Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Verversen.

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

Verversen.

Berichtdoor boskabouter » ma nov 02, 2015 4:19 pm

Hallo,

Een- misschien- domme vraag. :oops:
Verleden week heb ik in mijn Rio 400- 151-50-60- zes jonge maanvissen gezet.
De dieren beginnen zich nu thuis te voelen; ik heb de indruk dat er al een ' baas' bijzit, die het hier eventjes naar zijn normen gaat inrichten. :)
De vraag is nu:
Als ik water wil verversen, gaan de bijvissen- bloedvlektetra's en corydoras- mooi uit de weg en laten zich niet meer zien tot de werken gedaan zijn; zij verstoppen zich tussen de planten en je ziet ze omzeggens niet meer.
Maar de maantjes is iets anders; die mannen zijn nieuwsgierig, of denken dat ze eten gaan krijgen.
Het gevaar zit hem hier dat ze rond de afzuigslang zitten en daar niet van weg te krijgen zijn; maar dat is gevaarlijk, want zo zouden ze kunnen mee opgezogen worden of toch een beschadiging oplopen.
Hoe doen jullie dat?
boskabouter
Newbie

Aquarium type: gezelschap/ZA geïnspireerd

Re: Verversen.

Berichtdoor Wikkes » di nov 03, 2015 11:44 am

spons rond de slang, of een afhevelapaaraat gebruiken, of zoals ik doe een lange buis met gaatjes in, zodat de afzuigkracht verdeeld word.

Maar als uw manen kunnen opgezogen worden door de slang, dan vraag ik me af wat voorn slang jij gebruikt :-) een tuinslang is genoeg.
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor boskabouter » di nov 03, 2015 1:32 pm

Hallo,

Veel jaren geleden, heb ik een dergelijk voorval gehad met een kleine goudvis. :oops:
Een rubberslang- kleiner dan een tuinslang- om de bak mee leeg te halen.
Een kleine goudvis- misschien 3-4 cm lang- kwam ook te dicht bij de slang en bleef er aan plakken door de zuiging.
Ik heb toen het diertje moeten afmaken; de staartvin was eraf en de vis was zwaar beschadigd. :cry:
Daar mijn maantjes nog klein zijn én erg nieuwsgierig ben ik bang terug zo iets mee te maken. :?
Vandaar mijn vraag.
boskabouter
Newbie

Aquarium type: gezelschap/ZA geïnspireerd

Berichtdoor eltwee » di nov 03, 2015 6:07 pm

Steek er een filterkorf je over, hierdoor is je aanzuigkracht ter hoogte van de korf nog maar 1/25 st van je slang uiteinde. hier hou je dan nog het voordeel dat stof en vuil nog wordt mee gezogen.

L2
eltwee
Regular

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Wikkes » wo nov 04, 2015 11:26 am

eltwee schreef:Steek er een filterkorf je over, hierdoor is je aanzuigkracht ter hoogte van de korf nog maar 1/25 st van je slang uiteinde. hier hou je dan nog het voordeel dat stof en vuil nog wordt mee gezogen.

L2

Goeie tip L2
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Keer terug naar Opstart van het aquarium