Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Planten lijken vuil of is het alg ?

Planten die het slecht doen, of helemaal afsterven.
Bookmark and Share

Planten lijken vuil of is het alg ?

Berichtdoor Arthur Hannes » za aug 20, 2016 2:18 pm

Beste,
de aquariumplanten die ik bij het opstarten van de aquarium heb geplant zijn zeer vuil op hun bladeren, als ik ze bijknip dan groeien er nieuwe scheuten door die wel proper lijken maar alles daaronder blijft vuil en vind ik zeer lelijk.
Mag ik die bladeren die vuil zijn eraf knippen en groeien die weer of wat is een mogelijk voor mooie propere planten te krijgen?

De grond die ik gebruik is JBL Manado die oranje is van kleur en ik denk dat de vuiltjes tussen de stenen zo op de bladeren is blijven plakken

groetjes
arthur
Arthur Hannes
Newbie

Aquarium type: zoetwater

Re: Planten lijken vuil of is het alg ?

Berichtdoor Haasje » zo aug 21, 2016 11:55 am

Het zijn wellicht bruine algen (diatomen), die heel vaak voorkomen bij het opstarten. Normaal gezien verdwijnen die na een tijdje (kan tot 3 maanden duren) vanzelf.
Ondertussen kan je de blaadjes verwijderen als ze erg aangetast zijn, of ze (bij nieuwe blaadjes waar de alg nog maar net begint te groeien) ze afstoffen met je vingers of met een kleine borstel. Ik gebruik hiervoor een verfborstel met redelijk harde haartjes (zie kunst of hobbywinkel, het type dat je voor olie of acrylverf zou gebruiken - maar dan uiteraard nieuw en voor alle zekerheid eerst grondig gespoeld). Perfect krijg je het niet maar het zou al moeten helpen.
Haasje
Newbie

Aquarium type: Juwel Rio 400 - Aquatlantis 56L experimentbakje

Re: Planten lijken vuil of is het alg ?

Berichtdoor Arthur Hannes » ma aug 22, 2016 1:46 pm

oke bedankt !
ik heb al eens gevoeld aan de bladeren of ik het vuil eraf kreeg maar het lijkt erop dat het moeilijk eraf te krijgen is dus ik denk dat ik de blaadjes ga afknippen :)
Arthur Hannes
Newbie

Aquarium type: zoetwater

Keer terug naar Problemen met planten