Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Eerste " echte" aquarium

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

Eerste " echte" aquarium

Berichtdoor Aqua Home » ma nov 10, 2014 7:24 pm

Hallo,
na het houden van enkele goudvissen in mijn jeugd is de drang naar een echt aquarium mij echter bijgebleven.
Aangezien ik nu op eigen benen sta en de tijd en middelen heb om iets groter te houden vraag ik wat tips/advies om mij opweg te helpen. Na wat onderzoek en toestemming van mijn vriendin heb ik gekozen voor dit aquarium:

Aquafish Home 60 - http://www.beest.nl/nl/aquarium/aquariums/aquadistri-bv/home-60-aquarium-wit---superfish/g125/p9767/?utm_source=beslistslimmershoppen&utm_medium=cpc&utm_campaign=beslist&utm_content=discardeddefault
En als heater: de combi heater 75 wat van superfish - http://www.beest.nl/nl/aquarium/heaters/aquadistri-bv/combi-heater-75-watt---superfish/g76/p5425/

Het is dus niet zo'n groot aquarium, ééntje van 60 liter en een eerder design aquarium (voor de vriendin haar smaak...)
Nu heb ik echter enkele vraagjes:

Is het een goed aquarium?
Ik heb gelezen dat vissen niet van een witte ondergrond houden, klopt dit ook voor de witte kleur van mijn aquarium?
Welke beginnersplanten plaats ik het best voor de zuurstof te regelen?
Welke vissen kan ik bijvoegen aan mijn aquarium? (zie onderstaande vereisten)

Verder wil ik een kleurrijk aquarium (zoetwatervissen) dus liefst zo'n (flashy) kleurrijk mogelijke vissen,
een aantal guppies en een Borstelneus (Ancistrus dolichopterus) staan al op de lijst.

Sorry voor de vele vragen maar ik zou het meteen goed willen doen.

Alvast bedankt voor het lezen!
Met vrendelijke groeten,
Een visfanaat
Aqua Home
Newbie

Aquarium type: Aquafish home 60

Re: Eerste " echte" aquarium

Berichtdoor Wikkes » ma nov 10, 2014 10:18 pm

guppies kweken als ge pest, geen goed idee voor een 60cm bak.
borstelneus wordt 15cm, veel te groot voor zo'n bak.

Rustige vissen van maximaal 6cm in de bak, als je de lengtes van alle vissen opteld(volwassen lengtes) mag je maximaal 50cm bekomen of je bak zit te vol.

Je kan wel alleen mannelijke guppen nemen, die zijn ook het mooist.

De verlichting van die home 60 is wel niet wat het moet zijn, zeker niet om gemiddelde planten deftig te laten groeien.geeft te weinig licht

Je moet achter snelgroeiers of zuurstof planten zoekn, maakt ni veel uit welke, welke je mooi vind. Cabomba prijzen ze veel aan maar is niet zo'n goeie. hoornblad is de beste.

En ne goeie tip, geloof niet teveel wat de verkoper zegt, die zetten je mùeestal int zak waar je bijstaat.
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor Aqua Home » ma nov 10, 2014 11:04 pm

Passen neontetra's dwergoerami's en guppies samen? en zoja hoeveel kan ik er van elk houden? (van de guppen dan enkel mannelijke)

Bedankt!
Aqua Home
Newbie

Berichtdoor Jaydee » di nov 11, 2014 7:10 pm

Ze zeggen altijd 1cm vis per 1 liter water

Dwerggourami : 5-6 cm
Neontetra : tot 4cm
Guppy : 5-6 cm

Reken zelf uit ;)
Jaydee
Newbie

Aquarium type: BLAU 6236

Berichtdoor mattidewin » di nov 11, 2014 7:53 pm

Wat Jaydee hieronder zegt klopt inderdaad, dit is een richtlijn, voor het comfort van de vis neem je best 1,25l per cm vis. Tevens is het ook aangeraden om de hoeveelheid bodem die je liggen hebt van je totale aantal liters af te trekken.

Hopelijk sta je hier weer een stap mee verder!

Jaydee schreef:Ze zeggen altijd 1cm vis per 1 liter water

Dwerggourami : 5-6 cm
Neontetra : tot 4cm
Guppy : 5-6 cm

Reken zelf uit ;)
mattidewin
Newbie

Aquarium type: JUWEL RIO 125

Berichtdoor Wikkes » di nov 11, 2014 9:00 pm

gourami's altijd 1 man met minimaal 2 vrouwen= 15cm

Neontetra's minimaal per 10= 40cm
(gaat dus niet, je moet de Paracheirodon Simulans nemen, worden maar 3cm)
Dus 10x3 = 30cm

maakt 50cm vis, je aquarium is er 60L maar met bodem+decoratie af, en je bak is natuurlijk nit tot boven gevult, kan je beter 50L effectief water rekenen.

Dus je ziet als je je neons en gourami's correct wil houden geen plaats is voor guppen.

Wil je de grenzen opzoeken wat ik ten zeerste afraad, kan je
3 dwergknorgourami's + 8 Paracheirodon Simulans + 3guppen.
But that's it, ga er niet over, laat je niks wijsmaken door de verkopers, want wat ik je voorstel is het absulote maximum.

Het is nu eenmaal moeilijk om een deftig bestand te vinden voor in 50L water. Het kan wel, maar je kan niet en goed en kleurrijk en makkelijk hebben, het is goed of kleurrijk of makkelijk
Wikkes
Hardened

Berichtdoor Wikkes » di nov 11, 2014 9:10 pm

nog voorbeelden voor jou volume:

Schoolvissen +-30L per groep
10x Boraras brigittae of 10x Boraras maculatus of 10x Trigonostigma espei of 10x Paracheirodon simulans of 10 rasbora galaxy of 10x Hyphessobrycon amandae

Bodemvissen:
25L per groep 6x Corydoras panda of 8x Corydoras habrosus of 10 corydoras pymaus

Rovertjes:
10L per groep 3x Dario dario 2x Badis badis bengalensis

Opeervlaktevissen:
10L 3x Trichopsis pumila
10L 3x ringbandsnoekjes

Dus ofwel scholenvis + (rovertjes en oppervlaktevissen) ofwel scholenvis + bodemvis
Wikkes
Hardened

Berichtdoor Aqua Home » wo nov 12, 2014 12:02 am

Alvast bedankt voor al de moeite dat je in dit gesprek steekt, heb alles een opgezocht en weet nu dat die borstelneus en die dwerggoeramis niet in mijn aquarium zullen passen.
De boraras brigittae vind ik heel mooi maar de waterkwaliteit moest aangepast worden( lagere waterhardheid)
heb dus gekozen voor de Paracheirodon Simulans en bodemvissen.

Qua inhoud heb je de afmetingen 58,5 x 32 x 42,5 cm wat een 80 liter zou geven vol zonder iets anders in dus zou een 60 liter water kloppen?

Zou ook graag guppen houden dus stel dit voor:

8 Paracheirodon Simulans = 24L
3 mannelijke guppen = 12 L
4 corydoras julii = 20 L (vind deze mooier)

Lukt dit of niet? Heb idd de verlichting eens opgezocht en hij is idd wat ondermaats :s
Aqua Home
Newbie

Berichtdoor Wikkes » wo nov 12, 2014 4:16 pm

corydoras minimaal per 6 anders kwijnen ze weg, en de julii vind je nit in de handel wel de trillenatus(of zoiets) ze worden als julli aangeboden maar das overal verkeerd, de julli vind je amper.

Als je 63cm vis hebt ipv 60cm is dat niet er omdat het lichte vervuilers zijn, maar je moet niet gaan overdrijven.

Zorg gewoon zeker dat je aquarium met filter minimaal 3 weken draait vooralleer je er vis in plaats, das superbelangrijk, want je kan anders veel sterftes hebben.
Wikkes
Hardened

Berichtdoor ben79 » wo nov 12, 2014 5:17 pm

corydoras habrosus moet je echt eens gaan bekijken, het is een verschrikkelijk schattig visje..
ik blijf het men favoriet vinden, boven men apistos en hyphessobrycons, ancitrus... en niet per se omdat het de mooiste is, maar wel de leukste.. het is het visje waar ik steeds als eerste naar ga kijken..
ben79
Hardened

Aquarium type: l nrs aquaria

Berichtdoor Wikkes » wo nov 12, 2014 5:42 pm

ben79 schreef:corydoras habrosus moet je echt eens gaan bekijken, het is een verschrikkelijk schattig visje..
ik blijf het men favoriet vinden, boven men apistos en hyphessobrycons, ancitrus... en niet per se omdat het de mooiste is, maar wel de leukste.. het is het visje waar ik steeds als eerste naar ga kijken..

idd, prachtige beestjes, ik heb een tijd een 40L gehad met alleen maar corydoras pygmaus, zo'n tofe beesten
Wikkes
Hardened

Berichtdoor Aqua Home » do nov 13, 2014 11:52 am

Oké nogmaals bedankt, ben blij dat ik hier veel wijzer uit word!
Dus op zich in dit mogelijk in mijn aquarium:

8 Paracheidoron simulans
3 mannelijke guppen
5-6 corydoras trilneatus

Aangezien ik toch voor een goede levenskwaliteit voor de diertjes wil zorgen zou ik nog wat tip willen voor de inrichting. Kunnen jullie nog helpen met de keuze? (foto word gepost van zodra alles ingericht is), ik dacht aan:

Midden: klein stuk hout voor de corydoras
Voorgrond: kleine/lage groene planten, maar welke?
Middenstuk : 1 rode plant voor het effect + gemiddelde andere groene planten, welke?
Achtergrond: grote groene planten (weeral welke :) )

Hou er wel rekening mee dat de lichtkwaliteit in mijn aquarium matig is en dat ik het niet te vol wil.

Qua bodem dacht ik aan filterzand (corydoras) en mss voedingsbodem,is dit nodig?

Vriendelijke groeten!!
Aqua Home
Newbie

Berichtdoor Wikkes » do nov 13, 2014 4:00 pm

voedingbodem is niet nodig, meeste planten halen voeding uit het water, heb je planten die bodemvoeding willen, dan kan je voedingstabletjes bij de wortels steken

Hout + stenen is altijd leuk voor de dieren

achtergrondplanten kan je best zuurstofplanten nemen en cryptocorne's die een 20cm worden, vallisineria nana is ook een leuke plant.

voorgrond en middenplanten is ongeveer hetzelfde in zo'n kleinere bak: is het makkelijks echinodorus tennelus en sagiatara subulata, die doen het goed met matig licht.

Filterzand is een must voor corydorassen, gewoon zand gaat dichtslibben, filterzand niet, want die korrel is evengroot.

Is een mooi bestandje om mee te beginnen, ik ben zelf geen guppenfan, maar is zeker een leuk idee.

De endler guppen vind ik persoonlijk mooier dan gewone guppen, kan je ook eens naar kijken. heb je in veel verschillende kleuren

rode planten hebben erg vel licht nodig en extra ijzer toevoegen, beste keuze is een rode tijgerlotus
Wikkes
Hardened

Berichtdoor Seki » za sep 17, 2016 9:15 pm

Er is niet echt een regel rond hoeveel vissen die gehanteerd kan/moet worden. Cm tov liter is zeker niet slecht om te handhaven, om stress bij de vissen te vermijden. Maar aangezien vissen in 3 lagen zwemmen (bodem, mid, hoog) is het moeilijk om deze regel 100% toe te passen. Als je bv al je cm's zou opgebruiken aan bodemzwemmers, gaat het daar veel te druk zijn (gestresseerde vissen), en bovenin ga je een lege bak hebben. Dus hou zeker ook rekening hiermee.

(Ps: al eens aan garnaaltjes gedacht? Is enorm leuk om bezig te zien, houdt je bodem proper, en er zijn heel wat makkelijke soorten die gehouden kunnen worden als beginner)
Seki
Newbie

Aquarium type: Juwel 110, 30l kweekbak

Berichtdoor eltwee » za sep 17, 2016 9:42 pm

Ik denk dat hij die bak in 2014 niet heeft gekocht.

L2
eltwee
Regular

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Keer terug naar Opstart van het aquarium