Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Aquarium-touch kwijt

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

Aquarium-touch kwijt

Berichtdoor larientje » do aug 11, 2016 3:45 pm

Hoi

Zoals de titel het al een beetje beschrijft, ben ik mijn touch een beetje kwijt.
Ik had ooit een hele mooie 60L bak met plantjes en visjes etc van Juwel in Nederland... Helaas na de verhuis naar BE, begon deze te lekken en moest ik overstappen op een andere bak.

Ik heb nu een HOME40 omdat ik minder plaats heb thuis, maar ik heb alleen miserie nog met mijn aquarium. Vissterfte (en ik had er nog maar 5), mijn planten afgestorven, verkeerde waterwaardes, bruine algen,....

Altijd heb ik een aquarium gehad en ik ben dan ook wanhopig op zoek naar oplossingen om deze bak toch te kunnen houden en er alsnog een succes van te maken.

Dus om te starten, kan iemand helpen met de bak zelf?
Ik vind het voorgemaakte filterbakje vrij onhandig, er blijft altijd vuil in hangen en ik heb al wel eens een vis& slak gehad die er in vast is komen te zitten. Weet iemand of je dit eruit kan halen en is dat dan beter?

Zou het meegeleverde filtertje voldoende zijn of moet er een andere in?
Ook bij de Juwel had ik meerdere media maar hier zit enkel die spons in en kool (wat ik er heb uitgehaald). Kan ik er best dan wat anders instoppen? (Ik zit te denken aan die pijpjes maar is dat beter?)

Nja, ik wil het verhaal niet al te lang maken dus laat ik daarmee al beginnen. Ik hoop echt dat ik er met jullie hulp uit raak.

PS: ivm filtermateriaal-> mijn waterwaarden zijn veelal te hoog (PH gaat eerder naar de 8, hoogste waterhardheid en KH) Later kan ik wel specifiekere getallen aangeven als dat nodig is.
larientje
Newbie

Aquarium type: Superfish home 40

Re: Aquarium-touch kwijt

Berichtdoor Haasje » vr aug 12, 2016 10:40 am

40 liter is eigenlijk te weinig voor de meeste visjes (misschien hooguit de hele kleintjes als Danio margaritatus, en dan nog)… zelfs 60 is al niet veel!
Heb je je aquarium kunnen laten indraaien voor je de visjes erin stopte? Grootste probleem bij een beginnend aquarium is namelijk de nitrietenpiek (NO2) na ongeveer 3 weken, dat zou de sterfte zeker kunnen verklaren. Heb je dit gemeten? Hoge pH en waterhardheid hoeft op zich geen probleem te zijn, maar je moet dan wel visjes kiezen die ertegen kunnen. Anders kan je je leidingwater met geosmoseerd water of regenwater mengen, 0 hardheid en lagere pH.
Ook al heb je niet veel ruimte zou ik toch proberen om naar 80 of 100 liter te gaan, dat is uiteindelijk nog niet zo groot of zwaar. Ik heb in mijn woonkamer van 2,60 x 4m (op de lange muur) een 450 liter staan van 1,5m lang en 55cm breed, en daarnaast nog een 54 liter bakje met voorlopig enkel een slak…
Als je echt niet groter kan gaan zou ik eerder informeren naar garnaaltjes, die kunnen nog wel zonder probleem in 40 liter.
Dat er een beetje vuil in he filterbakje blijft hangen is niet abnormaal en ook geen probleem, want daar gaan zich de nuttige bacterien nestelen: niet te grondig schoonmaken dus! De spons moet zeker blijven, kool is op zich niet noodzakelijk. Ik ken dat specifieke merk niet, maar meestal heb je ook een witte filter die het grof vuil tegenhoudt.
Haasje
Newbie

Aquarium type: Juwel Rio 400 - Aquatlantis 56L experimentbakje

Berichtdoor larientje » wo aug 17, 2016 5:13 pm

Ik heb helaas niet de keuze gekregen om lang over mijn aankoop te kunnen nadenken gezien de visjes (een ancistrus, 2citroentjes, en 3neons) die ik nog had in een emmer zaten rond te zwemmen.
Met dank aan een lekkende aqua die ik om 24uur snachts nog had zitten leeg scheppen.

Ik ging dan ook op zoek naar een nieuwe 60Liter omdat groter op dit moment ook echt geen optie is (zal ook ooit nog eens moeten verhuizen) maar mijn vader zag ook dat formaat niet zitten. Zijn huis, zijn regels... En liefst helemaal geen vis. Ik mag dus al blij zijn dat ik nog iets heb.

Met andere woorden: ja ik heb dus ook niet kunnen laten indraaien... Heb een deel van mijn oude water kunnen gebruiken maar dat was niet al te veel dus ja, die piek zou best wel eens een reden kunnen zijn geweest. I guess dat al mijn waterverbeteraars daar niets aan konden veranderen?

Alleen verklaart dat niet waarom ook al mijn planten dood zijn gegaan; zelfs t mos werd helemaal bruin (tenzij zij ook last hebben van die piek)? Oh en eerlijk heb ook wel met een slakkenplaag gezeten bij het herbeplanten...

Ga zeker eens kijken naar die regenwatertruc... Van die hardheid ga ik hier altijd last hebben. -> ik las dat je regenwater moet filteren over actieve kool. Maar hoe doe je dat? gewoon die kool los in de emmer gooien? of met een filtertje?

Kan wel zeggen dat ik intussen ook een nieuwe filter (Aquaball 60) heb geinstalleerd omdat de standaard van de home toch vrij beperkt is met 1spons en iets watje erin kunt stoppen.
larientje
Newbie

Berichtdoor larientje » wo aug 17, 2016 5:17 pm

Oh en als ik minder vis of geen vis, maar wel alleen garnalen in mijn bakje kan of mag houden: prima.

Ik wil alleen dat ze een goed leven krijgen/hebben. En ik s avonds iets mooi/relaxend heb om naar te kijken als ik thuis kom van een drukke dag.
De nieuwe hoop plantjes die ik heb besteld, zouden daarbij moeten helpen. Mits ik geen nieuwe plantsterfte meemaak... de test strips liggen in elk geval al klaar en intussen zijn we ook al 2maanden verder...

bedankt voor de tips =)
larientje
Newbie

Berichtdoor Haasje » do aug 18, 2016 10:53 am

Nee waterverbeteraar helpt niet tegen nitriet, dat kan je enkel opvangen met specifieke producten zoals een filterstarter (bv nitrivec, bacto, easystart enzovoort = dosis nuttige bacteriën, maar het duurt wel even voor die echt op peil zijn) of bij hoogdringendheid enzymen die de nitrieten afbreken zoals toxivec (anti-nitriet effect staat meestal op de fles vermeld). Het is niet ideaal en veel mensen zullen het je afraden maar als je echt niet anders kan is het beter dan niets. Het water overnemen helpt maar weinig want de nuttige bacterien zitten in de bodem, de filter, de planten en het decor…
Ik heb zelf niet de mogelijkheid om mijn regenwater te filteren en doe er dus gewoon wat waterverbeteraar bij, wat eigenlijk een beetje hetzelfde effect heeft (zaken als metalen enzovoort verwijderen). Tot nu toe levert het geen problemen op, maar ik doe het nog niet zo lang. Met erg gevoelige vissen zou ik het wellicht ook niet riskeren, maar uiteindelijk valt de regen er in de natuur of in vijvers ook gewoon in. Voor een klein volume kan je het volgens mij idd in een emmer doen met een klein filtertje, dan zit je zeker veilig.
Wat de planten betreft: aan de nitrietenpiek zal het zeker niet liggen maar misschien wel aan de bruine algen. Die krijg je vaak bij het opstarten maar na een paar weken zouden ze vanzelf moeten verdwijnen. Sommige planten houden ook niet van te warm water (waterpest groeit bij mij op 20-22° als onkruid, op 24-25° is het echt lastig). Bovendien hebben sommige soorten al snel een paar weken nodig om hun draai te vinden. Helemaar bruin en dood is natuurlijk geen goed teken, maar een javavaren waarvan de blaadjes eerst afsterven is geen ramp, als de wortelstok maar gezond blijft: na een maand of zo komen er nieuwe stengeltjes. Informeer ook goed over elke soort, sommige zijn gewoon moeilijk te houden, varens en anubias mogen niet in de grond, enzovoort.
Slakken zijn niet per se een plaag: de meesten zullen vooral afval en algen eten. Gezonde planten blijven ze af zolang ze genoeg ander voedsel hebben. Laat er dus een paar zitten, ze dragen bij tot het evenwicht van de bak ;-)
De eerste weken zijn vaak moeilijk, maar hopelijk komt het allemaal nog in orde.
Haasje
Newbie

Aquarium type: Juwel Rio 400 - Aquatlantis 56L experimentbakje

Keer terug naar Opstart van het aquarium