Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Folder/flyer

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

Folder/flyer

Berichtdoor lenny » wo okt 26, 2005 12:05 pm

Op aangeven van Els open ik hier een nieuw topic mbt het eventueel opstellen van een folder/flyer met beginnerstips. Het is de bedoeling dit document beschikbaar te stellen via aquariumzaken.
De verspreiding zou moeten gebeuren door vrijwilligers van dit forum (incl. afdrukken).
Gelieve alle tips, voorstellen en opmerkingen in dit topic te bundelen.
lenny
Hardened

Berichtdoor GiantKiller » wo okt 26, 2005 1:56 pm

In dit forum vinden velen onder ons een antwoord op hun vragen.
Zet als titel in dikke vette letters de link van dit forum. :lol:

Alle gekheid op een stokje,

In dit forum staan veel antwoorden die gebaseerd zijn op ervaringen en exacte wetenschap. Die ervaringen zijn zeker niet te onderschatten t.o.v. hoe in theorie een aquarium of vissen moeten gehouden worden.

Stel dat elke vrijwilliger een subgroep (vb. techniek of waterwaarden)toegewezen krijgt waarvoor hij/zij alle vragen die in het verleden zijn gesteld verzameld met de bijhorende antwoorden.
Al dan niet in tekstvorm of FAQ.
De ervaringen van anderen zullen een meerwaarde geven tov reeds bestaande folders (vb Juwel) of boeken.

Het is maar een voorstel.
Ik ben een beetje verliefd ....... Haar voornaam is Juwel, familie naam Rio met een maatje 180.

GiantKiller's Aquarium show : http://users.telenet.be/GiantKiller
GiantKiller
Hardened

Berichtdoor lenny » wo okt 26, 2005 1:59 pm

Ik, en naar ik kan inschatten ook jopperke, zag het anders. Meer als een handige hulp voor nieuwelingen die de weg naar het forum nog niet vonden en daarmee ook als middel om de naambekendheid van het forum te verhogen.
Het staat je natuurlijk vrij een artikel in te sturen over een bepaald onderwerp, graag zelfs. Ik schreef in een vorige forumleven een paar artikeltjes, ik ga maar eens op zoek ernaar.
lenny
Hardened

Berichtdoor GiantKiller » wo okt 26, 2005 2:09 pm

Maak een wedstrijd voor het ontwerp van zo'n flyer.
Laat de medeforumgangers stemmen.
De winnaar krijgt de eer, mag vb zijn naam vermelden op de flyer, krijgt een speciaal logo, 'medaile' die hij als avator of onder zijn berichten kan gebruiken.

Eenmaal de flyer af is, mag iedereen die wil deze downloaden, afdrukken in kleur en verdelen bij de lsf. (Misschien een lijst opstellen welke lsf al flyers gekregen heeft)
Ik ben een beetje verliefd ....... Haar voornaam is Juwel, familie naam Rio met een maatje 180.

GiantKiller
Hardened

Berichtdoor lenny » wo okt 26, 2005 3:15 pm

Geen slecht idee, maar het zou dus meer moeten worden dan een reclame-flyer. Er moet dus een aantal tips inkomen ivm de opstart van het aquarium. Dat artikel moet de lezers ervan eveneens warm maken om het forum eens te bezoeken. De kwaliteit moet dus voldoende hoog zijn.
lenny
Hardened

Berichtdoor Diesel » wo okt 26, 2005 4:04 pm

Zeer goed idee,alleen en ik denk dat je dat met me eens bent zullen veel aquarium winkels deze info niet in de winkel willen hebben. Kwa opstart gebruiken deze heel veel de opstart bacterien die ze verkopen ,en andere middeltjes.
Wel zegt het wat over de winkel die deze flyers wel in zijn winkel zou neerleggen.
Diesel
Hardened

Berichtdoor GiantKiller » wo okt 26, 2005 4:16 pm

Ik denk dat het moeilijk zal worden om de lsf te overtuigen om de flyers, brochures op de toonbank te leggen en niet onder.
Een lsf die goede raad geeft aan startende en ervaren aquariumliefhebbers is meestal goede reclame voor zijn winkel.
Hij zal dan niet vlug een brochure meegeven en de klant aan zijn lot overlaten.
Als de klant geen andere weg kent om informatie te vragen, zal deze moeten terugkeren naar de winkel. Eenmaal in de winkel heeft de lsf opnieuw een potentiële koper.
Ik wil geen debat starten betreffende goede raad geven/producten verkopen. Een lsf blijft enkel bestaan als hij verkoopt.
Maar raad geven (al dan niet denkende aan de omzet) is en blijft reclame maken voor zijn winkel.
Daarom zou ik eerder denken aan een soort flyer die uitnodigd om samen te komen op een forum als deze (voor een babbel of vragen) zoals jaarlijkse meetings maar dan over internet.
Laat de lsf zogezegd raad geven en zo zijn klanten blijven lokken, en het forum aanprijzen als soort trefpunt voor alle fiere aquariumbezitters die hun bak kunnen voorstellen. (Op een meeting kan je je bak niet meenemen maar je bent er wel fier op. Eenmaal op het forum ingelogd zullen ze merken dat ze hier heel wat kunnen leren en/of vragen.

GiantKiller
Hardened

Berichtdoor GiantKiller » wo okt 26, 2005 4:28 pm

Toch vind ik het een goed idee.
Met een goed brochure/flyer is vrijwel iedereen zeker van een goede start.
Beter voorkomen dan genezen. Als elk noob goed is ingelicht alvorens ze beginnen met aquarium houden, moeten ze niet na een aantal weken teruggaan naar de lsf omwille van sterftes, algen, ......
De vraag is, zoals jij ze reeds gesteld hebt, hoe kan je een brochure maken die zo'n meerwaarde heeft tov de boekjes die meegeven worden in de lsf. Want ook deze bevatten heel wat goede informatie.

GiantKiller
Hardened

Berichtdoor GiantKiller » wo okt 26, 2005 4:34 pm

Een mogenlijk vb.

Maak een soort plakboek van alle bakken (mooie en of nog in opstart) van de mensen hier op het forum.

Nodig de nieuwe mensen uit om op het forum te komen zodat ze vragen kunnen stellen aan de eigenaars van die bakken. (Doe ik het goed? Wat kan er verbeteren? ....) Zo hebben ze een aantal voorbeelden van wat je van een aquarium kunt maken.
Nodig de mensen uit zodat ook wij kunnen meegenieten van hun opstart/realisatie.

GiantKiller
Hardened

Berichtdoor Diesel » wo okt 26, 2005 7:46 pm

We zullen het natuurlijk ook op de beurzen kunnen verspreiden. :idea:
Diesel
Hardened

Berichtdoor jopperke » wo okt 26, 2005 11:24 pm

Ik dacht idd eerder aan iets in de aard van hetgeen ik eens neergepoot heb bij 'tip voor beginners'. Nu is er mi niks mis met het gebruiken van een bacteriecultuur bij de opstart. Ik denk dat het een beetje een middenweg zal moeten zijn tussen hetgeen echt noodzakelijk is en hetgeen de verkoper dan kan verkopen. Bijvoorbeeld als je soms zet 'vraag raad aan uw winkelier', dan zet je deze toch niet buitenspel. En tevreden klanten blijven komen hè...
I am who I am, that 's just me! ;)
jopperke
Hardened

Berichtdoor Heorogar » ma jul 24, 2006 10:27 am

Hé, hoe zit dat met die folder? Is het project nog in gang? Als je hulp nodig hebt, dan laat je het maar weten. Qua ervaring kan ik niet veel bijbrengen, maar helpen schrijven kan ik wel.

Laat maar iets weten ...

t.
Heorogar
Hardened

Berichtdoor jopperke » di jul 25, 2006 3:55 pm

Ik denk dat we dit met z'n allen een beetje uit het oog zijn verloren... Momenteel heb ik niet bepaald een overschot aan tijd om zoiets ineen te boksen, maar misschien kan dat topic van 'tips voor beginners' als eerste basis dienen? Wie zin heeft om wat creatief bezig te zijn, kan dan altijd zijn (nog verder uit te werken) versie hier posten en zo kunnen we dan verder doen tot we een mooi geheel krijgen.
I am who I am, that 's just me! ;)
jopperke
Hardened

Berichtdoor Heorogar » di aug 22, 2006 2:18 pm

Ok zoals beloofd: deze thread nieuw leven inblazen.

Lenny, ik copieer hier even je idee:

Lenny schreef:Een cursus (chat bvb) zou een mogelijkheid zijn. Nadeel is dat nieuwkomers er dan niets meer aan hebben.
Een topic starten en samen verder uitwerken zou idd. kunnen, maar dan heb je geen cursus meer (tenzij er nadien 1 statisch document van gemaakt wordt), maar een gewone discussie zoals er zovelen op dit en andere fora staan.
Ik vrees dat ik een ander idee heb dan jullie, of dat jullie het samenstellen van een degelijke 'cursus' onderschatten.
Ik zie het als een opsomming van (ervarings)feiten, in een duidelijk leesbare en leuk gepresenteerde vorm. Het wordt dus eerder een boek.
Aan een vissen- en plantendatabase beginnen we niet, die zijn genoeg te vinden.
Ik denk dat de interessantste en meest haalbare optie is via een topic tot een degelijk artikel te komen. Ik zal Wim dan contacteren om de site hiermee te verrijken.

Iedereen kan z'n ideeën hier even kwijt. Dan kunnen we misschien tot een voorstel komen en dat verder uitwerken (evt. inderdaad via een discussietopic per onderwerp).
Daudhalagidh: walking on the beaten tracks of forking paths, time's deadly kiss is everywhere ...
Heorogar
Hardened

Berichtdoor Heorogar » di aug 22, 2006 2:36 pm

Nu even mijn eigen idee:

Ik denk dat we niet erg van mening verschillen hoor :wink:. Een chatsessie of een life-cursus is misschien niet de beste oplossing: zoals je zegt, dan hebben de latere newbies er niets meer aan. Ik denk er maar ff op los:

1. Een cursus of een boek (is een boek nog niet omslachtiger als een cursus samenstellen?) is zeker een beter idee, of een uitgebreid site-onderdeel (er staat al een basis op de ZA-website) kan ook handig zijn. Wat evt. ook kan, is het geheel ter beschikking stellen aan de forumleden of diegenen die graag lid willen worden in de vorm van een pdf-document.
2. Dat vereist heel wat werk, maar moeten we ons daartoe laten afschrikken? Nope, denk ik: ikzelf heb al ettelijke duizenden blz geschreven, dus voor een serieuze folder van ettelijke tientallen pagina's (of meer) schrik ik niet terug. Het enige wat nodig is, is wat organisatie.
3. We kunnen misschien eerst beslissen wat er allemaal zoal in zo een boek(je) moet staan. Een eerste discussiethread. Ideeën te over: even kijken in andere aquariumboeken, foldertjes van Sera, Tetra-website, ... . Even nadenken wat we vinden dat zeker beter kan (en dat is een hoop).
4. Per besloten onderwerp een discussiethread openen waar over voorstellen kan gepraat worden, wie wat uitwerkt (of daar zin in heeft :wink:), feedback, opmerkingen, ...
5. Een vaste format voor elk onderdeel. Vergemakkelijkt de boel achteraf, en houdt het overzichtelijk.
6. Er zijn hier genoeg evaren leden: die kunnen misschien 'het verhaal' van één van hun bakken kwijt (zoiets ben ik nog nergens tegengekomen, dus dat zou heel nieuw en uniek zijn; bv. kleine over zijn zeeaqua, Apisto over zijn Killi's, Tom start binnekort een Afrika-bak op, iemand met een plantenbak, iemand met een knap gezelschapsaquarium, iemand met een Malawi-bak, ...).
7. Foto's: veel fotofetishisten hier, dus geen probleem.
8. Hoe een bak opstarten laat je best zien. Ik begin naar verloop van tijd opnieuw met een bak, dus ik wil mijn bak graag ter beschikking stellen.
9. Ik denk dat we al een fijne en heel goede eerste aanzet hebben: jopperkes stuk.

Misschien weer wat idealistisch, maar ja, 't is dan ook een idealstisch project en ik ben een idealist! :D Nu maar hopen dat er hier nog wat rondlopen!
Daudhalagidh: walking on the beaten tracks of forking paths, time's deadly kiss is everywhere ...
Heorogar
Hardened

Berichtdoor lenny » di aug 22, 2006 3:33 pm

Het is een idee wat praktisch haalbaar is als er genoeg tijd en energie in gestoken wordt (of beter : kan worden).
Zonder afbraak te doen aan de ervaring en kennis van de leden hier : om een dergelijk project tot een goed einde te brengen kunnen we niet teren op enkel eigen materiaal.
Wat er volgens mij dus het beste kan gedaan worden, is bestaande stukken verwerken en evt. aanvullen en verbeteren (hier wordt het oppassen geblazen ivm de bekende ©).
Klein commentaartje per puntje :
1. Ik ga voor de optie van de site-uitbreiding. Hierover zijn de eerste contacten gelegd. Binnenkort verwacht ik een nieuw subforum waar we per ‘hoofdstuk’ een topic kunnen openen. De vorm waarin het document uiteindelijk beschikbaar wordt hangt af van de quantiteit en kwaliteit van het beschikbare materiaal. Boeken schrijven mag je doen van mij, maar heb je al een boek laten drukken en verkocht?
Ik denk dat dit wat te hoog gegrepen is.
2. Veel werk idd, maar veel handen maken licht werk. Organisatie wil ik op mij nemen en ik veronderstel dat jij me hierin wil bijstaan?
3. Het eerste topic in het nog te creeëren subforum zal inderdaad moeten handelen over de onderwerpenlijst.
4. Mijn bedoeling is per onderdeel van het ‘document’ een topic openen. Bij een consensus zal het materiaal door een beperkt aantal mensen verwerkt worden tot een mooi geheel.
5. Inderdaad 
6. Hier heb ik bedenkingen bij, maar daar komen we later op terug.
7. Moet illustratief blijven, niet overdrijven dus en nogmaals ©
8. en 9. Zullen we in het topic dat daarover zal handelen bespreken.
lenny
Hardened

Berichtdoor Heorogar » di aug 22, 2006 8:27 pm

lenny schreef:Het is een idee wat praktisch haalbaar is als er genoeg tijd en energie in gestoken wordt (of beter : kan worden).
Zonder afbraak te doen aan de ervaring en kennis van de leden hier : om een dergelijk project tot een goed einde te brengen kunnen we niet teren op enkel eigen materiaal.
Wat er volgens mij dus het beste kan gedaan worden, is bestaande stukken verwerken en evt. aanvullen en verbeteren (hier wordt het oppassen geblazen ivm de bekende ©).

Natuurlijk. We doen niet als Walstad: het warm water opnieuw uitvinden, maar een creatieve omgang en nieuwe inzichten maken het misschien net interessant. Er zijn hier zoveel mensen die de dingen vanuit een andere hoek bekijken, dat er zeker wel iets interessants bij te brengen is.
Over C-rights niet teveel zorgen maken: ik doe niet anders als teksten schrijven en kom het dus vaak tegen. Er bestaan goede manieren van citeren, bronvermelding, parafrase, e.d.

lenny schreef:1. Ik ga voor de optie van de site-uitbreiding. Hierover zijn de eerste contacten gelegd. Binnenkort verwacht ik een nieuw subforum waar we per ‘hoofdstuk’ een topic kunnen openen. De vorm waarin het document uiteindelijk beschikbaar wordt hangt af van de quantiteit en kwaliteit van het beschikbare materiaal. Boeken schrijven mag je doen van mij, maar heb je al een boek laten drukken en verkocht?
Ik denk dat dit wat te hoog gegrepen is.

Tuurlijk, was ook mijn bedoeling niet. Heb er een beetje ervaring mee en weet dus dat een boek niet zomaar wat tekst op papier is. Het zou trouwens geen zoden aan de dijk brengen denk ik. Elke aquariaan heeft de weg naar het web gevonden. Het staat ons bv. ook toe om pagina's te dynamiseren met links, kruisverwijzingen, e.d.
Dat vind ik nu net het probleem van het web: webpages zien er dikwijls uit als gedigitaliseerde boeken. Dat is saai en doet afbreuk aan de mogelijkheden van het medium. Daar kunnen we verandering inbrengen. Er zitten hier ook een paar mannen die de chips in de vingers heben (bv. Oxbow en uncle-bob), dus dat kan lukken. In die zin ook beter als een pdf, maar die kan nog altijd handig zijn als een vereenvoudigde off-line versie.
Beschikbaar materiaal hangt veel van zoekstrategie af hoor. Er zijn genoeg sites, bibliotheken, artikelendatabases, ... . Het hangt ook een beetje f natuurlijk wat je wil coveren in een gedeelte. Topicdiscussies denk ik dan.

lenny schreef:2. Veel werk idd, maar veel handen maken licht werk. Organisatie wil ik op mij nemen en ik veronderstel dat jij me hierin wil bijstaan?

Bien, mon chef :D. Dan gaan we ervoor! (maar laten we nog even afwachten, tot de andere gebruikers hier eens gepasseerd zijn :wink:) Het saaie werk van eindredactie (correctie, inleidingen, verbindigen tss topics en co) wil ik wel doen (qua ervaringen en zo zal het vooral van 'jullie' afhangen).

lenny schreef:4. Mijn bedoeling is per onderdeel van het ‘document’ een topic openen. Bij een consensus zal het materiaal door een beperkt aantal mensen verwerkt worden tot een mooi geheel.

Ik had niet anders in gedachten.

lenny schreef:5. Inderdaad 

Bedoel je nu 'inderdaad!' of twijfel je? Met format bedoel ik gewoon opmaak, standaardgebruik van linkverwijzingen e.d. Dat wijst zich meestal vanzelf ook uit. Een uniforme format trekt de aandacht op de inhoud en niet op zichzelf. Nog zoiets: veel teveel sites met hinderlijke toeters en bellen :evil: .

lenny schreef:7. Moet illustratief blijven, niet overdrijven dus en nogmaals ©

Heb nooit gehouden van kijkboeken, dus dat komt wel goed :wink: . Copyright moeten we met de leden regelen (kan via een simpele vermelding op foto's en een colofon aan de site).
Dat stuk van ervaringsverhalen is iets wat ik meestal mis in boeken en waaraan ik me meestal erger op websites, maar een degelijk idee krijgen van hoe iemand bepaalde dingen aanpakte, zou me nu soms heel ver vooruit helpen. Het doet ook alleszins nadenken voor je aan iets begint.

Ik denk dat ik nergens echt met je van mening ga verschillen zo te zien. Het blijft nu nog maar wat gezweef voorlopig, maar als we eens kunnen nadenken over het geheel en er wat anderen op de kar springen kan het een mooi resultaat opleveren. Hopelijk kunnen we vetrekken van de site van de admin, dat zou ons al een heel stuk vooruithelpen.
Heorogar
Hardened

Berichtdoor oxbow » wo aug 23, 2006 7:39 am

Heorogar schreef:...
Er zitten hier ook een paar mannen die de chips in de vingers heben (bv. Oxbow en uncle-bob), dus dat kan lukken.

Welke smaak ? Paprika of zout ? :lol:

Serieus, ik wil gerust helpen waar ik kan :wink:

Ter illustratie enkele vettige foto's af en toe zo, dat houdt het altijd aantrekkelijk :lol:

En ik zou het nog vergeten, kunnen we niet gesponserd worden door den Duvel ? :D :P
Live your dreams... face your fears !
oxbow
Regular

Berichtdoor marlène » wo aug 23, 2006 2:24 pm

Wat mij doet denken aan een oude formule die ik ooit geleerd heb:

De kwaltiteit van de boodschap= de inhoud X de acceptatie

Dat betekent dus dat je inhoud goed moet zijn maar dat het ook op een manier gebracht moet worden dat mensen het graag lezen/bezoeken.
Hierbij moet je rekening houden met de verschillende leerstijlen van mensen. De één leert door eerst theoretisch te doorgronden, anderen door te zien, of te doen en weer anderen door alle schakeringen daartussen.

Ook moet je er volgens mij rekening mee houden dat het wel hapklare brokken blijven. Dus niet van die ellelange verhalen en ook niet te gespecialiseerd. De doelgroep is de onervaren aquariaan die hier naar iets komt zoeken en het moet er uitzien of dat, wat we hier brengen, een haalbaar doel voor hen lijkt. Dus niet te hoog grijpen anders wordt er afgehaakt.

Het is zaak om bij de moraal van het verhaal te blijven, niet te ingewikkelde termen te gebruiken (we zijn niet allemaal alpha typjes :wink: ) en het lijkt me goed om links te gebruiken waardoor mensen meer zouden kunnen lezen als zij daar ook in geinteresseerd zijn.

Wat ik zelf belangrijk vind met het posten van nieuwe topics dat ik met de titel gelijk de kern van de vraag goed aangeef, zodat een ander de zelfde vraag deze snel kan terugvinden.
Dus niet van aargh helpp!! Maar bijvoorbeeld Wat doe je aan draadalg?
Soms zit er hele mooie duidelijke info onder zo'n onduidelijke titel en dan wenste ik dat de moderator die kon veranderen zodat die anderen weten waar ze moeten zoeken.

Zo nou heb ik zelf ook een ellelang verhaal eruit gespuugt. Hopelijk dat de kwaliteit er van de acceptatie op een positieve manier beinvloed :wink: :lol:
Laatst bijgewerkt door marlène op do aug 24, 2006 9:41 am, in totaal 1 keer bewerkt.
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor Heorogar » wo aug 23, 2006 2:47 pm

Zie, patrolwatch, hebben we nodig.
Help je mee Marnène? Dan mag je mij epistels inkorten :lol: ...
Nee ff serieus: is heel juist wat je zegt, maar ik vind dat je anderzijds ook niet te oppervlakkig mag blijven. Op een site is dat bv. gemakkelijk: even doorklikken naar de verdieping of niet.
Anderzijds is er ook geen theoretisch geleuter nodig, da's juist: het moet een inleidende 'cursus' blijven hè. (alhoewel, neem nu de site van a3aan: daar heb ik al wat van geleerd!)
Heorogar
Hardened

Berichtdoor lenny » wo aug 23, 2006 3:21 pm

De eerste info moet inderdaad redelijk ‘oppervlakkig’ blijven zonder teveel uitleg (meer hoe en wat en niet waarom). Ik vind echter dat de onderbouwing van de beweringen gemakkelijk moet terug te vinden zijn voor diegenen die dat wensen. Ik sta trouwens altijd argwanend tegenover ongemotiveerde beweringen, en ik denk niet dat ik daarin alleen ben.
Het is dus de bedoeling de site evt. aan te vullen met nieuw materiaal (of desnoods een nieuwe site) en te zien hoever we geraken.
Ik vrees namelijk dat het bij enkele kleine artikeltjes zal blijven en dat het enthousiasme sneller verdwijnt dan dat het opkwam.
We beginnen dus heel erg rustig aan en nemen niet teveel hooi op de vork. Ik denk aan een tiental onderwerpen van elk zo’n halve tot hele blz. lang (liefst geïllustreerd met fotos). Als we die dan kunnen doorlinken naar paginas met een stevige onderbouwing van het beweerde (geïllustreerd met grafieken, tabellen, evt. fotos), dan zal ik al heel tevreden zijn.
lenny
Hardened

Berichtdoor marlène » wo aug 23, 2006 5:31 pm

Klinkt goed.
Ik wel best meekijken op de toegankelijkheid :lol:
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor Heorogar » wo aug 23, 2006 6:19 pm

Dat klinkt goed.
Afnemend enthousiasme? :shock: Niet te pessismistisch hè Lenny! Dan ken je mij nog niet ... je zal eerder mijn enthousiasme moeten intomen. En voor oxbow moeten we alleen een bak Duvel zichtbaar, maar achter slot zetten, dan doet ie zelf wel mee. Als beloning voor goed werk krijgt ie de kroonkurk, jij de fles, marlène he etiket en ik ... :lol:
Heorogar
Hardened

Berichtdoor oxbow » do aug 24, 2006 7:48 am

Heorogar schreef:Dat klinkt goed.
Afnemend enthousiasme? :shock: Niet te pessismistisch hè Lenny! Dan ken je mij nog niet ... je zal eerder mijn enthousiasme moeten intomen. En voor oxbow moeten we alleen een bak Duvel zichtbaar, maar achter slot zetten, dan doet ie zelf wel mee. Als beloning voor goed werk krijgt ie de kroonkurk, jij de fles, marlène he etiket en ik ... :lol:

:shock: ... en gij ? Een paar lappen kunt ge krijgen ja :lol: :lol:
Live your dreams... face your fears !
oxbow
Regular

Berichtdoor Heorogar » do aug 24, 2006 8:37 am

Pas op hè manneke, anders zelfs geen kroonkurkskes :P
Heorogar
Hardened

Volgende

Keer terug naar Opstart van het aquarium