Inloggen/Registreren

Zoeken Help

inrichten nieuwe aquarium

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

inrichten nieuwe aquarium

Berichtdoor icemokka » ma aug 08, 2016 4:24 pm

Goeiedag,

Ik ben bezig met de inrichting van een nieuwe aquarium (150cm).
Al een halve dag bezig geweest met de achterwand op maat te snijden, dat is ondertussen afgerond.
Maar voordat ik met de epoxy aan de slag wil gaan, wil ik eerst alle techniek passen.
Hier ben ik op een paar problemen gestuit en ik weet niet goed welke kant op.

Initiëel was het voorzien de inlaat naar de filter links te plaatsen.
Omdat er minder plaats is achter de wand, juist groot genoeg voor inlaat te plaasten.
Deze zijn dan bijna helemaal onderaan komen (krijg de bijlage er niet bijgevoegd wegens bijlage quota, dus geen foto helaas)
Rechts zou dan de uitlaat komen (op de zijruit) met bovendien ook een extra waterpompje dat het water achter de wand (darmpje tot aan de bodem), naar boven haalt en bovenaan in de bak laat uitkomen. Dit om ook wat circulatie te hebben achter de wand.

Probleem is dat de rechtse wand nogal fel uitsteekt aan de rechterkant, waardoor mijn uitlaatbuis iets te lang is.
Het eerste gaatje gaat dan achter de wand uitkomen. Nu weet ik niet of dat een probleem geeft en of ik dan genoeg stroming heb.

Dus zit ik een beetje te twijfelen wat ik best zou doen.

Oplossing 1 :

Ik laat alles zoals het gepland was en de uitlaat zal dan met 1 gaatje achter de wand zitten. Eventueel kan ik dat gaatje wel dichtmaken zodat al het water voor de wand circuleert en dus iets harder zal spuiten.
Ik zou alsnog een pompje zetten aan de rechterkant die rechtsonder aanzuigt met de uitlaat rechtsboven ( parallel met zijruit maar zonder de stroming van de filter uitlaat te verstoren).

Oplossing 2 :

Ik zet de inlaat langs rechts en de uitlaat langs links. Het eerste probleem is dat ik het inlaatrooster enkel halverwege de hoogte kan plaatsen en bovendien naar boven gericht. Er is gewoon geen ander rechtstuk op de 3de wand op die plek. Ik vrees dat dit te hoog zal zijn en ik daardoor veel meer te kampen zal hebben met bodemverontreiniging. Bovendien zal ik dat extra pompje dan toch rechts moeten plaasten met 2 langere darmpjes voor de inlaat links beneden en de uitlaat links boven.

Enige tips/suggesties/opmerkingen zal zeker welkom ...

MvG,
Sven Peeters
icemokka
Newbie

Aquarium type: Aquatlantis Fusion Horizon 150 + Juwel 200

Keer terug naar Opstart van het aquarium