Inloggen/Registreren

Zoeken Help

planten krijgen draden

Planten die het slecht doen, of helemaal afsterven.
Bookmark and Share

planten krijgen draden

Berichtdoor ruud_vx » ma maart 02, 2015 11:08 am

Dag iedereen,

Ik denk dat ik wat hulp nodig heb met mijn planten.
Ze hebben last van iets, maar ik weet dus niet wat..
Iemand die mij kan zeggen wat dit is en wat ik er aan kan doen?

Ik probeer elke week, bij de waterverversing zo veel mogelijk van die draden los te trekken van de planten, maar dat helpt precies niet veel. Na de waterverversing doe ik Aquabac en plantplus FE in het water.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding

Bedankt,
Ruud
ruud_vx
Newbie

Aquarium type: Superfish Home 60L

Re: planten krijgen draden

Berichtdoor maestripieritimo » ma maart 02, 2015 1:26 pm

Is een vorm van algen, verlichting wat minder lang laten branden of wat minder voeren.
maestripieritimo
Newbie

Aquarium type: 60cm gezelschapsbak en garnalenbak en plantencube

Berichtdoor ruud_vx » di maart 03, 2015 11:05 am

Bedankt!

Ik heb momenteel de verlichting een halfuur per dag minder gezet.
Van 13u30 tot 21u ipv 12u45 tot 21u, dus toch bijna een uur minder per dag.

voeding geef ik eigenlijk wat ze opeten op een paar minuten, behalve zo een 'droppy', waar ze toch even mee bezig zijn (de corydora's).
ruud_vx
Newbie

Berichtdoor maestripieritimo » di maart 03, 2015 1:13 pm

Als je co2 hebt kan je die ook wat hoger zetten, zorg ook dat al je planten voldoende waterstroming krijgen. Normaal zou het over een paar weken beter moeten zijn, anders horen we het wel ;-)
maestripieritimo
Newbie

Aquarium type: 60cm gezelschapsbak en garnalenbak en plantencube

Berichtdoor ruud_vx » vr apr 10, 2015 4:14 pm

Ik vrees dat het probleem nog niet opgelost is geraakt.

Ik blijf last hebben van algen. :(
Ik heb elke week, als ik de waterverversing doe, de aangetaste bladeren proberen proper te maken. Indien dit niet ging, heb ik ze weggehaald, met als gevolg dat de planten al geminderd zijn.

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Zou het eventueel helpen als ik probeer wat meer waterstroming langs de linkerkant van mijn bak te krijgen?
Ik dacht misschien een klein gaatje te boren in de uitloop van mijn filter (het zwarte stuk dat je op volgende foto kunt zien). Standaard zitten daar een aantal gaten in die het water naar voren doen bewegen, maar niet naar de zijkant. Of zou ik dan meer kwaad dan goed doen?

Verkleinde Afbeelding

Momenteel gaat het licht aan van 14u tot 21u. Zou een lichtpauze helpen denken jullie?
Ik had ook gelezen om eventueel Easy-Life Carbo of iets gelijkaardigs te geven? Maar dat zou dan misschien minder goed zijn voor de Vallisneria?

En nog 1 laatste vraag: 1 vis staat al geruime tijd wat dikker als de andere:
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
(Foto is hopelijk duidelijk genoeg, want ze zitten niet vaak stil :) )
Verkleinde Afbeelding
ruud_vx
Newbie

Berichtdoor Buddy » zo apr 12, 2015 9:17 pm

Wat geef je voor plantenvoeding en ik zou zeker ook beginnen easy carbo beginnen toe te voegen maar wel zeker de voorgeschreven dosis niet overschrijden
Buddy
Moderator

Aquarium type: Zoetwater gezelschap en garnalen

Berichtdoor Wikkes » ma apr 13, 2015 7:47 pm

uw vis iw zwanger, binnekort barst je bak van ongverkoopbare platy's.

Die algen hebben meestal als oorzaak flucterende co2 waarde. komùen vaakst voor in kleine bakken die moeilijk stabiel te houden zijn
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor ruud_vx » di apr 14, 2015 10:30 am

Buddy schreef:Wat geef je voor plantenvoeding en ik zou zeker ook beginnen easy carbo beginnen toe te voegen maar wel zeker de voorgeschreven dosis niet overschrijden

Ik geef elke week, na de waterverversing, een 5 à 6 tal 'pompjes' van dit product (ze schrijven voor 8 per 100l en bak is 60l):
Verkleinde Afbeelding

Het water is gewoon kraanwater, waar ik enkele ml's van dit product bij doe (weet niet of dit echt veel nut heeft, maar verkoper had het mij gegeven, en dan kan ik het evengoed gebruiken zeker):
Verkleinde Afbeelding

Ik zal in het weekend eens de easy carbo gaan halen en dit bijgeven. Hopelijk lost dit het probleem op.

Wikkes schreef:uw vis iw zwanger, binnekort barst je bak van ongverkoopbare platy's.

Die algen hebben meestal als oorzaak flucterende co2 waarde. komùen vaakst voor in kleine bakken die moeilijk stabiel te houden zijn

Gisteren een eerste klein visje gezien. Ik ga ze niet apart zetten, survival of the fittest..
Moesten het er echt te veel zijn, kan ik ze normaal gezien wel kwijt. Ik ken nog iemand die misschien wil starten met een aquarium. :)

Enig idee hoe ik fluctuerende co2 waardes kan opvangen, of is de easy carbo hiervoor voldoende normaal gezien?

In ieder geval, bedankt voor alle info!
ruud_vx
Newbie

Berichtdoor Buddy » di apr 14, 2015 6:38 pm

Als je echt stabiele ph wil moet je met co2 gaan werken doe ik hier trouwens ook in mijn bakjes maar ik zou eerst toch eens met easy carbo proberen om de alg weg te krijgen
De voeding die je geeft daar heb ik geen ervaring mee en dat produkt dat je bij je waterwissel gebruikt, ikzelf vind het maar verkoop trucken, hier gaat het water van de kraan er zo al jaren in
Buddy
Moderator

Aquarium type: Zoetwater gezelschap en garnalen

Berichtdoor ruud_vx » vr apr 24, 2015 1:52 pm

Buddy schreef:Als je echt stabiele ph wil moet je met co2 gaan werken doe ik hier trouwens ook in mijn bakjes maar ik zou eerst toch eens met easy carbo proberen om de alg weg te krijgen
De voeding die je geeft daar heb ik geen ervaring mee en dat produkt dat je bij je waterwissel gebruikt, ikzelf vind het maar verkoop trucken, hier gaat het water van de kraan er zo al jaren in

ik ben ondertussen easy carbo aan het geven. elke dag de aanbevolen hoeveelheid (of kan ik beter wat overdoseren om de algen een schok te geven en er hopelijk sneller vanaf te zijn?).

Wat ik mij echter nog afvroeg: in de filter van mijn aquarium zit standaard koolstof in.
Kan dit kwaad of maakt dit niet zoveel uit terwijl ik easy carbo geef?
ruud_vx
Newbie

Berichtdoor Wikkes » za apr 25, 2015 1:02 pm

koolstof er gewoon uithalen en siporax plaatsen, dat koolstof heeft enkel nu om medicatie uit je water te filteren.

Easycarbo veranderd de co niet, het doet de planten denken dat ze genoeg co2 krijgen, het is eigenlijk een fopmiddeltje voor je planten. dus je co2 waarden kunnen nog steeds fluctueren.

Even wat info:
Vloeibare CO2 (eigenlijk een foute term, maar “vloeibare koolstofbron” bekt minder goed :D) bestaat al jaren en de ingrediënten zijn voor alle merken praktisch altijd hetzelfde. Het is een gemakkelijke tussenoplossing voor beginners die nog aan het sparen zijn voor een volwaardig CO2 systeem. Op lange termijn is het echter interessanter om te kiezen voor CO2 injectie via een gasfles aangezien je dan heel wat geld kunt besparen. EasyCarbo en Flourish Excell bestaan echter in grote flessen die iets voordeliger zijn dan de kleinere flesjes, moest je toch voor vloeibare CO2 op lange termijn gaan.

Houd er wel rekening mee dat vloeibare CO2, net als CO2 in gasvorm, giftig kan zijn in hoge doses. Een hoofdbestand van vloeibare CO2 is namelijk “Gluteraldehyde”, een product dat onder andere gebruikt wordt om chirurgische instrumenten te ontsmetten, en dat product kan schadelijk zijn voor je vissen (en sommige planten) als je er teveel van gebruikt. Gluteraldehyde heeft echter ook een groot voordeel: algen hebben er een hekel aan. Vloeibare CO2 is dus ook een goed middel voor algenbestrijding in het aquarium.
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor Mattiv » wo mei 20, 2015 12:32 pm

heb deze algen ook gehad heb na een 2 weken volledig weg gekregen .
kijk hier maar even .
viewtopic.php?f=15&t=22411
Mattiv
Regular

Aquarium type: juwel rio

Keer terug naar Problemen met planten