Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Planten op kleur krijgen ?

Planten die het slecht doen, of helemaal afsterven.
Bookmark and Share

Planten op kleur krijgen ?

Berichtdoor Leyse_ » ma jun 08, 2015 10:26 pm

Hallo

Allemaal al vast bedankt voor de hulp van de vorige tropic's die ik gepost heb

Heb nog een vraag

Als je foto's op internet zie van planten die hebben altij een mooie felle kleur
Heel fel groen of fel rood
Maar als ik naar mijn aquarium kijk zie de kleuren er heel anders uit
Want zijn de geheimen voor die kleuren
Leyse_
Newbie

Aquarium type: Planten aquarium

Re: Planten op kleur krijgen ?

Berichtdoor CreaThor » ma jun 08, 2015 11:04 pm

co²? Genoeg voeding? Ijzer?
CreaThor
Regular

Aquarium type: Nano Qubie 40/ Aquascape maatwerk 160x60x60

Berichtdoor Leyse_ » di jun 09, 2015 5:40 am

CreaThor schreef:co²? Genoeg voeding? Ijzer?

Ze krijgen co2
En alle voedingstoffen
Ijzer
Algemene voedingstof
Fosfo
Nitro
Carbo
Leyse_
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » di jun 09, 2015 6:27 am

Ja bak draait nog niet lang hé. En het zijn nieuwe planten, die moeten zich nog aanpassen aan de nieuwe omgeving.

Verlichting (kleurspectrum van de lampen) kan ook iets doen denk ik, en welke voeding je geeft.
Zo krijgen sommigen hun bak mooier gekleurd met festal, bij andere is dat dan terug verwaarloosbaar...
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor Leyse_ » di jun 09, 2015 8:14 am

Matt1118 schreef:Ja bak draait nog niet lang hé. En het zijn nieuwe planten, die moeten zich nog aanpassen aan de nieuwe omgeving.

Verlichting (kleurspectrum van de lampen) kan ook iets doen denk ik, en welke voeding je geeft.
Zo krijgen sommigen hun bak mooier gekleurd met festal, bij andere is dat dan terug verwaarloosbaar...

Nee een goeie 3,5 week maar heb mijn nitriet piek al gehad
Maar welk kleuren spectrum raad je me aan ?
Voedingstoffen van easy life momenteel
Met festal ben ik nog niet zo bekend
Leyse_
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » di jun 09, 2015 6:22 pm

Met Easy life moet het ook lukken hoor.

840 heeft veel rood, de 830 nog meer maar die is voor sommige wat te geel.
Beiden zijn goed om de dag te starten en/of te eindigen.
Dus goed om te combineren (met een fellere 865 of 965). Alleen zou ik deze niet gebruiken vanwege de kleur (toch niet boven een scape of plantenbak :) ).

Een 865 heeft dan wat meer blauw maar ook nog voldoende rood. Sommige hebben enkel deze hangen en behalen nog steeds goede resultaten. Sommige gaan zelf nog hoger in graden kelvin (zeker tegenwoordig met de LED's).

3,5 week is nog vroeg hoor. kan zijn dat sommige planten nog moeten aanpassen...
Nieuwe omgeving, andere voeding,...

Ik had een 840 en 865. De 840 zat achteraan.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Dan valt de gele kleur niet zo op.
Boven mijn amazone bak had ik 1x 830 en 2x 840. Maar dan stoorde de kleur niet, integendeel.

Greetz
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Leyse_ » di jun 09, 2015 6:44 pm

Matt1118 schreef:Met Easy life moet het ook lukken hoor.

840 heeft veel rood, de 830 nog meer maar die is voor sommige wat te geel.
Beiden zijn goed om de dag te starten en/of te eindigen.
Dus goed om te combineren (met een fellere 865 of 965). Alleen zou ik deze niet gebruiken vanwege de kleur (toch niet boven een scape of plantenbak :) ).

Een 865 heeft dan wat meer blauw maar ook nog voldoende rood. Sommige hebben enkel deze hangen en behalen nog steeds goede resultaten. Sommige gaan zelf nog hoger in graden kelvin (zeker tegenwoordig met de LED's).

3,5 week is nog vroeg hoor. kan zijn dat sommige planten nog moeten aanpassen...
Nieuwe omgeving, andere voeding,...

Ik had een 840 en 865. De 840 zat achteraan.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Dan valt de gele kleur niet zo op.
Boven mijn amazone bak had ik 1x 830 en 2x 840. Maar dan stoorde de kleur niet, integendeel.

Greetz

Van die nummers van de lampen weet ik niet veel
Ik heb
1 tl lamp jbl tropic solar 4000 k
1 tl lamp juwel color 6500 k dacht ik
Dat is het enige wat ik weet wat de nummers
De nummers die jij zegt weet ik niet wat die inhouden
Ik ben nog maar net bezig met aquarium een aantal maanden dus bog veel ervaring opdoen
Maar in mijn groter aquarium gaan de planten uit de grond en de stengel die uit de grond komt is percies rot minste dat je het vast pakt breekt de stengel doos 2
Vind ik ook maar raar
Moet nog veel leren

Groeten
Leyse_
Newbie

Berichtdoor Wikkes » di jun 09, 2015 8:15 pm

voor zo'n bakken die je ziet moet je dagelijks speciaal doseren, perfecte waarden co2 hebben, goeie planten, bodem voeding, je water helemaal afstellen en zorgen dat je planten nooit iets van voeding te kort komen, kortom, een moeilijke zak
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor Matt1118 » di jun 09, 2015 9:59 pm

Over welke aquaria heb je het?
En welke verlichting heb je?
Tl: t5 (smalle) t8 (dikke)
wattage en/of lengte?
Of evetueel LED lamp... kortom gewoon zoveel mogelijk info over je verlichting en over welke bak ze hangen.

De nummers waar ik over spreek, zijn nummers van gewone phillips lampen (maar die passen niet overal in :-) )

Sommige planten mag je niet planten in de bodem, andere kan je bijvoorbeeld te diep planten...
Soms verkopen ze in de winkel planten die niet eens onder water thuis horen...

Als je veel over planten wilt leren zou ik je deze basis al aanraden:
http://www.easylife.eu/pg.html?id=50

Hier vind je ook heel wat interessant:
http://www.aquascaping-blog.com

Er zijn veel wegen naar Rome, je moet zelf wat ontdekken wat je ligt en welke weg jij wilt inslaan...
Weet dat het niet zo makkelijk is, maar het is zeker haalbaar. Veel hangt af van je geduld. Je mag niks overhaasten :-)

De tropic en color zijn er qua graden kelvin oké uit. Maar ik zou het licht spectrum eens moeten vergelijken met de phillips lampen.
Anders herinner je er mij dit weekend maar eens aan. Dan zoek ik het eventueel eens op.
Denk dat het wel goed zal zijn. Hangen er ook reflectors boven de lampen?

Greetz
Matt1118
Moderator

Berichtdoor eltwee » ma jun 15, 2015 10:20 am

Hoi,

Qua nummers en Kelvin is het makkelijk. Standaard TL (2, 5 of 8, of PL) werken met een nummer. 1e is meestal een 8. De 9 reeks is gewoonlijk op bestelling, Dit cijfer is een maat voor de kleurkwaliteit van het licht, de mate waarin de echte kleur van een voorwerp wordt weergegeven. Voor ons oog en op bewegende delen is een factor 8 gewoonlijk voldoende. Een fotograaf zal de 9 reeks prefereren. De volgende 2 cijfers geven de Kelvin waarde weer, 40 = 4000 Kelvin, 65 is 6500 Kelvin, Hoe hoger het cijfer hoe witter het licht. Als die speciale aquarium lampen hebben een spectrum dat verdacht veel lijkt op de standaard lampen 835, 840, 865 die je voor een fractie van de prijs kunt kopen.
Heb je de mogelijkheid om 2, 3 of meer lampen de plaatsen dan kun je zelf combineren. Onthou wel, hoe hoger de kelvin waarde hoe dieper het licht kan doordringen in je bak. Bv om een mooi tapijtje glosso te houden is een 840 of 865 aan voorzijde een goede. Om je hoge planten aan achterzijde geen kale stengels te geven is de plant afstand van belang, sommige planten moetje gewoon wat ruimer zetten.
De rode stengels en bladeren komen vanzelf, Het heeft gewoon te maken met hoeveelheid , tijd en lichtkleur.
12 uur op vol vermogen met een hoog aandeel 6500 kelvin, en je planten kleuren rood halverwege de bak, keerzijde je bemesting en CO2 zul je mogen bijschroeven en ongeveer iedere week snoeien. Het compromis is zoeken naar je eigen goesting.
Je kunt gaan aqua scaping met prachtige foto's. Veel licht , hoge bemesting, 2 weken een groeiende bak, 1 week foto's en dan afbreken omdat de planten zicht gaan verstikken en je het risico loopt om geen geschikt plantgoed over te houden.
Gezelschaps aquarium, iets matiger in licht en bemesting, 2/3 van de tijd een mooi aquarium met regelmatig een echte uitschieter voor een foto. kleine snoei en altijd goed plantgoed.

om de TL codering te kennen: zie google.
https://www.osram.com/media/resource/hi ... ite-en.pdf

Voor de rest lees een aantal fora over belichting, ieder forum heeft zijn freak die wil goochelen met PAR en een hele boom kunnen opzetten over assimilatie verlichting.

Groeten

eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Leyse_ » ma jun 15, 2015 12:04 pm

eltwee schreef:Hoi,

Qua nummers en Kelvin is het makkelijk. Standaard TL (2, 5 of 8, of PL) werken met een nummer. 1e is meestal een 8. De 9 reeks is gewoonlijk op bestelling, Dit cijfer is een maat voor de kleurkwaliteit van het licht, de mate waarin de echte kleur van een voorwerp wordt weergegeven. Voor ons oog en op bewegende delen is een factor 8 gewoonlijk voldoende. Een fotograaf zal de 9 reeks prefereren. De volgende 2 cijfers geven de Kelvin waarde weer, 40 = 4000 Kelvin, 65 is 6500 Kelvin, Hoe hoger het cijfer hoe witter het licht. Als die speciale aquarium lampen hebben een spectrum dat verdacht veel lijkt op de standaard lampen 835, 840, 865 die je voor een fractie van de prijs kunt kopen.
Heb je de mogelijkheid om 2, 3 of meer lampen de plaatsen dan kun je zelf combineren. Onthou wel, hoe hoger de kelvin waarde hoe dieper het licht kan doordringen in je bak. Bv om een mooi tapijtje glosso te houden is een 840 of 865 aan voorzijde een goede. Om je hoge planten aan achterzijde geen kale stengels te geven is de plant afstand van belang, sommige planten moetje gewoon wat ruimer zetten.
De rode stengels en bladeren komen vanzelf, Het heeft gewoon te maken met hoeveelheid , tijd en lichtkleur.
12 uur op vol vermogen met een hoog aandeel 6500 kelvin, en je planten kleuren rood halverwege de bak, keerzijde je bemesting en CO2 zul je mogen bijschroeven en ongeveer iedere week snoeien. Het compromis is zoeken naar je eigen goesting.
Je kunt gaan aqua scaping met prachtige foto's. Veel licht , hoge bemesting, 2 weken een groeiende bak, 1 week foto's en dan afbreken omdat de planten zicht gaan verstikken en je het risico loopt om geen geschikt plantgoed over te houden.
Gezelschaps aquarium, iets matiger in licht en bemesting, 2/3 van de tijd een mooi aquarium met regelmatig een echte uitschieter voor een foto. kleine snoei en altijd goed plantgoed.

om de TL codering te kennen: zie google.
https://www.osram.com/media/resource/hi ... ite-en.pdf

Voor de rest lees een aantal fora over belichting, ieder forum heeft zijn freak die wil goochelen met PAR en een hele boom kunnen opzetten over assimilatie verlichting.

Groeten

Oke daar ben ik al iets wijzer van geworden ik doe het nog niet zo heel lang het aquarium houden
Heb een juwel 180 rio
1 lamp jbl solar tropic 4000 k vanachter
1 lamp juwel color 6500 k vanvoor
Weet niet of deze goed is voor een plantenbak
Mijn co2 doe ik met een controller dus als er minder co2 in het water zit dan stuurt hij de co2 bij
Leyse_
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » ma jun 15, 2015 1:44 pm

Opletten met die controller.
Het laatste wat je wilt is een co2 gehalte dat constant daalt / stijgt.
Deze moet zodanig afgesteld worden dat je controller de co2 zo weinig mogelijk aan/uit stuurt.
Eigenlijk maar 1 x per dag aan en 1x per dag uit.
De controller is eigenlijk een veiligheid tegen over doseren (schakelt de toevoer automatisch uit).

Bij juwel zit je gebonden aan speciale afmetingen. Dus je kan die standaard lampen niet kopen.
Bij sommige lampen (verschilt van merk tot merk) kan je wel de filter die er over zit verwijderen. Die houd vaak heel wat licht tegen.
Maar dat is afhankelijk wat de bedoelingen zijn....

Greetz
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Leyse_ » ma jun 15, 2015 1:55 pm

Matt1118 schreef:Opletten met die controller.
Het laatste wat je wilt is een co2 gehalte dat constant daalt / stijgt.
Deze moet zodanig afgesteld worden dat je controller de co2 zo weinig mogelijk aan/uit stuurt.
Eigenlijk maar 1 x per dag aan en 1x per dag uit.
De controller is eigenlijk een veiligheid tegen over doseren (schakelt de toevoer automatisch uit).

Bij juwel zit je gebonden aan speciale afmetingen. Dus je kan die standaard lampen niet kopen.
Bij sommige lampen (verschilt van merk tot merk) kan je wel de filter die er over zit verwijderen. Die houd vaak heel wat licht tegen.
Maar dat is afhankelijk wat de bedoelingen zijn....

Greetz

Hoe aou jij het dan doen met die controller ?
Nu loopt hij maar denk dat die ongeveer en 3 keer per dag verspringt
Nu heb ik ingesteld op 6,67 op en kh van 4
Met een tolerantie van 0,1 met 2 bellen per seconden
Leyse_
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » ma jun 15, 2015 2:17 pm

Dus op 6,69 springt die aan?
Dat valt eigenlijk nog mee. Sommige werken met een tolerantie van 0,5.
Maar 0,1 zal zoveel kwaad niet kunnen :-)

Heb je een drop checker oid? Zit je co2 niet aan de lage kant?
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Leyse_ » ma jun 15, 2015 2:33 pm

Matt1118 schreef:Dus op 6,69 springt die aan?
Dat valt eigenlijk nog mee. Sommige werken met een tolerantie van 0,5.
Maar 0,1 zal zoveel kwaad niet kunnen :-)

Heb je een drop checker oid? Zit je co2 niet aan de lage kant?

Ik werk met en drop checker maar de kleur is aan de donker groene kant hoe kan ik eventueel de co2 opschroeven met een controller ?
Leyse_
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » ma jun 15, 2015 2:53 pm

Ja tuurlijk. Dropchecker mag licht groen zijn.
Niet teveel naar die KH / pH tabel kijken, in realiteit zit je altijd in het rood.
Laat de pH per week 0,1 (of per 2dagen...) zakken tot die de cheker mooi kleurt.
Matt1118
Moderator

Keer terug naar Problemen met planten