Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Toekomstige bevolking.

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

Toekomstige bevolking.

Berichtdoor boskabouter » di sep 29, 2015 7:50 pm

Hallo,

Ik heb wat opzoekingen gedaan wat betreft de soorten vissen die ik mooi vind en misschien in mijn bak zouden passen.
Hou jullie vast, want hetgeen uit de bus komt, zou wel eens een totale ramp kunnen zijn. :oops:
Ik heb zoveel mogelijk naar vissen gekeken die zowat dezelfde eisen stellen qua t°, ph, kh.
Ook heb ik proberen rekening te houden of bepaalde soorten boven, midden of onderaan in het aquarium vertoeven.
Hier komen ze!
- Xiphophorus helleri, haremvis, boven en midden.
- Macropodus opercularis, haremvis, boven, slechts 1 man in de bak.
- Betta splendens, zelfde als de vorige en niet te combineren met elkaar. Vind ik persoonlijk een prachtige vis en interessant omdat hij ook enige interactie vertoont naar de mens.
- Apistogramma borelli of cacatoides; harem, bodem en midden.
- Puntius semifasciolatus var.schubertii; scholenvis, bodem en midden dus waarschijnlijk niet te combineren met
Apistogramma.
- Corydoras aeneus; scholenvis en op de bodem. Waarscijnlijk ool niet te combineren met de vorige; daarbij ook het
feit dat ik op de bodem fijn grind heb.
- Puntigrus tetrazona; scholenvis en notoir vinnenbijter.Niet goed voor Betta en Macropodus?
Ik ben wel ook erg onder de indruk van de Maanvis, maar als beginner misschien niet aan te raden? Deze moet ook wel warmer zitten dan de andere en is niet te combineren met verschillende van de andere soorten.
Kan ik hieruit een goede combinatie maken?
Ik zou maximum drie soorten willen; dan kan elke soort rustig evolueren zonder elkaar te hinderen.
Ter herinnering; mijn bak is een Juwel Rio 400- 150lang, 50 breed, 60 hoog. Theoretisch 450l.
Ik hoop niet te veel blunders verteld te hebben en ben nieuwsgierig naar eventuele reacties. :)
boskabouter
Newbie

Aquarium type: gezelschap/ZA geïnspireerd

Re: Toekomstige bevolking.

Berichtdoor Wikkes » di sep 29, 2015 9:28 pm

- Xiphophorus helleri, haremvis, boven en midden.
vind ik persoonlijk niet veel speciaal aan, dus ik zou die niet nemen, kweken ook te hard.

- Macropodus opercularis, haremvis, boven, slechts 1 man in de bak.
zeer leuke vis, 1 man +5-8 vrouwen erbij

- Betta splendens, zelfde als de vorige en niet te combineren met elkaar. Vind ik persoonlijk een prachtige vis en interessant omdat hij ook enige interactie vertoont naar de mens.
vind ik ook niets aan, maar das smaak, is te allround en te "vrouwelijk", tis gewoon men ding niet

- Apistogramma borelli of cacatoides; harem, bodem en midden. deze blijven echt wel 90%vd tijd op de bodem, hier zou je makkelijk een groep van kunnen nemen 2-3 mannen met 6-7 vrouwen

- Puntius semifasciolatus var.schubertii; scholenvis, bodem en midden dus waarschijnlijk niet te combineren met
Apistogramma.
dit zijn vinnenbuiters, dus niet met de paradijsvissenvissen. als je ze toch wil +20-30stuks

- Puntigrus tetrazona; scholenvis en notoir vinnenbijter.Niet goed voor Betta en Macropodus?
je hebt het antwoord zelf gegeven

- Corydoras aeneus; scholenvis en op de bodem. Waarscijnlijk ool niet te combineren met de vorige; daarbij ook het
feit dat ik op de bodem fijn grind heb.
kan niet op grind en als de apisto's een nest hebben kunnen ze agressief zijn, maar in een rio400 geeft dat weinig problemen.

Maanvissen kan je nemen, ùmaar koop er goeie, ze misgroeien heel snel, wekelijks 2x 50% water wisselen, en een jaar of 2 3-4x per dag voeren. kan je dat niet, geen manen dan.

even een voorstel voor je bak=

Boven potloodvisjes (zijn een 4-5 soorten te vinden in de handel) groepje van 25stuks
midden een groep tetra's of zalmen, er zijn 100den soorten, dus keuze genoeg, een 25-50 stuks nemen

dan als je zand zou nemen:
een groepje sleutelgatcichliden, zeer mooie en rustige vissen, neem een groepje van 6a8
bodem een groep corydorassen, neem er een 15-20 tal

indien grind:
je tetra's uitbreiden naar 50-75 stuks + een groep dwergcichliden voor de bodem(8-10 stuks)

eventueel aan te vullen met een leuke ancistrus of l-nummer

Dat pas tallemaal bij elkaar, komt uit dezelfde streek/waterwaarden (in grote lijnen) en je hebt een rustige maar intressante bak.

Zoiets gaat veel intressanter zijn dan wat je zelf voorsteld, want daar kan je nooit een uitgebalanceerde bak mee maken.

Hopelijk heb je er wat aan, en anders vraag jet maar
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor boskabouter » wo sep 30, 2015 7:47 pm

Hallo,

Wikkes:

Ik heb uw reactie gelezen en moet toegeven dat wat u voorstelt wel logischer in elkaar steekt dan hetgeen ik neergetikt had. :oops:
De vissen die u voorstelt, heb ik opgezocht om me er een idee te kunnen over vormen.
Wat de bodem betreft, zal ik Apistogramma nemen; waarschijnlijk de cacatuoides. Volgens wat ik gelezen heb, vertonen deze vissen interessant territorium- en kweekgedrag. :D
Ik veronderstel dat de potloodvisjes die bestemd zijn om in de bovenlaag te vertoeven, van het geslacht Nannostomus zijn; schijnen ook leuk baltsgedrag te vertonen. De uiteindelijke keuze ligt nog niet helemaal vast.
Er is wel wat een probleem voor de middenlaag.
Ik heb een voorlopige keuze gemaakt en ga hier de soorten opschrijven:
- Poecilia sphenops- Black Molly
- Thayeria boelhke- Honeystick
- Hyphessobrycon erythostigm- Bloedvlektetra
- Gasteropelecus- Zilver bijlzalm
- Megalampodus megalopterus- Zwarte fantoomzalm
Kan u hier een keuze uit maken?
De maanvissen ga ik zo laten; ik denk dat het beter is eerst wat ervaring op te doen.
Zijn de aantallen die u noemt, de hoeveelheden die in een Rio 400 passen?
Ik vind dat zoveel; het zijn wel scholenvissen, die minstens met een dozijn moeten zijn om zich wat op hun gemak te voelen, maar een school van 25 stuks in de bovenlaag en dan nog een school van 25-50 stuks in de middenlaag en dan nog een tiental vissen op de bodem? Dat zijn al gauw een 80 vissen?
Wat betreft de Apistogramma, heb ik gelezen dat elke vrouw een territorium heeft, en dat de man de hele bak als zijn gebied beschouwt. U zegt 2 mannen en 6 vrouwen; gaat dat dan geen oorlog worden tussen de twee mannen?
Nog bedankt voor uw reactie; hopelijk lees ik u nog.
boskabouter
Newbie

Berichtdoor Wikkes » wo sep 30, 2015 7:57 pm

uw bak is groot genoeg voor 2 mannen

die aantal is makkelijk haalbaar.
ik heb in 2meter
6manen
40 citroentetra's
20 potloodvissen
20 corydorassen
nog enkele andere meervallen
valt zelfs niet op dat er vis in zit :-)

- Poecilia sphenops- Black Molly wordt groot en kweekt te snel, niet doen dus
kiezen tussen
- Thayeria boelhke- Honeystick zeer leuke vis, echte aanrader. middenlaagvis
- Hyphessobrycon erythostigm- Bloedvlektetra ook een tof beest
- Megalampodus megalopterus- Zwarte fantoomzalm ook weer een goeie keuze, wel minder kleurrijk

Kiezen tussen - Gasteropelecus- Zilver bijlzalm of potloodvisjes, beide oppervlaktevissen. wat ook leuke oppervlaktevissen zijn is de halfbek vis, moet je maar eens opzoeken.

De aantallen kies je zelf, een school is minimaal 10 stuks, maar hoe meer hoe beter.

Je hebt 400L, dus je kan een 400cm vis plaatsen als algemene richtlijn, dus je apistogramma's nemen ongeveer een 50-60L in beslag op de bodem.
dan zou ik een 150-200L spenderen aan je middenlaagschool, een 100-150L aan je oppervlakte laag, en dan kan je nog steeds eens een soort bij zetten wat je wil, een meerval/ lnummer misschien
Wikkes
Hardened

Berichtdoor boskabouter » do okt 01, 2015 3:47 pm

Hallo,

Wikkes,

Hier terug dezelfde zaag. :oops:
Na terug zowat overal inlichtingen ingewonnen te hebben, ben ik tot volgend besluit gekomen.
- Bodem: Apistogramma cacatuoides of borelli in haremverband.
- Middenlaag: afhankelijk van wat ze in de winkel hebben Hyphessobrycon erythostygma of Megalamphodus
megalopterus of Thageria boehlkei; schooltje van 15-20 stuks.
- Bovenlaag: ook afhankelijk van het aanbod, Gasteropelecus sternicia of Nannostomus beckfordii; schooltje van 20 stuks.

Ik heb ook gelezen dat je niet alle vissen tegelijkertijd in een nieuw aquarium mag plaatsen, omdat anders de bacteriecultuur niet kan volgen.
Is dit zo?
Zo ja, is het dan best om bijvoorbeeld eerst de vissen van de onderlaag te zetten, daarna deze van de middenlaag en dan nog eens apart deze van de bodemlaag? Met een tussenperiode van bv. een week?
Valt dit vissenbestand in de normen?
Weer vele vragen, maar ik twijfel nogal gemakkelijk of ik het wel goed doe. :wink:
Tot lezens.
boskabouter
Newbie

Berichtdoor Wikkes » za okt 03, 2015 8:35 pm

goed bestand, vissen per week plaatsen, welke soort maakt niet uit.

je kan beter teveel twijfelen dan te weinig :-)
Wikkes
Hardened

Keer terug naar Opstart van het aquarium