Ik ben al een hele tijd lang lid van het forum. Maar heb nog nooit echt eens mijn bezigheden voorgesteld. Daar ga ik nu eens werk van maken! Het wordt heel wat hoor!
Al jarenlang ben ik gefascineerd door aquaria. En daarmee kwam uiteindelijk mijn grootste fasinatie, guppy's! De reden is omdat het makkelijk te kweken is en het ook vlot gaat. Daarnaast bestaan er zoveel soorten dat het leuk wordt om met genen te spelen. Waar ik heel graag meebezig ben ik fokken van dieren adhv genetica en natuurlijk ook hun vitaliteit.
Ik zal starten met mijn recentste nieuwigheid. Al enkele jaren heb ik een aquarium van 120*40*60 (300L) staan. Deze is niet gebruikt geweest omdat ik geen plaats had. Nu mijn kotleven voorbij is en ik mijn juwel 120 naar huis moest verhuizen heb ik besloten om natuurlijk de kans te grijpen en te vergroten! dit heb ik dan ook gedaan. De extra ruimte zal zeker van pas komen voor mijn 'monstertjes' die er inzitten.
Het aquarium hoe het er nu bij staat.
hij is nog niet zoals ik hem wil. Hij heeft een hele tijd maar half gevuld gestaan met een zelf gemaakte filter er in. Twee weken geleden heb ik aan een inkleeffilter een plexiglas plaat gelijmd zodat ik deze gewoon in het aquarium kan hangen zonder hem er aan te lijmen. En heb ik ook het waterniveau aangevuld.
Dankzij het forum hier ben ik vorige zaterdag wat nieuw plantjes kunnen inwinnen. Bedankt aan pol_de_gezzzmol hiervoor!
Voorlopig geef ik wat plantenvoeding en dagelijks easycarbo tot mijn bio co2 naar behoren werkt.
Het aquarium zelf heeft niet zoveel bewoners.
4 zwaarddrager wijfjes en 2 mannetjes. 10 Chinese danio (Tanichthys albonubes), welke ik graag deze zomer buiten plaats om eens er mee te kweken. Daarnaast ook nog 2 ancistrussen.
En als laatste ook mijn 'monstertje', roodschaar garnalen. Via een kennis heb ik in deze soort interesse gekregen. En na een lange zoektocht heb ik een halfjaar terug 12 (bijna) volwassen exemplaren kunnen bemachtigen. Momenteel leven er nog 9 en heb ik een 40 tal jonkies apart zitten.
Zoals je op de laatste foto ziet tonen ze niet allemaal hun kleurenpatroon. Tot vorige week waren er maar 2. Maar sinds vorige week heb ik ververst met regen water, staan er meer planten in en wordt er ook co2 toegevoegd en ik heb er nu al meerdere die hun kleuren laten zien.
Ik noem ze mijn monstertjes omdat ze toch wel een vis zouden vastnemen als ze de kans hebben. Ook kunnen mannetjes wel eens vechten tot de dood. Dat is vermoedelijk ook de reden waarom ik er 3 ben verloren. Er waren te weinig planten en het water stond lager waardoor er minder schuilplaatsen waren.
Wat wil ik in de toekomst veranderen aan dit aquarium.
Eerst en vooral wil ik hem geleidelijk aan meer beplanten en decoreren. Ook mag er nog wel wat meer leven in dit aquarium komen. Enkele ancistrussen meer, als de kweek lukt ook wat chinese danio's. Daarnaast zeker nog wat guppy's aangezien ik die kweek. Wildkleur neocardinia garnalen als grote groep komen er ook nog in. Dan ook nog wat cory's. Dit worden wss paleatussen omdat ik dit al heb maar later worden het black venezuela's of sterbai's. Als laatste komen er wel nog 2 koppels ramirezi's. Dit wordt wel een meer jaren plan, met vermoedelijk een verhuis er tussen in.
Dit wordt het einde voor vandaag morgen gaan we verder met nog een deel van de collectie