Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Zwart op de Bladeren , algen ?????

Planten die het slecht doen, of helemaal afsterven.
Bookmark and Share

Zwart op de Bladeren , algen ?????

Berichtdoor fred1964 » vr sep 12, 2014 10:39 am

wat is dat zwart op enkele van die bladeren ?
alleen deze plant heeft er een beetje last van .
die witte puntjes op die bladeren is wat zand , dat eraf moet .

iemand op facebook pagina van deze forum had me verteld dat dit de baardalg is , klopt dit .

ik ververs 2 maal per week 45 % van het water wegens dat ik er teveel planten in heb , 122 stuks "veel steeltjes" in een juwel rio 125 . alle planten groeien goed , tevens is het de enigste plant met dat goedje op enkele van zijn bladeren . normaal zou ik geen algen kunnen hebben , wegens dat ik genoeg planten heb die al het planten voedsel opnemen . tevens zit er nog sinds gisteren een extra item phorax in mijn filter voor het verwijderen van het fosfaatgehalte (minder algengroei) . had gisteren alle waardes gemeten en dat was allemaal goed . wel als het echt door het mos komt , da gaat mijn kienhout eruit en verwijder ik het mos en word het kienhout weer eerst volledig en grondig zuiver gemaakt , maar ik moet zeker van dit zijn .
wel kheb die planten reeds verwijderd , mos van het kienhout ontdaan en mijne bak trek op niks ni meer , mmmm waarom had ik die bak weer geïnstalleerd op 23 augustus 2014 ???????????????????????????
beter kapot geshot en naar het container park gebracht , had me een pak geld bespaart :twisted:

ach dit waren de waardes op 11 september 2014 ;
PH 7.5
GH 11°dh
KH 5°dKH
NH4/NH3 o mg/l
No 0.0 mg/l
Po4 0.1 mg/l
Fe 1.0 mg/l
No3 0 mg/l
Cu 0.0 mg/l

filter draait goed en er zit ook sera air 110 plus pompje op , goede stroming van het water .

tevens , welk mos is dit ? pfff mos en die bevlekte planten naar de composthoop , weeral bijna 30 euro weggesmeten :(

foto's bijgevoegd

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
eerst baske vullen en dan viskes vangen
fred1964
Newbie

Aquarium type: Juwel Rio 125 Gezelschapsaquarium

Re: Zwart op de Bladeren , algen ?????

Berichtdoor Matt1118 » zo sep 14, 2014 8:58 am

Doordat je zoveel planten hebt moet je er zeker voor zorgen dat je een teveel aan voedingstoffen hebt.
Algen komen door tekorten, niet door overschot!
Baardalg komt meestal op traag groeiende planten, het is zeker niet abnormaal dat deze de enige is die er last van heeft.

Baardalg is bijna altijd co2 gerelateerd.

zoals ik al zei, no3 en po4 mogen gerust wat hoger.
streefwaarden:
NO3: 5-20mg/L
PO4: 0,5-2mg/L
Ik stel deze waarden op peil na het verversen (1x/week dus) en zorg dat deze een hele week lang meetbaar blijven.

Dat sera pompje, is dat voor luchtbellen? deze onmiddellijk verwijderen. Dit drijft co2 uit het water. En die heb je net nodig voor je planten.

viewtopic.php?f=15&t=21246
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor fred1964 » zo sep 14, 2014 6:11 pm

Matt1118 schreef:Doordat je zoveel planten hebt moet je er zeker voor zorgen dat je een teveel aan voedingstoffen hebt.
Algen komen door tekorten, niet door overschot!
Baardalg komt meestal op traag groeiende planten, het is zeker niet abnormaal dat deze de enige is die er last van heeft.

Baardalg is bijna altijd co2 gerelateerd.

zoals ik al zei, no3 en po4 mogen gerust wat hoger.
streefwaarden:
NO3: 5-20mg/L
PO4: 0,5-2mg/L
Ik stel deze waarden op peil na het verversen (1x/week dus) en zorg dat deze een hele week lang meetbaar blijven.

Dat sera pompje, is dat voor luchtbellen? deze onmiddellijk verwijderen. Dit drijft co2 uit het water. En die heb je net nodig voor je planten.

viewtopic.php?f=15&t=21246

hey Matt

lucht pompje heb ik laten staan , maar stekker eruit , is dit op latere datum niet nodig ???
tevens heb ik er sinds gisteren 5 platy's in zitten , normaal gezien 2 m en 3 vr .
had ze daarstraks om droogvoeder (3 kleine blaadjes) gegeven , maar 1 werd opgesmuld , die andere 2 heb ik er met een schepje terug uit gevist .
die fosfaat onderdeel van de filter was al reeds verwijderd .
mss effe vermelden dat mijn bak "licht" opstaat van 07:00 tot 19:00 , dus bak word 12 uurtjes verlicht .
tevens word de bak verlicht met een T8 Juwel Warm-licht "voor" en een T8 Juwel Dag-licht "achter" .
wat zou eigenlijk de nieuwe lichtbak voor de T5 kosten , die zouden energie zuiniger en beter zijn , maar wat kost die T5 lichtbak , want die zou ik dan nieuw moeten aanschaffen ???
wat die No3 nitraat betreft , die zal zich nu wel stilletjes opbouwen , met die 5 platy's .
Po4 verhogen , zeg me eerst is hoe ???
water verversen doe ik 2 keer per week , weet niet dat het goed is voor de vissen , gebruik wel aquatan en nitrivec .
fred1964
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » zo sep 14, 2014 8:03 pm

Je kan dat luchtpompje laten zitten maar je zal dat niet veel nodig hebben hoor. Dat is goed in aquaria zonder planten.

Als ze er nog niet lang inzitten kan het zijn dat ze nog wat stress hebben, dan is het niet abnormaal dat ze weinig eten.

Veel te veel verlichting. ik zou dat terug schroeven naar 6uren of maximum 8u per dag.
Als je gaat veranderen naar t5 ga je nog meer verlichting geven, wat ik je zeker niet zou aanraden aangezien je zonder co2 gaat werken.

NO3 en PO4 kan je verhogen met KNO3 en KH2PO4 die kan je in poedervorm kopen bij aquariumbemesting.nl
je kan die ook vloeibaar kopen maar dat is wat duurder.
Easy life heeft ook producten om deze te verhogen namelijk fosfo en nitro.

Het verversen beperk je beter, je moet dan ook rekening houden dat je niet teveel vis gaat houden in je aquarium. Ook niet te veel voeren.
Door het minder frequent verversen blijft het co2 gehalte stabieler.

goed artikel over een aquarium zonder co2 bemesting:
http://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2

greetz
Matt1118
Moderator

Berichtdoor zalmpje » zo sep 14, 2014 9:34 pm

Bij mij is de onstabiliteit ook begonnen tgv veel te veel te voeren en alle weken 50% van mijn water te verversen.
Ik had sluierstaarten en deze gaven veel afvalstoffen. Ook ik had last van baardalg. Heb alle stukken gesnoeid of eruit gegooid, de baardalg gaat niet vanzelf weg.

Nu heb ik andere vissen die veel kleiner zijn en de aquarium is weer stabiel :D
zalmpje
Hardened

Aquarium type: Gezelschapsaquarium

Berichtdoor fred1964 » zo sep 14, 2014 10:30 pm

Matt1118 schreef:Je kan dat luchtpompje laten zitten maar je zal dat niet veel nodig hebben hoor. Dat is goed in aquaria zonder planten.

Als ze er nog niet lang inzitten kan het zijn dat ze nog wat stress hebben, dan is het niet abnormaal dat ze weinig eten.

Veel te veel verlichting. ik zou dat terug schroeven naar 6uren of maximum 8u per dag.
Als je gaat veranderen naar t5 ga je nog meer verlichting geven, wat ik je zeker niet zou aanraden aangezien je zonder co2 gaat werken.

NO3 en PO4 kan je verhogen met KNO3 en KH2PO4 die kan je in poedervorm kopen bij aquariumbemesting.nl
je kan die ook vloeibaar kopen maar dat is wat duurder.
Easy life heeft ook producten om deze te verhogen namelijk fosfo en nitro.

Het verversen beperk je beter, je moet dan ook rekening houden dat je niet teveel vis gaat houden in je aquarium. Ook niet te veel voeren.
Door het minder frequent verversen blijft het co2 gehalte stabieler.

goed artikel over een aquarium zonder co2 bemesting:
http://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2

greetz

Matt,

die site had ik al gezien en gelezen , ik surf me soms rot :)
wat Co2 betreft geef ik die tabs , dat je reeds lezen kon bij die andere topic van me , ik weet dat die tabs niet zo doeltreffend en nauwkeurig zijn , maar helpen toch iets .
die Co2 installatie past niet in mijn budget en ben daar trouwens niet scheutig op , Co2 Mmmm niet goed aangesloten , dan een lekje en den dag nadien met je poten omhoog liggen , ben daar helemaal niet voor .
licht kan ik ook beïnvloeden met drijfplanten , tevens wil ik nog de Vallisneria nana in de bak zetten , is een makkelijke plant , die je af en toe moet inkorten , die kan ook wat licht wegnemen .
er moeten toch planten vervangen worden , want ik vind dat mijn bak helemaal op niets meer trekt .
dat wegje in de bak van rivierzand , daar liggen nu ook al wat kiezels op :evil:
maar daar wacht ik effe mee , ik wil niet dat die 5 platy's een hartinfarct krijgen , mss kan ik die effe met hetzelfde water effe overzetten totdat ik klaar ben , met het vernieuwen van de bak .
kheb mijne timer verzet , dus geen 12 uren "07:00-19:00" licht , maar nog maar 8 uren "10:00-18:00) licht .

mvg
fred1964
Newbie

Berichtdoor Jerome » zo sep 14, 2014 10:43 pm

Die 2kg CO2 die in zo'n fles zit die is echt niet dodelijk. Aangezien we constant CO2 inademen (van de lucht die we inademen is maar 16% O2) ga je van dat klein beetje extra CO2 in de ruimte écht niet dood.

Het is CO dat nogal dodelijk is ;)
Jerome
Regular

Aquarium type: 120 x 60 x 40

Berichtdoor fred1964 » ma sep 15, 2014 7:10 am

toch 1 iemand die erin trapt :lol: Of was je in de war met CO koolmoxide
fred1964
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » ma sep 15, 2014 10:45 am

bio co2 kost je geen €5 per maand...
Matt1118
Moderator

Berichtdoor fred1964 » ma sep 15, 2014 12:43 pm

Matt1118 schreef:bio co2 kost je geen €5 per maand...

this de totale aankoop zelf , alle toebehoren , het globale pakketje ligt buiten mijn budget .
alleenstaande vader van 2 is soms niet zo evident , mag het hobby budget van mij en mijn kids niet overschrijden .
wie weet , mss ooit :lol:
fred1964
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » ma sep 15, 2014 3:27 pm

bio co2 kost je echt geen 5€ per maand, dat is alles in begrepen =D
1 grote pet fles
1 kleine pet fles
flexibel
terugslag ventiel
bakje dat je omgekeerd in het aquarium hangt
water
bakkersgist
suiker

En dat is alles wat je nodig hebt ;-)
Je moet het maar eens opzoeken op het net of forum. (ik kijk of ik een link vind en pas het bericht aan :-) )

Gevonden! :mrgreen:
viewtopic.php?f=124&t=20568
Matt1118
Moderator

Berichtdoor ben79 » ma sep 15, 2014 8:01 pm

Of je flessen hoger zetten dan de waterstand van je aqua en je kan het terugslagventieel ook nog besparen
ben79
Hardened

Aquarium type: l nrs aquaria

Berichtdoor fred1964 » wo sep 17, 2014 8:32 pm

Matt1118 schreef:bio co2 kost je echt geen 5€ per maand, dat is alles in begrepen =D
1 grote pet fles
1 kleine pet fles
flexibel
terugslag ventiel
bakje dat je omgekeerd in het aquarium hangt
water
bakkersgist
suiker

En dat is alles wat je nodig hebt ;-)
Je moet het maar eens opzoeken op het net of forum. (ik kijk of ik een link vind en pas het bericht aan :-) )

Gevonden! :mrgreen:

Mmmmmm dan moet ik op een keer eens gaan knutselen .
wel een vraagje , hoeveel vanalles voor een bakje van juwel rio 125 l .
fred1964
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » za sep 20, 2014 9:53 am

Hoeveel je nodig hebt maakt niet zo veel uit, belangrijk is je omgekeerd bakje. Die moet ongeveer 1-2% zijn van je wateroppervlak.
Je aquarium is 80cm lang x 36cm diep, je bakje zal ongeveer 24 cm² groot moeten zijn, eventueel 5x5 cm.
Het teveel aan co2 gaat dan over de rand. Ook 's nachts als de planten geen co2 verbruiken blijft het veilig.

Ik zou eventueel flessen aanmaken van een 1-1,5l met 200g suiker en 3g gist. Deze gaan een 2 tal weken mee.
1week werken die heel actief, de tweede week doven die wat meer uit.
Eventueel kan je wat minder suiker toevoegen en wekelijks een nieuwe maken.

Je leest er hier ook wat meer over:

Hoe constanter de toevoer van je co2 des te beter, hou dit in gedachten als je experimenteert met recepten.
Matt1118
Moderator

Berichtdoor fred1964 » ma sep 22, 2014 9:52 am

Matt1118 schreef:Hoeveel je nodig hebt maakt niet zo veel uit, belangrijk is je omgekeerd bakje. Die moet ongeveer 1-2% zijn van je wateroppervlak.
Je aquarium is 80cm lang x 36cm diep, je bakje zal ongeveer 24 cm² groot moeten zijn, eventueel 5x5 cm.
Het teveel aan co2 gaat dan over de rand. Ook 's nachts als de planten geen co2 verbruiken blijft het veilig.

Ik zou eventueel flessen aanmaken van een 1-1,5l met 200g suiker en 3g gist. Deze gaan een 2 tal weken mee.
1week werken die heel actief, de tweede week doven die wat meer uit.
Eventueel kan je wat minder suiker toevoegen en wekelijks een nieuwe maken.

Je leest er hier ook wat meer over:

Hoe constanter de toevoer van je co2 des te beter, hou dit in gedachten als je experimenteert met recepten.

zal volgende maand eens wat ineen knutselen
fred1964
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » ma sep 22, 2014 1:41 pm

op internet vind je voorbeelden zat trouwens.
Matt1118
Moderator

Keer terug naar Problemen met planten