Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Beginnersvissen zonder veel kleintjes

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

Beginnersvissen zonder veel kleintjes

Berichtdoor arkarium » vr maart 10, 2017 11:37 pm

Hallo iedereen
Na enkele weken wachten kan ik eindelijk vissen in mijn aquarium plaatsen!
Ik heb gelezen dat guppy's de perfecte visjes zijn voor beginners, maar deze zouden zich snel voortplanten. Ik heb echter een relatief klein aquarium (60L) en mijn doel is helemaal niet om kleintjes te krijgen.
Als ik enkel mannelijke guppy's neem, veronderstel ik dat ze zullen beginnen vechten. Enkel vrouwelijke guppy''s nemen kan dan een oplossing zijn, maar het zijn net de mannetjes die ik zo mooi vind.

Zijn er andere gemakkelijke beginnersvissen die zich niet al te snel voortplanten?
Of hebben mensen ervaring met enkel mannelijke guppy''s?

Ik zou het graag zo goed mogelijk doen en mijn visjes zo lang mogelijk in leven houden, dus alle hulp is welkom!

Groetjes
arkarium
Newbie

Aquarium type: Juwel

Re: Beginnersvissen zonder veel kleintjes

Berichtdoor eltwee » za maart 11, 2017 12:37 pm

Eerst een kleine verduidelijking, er bestaat geen beginnes vis er zijn alleen maar vissen. De eisen die vissen stellen maken wel dat een beginneling hiersoms beter niet aan begint omdat hij de ervaring en kennis mist om de juiste omstandigheden te garanderen, bv de goudvis is absoluut geen "beginners" vis.
Kijk naar je watertype, volume, beplanting (= schuilmogelijkheid) en zoek dan vissen die qua eisen zo goed mogelijk hier aan voldoen. Het is niet omdat in een beschrijving staat minimum 60l of 60cm bak lengte dat dit dan de ideale omstadig heden zijn. Door op het uiterste van de grenzen gaan te werken maak je van een "beginners" vis een vis voor gevorderde. Idem voor GH/KH en vooral pH.
Kijk voor een goede water analyse, en maak dan een eerste selctie adhv de diverse zoek programmas op het internet. blijf weg van de uiterste grenzen en als de vis niet courant in de handel voorradig is, dan is er een extra moeilijkheid aan.

Kijk al eerste eens op sites voor nano bakken (30-40 l) die vissen in een 60l bak en je hebt wat mogelikheden.
Ga dan met de gekozen namen naar degelijk sites die geen vekoopsbelang hebben en je hebt dan de juiste info.
vb engelstalig en zeer degelijk: seriously fish, fish base. Nederlandstalig: aquavisie, showjeaquarium, en andere

L2
eltwee
Regular

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor arkarium » za maart 11, 2017 6:53 pm

eltwee schreef:Eerst een kleine verduidelijking, er bestaat geen beginnes vis er zijn alleen maar vissen. De eisen die vissen stellen maken wel dat een beginneling hiersoms beter niet aan begint omdat hij de ervaring en kennis mist om de juiste omstandigheden te garanderen, bv de goudvis is absoluut geen "beginners" vis.

Sorry voor het gebruiken van de term 'beginners vis' ... Ik weet heus wel dat ik sommige vissen beter niet in huis haal.

Kijk naar je watertype, volume, beplanting (= schuilmogelijkheid) en zoek dan vissen die qua eisen zo goed mogelijk hier aan voldoen. Het is niet omdat in een beschrijving staat minimum 60l of 60cm bak lengte dat dit dan de ideale omstadig heden zijn. Door op het uiterste van de grenzen gaan te werken maak je van een "beginners" vis een vis voor gevorderde. Idem voor GH/KH en vooral pH.
Kijk voor een goede water analyse, en maak dan een eerste selctie adhv de diverse zoek programmas op het internet. blijf weg van de uiterste grenzen en als de vis niet courant in de handel voorradig is, dan is er een extra moeilijkheid aan.

Ik heb ondertussen ook genoeg informatie opgedaan over de grootte van het aquarium en schuiplaatsen in het aquarium. Mijn doel is absoluut niet een zo'n groot mogelijk visbestand aan te maken maar het eerder beperkt houden (dus geen schoolvisjes enz.). Maak je dus geen zorgen, mijn aquarium zal nooit teveel vis bevatten!

Kijk al eerste eens op sites voor nano bakken (30-40 l) die vissen in een 60l bak en je hebt wat mogelikheden.
Ga dan met de gekozen namen naar degelijk sites die geen vekoopsbelang hebben en je hebt dan de juiste info.
vb engelstalig en zeer degelijk: seriously fish, fish base. Nederlandstalig: aquavisie, showjeaquarium, en andere

En bedankt voor het doorgeven van de sites.
Ik denk niet dat je het juist opgenomen hebt, de nadruk van mijn bericht lag vooral op het houden van vissen die niet al te gemakkelijk gaan paren.
Dat bepaalde vissen niet thuishoren bij bepaalde densiteiten van planten en bepaalde waterwaarden heb ik ondertussen wel door.

L2

Alvast bedankt voor de respons.
arkarium
Newbie

Aquarium type: Juwel

Berichtdoor eltwee » za maart 11, 2017 8:48 pm

Het was niet mijn bedoeling om te zeggen dat je verkeerd bezig was. Ik wou enkel wat raad geven die soms in het entousiasme van het eerste aquarium wordt vergeten. Blijkbaar is dat niet meer nodig.

L2
eltwee
Regular

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Keer terug naar Opstart van het aquarium