Inloggen/Registreren

Zoeken Help

rio 240

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

rio 240

Berichtdoor Arthur Hannes » di jul 05, 2016 5:04 pm

Dag iedereen,

sinds vandaag heb ik een juwel rio 240 bak gekocht nadat ik eerder een 60 cm bak had die nu naar mijn zus gaat.
Mijn vraag is nu welke is het beste voor in de bak te doen (zand of grind) ? Ik had tot nu toe altijd grind maar vind dat het grind niet zo een mooi zicht geeft en er kruipt ook veel vuil onder , ik heb ook 2 corydoras en blijkbaar hebben die liever zand. Maar van zand heb ik wel al eens gehoord dat het kan gaan rotten, en zijn niet alle planten geschikt voor zand ?

Ook heb ik er standaard een juwel bioflow filter van 600l/h bijgekregen maar is deze voldoende of koop ik beter een andere filter ?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Groetjes Arthur
Arthur Hannes
Newbie

Aquarium type: zoetwater

Re: rio 240

Berichtdoor WillemAQ » di jul 05, 2016 6:20 pm

Hallo,

De standaard filter zal wel een binnenfilter zijn zeker? Dus zolang je niet zinnens bent die weg te doen om een buitenfilter (potfilter) te installeren zou ik niet weten waarom je een andere zou kopen. Die binnenfilter zal wel volstaan. Zand zal niet rotten, maar als er voedingsbodem/vuil onder zit kunnen schadelijke gassen soms -uitzonderlijk- ophopen, dus af en toe eens in scharrelen helpt dat te voorkomen.

Welke planten wel en beter niet in zand kan je gemakkelijk opzoeken. Er zijn velen met een goed beplante "zandbak", dus zand op zich is geen bezwaar. En als je cory's wil blijven houden eerder essentieel.
WillemAQ
Newbie

Aquarium type: 3 , nl. 60x30x30, 104x40x40, 150x50x50

Berichtdoor Arthur Hannes » di jul 05, 2016 9:58 pm

Oke ! erg bedankt.

En ik zou voor de filter een zeer goede willen waar ik zeker van ben dat die het werk goed doet. Dus is het beter om een buitenfilter als een binnenfilter te hebben ?

En wat zijn zeer goede filters ?
Arthur Hannes
Newbie

Berichtdoor WillemAQ » wo jul 06, 2016 10:00 am

Ik zou steeds opteren voor een buitenfilter, zelfs al voor een bakje van 60/30/30. Veel praktischer,nauwelijks nog (motor) vibraties/geluid in de bak en je spaart er plaats uit . Maar het kan zijn dat anderen daar anders over denken. Het zal ook afhangen van model tot model en of het belangrijk is dat die buitenfilter/slangen uit het gezicht gehouden kunnen worden.

Met binnenfilters heb ik mij sinds ik de eerste heb verwijderd niet meer bezig gehouden Wat buitenfilters betreft heb ik nooit klachten gehad over de modellen van JBL. Ik had enige jaren geleden een Eheim, de naam van het model weet ik niet meer, dat werkte met een grijskleurige kunsttof hendel om de motorkap te verwijderen. Probleem was dat de onderdelen (ook van plastiek) niet sterk genoeg waren om de nodige kracht te verdragen, Om de haverklap was één van de interne scharnieren afgebroken of een stuk uit de bovenkant van de pot waar de hendel in vastklikte.

Of de nieuwe modellen van Eheim ook dergelijke problemen hebben/nog steeds hetzelfde mechanisme en materiaal gbruiken, geen idee. Surf nog wat rond op dit en andere forums om ervaringen van anderen te lezen, en dan je keuze te maken. Mijn advies is dus, wat je ook kiest , ga niet voor een Eheim met die grijze hendel/handvat bovenop.
WillemAQ
Newbie

Berichtdoor WillemAQ » wo jul 06, 2016 10:07 am

PS heb het even opgezocht over Eheim: https://www.eheim.com/en_GB/products/te ... al-filters
Zoals je daar kunt zien hebben ze dat model nog steeds, de Eheim Pro. Of ze hem ondertussen wat steviger gemaakt hebben ?
WillemAQ
Newbie

Berichtdoor Arthur Hannes » wo jul 06, 2016 11:00 am

Oke ik ga eens rondkijken , alvast heel erg bedankt ik ben hier enorm mee geholpen !! :D
Arthur Hannes
Newbie

Keer terug naar Opstart van het aquarium