Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Problemen met aquarium: Water, algen en vissterfte

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

Problemen met aquarium: Water, algen en vissterfte

Berichtdoor ackeb » wo jan 27, 2016 11:59 am

Hallo,

Sinds 6 maanden heb ik een aquarium met enkele tropische vissen, maar heb constant problemen met de waterwaardes, baardalgen, vervuild water (uitwerpselen) en vissterfte.

De aquarium: Aqualantis advance LED 40l met Mini Biobox filter
De vissen: corydoras (oorspronkelijk 6, nu nog 2) - Beta (oorspronkelijk 1m en 1v, nu nog 1v) - Tetra neon (oorspronkelijk 3, nu nog 1) - 1 Otocinclus affinis en 1 siamese algeneten

Waterwaardes momenteel:
No3: 0
No2: 0
GH: > 21ºd !!!
KH: 6ºD
PH: 6,4 !!!
CL2: 0

Producten die ik gebruik: Sera Aquatan en Sera nutrivit
Het water word wekelijks 30% ververst - temperatuur tussen 22 en 28ºC

(Ik woon in Zuid Spanje, waar het water zeer hard)

De problemen:
* Alle planten hebben zwarte draderige (baard?) algen op de randen
* Water kleurt terug licht groen enkele dagen na verversen
* Onregelmatige vissterfte. Ze beginnen naar de oppervlakte te zwemmen, rusten op bladeren, verliezen evenwicht en gaan scheef zwemmen tot ze uiteindelijk sterven
* Planten hangen vol met uitwerpselen, alsook achteraan de filter stapelen de uitwerpselen zich op

Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen.
Alvast bedankt!
ackeb
Newbie

Aquarium type: Aqualantis advanced LED 40

Re: Problemen met aquarium: Water, algen en vissterfte

Berichtdoor eltwee » wo jan 27, 2016 8:49 pm

Je hardheid is niet direct een probleem, hiein kan je een breed gamma van de courante planten in houden.
Hoe verklaar je een NO3 van nul als je bak vol uitwerpselen zit, dit kan gewoon niet.
PO4 is ook een belangrijke als je plantengroei wil sturen.
Je water kleurt goen, er moet PO4 en NO3 in overvloed zijn.
Een pH van 6,4 bij een kH van 6 is ook niet mogelijk tenzij je CO2 toevoegd en dan veel te veel.
Je bak was over bevolkt toen je begon, je resterende bezetting is ongeveer goed maar nu totaal verkeerd van soorten.
Een 40l bak is zeer klein en biologisch zeer moeilijk stabiel te houden, eigenlijk alleen geschikt voor garnalen of micro vissen. Een otto en siamese algeneter zullen geen oplossing bieden voor een algprobleem, ze veroorzaken eerder door de extra biologische belasting in je bak.
Bij een waterwissel in zo'n bevolkte bak is het zeer belangrijk om de bodem zuive te houden door regelmatig afhevelen.
Laat die producten van sera eruit, ze zijn niet nodig.
Begin maar eens met studeren, je hebt nog veel basis kennis in te halen.

L2
eltwee
Regular

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor ackeb » do jan 28, 2016 10:47 am

Bedankt voor je antwoord eltwee. De resultaten heb ik van zo een test strip. Ik zal een waterstaal binnen doen in de dierenwinkel zodat ze die kunnen analyseren.

Hoe pak ik het probleem van de uitwerpselen best aan? Afhevelen doe ik wekelijks, maar vele uitwerpselen hangen tussen de planten en in de algen.

In de winkel hebben ze me algenstop van sera verkocht, maar blijkt niets uit te halen. Enige tips om de baardalg te verwijderen?
ackeb
Newbie

Berichtdoor eltwee » za jan 30, 2016 10:24 am

Ik zou eerst eens investeren in 2 test kits NO3 en PO4, Persoonlijk gebruik ik die van JBL. Makkelijker in gebruik dan sera, salifert, e.a. + je kunt navul packs kopen wat de prijs drukt. Zorg wel voor 2 aparte doosjes om ze te bewaren, Je PO4 test is zeer gevoelig voor vervuiling van de NO3 test wat een vals hoge PO4 geeft.
Dit is uiteindelijk geodkoper dan algen stop.
Baardalg is bij mijn weten alleen weg te krijgen bij een optimale voedingbalans en goede planten groei. Dit betekend ruw weg spelen met licht en voeding (micro + PO4/N03), veel studeren en dan fijn afstellen door proberen.

Uitwerpselen in de planten, zet een paar garnalen er in dan is er meer beweging, door de garnalen en de vissen die proberen te jagen en alles valt op de grond. Je kan ook om de paar dagen met een stokje de planten schudden.

L2
eltwee
Regular

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor ackeb » ma feb 01, 2016 3:46 pm

ok bedankt voor de tips!
ackeb
Newbie

Keer terug naar Opstart van het aquarium