Inloggen/Registreren

Zoeken Help

baardalg breidt uit :-(

Planten die het slecht doen, of helemaal afsterven.
Bookmark and Share

baardalg breidt uit :-(

Berichtdoor zalmpje » ma aug 04, 2014 10:23 pm

pffff, al mijn planten raken "besmet" door die afschuwelijke algen. Ik volg al de natuurlijke tips op en geef elke week een anti alg produkt en niks helpt...integendeel...ik vind het zelfs verergeren!

Het licht brand maar 8 uur, zijn nieuwe lampen. Heb een Co2 installatie, ik geef dagelijks profito en ik heb een spay bar.

Mijn inspiratie en die van Google zijn opgeraakt...iemand die DE TIP weet 8)
zalmpje
Hardened

Aquarium type: Gezelschapsaquarium

Re: baardalg breidt uit :-(

Berichtdoor Matt1118 » di aug 05, 2014 5:40 pm

Die zijn idd hardnekkig, heb er hier ook al 6maanden last van, vooral op de traag groeiende planten.
"De tip" is er niet gewoon zorgen voor goede plantengroei denk ik :-) Ik moet wel zeggen dat het hier al veel verbeterd is. Enkele maanden terug had ik er op elk blad van de zwaardplanten wel baardalg, nu enkel op de laagste (oudste bladeren)

Zorg voor goede plantengroei, zorg voor geen enkel te kort.
Dus deze moet je allemaal hebben:
Licht, CO2, NO3, PO4, Kalium, Magnesium, Calcium, Ijzer, Zink, Koper,...

Het licht zorgt voor de snelheid dat ze de voedingsstoffen nodigen hebben. Hoe meer licht hoe sneller alles zal gaan en hoe groter de kans op de tekorten.
Dat brengt mij bij de vraag, welke verlichting heb je? (en welk aquarium? :-) )

Volgende CO2,
Ik lees dat je een co2 installatie hebt. Welke?
Regel deze zodanig dat je toevoer zo constant mogelijk is. Zorg dat die de hele dag moet doseren en maar enkele keren aan/uit gaat per dag. Dat is beter dan dat die vlug doseert en dus 20x per dag aan/uit gaat.
(dit telt ook voor je verwarming, een lager wattage zal langer branden en een constantere temperatuur geven)
Zorg voor een concentratie tussen de 25 en 35 mg/l co2

Ik heb sinds kort een co2 continu test, deze geeft een kleur afhankelijk van het co2 gehalte,
geel te hoog
groen is goed
blauw is te laag, heel handig ding! Hou je vissen goed in het oog als je je co2 regelt.
Ik ga hier sinds kort ook soms over de schreef, je kent die ph kh co2 tabel vast wel. Deze houd enkel rekening met CO2 in het water, eens je andere zuren in je water hebt zit je al met afwijkingen. Volgens die tabel zou ik soms met 50mg co2 /l in het aquarium zitten. Terwijl de vissen heel normaal verder zwemmen, niet sneller ademen...
Maar nogmaals, alles heel goed opvolgen als je dit doet.

Nitraat en Fosfaat zitten meestal niet in de plantenbemesting. Hier is de kans groot op te korten.
Je kan deze doseren met bekende merken zoals easy life fosfo en nitro. Je kan deze ook bestellen bij aquariumbemesting.nl, daar kan je ook kiezen voor de poedervorm en deze zelf aanlengen. Dat is super goedkoop. Ik koop daar het poeder voor €3 ongeveer en maak daar bijna 2liter oplossing met aan.
De na te streven waardes zijn
NO3: 10-20ppm
PO4: 0,5-2ppm
Als je de redfield ratio wilt toepassen zou de verhouding NO3 PO4 gelijk moeten zijn aan 16/1
Je kan deze aanvullen na het verversen, om contaminatie te voorkomen doseer je die dag beter geen plantenvoeding of ijzerbemesting.

Kalium en magnesium zou wel aanwezig moeten zijn in de plantenbemesting.
Bij tekorten kan je deze ook aanvullen. Door middeltjes van gekende merken of terug door zelf de poedervorm aan te kopen en aan te lengen.

Ijzer zink koper...
Zou ook voldoende aanwezig moeten zijn in de plantenbemesting of eventueel de ijzer bemesting.
Zorg voor een meetbare ijzerconcentratie.
Je kan beginnen bij 0,5mg/l en eventueel afbouwen, vaak zal de helft meer of voldoende zijn.

Dat was de voeding.
Als dat allemaal in orde is zoveel te beter :-)

Heel belangrijk bij de strijd tegen baardalg, ben ik zelf nu ook aan bezig.
Stroming! Zorg voor een heel goede stroming in heel het aquarium.
Ik ga geen filter bijkomen, ik ga het proberen oplossen met een of meerdere stromingspompen.

Lage co2, onstabiele co2 en te weinig stroming zijn allemaal oorzaken die baardalg in de hand werken.

Hopelijk heb je er wat aan...
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor zalmpje » di aug 05, 2014 6:32 pm

@ Matt1118, bedankt voor de hele uitgebreide info!
Jeezes wat een berekeningen voor de plantenvoeding hahahaha, ik ga het wel opzoeken allemaal.
Mijn planten groeien als zot, ik heb twee verschillende lampen zoals ze mij aangeraden hebben. Mijn co2 installatie is van JBL en is computergestuurd dus regelt zich op basis van Ph en Kh.

Ik heb nu ook de bar spray al verlengd, het produkt tegen algen is iets van de winkel. Er staat enkel hair algea control op.
En wat zijn stromingspompen? Heb je daar een voorbeeld van?
zalmpje
Hardened

Berichtdoor zalmpje » di aug 05, 2014 6:42 pm

Stromingspomp lijkt me heel nuttig, welke raadt je mij aan? Heb een 120 x 50 x 60 grote aq. Iets van een 350 L
zalmpje
Hardened

Berichtdoor Matt1118 » di aug 05, 2014 7:16 pm

zalmpje schreef:Stromingspomp lijkt me heel nuttig, welke raadt je mij aan? Heb een 120 x 50 x 60 grote aq. Iets van een 350 L

Dat ben ik momenteel zelf aan het uitzoeken :-)
Blijkbaar moet je opletten met kleine visjes dat ze niet worden aangezogen.
Ik ben momenteel aan het kijken naar de Aquarium Systems Newave 1000 en die van Hydor.
(Ik ben nog maar aan het zoeken sinds gisterenavond :-) )
Matt1118
Moderator

Berichtdoor zalmpje » di aug 05, 2014 7:26 pm

A oké :wink: :D
Ik heb net ook wat gegoogld en de Hydor koralor evolution 4000 zou de juiste zijn voor mijn aq?
Vraag me alleen af of de stroming te regelen valt? Vlgns mij niet?
Ik zit met sluierstaarten maar ook garnalen, ik kan er natuurlijk wel een nylonkous rond doen, dit doe ik ook aan de aanzuigkap vd filter, anders zijn alle jonge garnalen foetsie :?

1 groot nadeel, ik vind het een afschuwelijk ding :roll:
zalmpje
Hardened

Berichtdoor Matt1118 » di aug 05, 2014 7:34 pm

tzijn die pompen die worden gebruikt voor zoutwater waar we moeten van opletten.

Ik zou die ergens boven-achter proberen weg steken. Een streling voor het oog zijn ze idd niet.
Ik heb er toch al enkele gezien die regelbaar zijn...
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Wowobeer » zo aug 17, 2014 2:00 am

je kan daar ook gewoon kleine opvoerpompjes voor gebruiken zoals deze

http://www.reef-center.nl/webshop/image ... ompact.gif

ik heb er zo van hydor ofzo, die zijn instelbaar van 100 tot 400L/H en kosten iets van een 16euro meen ik mij te herinneren
Wowobeer
Hardened

Berichtdoor zalmpje » wo aug 27, 2014 8:43 am

Bedankt wowobeer, ik heb de bar spray verlengd en er is meer beweging nu, het valt me wel op dat ik heel snel weer algen op de ruiten heb, zou het komen door mijn sluierstaarten omdat ze grote vervuilers zijn? Ik had dit vroeger nooit, het water wordt na 1,5 week voor 50% ververst.

Ze zitten ook veel lucht te happen en de grondbewoners zwemmen regelmatig met een vaart naar boven tot boven het oppervlak. Gisterwas mijn albino ancsistrus eruit gesprongen!!!!

Ik heb drie grote sluiers van 10 cm en vier jongen die al halfwas zijn in een aq van 120 x 50 x 60
zalmpje
Hardened

Berichtdoor Matt1118 » wo aug 27, 2014 1:34 pm

Te veel of te onregelmatig CO2?
Matt1118
Moderator

Keer terug naar Problemen met planten