Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Hulp bij opstarten eerste bak

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

Hulp bij opstarten eerste bak

Berichtdoor Nagini » zo jun 05, 2016 6:36 pm

Dag iedereen!

Na een hele lange tijd (jaren :p) inlezen, twijfelen, verder informatie opzoeken, foto's kijken en nog wat meer twijfelen,.. is mijn interesse voor aquaria de laatste weken opnieuw een stuk concreter geworden. Ik heb intussen al wat prijzen opgezocht, vergeleken, mijn oude informatiebestandjes bovengehaald,... Maar heb nog enkele vragen die ik graag hier zou stellen.

Eerst kort: Persoonlijk zou ik graag starten met een 240l bak. Dit omdat ik vaak gelezen heb dat grote watermassa's makkelijker op peil te houden zijn dan kleine watermassa's, en let's face it, omdat ik graag ook wel de grotere aquaria zie. Vandaar deze tussenoplossing: een redelijke bak, maar ook nog geen immense constructies die in huis binnengehaald moeten worden. Voor de inrichting werd ik steeds aangesproken door échte biotoopbakken, maar nu ik begonnen ben met alles wat meer te concretiseren, zou ik eerder richting een gezelschapsbak gaan. De nadruk zou hier grotendeels wel op Zuid-Amerika liggen, maar omdat ik redelijk wat mooie vissen bekeken heb die niet uit Zuid-amerika komen, zou ik er wat losser mee omgaan.

Nu concreet, wat heb ik momenteel in mijn hoofd:

-De bak die ik op het oog heb: 240l, 121l*41b*55h

-Vissenbestand wat me aanspreekt (ik ga uit van een vuistregel die ik gelezen heb: 1cm vis/ liter water, en ik heb hier nog redelijk wat speling dan)
*Centromochlus perugiae (4 stuks)
*Mikrogeophagus altispinosus (2 stuks)
*Hyphessebrycon pyrrhonotus (10 stuks)
*Paracheidoron innesi (10 stuks)
*Betta Splendens (1man, 3 vrouwtjes)

-Inrichting
*Zijwand en achterwand plantjes
*drijfplantjes
*Kienhout/wortels/stenen
*bodem zwart zand

-Waterwaarden
* 26-27°
* pH 6.5-7.5 (met 7 als ideale waarde)
* GH 7-9 (8 ideale waarde)

De bedoeling zou zijn om de bak eerst enkele weken met plantjes te laten draaien en dan zeer traag, maar gestaag, de visjes toe te voegen.

Nu, mijn vragen:
1) Lijkt dit vissenbestand haalbaar te zijn (rekening houdend dat ik ook een beginner ben)? En is dit bestand niet te druk? Ik heb hierbij rekening gehouden met omgevingsomstandigheden, karakter, buurtbewoners in de bak. Dit is gebaseerd op info die ik van verschillende sites gehaald heb, maar sta open voor jullie ervaringen en feedback.

2) Ik heb hierbij ook weinig tot geen vissen voor de bovenlaag. Ikzelf vond enkele 'mooie' vissen (parosphromenus dayi, Betta unimaculata, trichogaster fascinata), maar twijfel of deze mogelijk zijn in de bak omwille van hun karakter/ omgevingseisen. Voorstellen voor mooi / leuke visjes voor de bovenlaag zijn steeds zeer welkom

3) Hoe precies zijn de pH en de Gh te regelen? met andere woorden: is het realistisch om te veronderstellen dat je je water constant op exact pH 7 en Gh 8 te houden? Deze vraag stel ik me omdat, volgens de sites die ik gebruikte, sommige vissen een bovenwaarde aan pH/Gh hebben die gelijk is aan de onderwaarde voor andere vissen die ik hierboven vernoemde.

4) Op vlak van planten, hout, stenen vind ik het een stuk moeilijker om wegwijs te raken uit alle opties. Alle raad, info, suggesties omtrent beplanting en decoratie zijn zéér welkom en zijn erg geapprecieerd. Hierbij ook rekening houdend met het gegeven dat het mijn eerste echte bak zou zijn.

5) De laatste vraag is eerder van een andere aard dan bovenstaande 4. Hoeveel zou het onderhoud van een bovengenoemde bak maandelijks/ jaarlijks kosten, alles inbegrepen? (voer, waterkwaliteit testers, onderhoud, waterverversingen, elektriciteit,..) Ik ga ervan uit dat dit natuurlijk afhangt van vele variabelen, maar een richtidee hebben, zou hierbij erg welkom zijn.

Zo, dat is een lijvige post :p
Alvast erg bedankt om mijn post door te nemen en heel erg bedankt voor jullie goede raad en feedback!
Nagini
Nagini
Newbie

Aquarium type: Zoetwater

Re: Hulp bij opstarten eerste bak

Berichtdoor Will_tuna » do jun 09, 2016 3:36 pm

Als eerste aquarium zou ik het wat rustiger aan doen.

- je begint met een type aquarium te kiezen. bv zuid-amerikaanse gezelschapsbak past perfect bij je aquarium en had je zelf aangekaart. Dit zegt meer over het type aquarium en hoe die er zal uitzien dan over specifieke vissen en planten die niet bij elkaar mogen. Je hoeft hier totaal niet streng in te zijn.
- volg de aan te raden opstart cyclus met bodem / hout en of stenen / planten.
- meet 3-4 weken wekelijks je waterwaarden en als je nietrietpiek weg is kijk welke waterwaarde over zijn en koop vissen die in deze waarden best passen of in kunnen gedeïen.

Begin met gemakkelijk en ga later over naar specifieke plannen/biotopen.

Anders ga je heel je leven je blauw betalen aan manieren om de waterwaardes perfect te houden plus de nodige stress.

bestand :
begin met één school per keer en laat de vissen wennen. Let ook op waar je je vissen koopt.

dus na je opstart cyclus zou ik beginnen met je school Neons. Als die het goed hebben na een week doe je eer een koppel dwerg chiliden bij.
Bettas zou ik een specifieke bak voor doen dus die past in mijn ogen niet zo goed in gezelschaps aquarium. was bij mij geen succes.

Je kan ook beginnen door een 10 vuurgarnalen in je aquarium te doen. Die zijn goedkoop en een zeer leuk en een goede test of je waterwaardes goed zijn. Laat ze een paar weken kweken als konijnen/ garnalen en je hebt een leuke basis voor een biotoop.

Dan kan je later kleine vissen bijdoen voor een leuke biotoop met garnalen/slakken/vissen.
Will_tuna
Newbie

Aquarium type: 120*70*50 Tropisch

Keer terug naar Opstart van het aquarium