Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Water grauw

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

Water grauw

Berichtdoor JanaVT » wo jul 15, 2015 10:41 pm

Ik heb een aquarium van 60 cm lang waar 10 guppy's in zitten en 6 corydorassen. In het begin ging het heel goed maar na zo'n 3 maanden is mijn water eigenlijk heel grauw beginnen worden waar mensen dan zeiden dat de fout was door m'n filter omdat ik de volledige cartridge heb vervangen wat ik ook weet dat heel dom is. Zo haal je de goeie bacterien weg Maargoed kon ik niks meer aan veranderen dan heb ik Quick aquastart van api toegevoegd zo'n paar dagen geleden ik weet dat ik niet gelijk moet verwachten dat alles weer goed is maar sinds vandaag heb ik ook ontdekt dat de filter enzo heel erg slijmerig aanvoelt zou het dan toch tot iets anders kunnen leiden? Ook stinkt het water heel erg al isdat al wel verbetert. Ik ververs het water ongeveer voor een 25 tal procent elke week en spoel nu de spons ik de filter regelmatig uit in oud aquariumwater. Iemand een idee of toch iets anders de oorzaak kan zijn?

Alvast bedankt! Mvg,
JanaVT
Newbie

Aquarium type: Aquarium met guppy's

Re: Water grauw

Berichtdoor Stekke » do jul 16, 2015 9:35 pm

plaats eens een foto van je aqua, kan soms veel zeggen
Stekke
Moderator

Aquarium type: Rio400 (west afrikaanse biotoop)

Berichtdoor Babygup » do jul 16, 2015 11:11 pm

idd een foto zou wel gemakkelijk zijn.

Als het water stinkt is dit niet goed, meestal is dat omdat er iets aan het rotten is.

Dus hoelang draait het aquarium al? welke en hoeveel vissen? wat is de bodem? Zitten er planten in? Draait de filter 24/24 (het gebeurt soms dat men dit snachts zou uit zetten en dat is niet de bedoeling)? hoelang brandt het licht? staat het aquarium in de zon?

Wat ik zou doen als ik jou was, is de filter eens goed met warm water kuisen, ook het rotortje wat het water stuwt goed reinigen en ook de in en uitlaat. Dit om te zorgen dat het water voldoende er doorstroomt. Wel NIET de spons uit spoelen! dit hoef je slechts heel beperkt te doen (als je merkt dat de stroming minder wordt eens lichtjes uit spoelen). Hier groeien net de bacterien op en als je dit telkens spoelt kunnen ze nooit genoeg groeien.
Daarna zou ik de filter zo plaatsen dat hij net onder het water oppervlak komt en dat het oppervlak goed beweegd. Er kan hier namelijk soms een vetlaagje op liggen wat de gaswisseling van het water verstoort en wat voor rotting kan zorgen
Babygup
Newbie

Aquarium type: mengeling van stijl

Berichtdoor JanaVT » vr jul 17, 2015 7:14 am

Uhm.. Hij draait al zo'n 2 maanden. Er zitten 10 guppy's in en 6 corydorassen. De bodem bestaat uit rivierzand maar bestond eerst uit steentjes en toen had ik dit ook (in het begin ging alles wel goed). Filter ligt 24/24 aan gaat nooit uit. Mijn lamp ligt zo'n 11 u per dag aan rond 6 u 30 gaat deze aan en om 17 u 30 uit. Plantjes zitten er nu momenteel niet in, waar wel verandering in zal komen zodra ik thuis ben zal ik waterpest gaan halen . Ook omdat dit misschien het probleem kan verhelpen? Verder staat hij wel aan een raam maar ik zorg dat de gordijnen ALTIJD dicht zijn want ik weet hoe hard zonlicht de algengroei bevorderd. Mijn filter deed ik al vanaf het begin overdag boven water de stroming toch en nu eigenlijk non stop omdat ik zelf ook wat extra zuurstof wil toevoegen want ben niet zo gerust in dat water ik moet wel zeggen nadat ik hem voor 30% ververste is de geur niet meer zo erg geworden als het was.

Ik zal proberen zo snel mogelijk een foto te zetten maar momenteel ben ik nu voor een weekendje weg.

En bedankt voor jullie reactie!
JanaVT
Newbie

Aquarium type: Aquarium met guppy's

Berichtdoor Babygup » vr jul 17, 2015 11:27 am

Hij is niet overbevolkt. Het zand is zeker goed voor de corydoras. Ik ben zeker en vast voorstander van enkele echte planten omdat dit toch helpt in een goede balans.
De uitstroom van de filter moet niet boven het waterniveau staan, net er onder is ook goed. Dit zorgt voor minder lawaai maar nog voldoende beweging van het oppervlak.
Ik zou zeker na een week nog eens 30% verversen.
Babygup
Newbie

Aquarium type: mengeling van stijl

Berichtdoor Wikkes » vr jul 17, 2015 2:03 pm

de reden van je problemen is dat je geen planten hebt, uw planten helpen het biologisch evenwicht op orde te stellen. uw filter is te zwak om zonder planten te werken.

Stop er een 4-5tal bosjes snelgroeiers(zuurstofplanten) in, en je zal zien dat je waterkwaliteit snel positief beinvloed word
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Keer terug naar Opstart van het aquarium