Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Opstarten aquarium 90L

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

Opstarten aquarium 90L

Berichtdoor Martijn_25 » do sep 01, 2016 3:58 pm

Beste,

Vandaag heb ik mijn aquarium gekocht. Het is er een geworden van 90l met de afmetingen 80x30x45 cm type
Aquadream van aqualantis.
In oktober (nog een maand dus) ga ik beginnen met hem op te starten.
Hierbij dacht ik aan het thema Amazone.

Onderaan grint, Plantjes, (welke soorten weet ik nog niet).
En als vissen dacht ik aan:
1 kempvis (mannelijk).
2 kemvis vroutjes,
3 algeneters,
en tot slot een school roodkopjes (Hemigrammus blekeri) 10 stuks.

Zou dit mogelijk zijn in mijn 90 liter bak?

Alvast bedankt voor de tips.

groetjes
Martijn
Martijn_25
Newbie

Aquarium type: Nog geen.

Re: Opstarten aquarium 90L

Berichtdoor Haasje » do sep 01, 2016 9:37 pm

Dat lijkt me al erg vol om te beginnen.
- Een trio kempvissen moet op zich kunnen maar dat past dan wel niet in het amazone-thema (het zijn asiatische vissen). Let ook op het feit dat die zich waarschijnlijk gaan voortplanten en dat je onmogelijk meerdere mannetjes bij elkaar kan houden. Heb je dan een oplossing voor de kleintjes? Een mannetje alleen met een paar rustige bodemvissen (bv corys) kan ook.
- Drie algeneters: op zich niet nodig tenzij je die echt leuk vindt. Plecos kan je al uitsluiten in 90L, die worden te groot. Als je bij je Amazone-thema gaat blijven kan je een ancistrus nemen maar ik zou het bij één houden (ze zijn niet klein en planten zich gemakkelijk voort > snel overbevolking). Als je eerder asiatisch gaat kan je naar gastromyzons of sewellias gaan, die zijn kleiner en een groepje van 3-4 kan dan eventueel nog.
- Roodkopjes: alleen met één ancistrus in een Amazone-bak kan als je aquarium redelijk lang is, ze hebben zwemruimte nodig. Ik zou er dan wel niets anders meer bij plaatsen.

Ik zou eerlijk gezegd eerder gaan naar een schooltje kleinere vissen (roodkopjes of eventueel nog kleiner - vuurtetras misschien (Zuid-Amerikaans), of een soort kleine rasboras (Aziatisch)) met één kempvis mannetje of één ancistrus.
Haasje
Newbie

Aquarium type: Juwel Rio 400 - Aquatlantis 56L experimentbakje

Berichtdoor Martijn_25 » za sep 03, 2016 7:53 pm

ok bedankt voor de tips,
Ik wil zeker een aquarium dat natuurlijk in evenwicht blijft over de liters heb ik mij vergist het is 109 liter niet dat dat heel veel verschil maakt.
Kleine rasboras zijn wel prachtig.
Maar je zegt met een kempvis voelt deze zich dan niet eenzaam ?
En wat kan ik er nog bij combineren ?

Bedankt alvast !
Martijn_25
Newbie

Berichtdoor Haasje » zo sep 04, 2016 11:18 am

Of ze zich eenzaam voelen zullen we nooit weten, maar ze kwijnen er in ieder geval niet bij weg en zitten wellicht ook gewoon veiliger op hun eentje. Kempvissen zijn namelijk oorspronkelijk gekweekt om te vechten (net als hanen, voor de weddenschap), en pas later als siervissen. Mannetjes zullen elkaar dus al snel lelijk toetakelen en ook vrouwtjes kunnen soms agressief zijn. Als je één mannetje en twee vrouwtjes zet gaat dat in principe wel maar het kan zijn dat het mannetjes de vrouwtjes onophoudelijk lastig valt. En zoals ik al zei zit je dan met het probleem van de eventuële kleintjes. Als je dan toch voor een kempvis zou gaan, kies hem dan best niet met heel grote vinnen, want die zwemmen moeilijker en gaan in 100l snel uitgeput raken. Let ook dat je niet te veel stroming hebt.

Anders zou je kunnen gaan voor een koppel/trio dweggoeramies of honinggoeramies (Aziatisch), maar veel ervan zijn helaas drager van een soorteigen virus. Je moet dus wat geluk hebben of ze bij een particulier zoeken, die je kan garanderen dat zijn diertjes gezond zijn. Of een trio Zuid-Amerikaanse dwercichliden (Apistogramma cacatuoides, A. agassizii… vermijdt P. ramirezi, die zijn erg delicaat en af te raden voor een beginner). Er zijn ongetwijfeld nog veel andere mogelijkheden, het hangt ook wat af van wat je kan vinden, maar laat je in 100l geen discussen, maanvissen of botias aanpraten, en best ook geen levenbarende vissen (guppys, mollys, platys, zwaarddragers), want voor je het weet zit je met overbevolking.

Reken om te beginnen ongeveer 1cm volwassen vis per 1 à 2 liter water, zeker niet meer, dan zit je goed. Bekijk ook eens je waterwaarden (pH/hardheid). Veel Aziatische en Zuid-Amerikaanse aquariumvissen houden eerder van lichtjes zuur tot neutraal en niet te hard water.
Haasje
Newbie

Berichtdoor Martijn_25 » zo sep 04, 2016 12:48 pm

Beste haasje,

Ik heb nog even een paar vragen.
Na wat opzoekwerk ben ik bij deze uitgekomen.
Zou het mogelijk zijn om een Carnegiella strigata groepje te houden in mijn bak van
80x30x45 cm.
Volgens de meeste sites kan dit vanaf 60 cm?
Het lijkt mij een heel leuke vis om te houden samen met een schooltje CELESTICHTHYS MARGARITATUS (+-14stuks), zoals ik het zie kunnen ze gecombineerd worden? Zien er leuke visjes uit...
Uw opsommingen hierboven zijn ook leuk..
Laatst bijgewerkt door Martijn_25 op zo sep 04, 2016 1:27 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Martijn_25
Newbie

Berichtdoor eltwee » zo sep 04, 2016 1:16 pm

antwoord A:
Gewoon doen, als je lang genoeg zoekt is er wel een site of forum dat zegt dat het mogelijk is.
antwoord B:
maakt eerst een keuze wat voor bak je nu eigenlijk wil
antwoord C:
2 scholen vissen isn één bak, je weet het antwoord al zelf
antwoord D:
Ik moet en zal 1 cm/l in mijn bak hebben want dat moet.

L2
eltwee
Regular

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Martijn_25 » zo sep 04, 2016 1:33 pm

Beste l2,
Ik bekijk alle mogelijkheden.
Mijn bak is een aquadream 80 van aqualantis geworden,
Met de inrichting start ik pas begin oktober, ik heb nog weinig ervaring dat is de reden dat ik nu veel opzoek en vragen stel om voor een mooie start te gaan met evenwicht,
Ik dacht dat een schooltje mocht in verschillende lagen maar daar is je antwoord duidelijk L2 ;)
Martijn
Martijn_25
Newbie

Berichtdoor Haasje » zo sep 04, 2016 6:01 pm

Eltwee, we hebben in het begin wellicht allemaal stommiteiten begaan (ik in ieder geval toch, zeker dan in het tijdperk voor internet) en het is niet omdat jij en ik de basis nu onder de knie hebben dat dat voor iedereen het geval is. Zoals je zelf zegt, je vindt altijd wel mensen die zeggen dat het wel lukt en het vergt wat ervaring om te zien naar wie je beter wel of juist niet luistert. Ik vind het dus jammer dat je zo gaat reageren als iemand net de moeite doet om te informeren voor hij ermee begint. Een forum zoals deze dient toch ook om vragen te stellen?

Martijn, bijlzalmpjes zijn naar het schijnt niet zo'n gemakkelijke vissen dus het is als beginner een beetje een gok, en je houdt ze ook best met een tiental. Dat is dan al 40cm vis. Een tiental margaritatus (2cm) zou op zich dus nog OK zijn qua bevolking, meer zou ik wellicht niet doen. Probleem is wel dat de bijlzalmpjes eerder zuur en warm, de margaritatus eerder neutraal tot alkalisch en koeler water nodig hebben. Het is dus niet zo'n goede combinatie. Vuurtetras zouden dan een betere keuze zijn met de bijlzalmpjes. Met de margaritatus zou ik het dan toch eerder met honinggoeramis proberen, of met een kempvis.
2 scholen wordt over het algemeen niet aangeraden omdat die toch door elkaar gaan zwemmen, maar bijlzalmpjes die sowieso aan de oppervlakte leven en nog iets kleins eronder lijkt me nu ook geen ramp.
Haasje
Newbie

Berichtdoor Martijn_25 » zo sep 04, 2016 9:59 pm

Bedankt Haasje,

Ik ga het zeker eens bekijken, net de vuurtetra's eens bekeken en zijn ook mooie visjes.
Ga voor mijzelf eens een opsomming maken welke visjes welk water, en temperatuur, nodig hebben.
De bijzalmpjes zien er wel leuk uit, heb een gesloten aquarium dus eruit springen kunnen ze al niet, en drijfplantjes zijn geen probleem.
Alleen juiste keuzes maken tussen het grote aanbod is niet gemakkelijk,
Maar we geraken er wel uit :)
Liefst op een zo goed mogelijke manier zodat de vissen ook gelukkig en gezond zijn daar gaat het uiteindelijk om.
Martijn_25
Newbie

Berichtdoor eltwee » ma sep 05, 2016 6:50 am

Haasje schreef:Eltwee, we hebben in het begin wellicht allemaal stommiteiten begaan (ik in ieder geval toch, zeker dan in het tijdperk voor internet) en het is niet omdat jij en ik de basis nu onder de knie hebben dat dat voor iedereen het geval is. Zoals je zelf zegt, je vindt altijd wel mensen die zeggen dat het wel lukt en het vergt wat ervaring om te zien naar wie je beter wel of juist niet luistert. Ik vind het dus jammer dat je zo gaat reageren als iemand net de moeite doet om te informeren voor hij ermee begint. Een forum zoals deze dient toch ook om vragen te stellen?

Ik ben begonnen zonder internet en ik moet zeggen dat je toen schaarser info vond maar het was wel dierect de juiste. Als je nu nog maar durft een stukje uit die oude wijsheid te citeren dan staan er 10 te schreeuwen dat dat allemaal achterhaald is en dat ze het beter weten. Diezelfde 10 heb je 2 maanden ervoor nogmaar een de basis uitgelegd omdat ze van het zelf opzoeken zoooo moe worden. Van diezelfde 10 koop ik dan na 6 maanden delen van hun materiaal om mijn aquarium te voorien van moderne pompen en sturing.
Als iemand zit rond te draaien als een windhaan, spreekt over opzoeken en dan voorstellen formuleert die niet echt getuigen van opzoekwerk, eerder van plaatjes kijken en dromen van een showbak. Dan klets ik even rond de oren.

L2
eltwee
Regular

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Keer terug naar Opstart van het aquarium