Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Malawi cichliden, hoe er aan beginnen, ... ??

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

Malawi cichliden, hoe er aan beginnen, ... ??

Berichtdoor Jeroen1357 » za okt 31, 2015 12:25 am

Goede dag mede vis lief hebbers,

Ik ga een juwel trigon 190L (hoek aquarium) overkopen.

Hier zitten voor de moment nog vissen, planten, ... in. Deze vissen ga ik mijn aquarium zetten.

Maar in die juwel trigon 190L willen een malawi cichliden aquarium van maken. Dus helemaal vanaf 0 beginnen.

Ik weet dat dit niet de allergrootste is aquarium is voor deze vissen, maar dit moet perfect lukken.

Maar nu onze vraag, hoe moeten wij hier aan beginnen?

*wij gaan hier gaten stenen voor kopen, of hoe dit ook wilt noemen.
*we gaan er ook zand in leggen, maar wat is het beste? Wit of zwart of ... wat wordt het meeste genomen? en waarom?
*we wouden wit gaan nemen, maar wordt dit te rap vuil, of is er een andere reden waarom we dit niet moeten nemen?
*hoe maken we zo een aquarium zuiver
*mag een mosbal hier in?
*hoe wordt de vis aantal gekozen? ik heb ergens gelezen 1 malawi cichliden per 10L water? klopt dit?
*welke temperatuur moet het water?
* zijn er nog bepaalde dingen waar we rekening mee moeten houden ?

THNX,
Jeroen
Jeroen1357
Newbie

Aquarium type: siervissen

Re: Malawi cichliden, hoe er aan beginnen, ... ??

Berichtdoor Jb Malawi » za okt 31, 2015 11:20 am

Om heel kort te gaan hier wat antwoorden.

Gatenstenen ( ook maansteen) is niet geschikt voor malawi's
Gebruik gewoon breuksteen.

De bodem is best filterzand, de vissen hebben dat nodig om hun kieuwen te poetsen.

De regel is 1 liter per cm vis als hij groot zal zijn. Dus niet bij aankoop.
Ook rekening houden dat de voorruit minstens tien keer langer is dat de grootste is als hij volwassen is.

Water temperatuur rond de 24°C

Hou rekeninng dat er herbivoren vissen zijn en carnivoren die kan je niet samen houden wegens problemen met voederen.

Gewoon wekelijks 20% verversen en desnoods het vuil van de bodem afhevelen.

En eerst heel veel lezen over deze vissen het zijn geen guppy's!

Jb Malawi
Jb Malawi
Regular

Aquarium type: Malawi 1.5m

Berichtdoor Wikkes » za okt 31, 2015 11:53 am

ook eventjes aanhalen dat je met 190L bruto, dus een 160L netto(nadat er zand en stenen inliggen) weinig keuze hebt en serieus goed moet gaan nadenken en bekijken wat je gaat nemen want niet zomaar alle malawis passen bij elkaar.

Uwe trigon is 100cm breed, dus ik zou je vissen onder de 10cm kiezen. in 160L zijn een 16tal vissen.

Google: juwel trigon 190 malawi maar eens, daar vind je veel inspiratie om ze in te richten.

Omdat de bak wat aan de kleindere kant is raad ik je aan om eens te kijken voor de pseudotropheus soulosi. zeer atractieve vis waar de mannen blauw-zwart gestreept zijn en de vroutjes knalgeel. worden een 8-9cm dus perfect voor in je bak. Ik zou voor 1, maximaal 2 soorten in je bak gaan, maar eerder voor 2. Probeer voldoende verstopplaatsen te maken met de stenen en stukken die het zicht breken, dan kan je wel 3 mannen houden met een 10-12 tal vrouwen. Maar als ik van u was dan koos ik de vis(sen) die ik wou en richt ik de trigon die perfect afgestemd is voor die soort.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Ingericht met breakstenen in je aquarium een zeer mooi zicht, zeker een achterwand erin steken en ik zou ook je verlichting aanpassen naar wat blauwiger voor de kleur van de vissen en de algengroei op de stenen, wat trouwens nodig is bij malawis in tegenstelling tot gezelschapsaquaria.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor Jeroen1357 » do nov 05, 2015 3:52 am

Wauw wat een super reacties, iedereen fel bedankt voor deze reacties, hier heb ik echt wat aan :)

THNX
Jeroen1357
Newbie

Aquarium type: siervissen

Keer terug naar Opstart van het aquarium