Inloggen/Registreren

Zoeken Help

velda test

Alles over de pH, KH, GH, Nitriet, Nitraat, Co2, geleidbaarheid, redoxspanning, etc.
Bookmark and Share

velda test

Berichtdoor Marouw » ma feb 20, 2017 12:36 pm

Ik heb de sera testbox. De GH en kh zijn leeg en de ph bijna. Nu zal ik dat Velda voordelig een set heeft met deze drie.Nu staat er in de beschrijving "schone vijver" en verderop "ook geschikt voor aquaria". Nu wil ik dit maar aanschaffen want als ik die drie van sera zou kopen kan ik net zo goed een hele nieuwe koffer kopen en dat vind ik zonde want het meeste is nog half vol. Wat is jullie ervaring?
groetjes van Marianne

Er is nog nooit iets uitgevonden dat in de natuur niet voorkomt
Marouw
Regular

Re: velda test

Berichtdoor Matt1118 » ma feb 20, 2017 2:15 pm

Ik heb goede ervaring met de test druppels van JBL.
Je koopt dan 1x een kit (met cuvet, kleurschaal,...) achteraf als de testvloeistof op is, koop je enkel de vloeistof aan een goedkoper tarief.

Koffers koop ik nooit omdat die overcompleet zijn met zaken die je eigenlijk niet hoeft te meten (of het resultaat niet betrouwbaar is).
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor Marouw » ma feb 20, 2017 3:13 pm

Dank je voor de snelle reactie. Ik heb rondgekeken en zal dat jbl verschillende setjes ph testen had. JBL pH Test Set 6,0 - 7,6, en JBL pH Test Set 3,0 - 10,0. en nog een voor zeewater. Ik neem aan dat ik 3.0 tot 10.0 moet hebben. En nu nog een winkel vinden die het verkoopt bij ons in de buurt.
groetjes van Marianne

Marouw
Regular

Berichtdoor Matt1118 » ma feb 20, 2017 5:10 pm

Een druppel test voor pH is niet zo accuraat.
Vanaf er co2 uit je testwater verdwijnt, wijkt de meting al af.

Dan ben je beter met een strip (niet zo nauwkeurig, maar dan valt het wel op wanneer er grote afwijkingen zijn).
Of de beste oplossing, een digitale pH meter.
Kost je wel zo'n €60-100.
Matt1118
Moderator

Berichtdoor eltwee » ma feb 20, 2017 5:50 pm

Matt1118 schreef:Een druppel test voor pH is niet zo accuraat.

Zo snel is de CO2 er ook niet uit, je heb wel de tijd om te testen. Ik zou wel de test ban 6 tot 7,6 kopen, dit is je werkgebied. Al de rest kom je toch niet tegen. correct gebruikt zijn die druppel tests betrouwbaarder dan een digitale meter. Bij die laatste heb je geen zicht op verloop tezij je telkens ijkt.

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Marouw » ma feb 20, 2017 6:12 pm

eltwee schreef:
Matt1118 schreef:Een druppel test voor pH is niet zo accuraat.

Zo snel is de CO2 er ook niet uit, je heb wel de tijd om te testen. Ik zou wel de test ban 6 tot 7,6 kopen, dit is je werkgebied. Al de rest kom je toch niet tegen. correct gebruikt zijn die druppel tests betrouwbaarder dan een digitale meter. Bij die laatste heb je geen zicht op verloop tezij je telkens ijkt.

L2

Daar heb je wel gelijk in maar mijn ph is ook wel eens 8. En die staat er niet op. Hoe zit dat dan.
groetjes van Marianne

Marouw
Regular

Berichtdoor eltwee » di feb 21, 2017 6:51 pm

Als het hoger is dan 7,6 dan zul je er toch iets aan moeten doen of je moet gaan voor afikaanse chichliden. Het maakt dan niet zoveel uit of het 7,8 of 8,3 is. Je pH moet omlaag voor een gezeldschapsbak.

L2
eltwee
Hardened

Berichtdoor Marouw » di feb 21, 2017 7:03 pm

eltwee schreef:Als het hoger is dan 7,6 dan zul je er toch iets aan moeten doen of je moet gaan voor afikaanse chichliden. Het maakt dan niet zoveel uit of het 7,8 of 8,3 is. Je pH moet omlaag voor een gezeldschapsbak.

L2

Daarom wil ik nieuwe testen want mijn sera box is al een tijdje over de datum. Maar JBL druppels zijn moeilijk verkrijgbaar in Nederland heb ik gemerkt.
Ik heb sinds een maand of twee catappabladeren in mijn aquarium en ik filterr regelmatig over turf. 's Avonds is de ph meestal 8 maar dat klopt toch ook wel?
groetjes van Marianne

Marouw
Regular

Berichtdoor eltwee » di feb 21, 2017 7:15 pm

Het lijkt erop dat je kraanwater de oorzaak is. Je kan dit in stappen afdunnen met regenwater. Vervolgens ieder water wissel in dezelfde verhouding en je pH is ook constant maar lager. ph regenwater is ongeveer 6,2.
eltwee
Hardened

Berichtdoor Marouw » di feb 21, 2017 7:40 pm

eltwee schreef:Het lijkt erop dat je kraanwater de oorzaak is. Je kan dit in stappen afdunnen met regenwater. Vervolgens ieder water wissel in dezelfde verhouding en je pH is ook constant maar lager. ph regenwater is ongeveer 6,2.

Ik heb drie regentonnen maar dat moet je dan toch nog zuiveren?
groetjes van Marianne

Marouw
Regular

Berichtdoor eltwee » di feb 21, 2017 8:48 pm

Zuiveren, wat ga je eruit halen? Als het water helder is, is het ok.
Je hebt toch ook catappa bladeren in je bak liggen en je filtert over turf. Het is niet omdat die dingen uit de winkel komen dat ze zuiverder zijn als een blad van de boom in je tuin of een beetje zand op de bodem van de ton. Ik gebruik al 9 jaar regenwater zo vers uit de ton, geen enkel probleem.

L2
eltwee
Hardened

Berichtdoor Marouw » di feb 21, 2017 8:53 pm

Wat is dan de verhouding regenwater kraanwater?
groetjes van Marianne

Marouw
Regular

Berichtdoor eltwee » di feb 21, 2017 8:59 pm

Dat moet je zelf uit zoeken, iedere rgio heeft ander leidingwater.Dat kan varieren van zeer zacht tot zeer hard water.

L2
eltwee
Hardened

Berichtdoor Matt1118 » di feb 21, 2017 9:16 pm

Als je elke week 10% ververst met je regenwater zal je pH en waterhardheid geleidelijk aan dalen.
pH 8 is idd wat langs de hoge kant voor een gezelschapsbak.

(afhankelijk welke vissen je natuurlijk hebt)
Ik zou op zijn minst streven naar 7-7,5. Daar er al veel nakweek dit gewoon is,...
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Marouw » za apr 29, 2017 8:19 pm

Ik heb sinds een maand of twee de digitale JBL test. pro scan. Ik ben heel tevreden. De bak gaat weer de goede kant op. Ben begonnen met een deel regenwater. Nu steeds minder en ph blijft op 7 staan. Vraagje: wat is nu eigenlijk beter, water testen voor of na het verversen?
groetjes van Marianne

Marouw
Regular

Berichtdoor Marnick » zo apr 30, 2017 1:01 pm

Tijdens de eerste vijf, zes weken na het indraaien deed ik beide. Een paar uur na het verversen het water testen en de waarden noteren. De week daarna, vóór het verversen, het water opnieuw testen en de waarden vergelijken. Zo kreeg ik een idee van wat het aquarium per week aan voedingsstoffen verbruikte. Na het verversen een paar uur wachten tot het wisselwater goed met het "oude" water is vermengd, dan opnieuw testen en noteren voor de volgende keer. Na een aantal weken zal je een goed beeld hebben van wat je aquarium al of niet nodig heeft aan fosfaten, nitraten, ijzer, enz. Het testen na het verversen kun je dan achterwege laten.

Als het je enkel en alleen om de GH, KH en PH te doen is, dan volstaat testen vóór het verversen. Dat zijn immers waardes die niet (of slechts heel miniem) door je vissen en planten beïnvloed worden. Als je CO2 toevoegt dien je de PH wel wat vaker te controleren. Maar daarvoor kun je eigenlijk beter een CO2 permanent test gebruiken. Kost iets van een €15, geloof ik.

Nog in verband met GH en KH: ik lees dat je het aandeel regenwater in je wisselwater aan het terugschroeven bent? Bedenk wel dat, als je uiteindelijk alleen nog leidingwater gebruikt, de GH en KH in je aquarium terug zullen stijgen. Om die waardes stabiel te houden moeten de GH en KH van je wisselwater die van je aquariumwater benaderen. Dat doe je door de juiste hoeveelheid regenwater met de juiste hoeveelheid leidingwater te vermengen.
Uit je vorige posts leid ik af dat je niet goed weet hoe je die hoeveelheden kan bepalen?
Het is redelijk eenvoudig, hoor: (KHaw/KHlw) x 100 = %lw
KHaw = KH van het aquariumwater
KHlw = KH van het leidingwater
%lw = percentage leidingwater in het wisselwater

Voorbeeld: KH in het aquarium is 8 en die van het leidingwater is 14 --> (8/14) x 100 = 57,14%.
Om de KH van het aquariumwater stabiel op 8 te houden, dient het wisselwater in dit voorbeeld dus te bestaan uit 57% leidingwater en 43% regenwater. Nu, 60/40 is ook goed, hoor. Er mag gerust een beetje afgerond worden.
De GH van het wisselwater zal in dit voorbeeld ongeveer 60% zijn van die van het leidingwater en op termijn zal ook het aquariumwater diezelfde GH-waarde krijgen. Maar voor de PH is dat niet van belang.

En om op je openingsvraag te antwoorden: die Velda-tests zijn prima, hoor. Tenslotte bevatten de verschillende merken allemaal min of meer dezelfde testvloeistoffen. En wat accuraatheid betreft: als de ene week bijvoorbeeld Velda KH 7 aangeeft en Sera KH 8, en de volgende week zegt Velda KH 8 en Sera KH 9, dan weet je hoe dan ook wat je moest weten: je KH is gestegen.
Marnick
Newbie

Aquarium type: zoetwater

Berichtdoor Marouw » zo apr 30, 2017 1:51 pm

Zo, dat is nog eens een uitgebreide feedback. Dank je wel. Ik heb het meteen uitgeprint. Ik ben idd niet van plan om te stoppen met regenwater. Maar ik ga zeker testen hoe de verhouding moet worden. Die CO2 permanent test, werkt dus ca. 1 jaar begrijp ik. Eerst maar eens de easy carbo opmaken.
groetjes van Marianne

Marouw
Regular

Keer terug naar Waterwaarden