Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Hulp bij opstart aquarium

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

Hulp bij opstart aquarium

Berichtdoor Captain Sirius » za okt 31, 2015 3:02 pm

Hallo,
Ik zal mijzelf heel snel voorstellen:
Ik ben Maurice, kom uit Almere, Flevoland, bijna 17 en ben nu begonnen aan mijn 2de aquarium.

Het verhaal begint met:
Ik had dus een Superfish aqua 40 (25L aquariumpje) om mee te starten (Wat al fout is want als beginner is groter = meer ruimte voor fouten)
En had een leuk aquariumpje met 10 neon tetra's en 2 algen eters, wat mooie plantjes en een voedingsbodem.
Ook zat er een filter in en een verwarmingselement (En zo'n bubbel maker)

Ik heb met dit aquarium veel geleerd (3 vissen overleden in de tijd, weet waar de fouten waren), maar nu na 1,5 jaar wou ik weer wat nieuws, vissen verkocht en aquarium leeggehaald.

Ik wil nu gaan voor koudwater goudvissen (2 stuks voor 25 liter bakje), maar heb deze keer gekozen voor namaak planten (Zie foto).
Dit betekent dat er dus geen bio evenwicht wordt gemaakt, door de plastic planten (<- niet heel trots op maar werd een beetje gek van het onderhoud in het vorige aquari
um)
De verkoper zei mij dat ik wat Sera Bio Nitrivec kon gebruiken.
Gisteren water in gedaan met 10ml Nitrivec, water nu weer helder.

Nu eindelijk de vragen:
-Moet ik nu elke dag 10ml Nitrivec erbij doen?
-Moet ik dit in de opstart week elke dag doen?
-Als de vissen er in zitten, moet ik dan doorgaan met nitrivec en zoja, hoe vaak?
-Zijn er ook planten voor koudwater die de balans heel goed houden en weinig onderhoud nodig hebben?

De vissen ga ik er over ongeveer een week in doen
Aquarium begonnen op 30 oktober, ga 8 november vissen er in doen.

Hartelijk bedankt!

Maurice
Laatst bijgewerkt door Captain Sirius op za okt 31, 2015 6:41 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Captain Sirius
Newbie

Aquarium type: SuperFish Aqua 40

Re: Hulp bij opstart aquarium

Berichtdoor Stekke » za okt 31, 2015 6:40 pm

Je kan mss beter een keer meer water verversen dan altijd bacteriën toe te voegen
Stekke
Moderator

Aquarium type: Rio400 (west afrikaanse biotoop)

Berichtdoor Wikkes » zo nov 01, 2015 12:50 pm

2 koudwatervissen in een 25L kan NOOIT lukken, waar je dat gekke idee gehaald heb weet ik niet maar dat is echt fouter dan foutst, die nepplanten is ook een fout die je moet vermijden.

Je zal het niet graag horen, maar in een 25L kan je geen enkele vis houden, is veel te klein, je moet al minstens 40-50L gaan tellen voor minieme visjes van 2-3cm.

Bij mijn weten zijn de kleinste koudwatervissen goudelritsjes of elritsjes die nog 8-10cm worden en een aquarium van 1meter nodig hebben.

Luister naar onze forumleden vooralleer je je vanalles laat wijsmaken door een verkoper die gewoon je geld wil en van het welzijn van de dieren zich niks aantrekt. die nitrivec die je kocht is daar een mooi voorbeeld van, je hebt dat absoluut niet nodig maar de verkoper heeft weer wat verdient.

Wil je vissen houden? doe het dan goed, koop u een aquarium van 60L, luister op het forum en start deze op met waterplanten/zuurstofplanten, en dan kan je als je waterplanten te hard gaan groeien wekelijks wat snoeien, ofwel die planten vervangen door trage groeiers. in die aquarium kan je vissen van 5-6cm gaan houden, semi of tropische.
Zo'n 2dehands aquarium kost je 20-25€ met filters en verwarmingen bij als je wat goed uitkijkt. dan kan je grind/zand wel gratis vinden en plantjes kan je vragen het snoeisel van andere aquarianen, dat kan je meestal gratis gaan halen. Dan moet je enkel nog een leuk visbestandje zoeken.

Ik lees dat je vind dat je zelf al fouten hebt gemaakt, maar wat je nu wil gaan doen is de grootste fout die je kan maken. Je bent bezig een HEL te creeen voor je toekomstige vissen.
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor Captain Sirius » zo nov 01, 2015 3:24 pm

Beste Wikkes,
Hartelijk bedankt voor de info!

Want wat ik op internet hebben kunnen vinden is vooral:
''Een goudvis heeft minstens één liter water per centimeter lichaamslengte nodig''
dus dat zou betekenen dat ik max 2 goudvissen van 12,5cm kan houden (als ik naar die sites luister)
Hierop gebaseerd ben ik dus nieuwe spullen gaan kopen en wil dus eigenlijk volgende week zondag 2 goudvissen halen van +- 8cm

Dus ik ga nu nog even bedenken wat ik ga doen.. want nu je het zo zegt ziet het aquarium er ook te klein uit voor überhaupt 2 goudvissen..

Ik heb trouwens ook maar plek voor een aquarium van max. 60x30x30.. nog aanraders voor merken aquarium van die maat?
Captain Sirius
Newbie

Berichtdoor Stekke » ma nov 02, 2015 12:22 pm

die regel klopt niet , reken idd maar 40-50L per goudvis!!
Stekke
Moderator

Aquarium type: Rio400 (west afrikaanse biotoop)

Berichtdoor Jb Malawi » ma nov 02, 2015 1:06 pm

De regel van één liter water per cm vis gaat enkel op de lengte van de volwassen vis. Niet de lengte van aankoop.
Voor sommige vissen zoals de goudvis is de regel 10l per cm vis.
Ook moet je rekening houden met minstens 10 X de lengte van het volwassen dier als voorruit.
Een goudvis wordt +- 30cm dus je aquarium zou minstens 3meter moeten zijn!

Maar ik heb al begrepen dat jij hier geen rekening mee wil houden. Je wil graag een goudvis en of het bakje nu groot genoeg is of niet gaat jou niet tegen houden.

Jb
Jb Malawi
Regular

Aquarium type: Malawi 1.5m

Berichtdoor Captain Sirius » ma nov 02, 2015 6:49 pm

Beste JB,
Bedankt voor de info..

Maar die laatste alinea slaat nergens op. Ik wel er zeker wel rekening mee houden anders had ik de vragen niet gesteld op dit forum.

Maurice
Captain Sirius
Newbie

Berichtdoor eltwee » ma nov 02, 2015 7:12 pm

Weer die eeuwige regels, gemaakt om zoveel mogelijk in een bak te proppen.
Een mens is gemiddeld 180 cm, en laten we zeggen 1vierkante meter per m lengte is voldoende, dus een cel van 2 op 2 m kan vlot 2 mensen bevatten.
Een goudvis is een vijver vis, koudwatervissen zijn er zat bv danio's, paradijsvissen, verschillende kleine baarsachtigen. kortom veel vissen uit de mediterrané, Japan, midden oosten, Amerika. Een koudwater aquarium staat nog altijd binnen, de temperatuur is dus niet kunstmatig hoger dan kamer temperatuur maar volgt de kamertemperatuur. Als je dan kijkt voor vissen dan zul je zien dat er een zeer uitgebreid aanbod is.

L2
eltwee
Regular

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Captain Sirius » ma nov 02, 2015 10:22 pm

Beste L2,
Echt heel erg bedankt voor de info!

Ik laat de goudvissen voor wat het is, die moeten echt een grotere bak krijgen als ik wil dat ze een normaal leven willen leiden, maar ik heb geen ruimte voor min.1 meter bak.

Hoeveel Danio's zouden in m'n bakje van 25 liter passen?
En is de Galaxy rasbora een optie?
Captain Sirius
Newbie

Berichtdoor Wikkes » di nov 03, 2015 11:52 am

uwe 25L is gewoon te klein om vissen in te huisvesten. dus probeer dat aub uit je hoofd te zetten.

Je kan voor een 60cm gaan, een veel beter keuze. stop daar een verwarmingselement in en je kan uit 1000den vissen kiezen, terwijl je nu in je 25L kwa vis niks of weinig kan doen.

Danio's komen uit zeer stromende rivieren en hebben veel stroming en een grote bak nodig, zeg maar vanaf een 80cm, het zijn superactieve vissen die in een 25l zichzelf kapotzwemmen.

Wil je perse die 25L houden, dan moet je der een garnalenbakje van maken, zelfs de kleinste visjes, de rasbora briggitae worden 2cm, mijn moeder had ze in haar aqua 40 en is gewoon zielieg om te zien, die dieren hebben totaal geen ruimte, ze zitten nu in mijn 125L.

Galaxy's kunnen kwa grootte wel, maar niet kwa gedrag, in kleine bakken zijn ze schuw en amper te zien, ook houden ze van temperaturen 22-23°, kunnen wel eens wat kouder maar niet voor lange tijd.

Net zoals hier gezegd word, goudvissen worden makkelijk25cm, in een te klein aquarium misgroeien ze en sterven vroegtijdig, ze kunnen makkelijk 15-20jaar worden, maar zelfµden in een aquarium.
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor Oliebarong » ma nov 09, 2015 8:47 pm

Hallo ik ben randy
Sinds kort heb ik mijn 60 liter aquarium opgestart
Heb nu gezien dat er al een 6 tal babyslakjes in zitten
Waarschijnlijk via mijn planten
Kan dit kwaad voor die diertjes of is dit net beter voor
Mijn biologische filter ?
Ben nog maar een starter dus veel ken ik er nog niet van