Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Algen en planten probleem bij opstart

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

Algen en planten probleem bij opstart

Berichtdoor RobbyV » za jul 04, 2015 4:38 pm

Beste mensen,

Ik ben bezig met de opstart van mijn eerste mini aquarium. Echter heb ik wel al een aquarium met een schildpad en wat slakken in. Maar ik wou toch ook graag een aquarium met wat visjes hebben.

Ik ben dus een aquarium gaan halen met wat plantjes (nog geen visjes). De aquarium is een askolk pure II (44L). De verantwoordelijke van de winkel heeft me aangeraden een opstart product te gebruiken (HS aqua bacto) en iedere week de planten wat voeding te geven (API plant stimul).

Momenteel is het dag 14. De eerste 7 dagen heb iedere dag HS aqua bacto gebruikt. Iedere week voeg ik wat API plant stimul toe.

Momenteel heb ik drie problemen.

1) Ik weet niet welke plantjes er in mijn bak staan, ik ken de naam echter niet. Dit zou ik graag weten. Dit is een vraag voor de planten experts
2) In één plantje worden de plaatjes doorzichtig en komen er gaatjes de andere twee zijn wat bruin aan het worden
3) Sinds een paar dagen beginnen er algen te groeien op het glas en er drijft ook wat rond

Ik heb foto's toegevoegd. Deze zullen jullie alvast kunnen helpen.

Ik weet echter één fout die ik heb gemaakt. Maar ik veronderstel dat niet zoveel invloed kan hebben. Bij het plaatsen van de plantjes heb ik het potje rond de plant uitgehaald maar er zat nog zo iets rond de wortels. Dit heb ik mee in de bak geplaatst. Ik veronderstel dat dit wel invloed kan hebben op lange termijn maar niet op korte termijn.

Graag jullie hulp!

Met vriendelijke groeten
Robby

De foto's kunnen jullie in mijn dropbox terugvinden, vond geen andere manier om ze hier toe te voegen.

https://www.dropbox.com/sc/tpxpn6yhswpr50d/AADaawFxOJ-VM4QRUpSBtocra
RobbyV
Newbie

Aquarium type: aquarium askoll pure II 44 L

Re: Algen en planten probleem bij opstart

Berichtdoor speci-1981 » zo jul 05, 2015 12:34 am

Mijn bak is nu 5 weken ver en die algen op de ramen had ik ook, die zijn nu wel veel minder dus ik veronderstel dat dit een normaal fenomeen is bij het opstarten.
speci-1981
Newbie

Aquarium type: rio 240

Berichtdoor Stekke » zo jul 05, 2015 8:49 am

planten moeten wennen aan nieuwe bak en verliezen vaak wel wat van hun blaadjes, komt normaal wel goed.

btw : zit er een verwarmingselement en filter in, slecht te zien op foto, op welke temp ga je je water houden?
Stekke
Moderator

Aquarium type: Rio400 (west afrikaanse biotoop)

Berichtdoor RobbyV » zo jul 05, 2015 12:41 pm

Bedankt voor de snelle reacties! Zorgen deze afstervende blaadjes dan niet voor extra ammoniak in het water, waardoor algen productie toeneemt? Zou ik de blaadjes die bruin zijn en gaatjes bevatten er van af doen?

@Stekke,

Ja, er zit een verwarmingselement en ook een intern filtersysteem (mechanisch en biologisch). Momenteel is het verwarmingselement ingesteld op 25 graden. Ben wel nog van plan om zo een stikker thermometer te kopen om de exacte temperatuur te weten.
RobbyV
Newbie

Berichtdoor Wikkes » zo jul 05, 2015 4:09 pm

die wol rond de wortels moet er ook af
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor RobbyV » ma jul 06, 2015 9:50 am

Ik heb de wol er gisteren afgedaan. Ik heb ook 50% van het water vervangen, eens kijken of dat ook wat helpt.
RobbyV
Newbie

Keer terug naar Opstart van het aquarium