Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Welke vissen in een 143 liter Aqualantis fusion 80

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

Welke vissen in een 143 liter Aqualantis fusion 80

Berichtdoor bdrenth » zo aug 21, 2016 10:02 am

Beste allen,

Mijn nieuwe aquarium komt komende week binnen.
Nu ben ik aan het kijken naar wat voor vissen ik straks in de bak wil hebben (Na indraaien).

Nu dacht ik aan:

3 dwergourami's 2 vrouwtjes 1 mannetje (drijfplant Limnobium laevigatum)
10 vuurneons of neontetra
9 corydoras sterbai

Wat vinden jullie?

Op de bodem van de bak komt kristal zwart dennerle grind korrelgrootte 1- 2mm
bdrenth
Newbie

Aquarium type: Aqualantis Fusion 80

Re: Welke vissen in een 143 liter Aqualantis fusion 80

Berichtdoor Haasje » zo aug 21, 2016 11:20 am

Mijn lijkt dit niet slecht, maar je bak is hiermee vrij vol. Je kan nadien dus niets meer toevoegen.
Ik zou eerder voor de vuurneons gaan omdat die beter tegen iets warmer water kunnen, maar ze worden wel wat groter dan de neon tetras. Je zou ook eerder dwergcory's kunnen kopen (C. habrosus of pygmaeus), dan heb je nog wat ruimte als ze zich bv zouden voortplanten.
Met een watertemperatuur van 24-25, een pH van 7 en een gH onder 15 zit je dan ongeveer goed voor allemaal.
Het enige dat ik niet zeker weet is of dat grind ideal is voor de cory's, maar een ramp zal het wel niet zijn. Ik lees wel vaak dat veel dwergoeramis een soorteigen virus dragen, dat niet te behandelen valt; het is dus mogelijk dat ze niet erg lang gaan leven.
Haasje
Newbie

Aquarium type: Juwel Rio 400 - Aquatlantis 56L experimentbakje

Berichtdoor bdrenth » zo aug 21, 2016 12:52 pm

Haasje bedankt voor je reactie.

Ik heb inderdaad nog even na gerekend 1 liter water per centimeter vis.
En dan zijn de corydoras sterbei met te veel qua grote.
Wat zou een goede bodemvis zijn die ook nog eens alg en overblijvende voedselresten opeet.
Of moet er een losse algeneter bij?

Als ik hobbykwekers.nl mag geloven is de neontetra net zo groot als een vuurneon.
De Rasbora Galaxy vindt ik persoonlijk ook een mooi visje alleen moet je deze ook weer in een groep nemen.

Ik zoek wel een vissen die je tijdens vakantie middels een automaat vlokvoer of granulaat kan geven.

3 dwergourami's 2 vrouwtjes 1 mannetje (drijfplant Limnobium laevigatum) ( 3x 6L)
10 vuurneons (10x 5L) of neontetra (10 x 5L)
Rasbora Galaxy (10 x 3L)
9 corydoras sterbai (9 x 8L)
bdrenth
Newbie

Berichtdoor Haasje » zo aug 21, 2016 1:48 pm

Ik zou geen twee groepsvisjes nemen: hou het dan ofwel bij een tiental neons, ofwel bij een wat groter groepje galaxys (15 bv of zelfs 20 of meer als je van de corys afziet, ze zijn echt heel klein). Ze zullen zich sowieso beter voelen in één grotere groep soortgenootjes.
Met zo'n rustige vissen kan je ook gemakkelijk slakken of misschien bepaalde garnaaltjes houden als opkuisers ipv cory's. Met garnalen zit je dan wel met een lagere temperatuur, dus beter neontetras of galaxys. Als je echt vissen wil zijn sewellias prima algeneters, maar voor afval denk ik niet dat dit veel helpt. Ze worden ook niet zo groot en zijn niet echt groepsvissen. Per 3 of 4 kan perfect, of zelfs minder, en zolang je vakantie geen twee maanden duurt hebben ze met de algen wel genoeg (de mijne krijgen weinig anders te pakken… de botias zijn hen meestal te snel af).
"Opkuisers" zijn overigens ook geen verplichting!
Haasje
Newbie

Berichtdoor bdrenth » zo aug 21, 2016 4:52 pm

Haasje bedankt,

Ik denk nu aan het volgende:

Als ik uitga van 1 liter water per cm vis dan zou onderstaande het moeten worden:

3 x dwergourami's 2 vrouwtjes 1 mannetje aantal liter water 18
10 x Neontetra’s aantal liter water 50
7 x corydoras Trilineatus aantal liter water 54
Totaal aantal liter water 122

Alleen vindt ik persoonlijke de Rasbora Galaxy ook een mooie vis om te zien, allen ik weet niet welke vis makkelijker te houden is de Neontetra of de Rasbora Galaxy.
bdrenth
Newbie

Berichtdoor Haasje » ma aug 22, 2016 9:37 am

Ik heb er niet veel eigen ervaring mee… neontetras staan bekend om snel gestressed to zijn maar met dit vissenbestand lijkt het me geen probleem. De galaxys zijn erg mooi op foto maar zo klein dat ze in het echt eigenlijk niet zo goed tot hun recht komen. Met zo'n kleine beestjes heb je er meestal ook sowieso een paar zwakkere die het uiteindelijk niet halen (alleen de schok van de verhuis al…), dus reken wel dat je de groep na een paar weken of maanden wellicht moet aanvullen. Zolang de rest het goed doet kan je ervan uitgaan dat het niet aan je bak ligt ;-)
Haasje
Newbie

Keer terug naar Opstart van het aquarium