Inloggen/Registreren

Zoeken Help

planten krijgen gaten, haartjes en rotten..

Planten die het slecht doen, of helemaal afsterven.
Bookmark and Share

planten krijgen gaten, haartjes en rotten..

Berichtdoor AykutA » vr nov 07, 2014 12:04 pm

Hallo, ik heb de laatste tijd problemen met mijn planten. Ze zien er nogal geel uit zijn aan het rotten en de bladeren krijgen bruine gaatjes en precies haartjes.. ik vraag me echt af wat de probleem is?? Ik heb onder elke plant een nutri ball tablet gestoken en heb pas vloeibare plantenvoeding gehaald maar het heeft nog altijd niet veel uitgehaald. Wat kan hier de oorzaak zijn??
AykutA
Newbie

Aquarium type: Juwel RIO 180

Re: planten krijgen gaten, haartjes en rotten..

Berichtdoor AykutA » vr nov 07, 2014 12:47 pm

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Zo ziet mijn bak er door de dag uit..
AykutA
Newbie

Berichtdoor ben79 » vr nov 07, 2014 12:55 pm

ik vind het eigenlijk nog goed meevallen hoor.
Je snelgroeiers hebben mooie groene toppen.. de varen (of enchi) ziet er redelijk goed uit..
mogelijk zijn je andere planten wat moeilijker te houden en hebben ze co2 nodig..
ook niet te onderschatten is je medicatie ed die je de afgelopen periode gebruikt hebt..
krijgen ze genoeg aantal uren licht?
ben79
Hardened

Aquarium type: l nrs aquaria

Berichtdoor AykutA » vr nov 07, 2014 1:45 pm

Die krijgen van 10u smorgens tot 12 uur middernacht licht en de kleine plant langs de mosballen zijn volledig bruin niet goed te zien op de foto.. Ik heb mij eergistere een tetratec ex700 filter gekocht en wil de interne filter van juwel zelf eruit halen maar het lijkt me wel een lastige klus en achter de interne filter is er een grote groenaanslag :(. Is dit te verwijderen met de magneetspons of moet ik een krabber gaan halen?? Ik heb ook nog een zuurstofpomp van tetratec besteld een aps400 maar ben nog altijd aan het wachten op de levering. Zou de zuurstofpomp iets uitmaken voor de planten? Mag ik de planten met een schaar bijwerken of moeten ze echt vanuit de wortel getrokken worden voor de planten bij te houden. Dank u voor de snelle reactie..
AykutA
Newbie

Berichtdoor ben79 » vr nov 07, 2014 3:54 pm

zuurstofpomp is geen zuurstofpomp maar een luchtpomp en heeft geen meerwaarde voor je bak, je hebt al beweging genoeg op je wateroppervlakte om zuurstof in het water te krijgen (enige doel van luchtpomp is beweging op je waterspiegel, maar je hebt dat al door je uitstroom).
Licht is veel te veel, ga naar ong 8uren per dag ipv14u?
Er zijn veel verschillende soorten planten en veel verschillende onderhoudstechnieken, maar uittrekken lijkt me wel erg vreemd..
Ook hier wil ik je nogmaals adviseren, lees eens enkele topics door, je kan er echt veel leren...
ben79
Hardened

Berichtdoor Buddy » vr nov 07, 2014 7:22 pm

Ik zou er zeker geen luchtpomp in doen, die blaast alle co2 uit je water en dan gaan je planten het nog veel moeilijker krijgen
Buddy
Moderator

Aquarium type: Zoetwater gezelschap en garnalen

Berichtdoor Matt1118 » vr nov 07, 2014 7:53 pm

Teveel licht en te weinig voedingsstoffen?
14u licht is veel hoor.

Draait het aquarium al lang? En welke planten doen het slechter, allemaal of een bepaalde soort?

Haartjes zijn baardalgen, die zijn meestal co2 gerelateerd. Krijg je vaak op planten die traag groeien.
Een goede stroming en voldoende co2 in het aquarium kunnen al veel verschil maken.

Greetz
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor Shadosy » vr nov 07, 2014 7:59 pm

Kan zijn dat ik mis ben, maar plant links lijkt gesnoeid geweest te zijn met de losse schaar er door?
Vind dat deze nog al recht afgesneden zijn sommige en ook de plant rechts aan het hout zie ik ook vrij recht zijn. Kan ook reden zijn van dat u plant slecht doet, nooit afknippen.. altijd afpitsen tot beneden aan de plant.
Die topkes van die blaren gaan slecht worden en wegrotten, dan krijg je van dat bruin slijk gedoe uiteindelijk die in u bak rond drijft.

Maar kan ook zicht bedrog zijn :-)
Shadosy
Hardened

Aquarium type: Te veel!

Berichtdoor AykutA » za nov 08, 2014 1:29 am

Ik ben vanddag bij hustinx gegaan en met de heb met de bazin gesproken. Ze zei direct luchtpomp is goed voor de visjes maar slecht voor de planten omdat het inderdaad co2 wegneemt.. de werknemers hadden toen in der tijd gezegd dat je de planten gewoon mocht afknippen en dat had ik ook gedaan omdat ze te lang waren.. vandaag heb ik mijn aquarium herschikt en paar stenen eruit gehaald en meer nieuwe planten bij ingezet.. de bazin zij dat ik vloeibaar moest geven voor de planten en zeker niet met de luchtpomp moest beginnen voorlopig. Ik heb vandaag de binnenfilter verwijderd van mijn juwel rio 180 en ik moet zeggen wat een plaats ik vrij heb gekregen was abnormaal verschil :o.. zo ziet mijn aquarium er momenteel uit.. het is nog wazig van de ingreep maar over paar dagen zal het helder worden denk ik en hoop ik..

Verkleinde Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Matt1118 op za nov 08, 2014 9:03 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: wijzigen foto
AykutA
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » za nov 08, 2014 9:08 am

Welke vloeibare bemesting heb je meegekregen?
Draait er nog een ander filter op het aquarium?

Een luchtpomp kan je altijd 's nachts gebruiken, maar als je zonder co2 werkt zou ik het niet aanraden.

Ik vind het nu alvast beter! :-)

Greetz

Ps: ik heb de link van de foto's tussen [rimg][/rimg] geplaatst ipv [img][ /img]
Zo komen ze op aangepaste grote op het forum.
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Shadosy » za nov 08, 2014 10:05 am

Vallisneria of zwaardplant of eender welke plant die met z'n blad vanaf beneden begint nooit afknippen, is grootste fout watje kunt doen. Die blaren groeien echt niet trug vanwaar jij ze knipt. Vanaf daar gaan ze rotten ;).
Altijd afpitsen tot beneden.
Shadosy
Hardened

Aquarium type: Te veel!

Berichtdoor AykutA » za nov 08, 2014 4:04 pm

Dit zijn de producten die ik momenteel heb.. de product met de groene kap gebruik ik als vloeibare voor de planten en de nutri balls waren ook voor de planten. Op het moment is het goed stabiel in mijn aquarium en de vissen zijn ook nogal rustiger en meer aant zwemmen dan schuilen.. wat ik nog wil vragen is of ledverlichting effect heeft op iets slecht? Ik denk persoonlijk niet maar wil toch jullie mening horen..
Verkleinde Afbeelding
AykutA
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » za nov 08, 2014 7:47 pm

De pH minus hou je best om je ruiten te kuisen, dat draagt niet toe aan een stabiel aquarium. Eens het product uitwerkt krijg je enorme schommelingen.

Het eikenextract gebruik je best buiten het aquarium, zelfde verhaal. Dit zorgt ervoor dat de KH daalt, daarna stabiliseert deze terug een beetje. In het aquarium wil je die effecten niet. Dus altijd je water op voorhand behandelen met eikenextract (bvb de dag ervoor) in een emmer oid...

Vloeibaar filtermedium is goed, als je het nodig hebt. Bij problemen bij opstart, of na een medicijnkuur. Wekelijks of maandelijks gebruik raad ik af. Deze bevat gemalen zeoliet, deze gaat ook bepaalde stoffen binden die in je plantenbemesting zit, waardoor je meer nodig hebt.

Deze mis je nog.
Fosfaat
Nitraat

Veel heb je er niet van nodig, maar je kan al vlug met tekorten zitten.
Als je zonder co2 werkt zal je niet zoveel moeten gebruiken van die producten.

Goede led voor plantengroei is duur.
Ook zullen je planten bij meer verlichting meer voedingstoffen nodig hebben, waaronder ook meer co2...

Greetz
Matt1118
Moderator

Berichtdoor AykutA » zo nov 09, 2014 1:59 pm

Ik heb gewoon zo een multicolor led met een zuurstof buis vanachter dat gwn voor sfeerverlichting gebruikt wordt en ik gebruik het al paar dagen en de vissen zijn behoorlijk rustig.. al ik mijn hand in het aquarium steek kan ik de vis gewoon opneme met mijn hand zonder dat ze tegen stribbelen en ze zijn ook heel gezond de laatste week na een medicatiegebruik voor de witte stipjes.. de maanvissen heb ik terug in mijn aquarium omdat ze in de nieuwe eigenaar zijn aquarium werden aangevallen.. ik vond het erg voor de vissen en heb ze terug in mijn aquarium.. maar ik denk dat de vissen echt content zijn op het moment. Ik heb nu ook 3 albino algeters en 6 klein blijvende algetertjes erin gezet en ze doen goed hun werk :). Moet ik nog altijd wat tabletten in de aquarium gooien voor de algeters??
AykutA
Newbie

Berichtdoor ben79 » zo nov 09, 2014 2:17 pm

Of je kan ook gewoon al het advies naast je neerleggen..zucht..
heb je de namen van je algeneters?
ben79
Hardened

Berichtdoor AykutA » zo nov 09, 2014 10:07 pm

Het waren 3x albino algeters en 6 klein blijvende (naam ken ik niet). Waarom moet ik al het advies naast mij neerleggen ik heb veel geluisterd maar ik kan de maanvissen toch moeilijk gaan doorspoelen?? Ze zien er toch gelukkig uit en al de vissen zijn samen aan het zwemmen en gebeuren ook geen ongelukken mee. Ik vind ten opzichte van het eerste toestand met de mesvissen enzo vele beter. Ze blijven de algen wel aanpakken maar ik ben niet zeker of ik iets extra een tablet moet geven of niet?
AykutA
Newbie

Berichtdoor ben79 » zo nov 09, 2014 10:15 pm

Zeker niet doorspoelen inderdaad
maar als je weet dat je bak eigenlijk al vol zit, en je neemt de maanvissen ook er nog terug in, wat dus overbevolking veroorzaakt, en je koopt dan nog eens visjes bij, waarvan je niet eens de naam, laat staan de volwassen grootte en de waterwaardes van kent, dan kan ik eigenlijk niet echt zeggen dat je veel geleerd hebt..
de mesvissen weg was inderdaad een wijze beslissing.. maar ik vrees er toch een beetje voor nu...
ben79
Hardened

Berichtdoor AykutA » ma nov 10, 2014 12:26 am

De vissen die ik momenteel heb zijn allemaal vissen die MAX. 6cm worden. Alleen de halfsnavelbek kan 8cm worden en dat is het.. de neons die ik heb zijn gemiddeld 3cm x10vissen , de danio sluierstaart is 6cm x 8vissen, 1koppel dwergcichliden is 6cm in totaal en worden ook niet groter(mannetje 4cm vrouwetje 2cm), betta 1 x mannelijk en 3x vrouwelijk is ook 10cm in totaal, 1 gourami en nog eens een schoolvis van 10 visjes en de maanvissen natuurlijk en de 9 algetertjes.. de enige vissen die echt groter gaan worden is de gourami en de maanvissen dan.. de rest blijft klein.. wat kan hier een probleem worden eigenlijk?
AykutA
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » ma nov 10, 2014 1:56 am

halfsnavelbek 1x 8cm = 8cm
neons 10x 4cm = 40cm
danio sluierstaart 8x6cm = 48cm
dwergcichliden 2x6cm= 12cm. Ook moet je rekening houden met hun karakter en territorium. Die kunnen makkelijk 30-40 cm van je bak inpalmen.

betta 1x M & 3x V = 7cm + (3x6cm) = 25cm --> ze houden van rust, hou je best in een speciaal aquarium
gourami x1 dwerg 5cm grotere soorten tussen de 10-15 cm
schoolvis x10 = 40cm of meer
maanvissen x1 = 30liter
algetertjes x9 = (otocinclus?) 36cm

Ik reken zo'n 250 liter aan vis.
Het probleem zit hem vooral in de combinatie en de overbezetting zoals ze je al duidelijk hebben gemaakt.
dwergcichliden, betta, maanvis en gourami, klinkt in mijn oren niet als een ideale combinatie.
Gewoon qua gedrag en karakter.
De maanvis is ook een vis die in groep leeft, 5-6 stuks minimum. Niet dat je die moet bijkopen want daarvoor is je aquarium te klein.

Ik maak graag zinnige vergelijkingen. Je kan een grote hond in een ren stoppen van 2x2meter, die zal er niet van dood gaan. Gelukkig zijn is dan weer iets anders.

Dat gezegd hebbende, het ging hier over planten :lol:

Greetz
Matt1118
Moderator

Berichtdoor AykutA » ma nov 10, 2014 3:48 pm

Bedankt voor de informatie.. ik zal zeker een nieuwe huis proberen te vinden voor de maanvissen en de rest zal ik moeten aanpassen in de toekomst dan. Binnen een bepaalde tijde zal ik verhuizen en een grotere aquarium (450l) aanschaffen dan zal er zeker geen probleem meer zijn qua plaats hoop ik.. en de planten doen het ondertussen iets beter..
AykutA
Newbie

Keer terug naar Problemen met planten