Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Hoe goede aquariumfoto's nemen

Hier kan je foto's of filmpjes plaatsen van je eigen aquarium of van foto's die je op het internet terugvindt.
Forumregels
Voor het plaatsen van foto's !!! Zet de link van je foto tussen de "Rimg" knop !!!!
Dan wordt je foto automatisch verkleind op het forum .
Bookmark and Share

Berichtdoor Tess » za sep 08, 2007 7:42 pm

Als je visjes een kleurenveeg worden moet je de sluitertijd aanzienlijk verkleinen. Het zij handmatig hetzij gebruik te maken van de 'bewegende beelden optie' dat de meeste (degelijke) digitale fototoestellen wel hebben.
Ik opteer om (trial and error-gewijs) mijn sluitersnelheid handmatig te bepalen omdat niet alle beweging even snel gebeurd hé. Dan lens tegen aquarium handen/ellebogen laten steunen, frame bepalen en dan niet meer door de lens kijken maar nar het aquarium dan zie je wanneer een visje in je frame gaat zwemmen en dan kan je afdrukken. Daar win je belangrijke tijd mee. Als je dan nog eens een reeksje laat lopen dan neemt je fototoestel naargelang het type een 20 tot 50 tal foto's je drukt dus af als het visje in beeld zwemt en je hebt automatisch een foto tussenzitten met het visje in het midden.
Omslachtig maar zeker de moeite.
Ik heb een KODAK Z712 IS
Tess
Moderator

Aquarium type: 80*30*40 gezelschapsbak/aquacube: garnalen

Berichtdoor Rimson » vr feb 29, 2008 1:01 am

Spiegelreflexen

heb hem op iso 200 gezet met een sluitertijd van 1/200 e van een seconde.
Maakt niet uit dan of de vis beweegt of niet... 80 procent lukt wonderbaarlijk :)

Flits staat altijd aan maar trek in een hoek van 20 graden naar beneden, kwestie van de flits niet te veel te zien.

Ook zien dat je glas goed mooi is :) (is bij mij soms een probleem als onze honden de vissen likjes willen geven ... )
Zeekoe liefhebber
Rimson
Hardened

Berichtdoor Diesel » za maart 29, 2008 10:33 am

Ik fotografeer met de Panasonic lumix DMC fz50.
Perfecte high compact camera die zich al zeer bewezen heeft, zelfs tegenover de digitale spiegels.
Een vriend van mij is amateurfotograaf en wil deze camera niet verlaten voor een spiegel op het moment ( http://dutchwildlife.web-log.nl/ )

Fijne camera met zeer goede reviews(zie internet) en hij is nu 2e hands voor best leuke prijzen te koop.

1 nadeel, in donkere ruimte's wil hij op de autostand zonder flits wel eens ruis geven.
Maar ik een aquarium met verlichting brengt dit geen probleem
Diesel
Hardened

Berichtdoor hoef » zo maart 30, 2008 8:25 pm

Ik ben nog wat aan het experimenteren, maar met deze methode ga ik denk ik een mooi resultaat halen. Lichten uit, en dan beelden schieten met mijn videocamera. Van die beelden kan je dan heel eenvoudig een snapshot nemen. Ik heb dan wel geen 7 megapixels-foto, maar ik hoef wel niet te wachten tot de vissen in de juiste positie zwemmen.

Voorbeeld
Afbeelding
Liever vis in m'n bak dan vis op m'n bord.
hoef
Newbie

Berichtdoor Kihon » zo nov 30, 2008 3:30 pm

hoef schreef:Ik ben nog wat aan het experimenteren, maar met deze methode ga ik denk ik een mooi resultaat halen. Lichten uit, en dan beelden schieten met mijn videocamera. Van die beelden kan je dan heel eenvoudig een snapshot nemen. Ik heb dan wel geen 7 megapixels-foto, maar ik hoef wel niet te wachten tot de vissen in de juiste positie zwemmen.

Voorbeeld
Afbeelding

Afbeelding
en
Afbeelding
beide zijn foto's genomen met een foto toestel.
De foto's genomen van de zelfde vis als hoef.

het komt allemaal op een hetzelfde: het is wat jij zelf belangrijk vindt in een foto. of die mooi is of niet is vooral wat jij er van verwacht en of je het al dan niet graag ziet.
Ik heb speciaal nog meer het aantal pixels kleiner gebracht dan hoef dus ook geen 7Mpixels (300x200 voor de eerste 748x499 voor de tweede tegenover 1024x576 van hoef) om het verschil aan te tonen van scherpte, kleur, contrast dit zonder het Mpixels dogma.

Het voordeel is dat je gewoon filmt en dan altijd wel een tof plaatje vindt.
Het nadeel is dat omdat je u lichten juist uit doet alle licht die je toch ZOOO sterk nodig hebt uitdoet :?
Dan moet je digitale sensor zo sterk het binnenkomende licht uitlichten en versterken dat alles verloren gaat van scherpte dat je maar kan denken, idem je kleur.
probeer het eens met meer licht.

mijn tip is voor deze met een standaard compacte digitale cam:

het belangrijkste is LICHT
bewegingsonscherpte komt gewoon omdat je sluiterstijd te laag is: "te weinig licht" zeker in de gevallen wanneer je zegt dat je planten wel goed zijn.
Nadien uitlichten in programma's: is op en top ruis creëren

Hoe kan je dit oplossen:
1) een extra lamp boven het aquarium zetten hoe meer hoe beter
2) de iso waarde van je camera zo hoog mogelijk zetten totdat je het nog aanvaardbaar vind van de ruis
3) je diafragma ("f" waarde) zo laag mogelijk om zoveel mogelijk licht binnen te krijgen (=> meestal de voorinstelling voor portretten is daar interessant voor )
4) een losse flitser gebruiken boven het aquarium als je die hebt maar zeker niet deze van je toestelzelf. Dan heb je van die witte vlekken op je foto (terugkaatsing van je glas)

veel andere problemen met standaard compacts zijn:
je scherpstelling is niet optimaal of hij is te traag. dit is te tunen door meer licht te geven (hierdoor gaat de AF van de sensor iets minder hollen en kan je sneller afstellen)

Niet vergeten hoe dichter je bij je onderwerp komt hoe minder scherptediepte je hebt op je camera, hoe meer je inzoomt hoe minder scherptediepte...

Nog een tip: probeer ALTIJD de ogen van de vis scherp te stellen; (net als bij de mensen) je kijkt als mens ALTIJD eerst naar de ogen en dan naar de rest. Als de rest dan onscherp is maakt dit minder uit je zult het vast en zeker niet erg vinden

Anders een evenwijdige foto met de visflank kan ook helpen dan heb je die scherptediepte minder nodig.

Als je deze tips gebruikt zal je zien dat het veel beter zal lukken.
Indien je er nog niet mee genoegen neemt dan moet je weten:
je kan ook niet met een 2 pk'tje een formule 1 wedstrijd winnen.
Kihon
Newbie

Aquarium type: zoetwater

Berichtdoor Rob D'heu » zo nov 30, 2008 5:33 pm

Mischien toch even aanvullen . Ik zou niet je diafragmaopening zo groot mogelijk(klein getal ) maken dan zou je vaak al uitkomen bij f2,8 dan ga je enorm weinig scherptediepte hebben wat je foto zeker niet ten goede zal komen . Kleiner als 5,6 zou ik niet werken dit geeft een mooi scherptediepteveld .
Rob D'heu
Newbie

Berichtdoor Kihon » zo nov 30, 2008 5:51 pm

Rob D'heu schreef:Mischien toch even aanvullen . Ik zou niet je diafragmaopening zo groot mogelijk(klein getal ) maken dan zou je vaak al uitkomen bij f2,8 dan ga je enorm weinig scherptediepte hebben wat je foto zeker niet ten goede zal komen . Kleiner als 5,6 zou ik niet werken dit geeft een mooi scherptediepteveld .

Wat je hier zegt is waar voor een spiegelreflex en (met) een goeie lens. als je hem dichtnijpt naar f=8 dan heb je de beste "performance" van je lens weet ik ook maar het probleem is de meeste zitten met een te lange sluiterstijd tov hun lens lengte, alsook ze zitten te dicht met hun lens. en daarvoor is bij een f 32 zelfs nog geen scherptediepte genoeg en zeker in macro.

mijn punt was een "hulpmiddel" om meer licht binnen te krijgen in je compactje. trouwens als je van 2.8 naar 5.6 verlies je veel stops (licht) die ze al niet hadden bij f2.8 of lager.

daarbij komt nog met een spiegelreflex kan je hem op iso 1600 - 3200 zetten met nog een resp. ruis. maar met een compact?

Zie het niet verkeerd maar ik dacht dat het voornamelijk de bedoeling was in deze om met een simpele compact een mooie aquarium foto te nemen.
Kihon
Newbie

Berichtdoor Orbinneke » za jan 10, 2009 11:47 pm

Bert&Els schreef:Hoe hebben wij onze foto's voor ons album gemaakt?

Men neme een Sony foto toestel, 4 mega pix, ik pik de strijkplank van men lieve Els :twisted: en gebruik die als statief, altijd de flits afzetten (weerkaatsing op glas, en verandering van kleur). Alles donker maken in de kamer (rolluik, gordijnen, alles toe), zodoende komt het licht van de aquarium en is er geen tegenlicht en geen weerkaatsing op het glas. Ik gebruik het standaard programma (tot nu toe beste resultaat), en belangerijk ik gebruik de timerfunktie => camera staat dan los op de stijkplank, geen handbeweging meer, en dan wachten tot de timer afgaat.

En last but not least: Op 100 foto's lukken er dan 10 of 15 :lol:

En ik krijg onder mijn voeten van Els, en moet onder "lichte" dwang schrijven: De gelukte foto's zijn zowel van haar als mijn hand :wink:

slim gezien van die strijkplank,
ga ik ook eens proberen

ik doe ook altijd donkere kamer,
ga nu deze keer eens dus met strijkplank doen en op 10 foto's maken zetten

dan heb ik er 10 achter elkaar en als vissen zwemmen, kan je de mooiste van 10 kiezen of nog eens 10 maken.

zal binnen paar dagen wel eens laten weten hoe het ging
en nieuwe foto van mijn bak op forum posten, want wat ik nu heb zijn van eind oktober, 1maand na opstart, dan is alles nog mooi:)
Orbinneke
Hardened

Aquarium type: Zuid-Amerika Biotoop

Berichtdoor fuzzykeuh » za mei 09, 2009 11:31 pm

Hier mijn ervaringen. Indien je instellingen kan doen, dan de sluitertijd zo kort mogelijk houden. Experimenteren of proberen om te zien of je foto dan niet te duister wordt.
De sluiteropening zo groot mogelijk nemen zodat er veel licht binnenkan op korte tijd (anders is foto zeker te donker).
En door de ISO te verhogen kan je lichtere fotos krijgen maar dit gaat dan wel ten koste van de kwaliteit (eventueel beter iets donkere foto nemen en nadien met pc bewerken).

Voor de foto's zelf kan je je instellen op een punt in het aquarium waar je weet dat ze vaak zwemmen en wachten tot een vis passeert of gewoon heel veel foto's nemen tot je een goeie hebt (lang leve digitaal).
Voor close-ups zo dicht mogelijk tegen het glas gaan, inzoomen betekent altijd kwaliteitsverlies en als je te dicht zoomt kan je ook regelmatig moeilijker/niet scherp stellen.

In begin vaak moeilijk ook omdat het voor de vissen nieuw is dat je constant zo dicht komt zijn ze vaak schuwer en actiever, maar na een tijdje heb je misschien zelfs een model in je bak die je steeds volgt :P
fuzzykeuh
Newbie

Re: Hoe goede aquariumfoto's nemen

Berichtdoor Martin » za jan 29, 2011 8:20 pm

met welk toestel werk je ?
Martin
Regular

Berichtdoor Jeffrey » wo maart 30, 2011 5:44 pm

Nog een extra lens gebruiken (vergrootglas)
Voor meer gedetailleerde fotos, doe ik zelf ook :D
Jeffrey
Newbie

Berichtdoor kevinmichiels » zo feb 05, 2012 1:21 pm

Wou toch nog even dit met jullie delen :)
Hoe met en hoe zonder flits goede foto's te trekken
kevinmichiels
Regular

Berichtdoor Tom46rossi » za maart 23, 2013 9:04 pm

Misschien wat laat maar toch even reageren hier. Of je camera een snelle sluitertijd heeft of niet heeft in princiepe weinig met goede onderwaterfoto's te maken... Er is nl niet zoveel licht aanwzig in een aquarium. Althans niet voor de sencor van een camera... Dus je zal nooit (onder normale omstandigheden) aan een hele snelle sluitertijd geraken. Maar dit hoeft ook niet perse. Als je foto's van het aquarium zelf maakt heb je helemaal geen snelle sluitertijd nodig daar die gewoon stilstaat. Als je dan een statiefje hebt (of de camera ergens stabiel kan plaatsen) kan je perfect mooie foto's maken van je Aquarium. De vissen die erin zitten gaan dan waarschijnlijk wel wat wazig zijn. Als je foto's van vissen wil maken is je instelling van je camera wel belangrijk. Voor snelle visjes moet je toch al zeker aan 1/100 sluitertijd zitten... En daar heb je een lens voor nodig die een groot diafragma heeft. Bv. 1.8 ofzo. Dwz dat de lens heel veel licht binnenlaat en je dus je sluitertijd sneller kan krijgen. En zo'n lensen heb je meestal alleen op reflex camera's...
Maar dan nog is je scherpstelling van groot belang. Als je niet scherpstelt op het visje (en dit is moeilijk met compact camera's) Deze kiezen nl meestal zelf hun scherpstelpunt en niet hetgene jij wilt. Dus als je vis dan voor of achter dit punt ligt, dan heb je nog een onscherpe vis ookal is je sluitertijd snel genoeg.

Een hele boterham ik weet het :) Maar zo is het eenmaal :)
Wie meer wil weten kan me altijd contacteren.

Groetjes

Tom
Tom46rossi
Newbie

Aquarium type: Zoetwateraquarium

Berichtdoor Matt1118 » do sep 12, 2013 8:01 pm

Nog iets waar ik naar uit kijk, foto's nemen van de vissen. Het is inderdaad nog een uitdaging om mooie foto's te nemen. Er zijn al vele goede tips hier. Wat ik mij nog afvraag is welke iso waarde jullie gebruiken?
En gebruikt er iemand een polarisatiefilter? Zoja is dit een groot verschil?

Momenteel ben ik aan het experimenteren met een nikkor AF-S 18-55mm F3.5-5.6 G DX VR
Ik zou later eventueel 1 kopen met een lager diafragma, wel met een vast brandpunt. Heeft iemand hier ervaring mee of tips?
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor Tom46rossi » do sep 12, 2013 8:33 pm

Welke isi-waarde je gebruikt hangt af van hoeveel.licht er is voor de foto te maken. Ik probeer mijn iso altijd zo laag mogelijk te houden!
Een lens met vast brandpunt is altijd scherper dan een lens die dat niet heeft. Enig nadeelnis dat je bij het kadreren niet kunt zoomen met de lens en je dus voor of achteruit moet gaan...
Tom46rossi
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » do sep 12, 2013 8:57 pm

Iso zo laag mogelijk dus, thx voor de tip.
Ja dat vooruit en achteruit gaan is idd wel een nadeel, maar als je mooiere foto's kan nemen wil ik dit wel overwegen.
Maar wat is dan de gulden middenweg, een macro objectief van 50, 70 of 100mm of nog anders =D
Kga nog wat verder experimenteren met de huidige lens, en ik zie dan wel op welke brandpunt de beste foto's zijn getrokken.
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Matt1118 » wo nov 13, 2013 6:20 pm

Toch even hier ook vermelden, is een hele goede tip :-)

deleenheir schreef:Koop een rubbere lens hood voor je lens, deze zet je tegen het aquarium waardoor je al de reflectie van buitenaf blokkeerd. Door de rubber sluit deze mooi aan tegen het glas en heb je nog wat bewegingsruimte.

koop ze hier lekker goedkoop:
http://dx.com/s/rubber+lens+hood

Een polarisatiefilter is ook een optie maar je verliest er +/- 1 stop licht mee. Voor de fotografieleken: dit wil zeggen dat je de helft van het licht verliest waardoor de sluitertijd dubbel zo lang wordt (of iso waarde dubbel zo hoog moet of lensopening dubbel zo groot moet) en dat is niet leuk als je reeds weinig licht beschikbaar hebt. Je zou dit kunnen opvangen met een statief maar je vissen zitten niet stil dus gaan die wazig blijven...

Je zou eventueel een halogeen breedstraler als extra verlichting kunnen gebruiken. Deze kosten geen drol als je een beetje uitkijkt: http://www.voordeelmuis.nl/img/gif/1110/1110056.gif en bovendien geven ze een mooier spectrum dan TL lampen.

Ideale setup imho:
Alle TL lampen aan in je aquarium, 2 breedstralers langs opzij om je aqua bij te verlichten. En vervolgens met een rubbere lens hood tegen het glas plakken. Zo kan je een redelijke sluitertijd halen (1/100) en je lens wat dichter knijpen indien nodig.
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Tom46rossi » wo nov 13, 2013 9:13 pm

Matt1118 schreef:Iso zo laag mogelijk dus, thx voor de tip.
Ja dat vooruit en achteruit gaan is idd wel een nadeel, maar als je mooiere foto's kan nemen wil ik dit wel overwegen.
Maar wat is dan de gulden middenweg, een macro objectief van 50, 70 of 100mm of nog anders =D
Kga nog wat verder experimenteren met de huidige lens, en ik zie dan wel op welke brandpunt de beste foto's zijn getrokken.

Welk brandpunt je neemt hangt er een beetje vanaf wat je eraan kan/wil geven en wat je er voor de rest nog mee wil doen...100mm ga je al redelijk ver van je aquarium moeten afstaan om het er helemaal op te krijgen bijvoorbeeld...

Groetjes

Tom
Tom46rossi
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » wo nov 13, 2013 9:20 pm

Dit is nog verre toekomst muziek, maar vroeg het mij af. Mss als ik de kans krijg om een mooie tweedehands te kopen ofzo, je weet nooit :-) Maar alvast bedankt voor de info.
Matt1118
Moderator

Berichtdoor domi® » di jan 21, 2014 2:58 pm

als ik enkel een vis wil fotograferen, dan zet ik mijn toestel (nikon 3200) in de stand voor bewegende beelden en continue opname. dan scherpstellen op een vis, dan volg ik de zwemmende vis en laat de camera maar fotograferen. zo heb je direct een heel aantal foto's en kun je de beste er uitkiezen, er zit altijd wel een scherpe in, vooral omdat de camera dan blijft scherpstellen op de vis die je volgt.

voor de rest zoals hierboven beschreven : in het donker, geen flits, enz

grtz

domi®
domi®
Newbie

Aquarium type: gezelschapsbak

Berichtdoor StudioSkwit » wo feb 19, 2014 2:23 pm

Ik neem mijn foto's met een Nikon D3100 en een macro lens.
Wel van garnalen, die zijn iets gemakkelijker dan vissen (is voor de toekomst).
Wat mijn tips zijn:
- geen flits (voor de diertjes)
- zo hoog mogelijke iso (maar nog opknapbaar met software, mijn geval 1600)
- macro lens
- recht voor het glas, niet schuin dus
- De scherptediepte achter het glas leggen dan heb je nooit last van het glas
- proberen een hoger diafragma getal (kleinere opening) voor een grotere scherptediepte te krijgen, maar dan ook
weer niet te hoog om scherpte te verliezen. Mijn geval 7.1
- voeder strooien zodat ze stil zitten, maar dat vermaal ik dan eerst zo dat het héél klein is en niet storend op de
foto
- Draadontspanner gebruiken
- Statief
- Altijd fotograferen in RAW formaat

Ik nodig jullie uit om eens een kijkje te nemen op mijn pagina voor mijn resultaten. Hopelijk vinden jullie het wat.

http://www.flickr.com/photos/stevensquid
StudioSkwit
Newbie

Aquarium type: Garnalenbakje 43 liter

Berichtdoor Wikkes » wo feb 19, 2014 7:39 pm

StudioSkwit schreef:Ik neem mijn foto's met een Nikon D3100 en een macro lens.
Wel van garnalen, die zijn iets gemakkelijker dan vissen (is voor de toekomst).
Wat mijn tips zijn:
- geen flits (voor de diertjes)
- zo hoog mogelijke iso (maar nog opknapbaar met software, mijn geval 1600)
- macro lens
- recht voor het glas, niet schuin dus
- De scherptediepte achter het glas leggen dan heb je nooit last van het glas
- proberen een hoger diafragma getal (kleinere opening) voor een grotere scherptediepte te krijgen, maar dan ook
weer niet te hoog om scherpte te verliezen. Mijn geval 7.1
- voeder strooien zodat ze stil zitten, maar dat vermaal ik dan eerst zo dat het héél klein is en niet storend op de
foto
- Draadontspanner gebruiken
- Statief
- Altijd fotograferen in RAW formaat

Ik nodig jullie uit om eens een kijkje te nemen op mijn pagina voor mijn resultaten. Hopelijk vinden jullie het wat.

http://www.flickr.com/photos/stevensquid

Simpel met garnalen deze methode, maar voor vis wat anders.
Ik ben wel benieuwd welke sluitertijd je handeerd op iso 1600 tov een difragma van 7.1, dan zit je op zeer lange sluitertijden hoor. Wat onmogelijk te hanteren is met vissen.

Ik kom met een iso 3200 op diafragma 1.4 zelfs niet sneller dan 1/100sec.

Garnalen lukt meestal ook goed, al fotografeer ik wel op iso 400/ diafragma 4.0-5.6 om men sluitertijd zo kort mogelijk te houden. Want des te lager je iso, des te zuiverder je foto, het verschil is altijd wel te zien ookal wordt de foto bijgewerkt in LR of PS.

De gulden regel als je ooit fotografie wil studeren, je als allereerste leert dat je iso ten alle tijden zo laag mogelijk moet zijn. 100is standaard, vanaf 100 is dit digitaal aangepast en zal je altijd kwaliteits verlies hebben.

Ik raad aan om een goeie extra lamp boven je bak te plaatsen, 150-250W om zo je licht te verhogen en je je sluiterrijd kan versnellen en iso kan verlagen.

Je kwaliteit van de foto's zal serieus vooruit gaan.
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor Wikkes » wo feb 19, 2014 7:42 pm

Tom46rossi schreef:Welke isi-waarde je gebruikt hangt af van hoeveel.licht er is voor de foto te maken. Ik probeer mijn iso altijd zo laag mogelijk te houden!
Een lens met vast brandpunt is altijd scherper dan een lens die dat niet heeft. Enig nadeelnis dat je bij het kadreren niet kunt zoomen met de lens en je dus voor of achteruit moet gaan...

Een objectief met vast brandpunt afstand is niet altijd scherper dan eentje met zoomfunctie, wel als je in de zelfde prijs cathegorie gaan kijken. Je hebt daar heel veel verschil in, het enige wat je met een vaste lans wel kaniss een groter diafragma opening instellen tov een zoom lens, omdat die minder gecompliceerd ineen zit.
Wikkes
Hardened

Berichtdoor StudioSkwit » wo feb 19, 2014 10:12 pm

[/quote]Simpel met garnalen deze methode, maar voor vis wat anders.
Ik ben wel benieuwd welke sluitertijd je handeerd op iso 1600 tov een difragma van 7.1, dan zit je op zeer lange sluitertijden hoor. Wat onmogelijk te hanteren is met vissen.

Ik kom met een iso 3200 op diafragma 1.4 zelfs niet sneller dan 1/100sec.

Garnalen lukt meestal ook goed, al fotografeer ik wel op iso 400/ diafragma 4.0-5.6 om men sluitertijd zo kort mogelijk te houden. Want des te lager je iso, des te zuiverder je foto, het verschil is altijd wel te zien ookal wordt de foto bijgewerkt in LR of PS.

De gulden regel als je ooit fotografie wil studeren, je als allereerste leert dat je iso ten alle tijden zo laag mogelijk moet zijn. 100is standaard, vanaf 100 is dit digitaal aangepast en zal je altijd kwaliteits verlies hebben.

Ik raad aan om een goeie extra lamp boven je bak te plaatsen, 150-250W om zo je licht te verhogen en je je sluiterrijd kan versnellen en iso kan verlagen.

Je kwaliteit van de foto's zal serieus vooruit gaan.[/quote]

Simpel met garnalen? Ok misschien wel, maar ik zie ze toch zelden zo goed als bij mij om eerlijk te zijn :lol: Heb je trouwens naar mijn site gekeken?

Voor de rest wat je verteld ga ik niet tegenspreken. Idd iso zo laag mogelijk houden maar in mijn geval lukt dat niet.
StudioSkwit
Newbie

Aquarium type: Garnalenbakje 43 liter

Berichtdoor Wikkes » do feb 20, 2014 10:56 am

jij maakt prachtige foto's, maar tov vissen deftig fotograferen is garnalen makkelijk.
Had het misschien verkeerd verwoord.

Er zijn ook maar weinig mensen die zich toe leggen op garnalen fotograferen, juist omdat je ten eerste in garnalen moet geintreseerd zijn, een spiegelreflex met macro moet hebben en een statief. Die groep mensen is heel klein.
Wat natuurlijk niet wegneemt dat je prachtig werkt afleverd. Ik volg nu al 3 jaar profesionele digitale fotografie, na 6 modules te hebben doorlopen, kan ik je echt wel zeggen dat garnaaltjes niet echt moeilijk is ALS je deftig materiaal hebt. Geef elke goede fotograaf deftig materiaal en die zal zo'n foto's maken. Maar ik weet dat je nog niet zo lang bezig bent, en het resultaat is prachtig omdat het allemaal zelfstudie is. ook valt het op dat er veel wordt nabewerkt. Dus als je daar goed in bent, dan kan je wat mindere foto's ook prachtig afwerken.

Maar al bij al, chapeau dat jeje tijd en passie erin steekt
Wikkes
Hardened

VorigeVolgende

Keer terug naar Foto album