Inloggen/Registreren

Zoeken Help

N0² stijgt ipv te zakken

Alles over de pH, KH, GH, Nitriet, Nitraat, Co2, geleidbaarheid, redoxspanning, etc.
Bookmark and Share

N0² stijgt ipv te zakken

Berichtdoor Lycana » ma apr 30, 2018 6:22 pm

Hallo,

Ik heb sinds een goede maand een klein zoet water aquarium (60 x 30 x 30) opgestart. Sinds een week of 2 waren de waarden goed, de NO² stond op 0,05 maar besloot om aan de hand van enkele sterkere visjes deze waarde verder op peil te krijgen. De waarde van NO² steeg even naar 0,2 en zakte nadien weer naar 0,05. Wat volgens de dame van de dierenwinkel ook zo ging gebeuren. Nu heb ik intussen verder rondgelezen rond de waarden van de NO² en de tips gevolgd zoals ik gelezen had. Water dagelijks voor een deel vervangen met de nodige bacteriën, niet teveel voeden, evt eens een dag niet voeden. Dit lukte goed en de waarden bleven stabiel, leken te zakken. Maar nu kan ik plots niet meer volgen.
Eergisteren was de waarde 0,3 ik volg de tips ivm water verversing, de waarde zakt naar 0,07.
Gisteren stond het terug 0,2 ik volg de tips ivm water verversing, de waarde zakt weer naar 0,07.
Vandaag neem ik de waarde en staat die ineens op 0,6...? Dus hierom mijn hulp vraag. Kan dit de nitriet piek zijn waarover ik al las? Zoja, hoe moet ik verder zodat ik het mijn visjes terug comfortabeler kan maken?

De visjes zijn 5 kleine vijfstreep barbeeltjes, er staan ook enkele plantjes in het aquarium, de filter is ingesteld zodat die ook zuurstof in het water brengt.

Ik mag dan misschien wel een beginner zijn, maar heb het beste voor met het aquarium en zijn bewoners. Heb vroeger mijn vader steeds geholpen bij het onderhoud van zijn aquarium, maar dit is dan ook weer 15j geleden, dus hij kan me hier niet meer zo goed bij helpen.
Lycana
Newbie

Aquarium type: Zoet water

Re: N0² stijgt ipv te zakken

Berichtdoor WillemAQ » wo mei 02, 2018 11:46 am

Tja, als je tijdens de opstart van een aquarium al verwacht dat de waarden stabiel zullen /moeten blijven, en dat het vroegtijdig toevoegen van visjes daarbij zal helpen....

In dierenwinkels moeten ze meer ervaring hebben met dergelijke toestanden aangezien zij - en verkopers/fabricanten van vooral de kleinere aquariums - hun klanten voorhouden dat het mogelijk is om reeds vissen te houden tijdens de opstartfase. Ik vraag mij af of ze dat ook zouden doen in geval van opstart van een groot aquarium met dure discussen of cichlides.

Vissen terug naar de winkel en nogmaals enige weken wachten zou ik zeggen , maar dat zal geen optie zijn zeker?
Of een plastic bak kopen, 30 tal liter, daar de vissen in houden met grote waterwisselingen elke dag, en ondertussen de filterbacteriën hun werk laten doen ?

Misschien dat de vissen het toch zullen overleven met al het kunst- en vliegwerk dat je nu al doet, en hoort het slikken van enige scheuten nitriet door de vissen bij dit soort "opstartmethodes?

Bij nitriet is het in een bewoond aquarium water verversen tot men minimale , quasi nul, waarde's meet indien men het beste wil voor de vissen. Hoe het dan verder moet met de opstart van de filterwerking én tegelijkertijd vissen houden zou ik niet weten. De "dame van de dierenwinkel" zou hier ervaring mee moeten hebben, of anderen hier die in dat schuitje verzeild zijn geraakt.
WillemAQ
Newbie

Aquarium type: 3 , nl. 60x30x30, 104x40x40, 150x50x50

Keer terug naar Waterwaarden