Inloggen/Registreren

Zoeken Help

opstart vision 180

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

opstart vision 180

Berichtdoor visjeblub » wo okt 21, 2015 9:21 pm

Goedenavond iedereen,

Heb mij deze avond ook geregistreerd na al veel op het forum t hebben gelezen.
Heb ook boeken en op websites al veel gezocht, maar als ik eerlijk ben is het echt moeilijk, hoe meer je leest hoe ingewikkeld het soms lijkt. Daar veel sites elkaar tegenspreken, vandaar dat ik bij mensen die dag in dag uit met visjes bezig zijn.
Zal eens beginnen, ik ga een vision 180 aankopen, ik stond eerst in twijfel tussen koud- of warmwatervisjes maar als ik dan las wat de gevolgen waren om meerdere koudwatervisjes te houden in een aquarium vond ik het wel wat triest wat dit met die beestjes kon doen, dus warmwatervisjes.... maar dan wou ik eerst mijn visjes min of meer uitzoeken voordat ik echt overhaast een aquarium ging aanschaffen. En ik dan de juiste beplanting bij mijn aquarium kon kopen.
Dat was een grote opgave ben uitgekomen bij volgende en wou jullie mening eens horen .

8 potloodvisjes
11 dwergregenboogvissen (zijn deze niet te levendig)
11 rasbora galaxi
8 corydoras panda

lijkt dit voor jullie iets of zit ik er mijlenver af :oops:
Alvast bedankt voor de moeite om naar mijn gezaag te luisteren :D
visjeblub
Newbie

Aquarium type: juwel vision 180

Re: opstart vision 180

Berichtdoor eltwee » za okt 24, 2015 3:54 pm

Het is niet omdat je 180 l water hebt dat je ook 180 cm vis moet kopen.
Ik zou me beperken tot een scholenvis (bv 20-25 galaxi), een leuke bodembewoner ( 6-8 panda) en dan een harem van een kleurrijke of vis met een speciaal gedrag.
Bepaal eerst een thema voor je inrichting, bv oeverwand met wortels, rivierbedding met valisneria en stenen, planten oerwoud, zie internet voor voorbeelden. Hou het simpel en haalbaar, begin met een grote bundel hoornblad of waterpest, en bouw langzaam op als je aquarium stabieler wordt met andere soorten. Wil je hout erin, koop dan echt veenhout, dit is wel het meest saaie in uiterlijk en in verhouding ook het duurste maar dit is wel het stabielste, al de andere soorten zoals mopani, spiderwood, etc moeten je zeker een paar maanden uitlogen in een bak zonet zijn er een bron van algen door de stoffen die ze nog afscheiden.
Tip: Laat je niet gek maken door biotoop aquaria, dit bestaat niet. Je kan wel een omgeving nabootsen en hier vissen in zetten die in zo'n omgeving voor komen. De keuze van de vissen en planten mag van over de hele wereld komen, het gaat om het visuele. Een bepaalde plant kan typisch zijn voor een land en biotoop maar aan de andere kant van de wereld staat misschien een plant die er fel op lijkt en veel makkelijker is om te verkrijgen en te onderhouden, dan is er geen probleem om de omgeving hiermee op te bouwen, idem voor de vissen.

Koud of warm is even moeilijk, een koudwaterbad is GEEN goudvis bak maar bv een school danio's met een paradijsvis harem die gewoon op kamertemperatuur worden gehouden en s'nachts een beetje afkoelen omdat de verwarming in huis uitgaat, gemiddeld is dit nog altijd 19-20°, zeer mooi en perfect haalbaar.
Warmwater: hier is de temperatuur gegarandeerd een paar graden hoger dan kamertemperatuur van bv 24 tot bv 30 gr, afhankelijk van het door vissen.
Bouw dan rustig je aquarium op en koop de planten vissen in stappen zodat je je kennis vergroot, je meerder winkels bezoekt en tekens iets kunt kopen (is ook plezant ) en uiteindelijk een mooie bezetten krijgt die uiteindelijk veel kleiner is dan de 180 cm waar je nu op mikt.

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor visjeblub » za okt 24, 2015 4:27 pm

Alvast bedankt voor je reactie, was al beetje bang dat ik teveel visjes had genomen.
Is het voor koudwateraquariums dan niet moeilijker wat beplanting betreft, en wat in de winter als de temperatuur toch binnenshuis 's nachts onder de 19° C valt ?
Ga wel je goede raad opvolgen van mijn aquarium eerst mooie te beplanten met zeker een stuk veenhout( is misschien stomme vraag maar is dit zelfde als kienhout) en dan zeker een 2 tot 3 weken te laten staan zonder visjes.
Raad jij een voedingsbodem aan ?

groetjes visjeblub
visjeblub
Newbie

Berichtdoor eltwee » za okt 24, 2015 11:32 pm

Veenhout = kienhout.
In de winter zal de woonkamer misschien wel de 16 gr halen maar je aquarium niet. Water warmt moeilijk op maar koelt ook moeilijk af en zal dus eerder zitten op het gemiddelde van dag en nacht in de woonkamer. dit kan dan makkelijk opgevangen door een verwarming in je aquarium ingesteld op 19 à 20 gr, deze zal dan in de winder een beetje werk hebben en voor de rest van het jaar niet.
Voedingsbodem zou ik niet doen, gewoon vloeibare voeding en kleibolletjes bij de wortels. Ik zou wel kijken voor een actieve bodem en geen zuivere kiezel, die kost iets meer maar het helpt wel je aquarium stabieler te krijgen. JBL mandag of ADA soil of zo, er zijn diverse merken. Overheen algemeen zijn ze op klei basis.

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor visjeblub » zo okt 25, 2015 6:49 pm

Bedankt voor je goede raad zal ik zeker op letten, trouwens wat die actieve bodem betreft staat dat op de zak vermeld?
Heb ook gelezen als ik corydoras neem zal ik best een deeltje zandstrook voorzien is een straatje of open plek voldoende voor die visjes zodat ze niet teveel op elkaars lip zitten, en natuurlijk schuilruimte

visjeblub
visjeblub
Newbie

Keer terug naar Opstart van het aquarium