Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Welke algeneter?

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

Welke algeneter?

Berichtdoor Ragnilth » ma jun 13, 2016 10:27 pm

Hallo iedereen!
Kent er iemand een algeneter die graag 25 graden heeft, en in een bak van 60 L kan?
Ik had liefst kleintjes die een schooltje vormen, maar andere suggesties zijn zeker welkom!
Ze mogen wel niet agressief zijn naar kleinere visjes ofzo :)
Ragnilth
Newbie

Aquarium type: Super Fish Home 60L

Re: Welke algeneter?

Berichtdoor Ragnilth » di jun 14, 2016 8:01 am

Ik zou het echt appreciëren als je mij met rust zou laten. Bij al mijn vragen zijn al je commentaren persoonlijk en volledig naast de kwestie.
Een algenater bestaat wel degelijk, maar ze moeten gewoon ook kwaliteits hoofdvoer krijgen. Ik wil geen algeneter om mijn algen te voorkomen, ik wil er omdat ik ze leuk en mooi vind.
Betta's zijn overigens vrij vreedzaam als ze weing stress hebben, dus rustige bodem vissen gaan er perfect bij.
Moesten mijn vissen kweken, dan breng ik de nakomelingen naar mijn winkel.
Maar al dat gaat jou geen moer aan, ik heb al met aqua experts gesproken, al boeken gelezen en nu wil ik gewoon weten uit ERVARING van anderen, welke soort algeneter het meest geschikt zou zijn.
Als jij zegt dat algeneters niet bestaan, heb jij totaal geen kennis over vissen. Het is niet omdat ze ook hoofdvoer nodig hebben dat ze ineens geen algen meer eten.
Als je nog een keer zo'n persoonlijke aanval op mijn vraag antwoord ga ik je helaas rapporteren, ik kom hier voor volwassenen hun ervaringen in verband met vissen en aquariums, niet voof kleuters hun persoonlijke meningen over mijzelf.
Ragnilth
Newbie

Berichtdoor Ragnilth » di jun 14, 2016 8:01 am

Ik zou het echt appreciëren als je mij met rust zou laten. Bij al mijn vragen zijn al je commentaren persoonlijk en volledig naast de kwestie.
Een algenater bestaat wel degelijk, maar ze moeten gewoon ook kwaliteits hoofdvoer krijgen. Ik wil geen algeneter om mijn algen te voorkomen, ik wil er omdat ik ze leuk en mooi vind.
Betta's zijn overigens vrij vreedzaam als ze weing stress hebben, dus rustige bodem vissen gaan er perfect bij.
Moesten mijn vissen kweken, dan breng ik de nakomelingen naar mijn winkel.
Maar al dat gaat jou geen moer aan, ik heb al met aqua experts gesproken, al boeken gelezen en nu wil ik gewoon weten uit ERVARING van anderen, welke soort algeneter het meest geschikt zou zijn.
Als jij zegt dat algeneters niet bestaan, heb jij totaal geen kennis over vissen. Het is niet omdat ze ook hoofdvoer nodig hebben dat ze ineens geen algen meer eten.
Als je nog een keer zo'n persoonlijke aanval op mijn vraag antwoord ga ik je helaas rapporteren, ik kom hier voor volwassenen hun ervaringen in verband met vissen en aquariums, niet voof kleuters hun persoonlijke meningen over mijzelf.
Ragnilth
Newbie

Berichtdoor Ragnilth » di jun 14, 2016 8:04 am

Overigens wil ik niet kweken met mijn betta's, ik wil gewoon niet dat mijn man alleen zit, en dat kan alleen door er vrouwtjes bij te zetten.
Ragnilth
Newbie

Berichtdoor depierre » di jun 14, 2016 1:18 pm

ragnilth, ik had 4 otocynclussen en heb nu 3 siamese algeneters gekocht, tof is dat die, ten eerste op elkaar lijken, maar ten tweede goed met elkaar opschieten! ja zelfs samen rondzwemmen enzomeer, voor mij zijn dat mijn 'algeneters' !
depierre
Newbie

Aquarium type: zoetwater 1,40x0,50x0,50

Berichtdoor Will_tuna » di jun 14, 2016 2:25 pm

siamese algeneters zijn zeer effectief, maar wel super actieve vissen en gaan niet zo goed in een 60L bak.

otto's zijn zeer rustige en ook efficiente algeneters, die zeer leuk zijn om te zien. Wel iets gevoeliger. Over betta's heb ik geen ervaring dus weet niet welke visssen erbij passen. (niet veel lijkt me).
Will_tuna
Newbie

Aquarium type: 120*70*50 Tropisch

Berichtdoor WillemAQ » di jun 14, 2016 5:31 pm

Het loopt hier toch wat uit de hand, even wat info http://www.aquariumfans.nl/siamese-algeneter-koning/

De Siamese algeneter eet niet alle type alg, maar voornamelijk Puntalg, Baardalg en Draadalg. Heb je Blauwalg in je aquarium? Haal dit er dan meteen uit want deze alg (of eigenlijk een kolonie bacteriën) is giftig voor de Siamese algeneter.

De Siamese algeneter moet altijd in een groep van minimaal vier stuks gekocht worden. Maar let wel, wanneer ze de volwassen status bereiken kunnen ze onderling agressief worden. Een groot aquarium van minimaal 200-300 liter is daarom noodzakelijk.

De Siamese algeneter wordt tot wel 25 cm lang. Dat is een flinke aquariumvis. Houdt daarmee vooraf rekening.
Koop nooit een Siamese algeneter uitsluitend om een explosie van algen in je aquarium te bestrijden. Een grote en snelle toename van algen betekent dat de balans van je aquariumwater niet goed is (zeg maar gewoon heel slecht). De symptomen moeten daarbij niet worden bestreden, maar de oorzaak. Ook met de Siamese algeneter blijven de algen gewoon groeien. Last van algen? Lees dan de blog over algen bestrijden eens.

Net als veel andere algeneters moet de Siamese algeneter worden bijgevoerd. Algen alleen zijn niet voldoende als voedselbron. Voor ze bij met wat sla of voedertabletten maar let op, niet te veel! De Siamese algeneter zal dik worden en vooral stoppen met het eten van algen. Dat dat moeten we nou net niet hebben.

etc....
WillemAQ
Newbie

Aquarium type: 3 , nl. 60x30x30, 104x40x40, 150x50x50

Berichtdoor eltwee » di jun 14, 2016 5:48 pm

Bijdeze mijn laatste post, om het positief te houden 100% ervaringen.

Mijn excusses voor de vertaling algeneter, dit is gewoon omdat voor 99% van de vragen over algeneters tot doel heeft om ook effectief algen te bestrijden. Deze vis bestaat dus nog altijd niet, wel bestaan er vissen die 100% herbivoor zijn en dus geen gevaar opleveren voor jongbroed. De 100% herbivoren zijn meestal door iedere beginnen aquariaan snel gekend, het is gewoon kiezen uit de winkelvoorraad. Onthou wel 95% van de aangeboden vissen in de handel zijn omnivoor en die eten alles wat in hun bek past.

Mijn ervaring met iedere beginnende aquariumhouder die een beetje studie achter de rug heeft. Ze zijn vol van hun kunnen en heeft geen oren naar advies wat niet in zijn kraam past, uit ervaring geef ik dit advies niet meer probeer ze aan te zetten to nadenken zodat ze zien dat niemand volleerd is en elkedag nog nieuwe dingen leert.
Overigen moet ik eerlijk zijn en ben ik niet kwaad er zo'n groep bestaat, kan ik na 6 maanden lekker goedkoop top materiaal kopen voor een zacht prijsje.

Mijn ervaring met Betta's. Een mannetje alleen is een perfect rustige vis die te combinerenis met andere. Zet er 2 vrouwtjes bij dan komt er paringsdrift en wordt een nest gemaakt met de teritorium afbakening, in mijn aquarium is dit dan een plas van ongeveer 40 bij 40 bij 40 cm, de rest van de bak is dan nog vrij toegankelijk voor de andere vissen.
In een bak van 60l is dit dus de volledige bak. Zet er 1 vrouwtje bij dan gebeurt het zelfde maar alle aandacht gaat dan ook nog eens naar dat vrouwtje wat dan ook niet leefbaar is.

Ik heb reeds 2x een kweek gehad in mijn bak waaruit er nu totaal 8 betta's uit hebben overleeft. Ik heb nu 1 bejaard mannetje (zit rustig als laagste in rang) en 2 jonge mannetjes en de rest vemoedelijk vrouwtjes (er kan ook nog een mannetjes tussen zitten wat niet tot ontwikkeling komt uit sociale druk).
Als ik naar de kleuren kijk dan is een mannetje het kopen waard, de rest zou ik nog niet eens bekeken hebben mochten ze in de winkel zitten.
Wat ik wil zeggen is dat een kweek niet altijd een zegen is, niet voor de vissen en niet voor jezelf. Het is uit liefde voor de dieren dat ik zoveel mogelijk ontmoedig tot het kweken van courante vissen. Er zijn genoeg kwekers die brengen de mooie vissen in de handel en de slecht gekleurde verwijnen gewoon, er wordt niet over gepraat.

L2
eltwee
Regular

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Ragnilth » di jun 14, 2016 10:46 pm

Iedereen al vast bedankt! Ik ga niet kiezen voor de siamese, hij is inderdaad druk, maar wordt vooral te groot :( en dan heb ik alleen maar ongelukkige vissen :(
Ik heb geen blauwalgen, enkel nu gewone groene algen. Die waren al beginnen groeien voor ik m'n plantjes erin gedaan had :/ ben nu aan het behandelen met Eady Life algexit :)

Inv met de betta's, ik wist nog niet zeker of ik er vrouwtjes ging bij zetten. Ik had nog al gehoord dat die vrouwen het probleem zijn :') misschien moet ik de vrouwen dan kiezen die het rustigste zijn, of het minst dominant.
Iemand had mij ook gezegd dat betta's niet of amper kweken als hun bak hoger is dan 30 cm, maar dat is bij jou niet het geval dus.

Iemand nog ervaringen met 'algeneters'?
Ragnilth
Newbie

Berichtdoor Will_tuna » wo jun 15, 2016 12:12 pm

Je leest niet goed, het ligt niet aan de dominantie van de vrouwtjes maar aan het gedrag van de mannen dat veranderd als hij een vrouwtje op het oog heeft.

beetje vergelijkbaar bij ons dus.
Will_tuna
Newbie

Aquarium type: 120*70*50 Tropisch

Keer terug naar Opstart van het aquarium