Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Gebruik co2

Planten die het slecht doen, of helemaal afsterven.
Bookmark and Share

Gebruik co2

Berichtdoor Jornt » ma jan 18, 2016 11:06 pm

Allen,

Sinds enkele weken ben ik bezig met het gebruik voor co2 voor mijn planten. Ik ben nogal redelijk nieuw op het vlak van co2 en had enkele vraagjes voor jullie.

Ik heb uitgerekend dat ik in mijn aquarium ongeveer 25 bellen per minuut co2 moet doseren en ik kom aan gemiddeld iets boven 20 uit.

Mijn vraag is of het nodig is om de dosis te verhogen hiervan omdat ik nu al aan 28mg/l co2 zit en indien ik deze dosis verhoog of het riskant is om mijn co2 toevoer in de nacht niet stop te zetten.

Ik heb een luchtpomp staan met 2 bruissteentjes die iedere 2 uur een kwartiertje lucht in het aquarium blaast.

Wat denken jullie? Doen of niet?

Alvast bedankt!
Jornt
Jornt
Newbie

Aquarium type: Juwel Rio 240 Zoetwateraquarium

Re: Gebruik co2

Berichtdoor eltwee » di jan 19, 2016 8:03 pm

Ten eerste welkom,

Uit je uitleg begrijp ik dat je gewoon CO2 doseert met een timer. Dit werkt goed maar let op als je veranderingen doet, bv snoei of uit dunnen van traag groeiers, je licht aan passen. Je zal dan je aquarium weer even moeten observeren om de juiste balans te vinden. Een continue ph meting vangt dit op maar is niet onfeilbaar, observeren en bijsturen is altijd nodig.

Jij heb nu vast gesteld dat met 20-25 bellen per minuut je een evenwicht hebt tussen gebruik en toevoer van CO2 wat volgens de tabel op ongeveer 28 mg/l uit komt. Volgens die zelfde tabel is ideaal 31 mg/l. Het spijtige is dat de definitie licht in die tabel ontbreekt. De 20 voor de ene geeft het zelfde resultaat als 35 voor de andere, gewoon afhakelijk van het soort planten, stroming, licht, voeding,type water, enz... Kijk naar je vissen, als ze happen naar lucht dan zit je te ver, al is het maar even. Ga dan gewoon een 20% terug en zoek een nieuw evenwicht met licht en voeding.
Hoeveel, dit is je eigen ervaring ieder aquarium is anders, proberen en leren is de boodschap. Een tegenslag aanvaarden is de eerste stap.
Ik zou eens kijken of je op je huidige stand een mooie groei van de planten hebt en geen algen groei, dan zit je goed. Zo'n bak met hoge CO2, veel licht en voeding is zeer intensief in onderhoud, je zit er om de paar dagen in te rommelen.
Als je een verandering nodig vindt doe ze dan maar 1 per keer en kijk een paar weken, het is een traag proces.

Het uitblazen van CO2 's nachts, zet gewoon een bruissteen aan de volledige nacht, dit is minder stressgevoelig voor de vissen t.o.v. om de 2 uur. Volgens de één strekking is dit positief voor de planten groei, voor de andere maakt het geen verschil. Ik doe het niet maar ik gebruik dan een pH regeling die stopt gewoon met CO2 doseren. Als de planten niets meer opnemen en zelfs een beetje terug geven dan zakt de pH door de nog gedosserde CO2 en stopt de regeling op de minimum pH = maimum CO2 instelling tot de volgende morgen, voor de rest vertrouw ik op de beweging van het oppervlak.
Door de CO2 uit te zetten met de verlichting doe je ongeveer het zelfde. Hem 's nacht laten door lopen moet je niet doen, het heeft geen meerwaarde en je vissen kunnen er last van hebben.

Groeten

L2
eltwee
Regular

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Jornt » di jan 19, 2016 8:24 pm

Dankjewel voor de uitleg. Ik ben juist aan het zien om een elektroventiel te kopen (zo een 2/3 ventiel)

Mijn dosering is niet met een timer maar ik maak mijn co2 zelf met suiker + gist + aquariumwater en ik meng dat in een plastic fles. Als ik zie dat mijn aantal bubbels afnemen maak ik gewoon een nieuwe.

Nu zou ik door middel van dat ventiel snachts mijn co2 laten omleiden zodat deze naar buiten wordt geblazen ipv in mijn aquarium.

Wat is trouwens voor jou de juiste hoeveelheid licht? Ik heb twee led buizen hangen die als volgt ingesteld staan:

- color red: van 9u30 tot 22u30
- daylight white: van 10u30 tot 21u30

Die color gaat vroeger aan en later uit om het zonsopgang effect te creëren.
Jornt
Newbie

Berichtdoor Jornt » di jan 19, 2016 8:48 pm

Mijn planten zijn nu allesbehalve mooi. Ze hebben bruine bladeren en misvormde bladeren maar ik heb de indruk dat sinds ik met co2 dosseer dit allemaal beter gaat.

Heb vroeger altijd last gehad van slecht groeiende planten en puntalg etc.

Ik hoop dat het nu eindelijk wat beter gaat want een aquarium leefbaar maken voor de vissen is niet moeilijk maar om je planten goed te krijgen jawadde :D
Jornt
Newbie

Berichtdoor eltwee » di jan 19, 2016 9:19 pm

Qua licht zou ik dat verminderen naar 10 uur per dag, dit kan dan later 12 uur worden.
Voor zo'n ventiek, kijk eens bij conrad:
24v:
http://www.conrad.be/ce/nl/product/5831 ... RRWidgetID
of
op 220 v
http://www.conrad.be/ce/nl/overview/081 ... =Price-asc

Je kan ook een ventiel slopen uit een wasmachine maar dan moetje de uitgangen reduceren naar een passende diameter.

Voor de Co2 productie, kijk eens op you tube naar "baking soda and citric acid". Een goedkopen en stabiele CO2 prouctie die je kan stop zetten 's nachts. Op ebay verkopen ze kits voor deze opstelling van nog geen 40€, je kan het ook zelf na maken (conrad voor de onderdelen, dan heb je met het ventiel genoeg voor de gratis verzending).

Voor de rest geduld, hat kan een paar maanden duren voordat je een goed even wicht hebt gevonden.

L2
eltwee
Regular

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Jornt » wo jan 20, 2016 8:59 pm

Vandaag een eerste plezier gehad.

Blijkbaar is de timer van mijn luchtpomp gereset geweest waardoor de vissen vorige nacht en vandaag geen lucht kregen.

Gevolg: overvloed van co2 en 5 vissen dood. Haat mezelf nu :(
Jornt
Newbie

Berichtdoor ben79 » wo jan 20, 2016 9:36 pm

Een luchtpompje geeft geen zuurstof....
beweging van het oppervlakte water geeft zuurstof....
meer (oppervlakte)stroming is dus de oplossing voor meer zuurstof... richt je filter wat meer op de oppervlakte
ben79
Hardened

Aquarium type: l nrs aquaria

Berichtdoor Xaro » do jan 21, 2016 12:23 pm

Zal nog wel een andere oorzaak hebben. Heb hier 1.1/2 jaar gewerkt met citric/soda Co2 zonder afsluiting s'nachts,
en heb nooit problemen gehad. Permanent test JBL constant tussen geel en groen en no problemo :-).
Ik zou dus nog maar eens verder zoeken
Confucius said : men who sink in womans arms, will soon have arms in womans sink.
Xaro
Regular

Aquarium type: 240l +120l met red Sakura's & waaierhandjes

Berichtdoor Xaro » do jan 21, 2016 12:23 pm

Zal nog wel een andere oorzaak hebben. Heb hier 1.1/2 jaar gewerkt met citric/soda Co2 zonder afsluiting s'nachts,
en heb nooit problemen gehad. Permanent test JBL constant tussen geel en groen en no problemo :-).
Ik zou dus nog maar eens verder zoeken
Confucius said : men who sink in womans arms, will soon have arms in womans sink.
Xaro
Regular

Aquarium type: 240l +120l met red Sakura's & waaierhandjes

Berichtdoor Jornt » do jan 21, 2016 1:50 pm

Kwam thuis en zag ze allemaal naar lucht happen bovenaan. Heb digitale thermometer met alarm via sms en daaraan lag het niet. Waterwaarden zijn perfect en co2 stond in het groene gedeelte dus had 30mg/l.

Nadien luchtpomp opgezet om het water te doen circuleren en uitstroom meer naar boven gedraaid en toen begonnen ze langzaam aan weer te zakken.
Jornt
Newbie

Berichtdoor Jornt » do jan 21, 2016 8:55 pm

Reden van sterfte gevonden.

Heb vroeger toen ik juist begon met aquariums me eens laten overhalen door een verkoper om een labeo bicolor te kopen. Dat was volgens hem een heel mooi beest.

Had daarna een encyclopedie gekocht en daarin gelezen dat de vuurstaart nogal agressief was.

Niks van gemerkt omdat hij hem altijd goed wegstak tot ik vandaag zag dat hij hem meer liet zien.

Ik ben hem een uur in de gaten beginnen houden (een mens mag toch een hobby hebben) en tot de conclusie gekomen dat hij heel mijn vispopulatie aan het uitmoorden is.
Jornt
Newbie

Berichtdoor ben79 » do jan 21, 2016 9:10 pm

De labeo kan inderdaad best agressief zijn..
maar het feit dat de vissen boven komen happen is eerder door zuurstoftekort dan door stress... hou dus voldoende oppervlaktebeweging. . En inderdaad best eens nadenken over je labeo
ben79
Hardened

Aquarium type: l nrs aquaria

Berichtdoor Jornt » do jan 21, 2016 11:25 pm

Heb hem even apart gestoken in een kleiner bakje. Kzit er echt mee in met dat beest :(
Jornt
Newbie

Berichtdoor Jornt » vr jan 22, 2016 8:53 pm

Ik wil hem ook niet verkopen wantja ik ben er na al die tijd wel gehecht aan geraakt en geef toe het is echt een prachtig exemplaar eh :)
Jornt
Newbie

Keer terug naar Problemen met planten