Inloggen/Registreren

Zoeken Help

moeilijke start

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

moeilijke start

Berichtdoor fasty » zo jun 05, 2016 9:10 pm

Hallo beste aquariumvrienden,
ik ben nieuw hier. paar jaar geleden heb ik met spijt in het hart mn vision 280 moeten wegdoen. nu is eindelijk de moment gekomen dat ik ben opnieuw kunnen osptarten. (+-30/4) had hierbij niet zoveel problemen verwacht maar wil toch graag eens mijn oor hier te luisteren leggen naar jullie mening over bepaalde zaken.
de aquarium (TRIGION350 momenteel) was bij aankoop voorzien van buitenfilter jbl christalprofi 900.
er vanuitgaande dat deze met zen 900L krachtig genoeg ging zijn heb ik deze week of 2 laten draaien (zonder producten toe te voegen enkel aquasafe en denitrol)
omdat ik vond dat die niet zo geweldig pompte ben ik even gaan "meten" hoeveel die eigelijk pompte en kwam uit bij een magere 300l. na even wat opzoekwerk te hebben gedaan bleek dat inderdaat ongeveer wat ze voorschrijven als werkelijke debiet...
vermits de binnenfilter nog in de bak zat ben ik ook hiervoor een nieuw pompje weest halen, een 1000L.
ik laat het water nu binnensijpelen aan de bovenzijde(van de standaard juwel binnenfilter) als eerste heb ik een zeer dikke prop watte (+5CM) gestoken, hieronder zuig in aan naar de buitenfilter waar 2sponzen, kool en keramisch materiaal in zit. en verder hieronder bevind zich dat het standaard juwel filtersysteem(waar ik vroeger prima tevreden van was) 3sponzen+ceramisch.
filterbacterien ben ik rond 25/5 beginnen toevoegen, alsook waterbacterien (easylife)
Als licht heb ik gekozen voor de superfish superbrite retro. zitten nu zo 2vooraan vn 90cm, en 1 kleine achter (ontbreekt nog 1 wilik later een blauwe in zetten)

Problemen die zich stellen:zeer veel zweefvuil (of het is bacterievorming) en groene afzetting op mn stenen, nog geen draadalgen ofzo eerder gewoon groene schijn.

graag jullie idee, tips en dergelijke hierover.
waterwaarden zijn vrij stabiel, geen overdreven no2 of no3.

draait nu 5weken.
fasty
Newbie

Aquarium type: chiclide

Re: moeilijke start

Berichtdoor Will_tuna » do jun 09, 2016 3:18 pm

Lees dit opic misschien is het een gelijkaardig probleem?

viewtopic.php?f=2&t=23329

Zitter er vissen of slakken in je auarium?
En planten?
voor een volledig biotoop systeem heb je toch levende wezens nodig. Is niet duidelijk. De waas kan van hout of van je bodem komen en naargelang wat het is kan het even duren maar gaat hopelijk weg.

Groene algen op je stenen lijken mij ook normaal en oogt zelfs natuurlijk.

Algen wijzen meestal op teveel grondstoffen voor te weinig planten dus voeg wat drijfplanten toe die helpen met de overschotten aan nitraten.
Will_tuna
Newbie

Aquarium type: 120*70*50 Tropisch

Berichtdoor fasty » zo jun 12, 2016 8:48 pm

Hallo, bedankt voor je reactie

Zitter er vissen of slakken in je auarium?
En planten?
**** vis of 8(kleine -3cm) geen planten, zijn chiclides

voor een volledig biotoop systeem heb je toch levende wezens nodig. Is niet duidelijk. De waas kan van hout of van je bodem komen en naargelang wat het is kan het even duren maar gaat hopelijk weg.
***is een maand dan al niet lang genoeg?

Groene algen op je stenen lijken mij ook normaal en oogt zelfs natuurlijk.

Algen wijzen meestal op teveel grondstoffen voor te weinig planten dus voeg wat drijfplanten toe die helpen met de overschotten aan nitraten.

****volgens ik begrijp best even paar weken on aangeroerd laten, geen verversingen, geen bacterien toevoegen... heb nogthans da indruk 1 dag na toevoegen van bacterien dat hij klaarder staat en dan vanaf dag3 weer gaat vertroebelen
fasty
Newbie

Berichtdoor fasty » za jul 02, 2016 8:29 pm

ondertussen weeralzoveel weken verder, geen betering. steeds waas, 4weken zonder iets aan te doen ben ik opnieuw begonnen met filter bacteriën toe te voegen. heb nu sinds vorig bericht 1 verversing gedaan van iets meer dan 1/3
denk er intussen ook aan mn superfish leds buiten te gooien en jbm er in te steken.
iemand ervaring mee?
zou een 1500L pomp in de interne filter hulp bieden?
fasty
Newbie

Keer terug naar Opstart van het aquarium