Inloggen/Registreren

Zoeken Help

mixen een optie?

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

mixen een optie?

Berichtdoor maxfish » za dec 31, 2016 3:21 pm

hallo, ik ben nieuw hier maar zit met een vraag .
ik heb een aquarium van 60 liter met een sluier telescoop erin . ik zou graag een ander soort vis dan sluierstaart willen houden . en de sluierstaart wegdoen naar een vijver is ook geen optie nu . ik lees veel dat het mogelijk is een sluier in water van 22 a 24 graden te houden . kan ik deze dan mixen met andere vissen indien ze beide een assertief gedrag hebben ? alvast bedankt ! :D
maxfish
Newbie

Aquarium type: sluieraquarium

Re: mixen een optie?

Berichtdoor eltwee » za dec 31, 2016 4:46 pm

Gewoon nog een paar maanden geduld, alshet water 10-12 graden is buiten kan de goudvis in de vijver. Ondertussen kan je een beetje studeren en een gezonde keuze maken voor je bak.

L2
eltwee
Regular

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Cichloid » za dec 31, 2016 6:02 pm

Hey Maxfish,

Allereerst welkom. Zit hier zelf ook wel nog niet zo lang... :D

In een heel lang verleden ben ik gelijkaardig begonnen. 100 liter bakje met een sluierstaart of 4.
Na het afvallen van 2 stuks, heb ik toen besloten ze te laten vergezellen door enkele guppies om zo verschillende kleuren en wat meer leven in de brouwerij te brengen.

Dat werkt gewoon perfect en zo heb je van tijd tot tijd eens kleintjes in de bak. Ook krijg je een ander kleurenpalet naargelang papa en mama guppen onderling met elkaar gaan paren.
ik ga er hierbij uiteraard vanuit dat het aquarium in een ruimte op kamertemperatuur 18°C staat

Als je dat dan wenst, kun je altijd een minimale verwarming installeren. Maar voor de sluiers zou ik het water max 22 laten worden, gezien ze bij hogere temp toch vatbaarder worden voor schimmel en ziekte.

Zie misschien onderstaand linkje voor jou:
http://www.aquariaforum.be/viewtopic.php?f=10&t=16445

PS: ik denk wel dat je draadje beter thuis hoort in het topic "soorten vissen > koudwatervissen". Misschien dat je daar sneller en gerichter antwoord zult krijgen...
http://www.aquariaforum.be/viewforum.php?f=142

Grtz
Cichloid
Cichloid
Newbie

Aquarium type: Work in progress

Berichtdoor maxfish » zo jan 01, 2017 11:14 pm

maar moet ik dan voor guppen de bak verwarmen ?
maxfish
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » ma jan 02, 2017 12:34 am

Welkom hier,

Ik heb je bericht verplaatst.

Ik zou niet mixen daar 60l al weinig is voor een sluierstaart, ik reken voor de eerste 150liter en vanaf dan een extra 50l voor elke soortgenoot. Je kan ze vergelijken met koeien als het gaat om vervuiling :-D (en het eten van groen :D )
Als je guppy's dan nog eens gaan kweken in die 60l gaat het snel heel druk zijn.

Zoals eltwee al aanhaalde, gewoon even afwachten of een andere thuis zoeken voor je sluier.
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor Cichloid » ma jan 02, 2017 2:11 am

maxfish schreef:maar moet ik dan voor guppen de bak verwarmen ?

In principe niet (op voorwaarde dat uw bak op kamertemperatuur staat = min 18°C).

Er zit momenteel 1 sluier in je bak als ik het goed heb?

Grtz
Cichloid
Cichloid
Newbie

Aquarium type: Work in progress

Berichtdoor maxfish » ma jan 02, 2017 3:25 am

Chichloid ja . Ik ga de temperatuur morgen nakijken . Maar is 50 liter per visje niet veel ? Ik zie hel nu amper zwemmen.
maxfish
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » ma jan 02, 2017 12:03 pm

Voor deze vis is 50 liter weinig (daarom dat ik voor de eerste 150l reken en vanaf dan voor elke soortgenoot extra 50 liter).
Dus het is allemaal sterk afhankelijk van vis tot vis.

Een gup komt toe met zo'n 3 a 6 liter, voor een scalare reken je al vlug 25 liter en voor een discus 50 liter.
En dan is het nog eens allemaal sterk afhankelijk welke vissen je er gaat bijhouden, waar ze zwemmen, wat ze eten en ga zo nog maar even door. Ik ben dan ook voor een aquarium die niet te druk bezet is en het bestand mooi verdeeld is zodat je overal wat leven heb (onderlaag, middenlaag en eventueel nog in de bovenlaag).
Zo kan je met een beperkt bestand toch overal wat leven bespeuren. Ook gaan je vissen dan meer natuurlijk gedrag tonen. Minder stress hebben en dus minder vatbaar zijn voor ziektes.

Goudvissen worden makkelijk 3 keer ouder dan guppen. Sluiers worden dan nog niet zou oud, gewone goudvissen hebben een levensverwachting van >30jaar. Als je dan kijkt hou oud de gemiddelde goudvis wordt in aquaria kan je wel stellen dat er aardig wat gebreken zijn bij het huisvesten van goudvissen.

Dus liever te ruim dan te krap, het zijn tenslotte ook levende wezens. Die in de natuur een onbeperkt aantal liters vers water hebben. Ik vind toch dat je dan moet streven naar die levensverwachting. Onze katten en honden halen die over het algemeen ook. Waarom zouden we dan die zelfde zorg niet dragen voor onze vissen? Omdat ze maar enkele euro's kosten? :-/

Sluiers worden graag tussen 18 en 22* gehouden trouwens, onder de 18* is het echt wel te koud.
Een warmte element kost echt niet zoveel, voor €20-25 heb je er een van 25 watt wat ruim voldoende is.
En als je van plan bent om tropische vissen te houden ga je er sowieso een moeten kopen.
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Keer terug naar Opstart van het aquarium