Inloggen/Registreren

Zoeken Help

houdbaarheidsdatum aquarium

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

houdbaarheidsdatum aquarium

Berichtdoor appleandpebble » zo aug 14, 2016 6:53 pm

Hallo,

Mijn juwel 180 (tweedehands gekocht) heb ik al 4 jaar en deze heeft nu lekken. Ik ben dus op zoek naar een ander aquarium maar vroeg me dus af of er nu een gemiddelde houdbaarheidsdatum was voor een aquarium en of dat er zo'n groot verschil is qua kwaliteit tussen de versch. merken (juwel, ferplast,...).

persoonlijk heb ik mijn aquarium nooit veel bewogen of te bruusk behandeld met het kuisen, maar bon deze is dus kapot. Aangezien ik geen nieuwe aquarium kan kopen ben ik op zoek gegaan op tweedehands.be maar de meeste aquaria zijn toch wel al 4-6 jaar oud...
appleandpebble
Newbie

Aquarium type: 20 liter en 30 liter aquarium

Re: houdbaarheidsdatum aquarium

Berichtdoor Haasje » ma aug 15, 2016 10:53 am

Ik heb een jaar of tien een Juwel 240 gehad (en één keer verhuisd, na een jaar of 2-3 dacht ik), nooit problemen gehad behalve met het deksel omdat mijn katten erop gingen liggen.
Er wordt wel vaak gezegd dat na gemiddeld tien jaar het risico begint te stijgen, maar sommige mensen houden hun aquarium 20 of 30 jaar zonder lekken en andere hebben dan weer veel sneller problemen. Een tweedehandsaquarium zal wellicht al snel 5 jaar of meer zijn, dus ja, het is altijd een beetje een gok.
Ik zou niet denken dat er bij redelijk goede merken in dezelfde prijsklasse zo heel veel verschil is : het materiaal dat wordt gebruikt (glas en silicoon) is toch altijd hetzelfde, het enige verschil is dan de structuur rond de bak die de druk op de hoeken vermindert (b.v. de balk tussen voor- en achterruit).
Als je een beetje een handige harry bent zou je ook kunnen proberen om je huidige bak leeg te halen en te herstellen. Silicoon voor aquaria vindt je normaal gezien ook in de dichtsbijzijnde Brico (en doorgaans veel goedkoper dan in aquariumwinkels). Ik weet niet hoe moeilijk het is, maar sommige mensen bouwen hun aquarium volledig zelf: onmogelijk is het dus alvast niet.
Haasje
Newbie

Aquarium type: Juwel Rio 400 - Aquatlantis 56L experimentbakje

Re: houdbaarheidsdatum aquarium

Berichtdoor larientje » wo aug 17, 2016 4:47 pm

Ik heb eigenlijk altijd een nieuwe gekocht wanneer mijn aquarium stuk was. Dan ben je tenminste zeker wat je hebt gekocht, wanneer je hem hebt gekocht en wat er al is mee gebeurd.

1 keertje heb ik een 2e handse Jewel aangekocht, omdat ik een grotere wou proberen en meestal deze toch 10j en ouder kunnen worden. Ik heb er maar 2jaar meer wat aan gehad toen zijn de zijkanten gaan lekken. De 10jaar heeft hij zeker niet gehaald....

Ze schrijven ook vaak, geen/weinig krasjes etc maar je moet er echt gaan naar kijken want zoiets is ook nog vaak persoonlijk interpreteerbaar. En zonder aankoopbon heb je ook geen bewijs hoe oud dat ding echt is.

Je kan het achterdocht noemen of gewoon uiterst voorzichtig met een belangrijke aankoop.

Zoals hierboven beschreven, kan je zelf met siliconen aan de slag, maar als je geen handige Harry bent....
larientje
Newbie

Aquarium type: Superfish home 40

Keer terug naar Opstart van het aquarium