgehalte ( het hoogst van al mijn bakken) is tegen de 1mg/l met elke week zowat 30 % waterverversing.Geen (ove)last aan algen , enkel wat groenalg op de kokoschelpen en na enige weken op de de voorkant.

Zelfs volgens de 1cm/liter "regel" is dit te veel (15x6=90/55), maar je moet toch rekening houden met de lengte van de vis, lengte bak en vooral volume/gewicht aan vis. Een vis van 55 cm in mijn bakje zou absurd zijn. Guppy's zijn ( niet zwanger en niet overvoed) slank, zwemmen graag in groep, en voldoen reeds aan de 10x lengte vis regel in een bak van 60 cm. Indien ik de 0.5 cm/liter regel zou volgen zou ik ocharme maar 4/5 guppies kunnen houden, wat een desolate aanblik zou geven.
WillemAQ
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » do jan 12, 2017 3:58 pm

je kan ook een goudvis houden in een 50 liter bakje, maar ik ben benieuwd of die zijn levensverwachting gaat halen van >30jaar.
Vissen krijgen in de natuur veel meer zwemruimte, een hond kan je ook hele dagen in een bench stoppen. Dood zal die er niet van gaan, maar gelukkig zal die er ook niet van worden.

Toch 1 positieve voetnoot, slimme keuze van je om enkel vrouwtjes te houden.
Matt1118
Moderator

Berichtdoor WillemAQ » do jan 12, 2017 4:21 pm

Dit is te absurd, beste Matt1118.

Zo duidelijker? :wink:
Laatst bijgewerkt door WillemAQ op do jan 12, 2017 5:00 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
WillemAQ
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » do jan 12, 2017 4:49 pm

Geeft niet, dat was de bedoeling.
Hopelijk zie je het ooit langs een ander perspectief.
Matt1118
Moderator

Berichtdoor WillemAQ » do jan 12, 2017 6:50 pm

Eventueel na een meer coherente en onderbouwde reactie.
WillemAQ
Newbie

Berichtdoor eltwee » do jan 12, 2017 9:56 pm

Mocht dit forum iets fotovriendelijke zijn dan liet ik een foto zien van een 160/60/60 bak met 140 cm zichtbare vis en 120 cm nacht vis die met momenten een te volle aanblik geeft. Anderzijds kan ik van iedere soort regelmatig een heel mooi balsgedrag tot nestbouw zien. dit heb ik al mogen mee maken van choco's tot betta, rasbora soorten en iedere keer met een succes kweek in de bak.
De bak is ook iedere keer ontdekken, ik heb op 2 minuten niet mijn vissen geteld en gezien, dit vergt iets meer moeite maar is het dan ook zeker waard. Alle vissen gelijktijdig in beeld is zelfs iets onbestaande, iedere moment is een uniek beeld.
Dit is puur persoonlijke perseptie en er zit geen waterschappelijke onderbouw in. Wetenschappelijke onderbouw vind je sneller bij een boer met een legbatterij, hij zal zijn kippen perfect gezond houden en een lang leven geven op zo weinig mogelijk ruimte want het is zijn broodwinning.

L2
eltwee
Hardened

Berichtdoor Matt1118 » do jan 12, 2017 11:28 pm

WillemAQ schreef:Eventueel na een meer coherente en onderbouwde reactie.

Ohnee, ik moet je niet overtuigen. Daar kom je zelf wel achter, of net niet.
Matt1118
Moderator

Berichtdoor WillemAQ » vr jan 13, 2017 7:26 am

Matt1118 schreef
Ohnee, ik moet je niet overtuigen. Daar kom je zelf wel achter, of net niet.

Het orakel van Delphi zou het niet beter kunnen verwoorden.
Laatst bijgewerkt door WillemAQ op vr jan 13, 2017 1:09 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
WillemAQ
Newbie

Berichtdoor WillemAQ » vr jan 13, 2017 12:54 pm

Eltwee,

Na een beetje eenvoudig rekenwerk zou ik ongeveer 450 tot 900 guppies in 54 liter moeten houden om de situatie van een legbatterij naar analogie te hebben.
1 kip= +/-700 cm/kwadraat opp. in legbatterij (= 35x20 = doos waar een kip "ruim" in past)
6 cm /kwadraat= doosje waar een guppy in past, eventueel x2 wegens de vinnen.
Dus 60x30= 1800 :6 (of 12) = 300 (of 150) guppies op bodem, dan nog eens 300 midden en 300 boven.
Zelfs indien je het doosje 4x groter maakt, wat zeker niet meer analoog is met de kip, zit je nog aan 225.

Maar ja, als er geen "waterschappelijke" of andere onderbouw te vinden is, moet je toch iets uit de mouw kunnen schudden zeker. Enige ernst kan daar natuurlijk niet aan gegeven worden. Voor de aardigheid, omgekeerd, vertrekkende van 15 guppies in 54 liter kom ik tot 15 kippen op zowat 60 meter/kw. Niet ideaal, maar bijna 60x minder erg dan een legbatterij en stukken redelijker als vergelijking.

Overigens, een juiste analogie (aangezien een vis geen kip is , laat staan een hond) met mijn guppen is die van 15 gewone goudvissen (max lengte 30 cm) in een 6750 liter bak (3000x1500x1500). 1 per 450 liter. 99 %, 100?, van de verkochte goudvissen zou daar heel blij mee zijn. Ik zou een blub van opluchting laten. Dit toont ook de absurditeit van de 1 of 0.5 cm vis/liter regel aan, want wie zou 225 of zelfs 125 goudvissen in zo'n bak houden? Wat -125- overigens precies zou uitkomen op 1 (van 30cm) per 54 liter. Serieus verschil tusssen 15 guppies of een goudvis van 30 cm lang in een bak van 54 liter, lijkt mij toch. En dat heeft niet zozeer met de totale lengte, maar met het volume aan vis te maken.
WillemAQ
Newbie

Berichtdoor eltwee » vr jan 13, 2017 2:29 pm

We spreken over het dierenrijk maar spijtig genoeg ook over het mensdom.

L2
eltwee
Hardened

Berichtdoor WillemAQ » vr jan 13, 2017 2:55 pm

Zelfkennis is een mooie deugd (of verwijs je, heel toepasselijk overigens , naar die andere drama queen die zich graag vrijblijvend verliest in bij de haren getrokken hyperbolen om zijn punt te maken?)

Om daar nu de gehele mensheid voor te blameren...
WillemAQ
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » vr jan 13, 2017 3:27 pm

We hoeven het niet allemaal eens te zijn.
Gelukkig zijn we het ook niet. Anders zou ik mijn eigen mening niet in vraag stellen. Ik ben blij dat ik dit wel kan.
Anderen die hun mening geven, vooral diegene die een andere mening hebben lokken dit uit.

Onlangs las ik dit op een ander forum:
En sja...als er alleen zinnige dingen op het forum stonden dan was er weinig te lezen

Maar persoonlijk hoeft het niet te worden, dan kan ik wel in een of andere Facebook groep mijn ei kwijt.
Matt1118
Moderator

Berichtdoor eltwee » vr jan 13, 2017 3:41 pm

Met een JPEG van 16KB is mijn bijlagequota berijkt. Sorry, dus geen foto of snedige repliek.

#Matt: QED

L2
eltwee
Hardened

Berichtdoor DominiqueR » zo jan 15, 2017 4:18 pm

JanaVT schreef:Hallo allemaal,

Ik heb zo'n week terug een aquarium gekocht namelijk de Superfish Aqua Expert 70. Ik heb deze helemaal in orde gebracht met voedingsbodem en grind en voldoende plantjes geplant. Deze zal ik zeker nog 2 weken laten indraaien, omdat ik uit eerdere ervaring weet dat dit wel beter en noodzakelijk is. Ik ben al eens gaan rondkijken welke vissen ik erin zou kunnen plaatsen maar ik heb echt geen idee. Ik had gedacht om guppy's en molly's enzo te houden omdat ze me dit in de winkel aangeraden hadden. Maar ook heb ik gelezen dat guppy's heel snel kweken en je al snel overbevolking krijgt. Heeft iemand een idee van welke vissen ik erin zou kunnen plaatsen en eventueel welke combinatie's?

Alvast bedankt!

Als je rekening houdt met 1cm vis per liter, kom je op een 10-tal vissen uit. Dus schoolvissen zoals tetra's best vermijden. Als tweede criterium hou ik graag de lengte van de aquarium aan. Voor Guppy's is uw bak best minstens 60cm lang. Voor elke vis vind je wel hiervoor een cijfer. Als derde en laatst criterium, kies maar lekker gewoon wat je leuk vindt...
DominiqueR
Newbie

Aquarium type: Gezelschapsaquarium

Keer terug naar Opstart van het aquarium