Omschakelen naar desktop versie
Planten die het slecht doen, of helemaal afsterven.
Plaats een reactie

Aquariumplanten sterven af op zandbodem

wo feb 12, 2014 7:03 pm

Dag allemaal,

Ik heb al twee jaar twee aquariums (120l en 40l), beide met een grindbodem, ph rond de 7-7.5. In deze aquaria heb ik zelden of nooit problemen gehad met mijn planten, ze blijven allemaal in goede conditie en groeien stevig (heb geregeld wat snoeiwerk).

Nu heb ik een nieuwe bak gekregen van iemand, deze heb ik eens ingericht met een bodem bestaande uit fijn rivierzand, bovenop een laag van plantenvoeding (3cm), de zandlaag varieert tussen de 4 en de 6 cm dik. Ik merk echter dat mijn beplanting het in deze bak niet goed doet. Cryptocoryne, Echinodorus en Ludwigia en Lysimachia lijken het wel goed te doen. De andere soorten beginnen te rotten aan de stengelbasis. Alle andere planten, de naam is mij onbekend, ik vermoed Bacopa australis en Pogostemon erectus .
Heeft iemand een idee waaraan het kan liggen???

Er vormt zich ook een film op de bovenste laag zand, waardoor de korreltjes aan elkaar hangen. effe voorzichtig loswoelen en dit fenomeen blijft uit. Heb ook dit nog nooit meegemaakt?

Ik ga sowieso nog eens kijken voor een nieuwe lamp, eentje waarvan ik zeker weet dat ze ook geschikt is voor plantengroei, aangezien ik niet weet wat voor type lamp dat er in zit op dit moment. Maar de overige planten groeien toch voorlopig.
Alvast bedankt!
Groeten Brecht

Re: Aquariumplanten sterven af op zandbodem

do feb 13, 2014 10:02 pm

sommige planten hebben veel meer licht nodig, dan een standaard aquarium kan leveren, ook nemen sommige planten voedingsstofen uit het water, dus je moet het water bemesten, ook kan het zijn dat ze zich aanpassen aan de onderwatervorm, omdat veel planten boven water gekweekt zijn

ma feb 17, 2014 11:17 pm

Bedankt voor je reactie, ben begonnen met een koolstofbemesting en de planten doen het voorlopig goed. De witte waas op het hout en de bodem is vanzelf verdwenen ondertussen.

wo maart 12, 2014 10:06 am

Wat voor zand heb je gebruikt?

vr maart 21, 2014 6:28 pm

fijn rivierzand, gehaald in een aquariumzaak
Het is erg moeilijk om er fijnbladige planten in te houden, zwaardplanten en cryptocorynes doen het wel goed.

vr maart 21, 2014 8:09 pm

ik weet niet welk zand u hebt maar ik gebruik in al mijn bakken loire-zand en mijn planten doen het uitstekend zowel fijnbladig als stengelplanten als andere soorten. nooit problemen mee

Mvg

vr maart 21, 2014 10:43 pm

dat ligt echt niet aan de bodem hoor.

Grootste oorzaak is te weinig licht en geen co2 bemesting.

Er zijn heel veel planten die amper te houden zijn onder goeie omstandigheden.

een matige verlichting is ongeveer 0.5W per liter, een sterke 1W per liter, veel planten hebben veel licht nodig, hangt wel van plant tot plant af, en die zullen het niet goed doen onder de standaard verlichting van de gewone aquaria

Dus bv een bak van 200L die genoeg licht heeft voor moeilijkere oplanten die veel licht vragen heb je 200W nodig of 4x45W lampen, er zijn er weinigen die dat hebben.

za maart 22, 2014 12:01 am

Wikkes schreef:
een matige verlichting is ongeveer 0.5W per liter, een sterke 1W per liter, veel planten hebben veel licht nodig, hangt wel van plant tot plant af, en die zullen het niet goed doen onder de standaard verlichting van de gewone aquaria

Dus bv een bak van 200L die genoeg licht heeft voor moeilijkere oplanten die veel licht vragen heb je 200W nodig of 4x45W lampen, er zijn er weinigen die dat hebben.

met 0,5Watt/l aan verlichting ga je maar weinig planten hebben die nog lichttekort hebben.

over die 1watt/l dit is enkel weggelegd voor een zeer selecte groepje

za maart 22, 2014 11:53 am

Trouwens de wattage's zijn van minder belang, het gelangrijkske zijn je lumen die je hebt.
daarvan leven de planten.

Ons aquarium is bijvoorbeeld 80 x 40 diep x 50 cm hoog

We hebben minimum 1000 lux nodig.

lux = l gedeeld door kwadraat van de afstand.

als de hoogte vb 0.5 m is dan is de formule lux= l/0.5x0.5

1000 lux = x l /0,25

x l = 1000/0,25=4000 lumen

we hebben dus per vierkante meter bodem-oppervlakte 4000 lumen nodig

de oppervlakte van de bak is 0.8 x 0,4 = 1.12m² = 0.32 m²x 4000 l = 1280 lm

Als we rekening houden met rendementsverliezen van de lampen, diepte van het aquarium, reflectieverliezen enz., komen we gemakkelijk aan de factor 0,15 tot 0,25, Dit wil zeggen dat van de 1280 l die we nodig hebben er in het slechtste geval maar 1280 x 0,15 = 192 l overschieten. om aan onze 1280 lm te komen hebben we 1280/0,15= 8533 lm nodig; In een goed geval met factor 0.25 hebben we 3110/0,25 = 5120 lm.

Dus voor een echte plantenbak met ook moeilijkere planten, zou je 3x30W lampen nodig hebben, waar deze een lumenopbrengst van +-1500lumen(phillips aquarelle) dan zit je goed.

Mensen onderschatten dit echt, en verwachten dat de planten van de winkel het goed doen onder standaard verlichting, maar dat is toch geregeld niet waar. Ook is co bemesting belangrijk, en je moet je waterwaarden ook op peil houden.

Het is niet zo om gewoon maar planten in je bak te zetten en ze groeien :p
Plaats een reactie