Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Aquarium Jeroen

Hier kan je foto's of filmpjes plaatsen van je eigen aquarium of van foto's die je op het internet terugvindt.
Forumregels
Voor het plaatsen van foto's !!! Zet de link van je foto tussen de "Rimg" knop !!!!
Dan wordt je foto automatisch verkleind op het forum .
Bookmark and Share

Aquarium Jeroen

Berichtdoor Jeroendegeest » ma dec 21, 2015 10:21 pm

Hoi allemaal,

Momenteel ben ik in het bezit van een Juwel 240l met interne filter, alsook Eheim Professional 3 - 250 externe filter.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Mijn vissenbestand zou ik graag anders zien en daarom ruil of verkoop ik enkel van mijn vissen http://www.aquariaforum.be/viewtopic.php?f=29&t=23207

Het liefst van al zou ik mijn aquarium véél toffer inrichten, maar momenteel rijkt mijn kennis nog niet zo ver.
Ik heb op het net & op dit forum al magnifieke aquaria gezien...
Vooraleer ik vragen ga stellen, bekijk ik eerst de rest van het forum nog eens.

Alvast bedankt om eens een kijkje te nemen van mijn huidige configuratie.
Jeroendegeest
Newbie

Aquarium type: Zoetwater 240L.

Re: Aquarium Jeroen

Berichtdoor CreaThor » zo dec 27, 2015 10:41 pm

Tip1: zet de grootste rotsen aan de buitenkant maar ook op een natuurlijke manier. Licht tot middelmatig hellend.
Tip2: houd midden een open gedeelte en zet de grootste planten achteraan of helemaal links en rechts.
Tip3: Leg vooraan de steenstjes/bodem lager 4-6cm en achteraan hoger 10-15cm. Zo creëer je meer diepte in je aquarium.
Tip4: Gebruik verschillende soorten plantjes maar om te beginnen makkelijke tot middelmatige. Voor moeilijke planten heb je toevoeging van Co² en extra licht nodig.
Tip5: Zet niet al te veel soorten vis in je aquarium. Een schooltje van bvb 25-40 kleine visjes. En dan enkele grotere passieve vissen. 1l water = 1cm vis. Dus 25 visjes van 3cm = 75l water inhoud.

Begin daar al eens mee, het effect zal drastisch verbeteren. :wink:

grts
CreaThor
Regular

Aquarium type: Nano Qubie 40/ Aquascape maatwerk 160x60x60

Berichtdoor Wikkes » ma dec 28, 2015 11:31 am

bodem van 4 tot 15cm is wel overdreven, 4-8cm is meer dan genoeg, en die cm vis per liter is maar een richtlijn om beetje uit te maken waar ergens een limiet zit, en dat is dan wel maximaal. je moet naar gedrag van je vissen kijken.
waar ze zwemmen, territoriumdrang enzovoort.

ik raad meestal aan om te proberen te streven naar een soort die meestal op de bodem blijft, zoals corydorassen, een school vissen die in de middenregionen(meeste schoolvissen) verblijven en een soort die aan de opperclakte blijft(halfsnavels/bijlzalmen)

voor een rio240 zou ik naar een groep corydorassen gaan van max 4-5 cm, die hebben lekker ruimte in de bak en hebben de hele bodem voor hun, maar aangezien je geen zand hebt is dit moeilijk te houden, je kan voor de kleinere botiasoorten gaan(zijn wel prijzig) of een groepje dwergcichliden 1a2 mannen met meerdere vrouwen, wel enkel indien je meer beplanting en hout zal toevoegen.

Als school is de voorkeur een grote groep kleine vissen ipv een 10tal grote, oogt mooier, zijn de vissen meer op hun gemak en minder belastend voor je bak.

ik zou hier nog een l-nummer bijplaatsen en stoppen

maar meestal is dit niet genoeg, en dan kan je eventueel een vis aanschaffen die aan de oppervlakte blijft, deze zit dan niet in de weg van de andere vissen.

Let wel op dat je niet overdrijft met de aantallen als je gaat combineren. 40schoolvissen en 20oppervlakte vissen gaat niet.

Mocht het mijn bak zijn, dan ging ik voor dwercihliden op de bodem + 40-50tal schoolvissen van een 3tal cm ofwel een groep 20-30 corydorassen + een hoofdvis zoals een koppel sleutelgatcichliden. maar je gaat zowiezo voor eender wele combinatie die je ook zal kiezen, je bak veel dichter moeten inrichten met planten en hout, vissen hebben totaal geen schuilplaatsen, en het licht wordt nergens gebroken, het is te onnatuurlijk op dit moment

De andere tips kan ik me wel in vinden, gulden snede toepassen, google maar eens daarop.

Ik begrijp wel niet goed wat grote pasieve vissen zijn? voor mij zijn dat vissen die niet bewegen of weinig zwemmen en geen karakter hebben. Bestaat dat wel :-)
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor eltwee » ma dec 28, 2015 8:56 pm

Gooi de stenen op een hoop tegen de achterwand :lol: .
Kijk eerst eens naar de gulde snede en leg dan bv een straatje van stenen vauit de achtewand naar een zijkant toe, in de baai kan je dan een grote bos planten kwijt die wat techniek kan verbergen. je zult zien om dit te doen heb je nog een zeer grote steen nodig en een handvol kleinere. Op de 2e gulde snede werk je dan met een rode plant ondersteund door diverse structuren groen.
Vervang de bodem als je kan door een donkere variant (bij cory zand gebruiken, er bestaat zwart vulkaan zand dat staat meestal in de reptielen afdeling).
Leg een vlakke riumte voor de cory tegen je lijn stenen zodat dit de aanloop geeft naar de gulde snede op de voorgrond.
Voor de rest waarom vissen weg doen, ze zijn toch best mooi, ze hebben u gewoon weinig schuilplaatsen en de bodem camoufleerd niet. Hoe dichter je aquarium en hoe meer schuilplaatsenn hoe levendiger de vissen, ze voelen zich comfortabel omdat ze weten dat ze overal en direct kunnen schuilen als het nodig is.

L2
eltwee
Regular

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Jeroendegeest » vr feb 19, 2016 8:25 pm

Ik dacht al een reactie gegeven te hebben maar deze is niet op het forum gekomen om één of andere reden :shock:

Bij deze, ik heb mijn bak onder handen genomen :D
Ikzelf ben wel blij met het resultaat, op de foto komt het relief niet zo goed uit maar in realiteit ligt de linkerzijde ong. tot halve hoogte van de aquarium.

Ik hoor het graag wat jullie er van vinden.

Verkleinde Afbeelding

-----

Verkleinde Afbeelding

-----

Verkleinde Afbeelding

----

Verkleinde Afbeelding
Jeroendegeest
Newbie

Berichtdoor Wikkes » za feb 20, 2016 12:13 pm

ziet er al een heel pak beter uit, al zou ik nog wel wat hout gaan toevoegen persoonlijk
Wikkes
Hardened

Berichtdoor Jeroendegeest » ma feb 22, 2016 2:00 pm

Hout vind ik maar niks eigenlijk, zeker omdat ik ervoor ga kristalhelder water te behouden..

Ieder zijn mening natuurlijk...

Ik heb zitten zoeken om een vissenbestand op te maken (allen van Zuid-Amerika).
Echter zal ik een keuze moeten maken welke ik kan nemen en welke niet ( er zitten er nogal veel tussen die in de middenste waterlaag zwemmen).
1 absolute must voor mij = Kardinaaltetra's (Paracheirodon axelrodi)
Ook zou ik er nog een groter koppeltje bij willen om op die manier mijn school Paracheirodon axelrodi's bij elkaar gaat houden.

Kunnen jullie even een kijkje nemen a.u.b?

Paracheirodon axelrodi - Kardinaaltetra

Gasteropelecus sternicla - Bijlzalm

Corydoras sterbai - Pantsermeerval

Corydoras aeneus (albino) - Pantsermeerval

Gymnocorymbus ternetzi - Zwarte tetra

Aphyocharax paraguayensis - Panda tetra

Thayeria boehlkei - Hockeystick

Hyphessobrycon stegemanni - x

Moenkhausia cosmops - x

Nannostomus espei - Potloodvisje

Poecilia reticulata - Guppy
Jeroendegeest
Newbie

Berichtdoor Wikkes » di feb 23, 2016 12:36 pm

Als ik van u was:

Geen 2 scholen houden, wordt te druk in je bak, en zeker in een 240L

neons
corydoras soort
hoofdvis(cichlide)

De vissen die een bedreiging vormen voor de neons en zorgt dat ze samenblijven zullen altijd je neons als voer aanzien, en zullen ze altijd eten, dus je neons zal je geregeld moeten bijvullen.

Weet wel dat de vissen uit ZA die je wil hout en schuilplekken MOETEN hebben, en meestal blackwater om hun goed te voelen. dus het is wat wikken en wegens wat je vissen nodig hebben en wat je ze wil geven.

Je kan geen corydorassen houden in jouw inrichting bv, die hebben veel schuilplaatsen nodig.

De cichliden die eventueel bedreiging kunnen vormen worden veel te groot voor in een 240L aquarium.

Dus wat je wil dat neons scholen door dreiging van andere vissen is niet mogelijk op jouw formaat van aquarium.
dan moet je al minstens 2m hebben

Leuke koppelcichlide is bv de sleutelgatcichide.
Wikkes
Hardened

Berichtdoor Jeroendegeest » di feb 23, 2016 1:15 pm

Welke regio kan ik dan best nemen voor de inrichting van mijn aquarium? Ik ben echt niet zo voor hout en geel-zwart water....

Bedankt!
Jeroendegeest
Newbie

Berichtdoor Wikkes » za feb 27, 2016 8:38 pm

water wordt niet bruin, dat pas je zo aan
Wikkes
Hardened

Berichtdoor pol_de_gezzzmol » za feb 27, 2016 10:00 pm

Ik zou je ook aanraden o niet voor 2 verschillende cory's te gaan; beter een grotere groep van 1 soort, zal veel beter uitkomen. Ook de scholenvisjes, zoals wikkes al zei, beter slechts 1 school. Teveel verschillende scholen zullen zorgen voor een drukke bak en dat wil je niet.
Als je hout koopt,eerst goed spoelen. Daarna, afhankelijk van de grote, enkele dagen tot mss een paar weken laten 'trekken' in een grote emmer of kuip. Dan zullen ze al het meeste van hun bruine waas hebben afgegeven, en als je ze in de bak doet, zal het niet meer drijven. Ik heb ook kienhout in de meeste van mijn bakken en als je bovenstaande stappen volgt, zal de bruin:gele waas best meevallen. In het begin ga je dat nog wat hebben, maar op termijn gaat dat volledig weg.
Succes met de verdere startup !
pol_de_gezzzmol
Hardened

Aquarium type: Kweker, van vanalles. Te veel aqua om op te sommen

Berichtdoor Ocram » do apr 20, 2017 10:44 pm

Heel knap ! Leuk om mooie foto's te zien en ideetjes op te doen.
Ocram
Newbie

Aquarium type: nog geen

Keer terug naar Foto album